Krisztusban Kedves Testvéreim!
Három beszédet szenteltem már arra a célra, hogy az idei prédikáció-sorozat témájának, a tízparancsolatnak
korszerűségét és földi s örök életünk sorsára gyakorolt döntő hatását kiemeljem. Mielőtt
a jövő vasárnapon belefoghatnánk az isteni parancsok részletes vizsgálatába, még egy alapvető kérdésnek
megbeszélése vár reánk s erre Szeretném fordítani a mai beszédemet.
Az Úr parancsokat írt az emberi élet útjelző tábláira s aki azokat áthágja, bűnt követ el. Isten azt
szeretné, hogy minden ember tartsa meg törvényeit. Viszont azonban szabad akaratot is adott és szabad
elhatározó-képességet az embernek és ennek következtében tőlem függ, hogy megtartom-e Isten
törvényeit, vagy megszegem azokat. Tőlem függ! De ha megszegtem, – ez a bűn; s a bűnnel reám szakad
a világ legnagyobb tragédiája! A bűnnel elveszítem az Isten kegyelmét. Tudjátok, mi ez? Aki vagyonát
elveszítette, sokat veszített; aki jobbkarját elveszítette, még többet veszített; aki Istenét elveszítette,
mindent elveszített!
Az Isten törvényeinek áthágása, a bűn, a legnagyobb rossz a világon – így tanítja ezt szent vallásunk.
És ezért követeli tőlünk hajthatatlanul, hogy bármit a világon, – de bűnt nem! Dehát, Testvéreim,
valóban így van-e? Valóban olyan szörnyű tragédiádé az a bűn? Valóban annyira sérti-e Istent? Valóban
lázadás az ellene? Hogy én megtartom vagy nem tartom meg az Isten tízparancsolatát, hát nem
mindegy ez az Istennek? Íme, a mai beszédem témája:
I. Mit tart a bűnről a világ? És
II. Mit tart a bűnről Isten?
I. Mit tart a bűnről a világ?
A) Kedves Testvéreim! Nemrégiben egy amerikai színésznő különös biztosítási szerződést kötött
egy angol biztosítási társasággal. A szerződés úgy szól, hogy az illető hölgy 50.000 font sterlinget –
óriási összeget! – kap, ha tíz éven belül bármi okból, szerencsétlenségből vagy betegségből kifolyólag
nem tud többé... nos, vajon mit nem tud? Nem tud dolgozni? Nem tud megélni? Nem! Ha nem tud
többé... kedvesen mosolyogni. (Schönere Zukunft. 1927 okt. 2. sz.) Ötvenezer fontra biztosította a nevetését!
Mikor az ember ezt a különös biztosítási szerződést olvassa, a mai életfelfogásnak valami szimbolikus,
jelképes megnyilatkozását látja benne. Nem azt mondom, hogy nem szabad az embernek mosolyát
bebiztosítania; ha valakinek kedve van hozzá, tegye meg. De – Kedves Testvéreim! – nem érziteke
ki belőle a mai felületes világfelfogás léha leheletét? Csak nevetni, csak könnyen venni az életet,
csak soha komolyan a földi életről nem gondolkozni!
Igen; korunknak óriási, legfőbb hibáját éppen ebben láthatjuk: hogy nem vesz semmit komolyan,
hogy «nincs semmi bűne».
Csodálkoztok: «Ez baj?» De mennyire! Nincs többé bűn, azaz: nem vagyunk eléggé komolyak ahhoz,
hogy bármit is bűnnek tartsunk. Az Úr Jézus elmondhatta magáról, de csak Ő: «Ki fedd meg engem
közületek a bűnről?» De ma mindenki ezt mondja, ezt hiszi magáról! Ma senki sem bűnös, senki
sem hibás! Ma minden ember büszkén kérdi: «Ki fedd meg engem a bűnről?» A szülő kérdi, a gyermekek
kérdik, a nevelő kérdi, a kormányok kérdik... Nincs ijesztőbb jele mai pusztulni indulásunknak,
mint az, hogy nyakig vagyunk a bűnben, de ezt nem érezzük; sőt jól érezzük magunkat benne!
Rengeteg a bűn, – s mégis, reggeltől estig tolakodnak-e az emberek a gyóntatószék körül? Nem!
Mert kiveszett a bűntudat! Mutassatok egy újságot, amelyik arra tanít, hogy «bűnt» ne tegyünk! Mutassatok
egy iskolát, ahol – a hittanon kívül – csak ki is ejtik a gyermekek előtt, hogy ez meg az bűn,
azaz Isten megbántása! Mutassatok egy törvényszéki ítéletet, amelyben valakit elítélnek, mert «bűnt»
követett el, azaz Istent megbántotta. Nem! Bűnről beszélni ma nem illik. Bűn
nincs! Csak hiba, elnézés, tévedés, öröklött terheltség, emberi gyöngeség...
B) Pedig, Testvéreim... Mikor az Üdvözítő keresztjére nézek, szeretnék fölkiáltani. Nagyot kiáltani,
hogy az egész világ meghallja, és minden ember megrendülve írja szívébe: Emberek, nézzétek, mi
az a bűn! Mi az a bűn, mely ilyen engesztelést követelt!
Mikor a szenvedő embert nézem, szeretnék felkiáltani: Emberek, nézzétek, mi az a bűn, ami idejuttatott
minket! Isten az embert boldogságra teremtette. Boldogságra már ebben a földi életben is. Az
volt Isten eredeti terve, hogy miután az ember éveit nyugodt örömben leélte itt a földön, a keserű halál
megízlelése nélkül jutott volna Isten örök országába.
Miért nincs ez így? Az ember, a boldogságra teremtett ember miért kínlódik, miért szenved anynyit?
Megfelel Szent Pál; «Egy ember által jött be a világra a bűn és bűn által a halál». (Róm. 5,12.). A
bűn megrontott, mindent elrontott.
Már most azt hinné az ember, hogy aki mindenünket elrontotta, azt gyűlöljük, – úgy-e. Ó, dehogy.
A bűn áldozatai vagyunk és mégis szeretjük a bűnt. Szeretjük? Sőt: tanítjuk mindenfelé! Az egész világ
egy nagy bűniskola, ahol mindenki csak a bűnt dicséri. Jön egy festő; ecsetje csábítóan rajzolja
elénk a bűnt, hogy megszeressük. «Ez bűn? Nem bűn az, kérem, csak mai művészet!» Jön a szobrász;
életet önt a kőbe, a költő a szavakba. «Ez bűn? Nem bűn az, kérem, csak mai irodalom!» A
bölcselő elmélkedik, hogy nincs bűn, csak gyöngeség, hiba, gyarlóság, tökéletlenség ... Íme: így vélekedik
a bűnről a világ.
De hát a bűnről vallott keresztény felfogás talán mégis csak túlzás! Talán nem is olyan szörnyű dolog
az a bűn?! Talán csak az Egyház találta ki! Nézzük tehát:
II. Mit tart a bűnről Isten?
A) Mi a bűn az Isten szemében? Hogy ezt megmutathassam, nem fogok filozófusok könyve után
nyúlni. Hiszen a legjobb akaratú bölcselők is e téren csak tapogatnak. Hanem van egy régi könyvünk,
amelyről tudjuk, hogy Isten sugallatából készült, az leírja az első bűnt, az első bűnbeesést: Hogyan történik
a bűn?
Tudom – Testvéreim! – hogy talán vannak, akik idegenkednek, fejüket csóválják, amikor most ezt
hallják, hogy a paradicsomi bűnbeesésről fogok beszélni. «Hát nemcsak allegória, jelkép, ősi monda
ez?» Testvéreim! éppen ezért fogok ennél hosszabban időzni, hogy belássuk ebben a régi történetben
rejlő bölcsesség mélységét. Hogy lássuk, hogy azt senki más le nem írhatta, mint Isten, ki egyedül ismerhette
a bűnt, minden forrását és következményét. A paradicsomi történet nemcsak az első bűnnek,
hanem valamiképp minden bűnnek leírása.2
a) Mindannyian jól ismeritek az első emberpár bűnbeesésének történetét. De ha a felületről kissé
mélyebbre szállunk, nézzétek csak, mennyi új gondolatot látunk benne. Próbáljuk csak végigkísérni a
bűn útját; nézzük az első bűn lélektani elemzését.
Jön a kísértő a legnagyobb hazugsággal, mit valaha a világon mondtak: Miért tiltotta meg Isten,
hogy egyetek? (Gen. 3,1.). Nem így kezdődik-e minden kísértés ma is? Gondoljunk csak vissza: Miért
tiltaná ezt vagy azt az Isten? Hisz oly jó dolog ez! Oly jól esik érzékeimnek! Hát Isten ellensége volna
boldogságomnak! stb. Testvér! Légy őszinte, mikor tanakodtál: elkövessem, ne kövessem el? – nem
hallottad-e ugyanezeket a szavakat: «Miért tiltja az Isten?»... És valld be, nem úgy tettél-e, mint az az
első asszony; panaszkodtál (legalább magadban), hogy Isten a tiltott gyümölcsöt miért nem engedi
meg; hogy Isten boldogságodnak ellene van. Mert valamit tiltott, amire ösztönöd húzott volna, panaszkodtál,
vagy legalább is magadban úgy érezted, hogy «Isten kegyetlen», hogy «zsarnok».
b) Most nézzük csak, hogyan keletkezik tovább a bűn. Az asszony csak egészen gyengén utasítja
vissza a csábítást: Nem eszünk, nehogy esetleg meghaljunk. (Gen. 3,2. s köv.) Esetleg! Éva, hová lett a
te erős hited! Hová lett hálád Istennel szemben! Ugye – Testvéreim –, erősen, határozottan azt kellett
volna felelnie: «Nem eszünk, mert Isten mondta, meghalunk!» De nem ezt feleli. Nem azt, hogy «Isten
adta életünket, mindenünket, hát szívesen lemondunk, ha valamit tilt», – nem azt! «Nem eszünk, nehogy
esetleg meghaljunk!»...
c) No csak ez kell a csábítónak! «Dehogy haltok meg!» (Gen. 3,4.) Íme, előbb még csak inog a hit,
itt már teljes a hitetlenség! Ó, ti mai hitetlenek! Telekiabáljátok a világot, hogy mily modernek vagytok;
hogy Istenben nem hinni mennyire divatos dolog, mennyire mai emberhez illik! Íme: a világon a
legelső kísértés a hitetlenség volt; s a hitetlenség oly régi, mint maga a világ. Mikor ti azt mondjátok,
hogy Istennek nem hisztek, csak a régi kísértő visszhangjai vagytok: «Dehogy haltok meg!»
d) A szerencsétlen nő elhallgat, már majdnem teljesen le van győzve. A kísértő erre még bátrabb
lesz: «Megnyílnak szemeitek, lesztek mint Isten» (Gen. 3,5.). Itt már lázadásra csábít! Az ember mindig
Isten akart lenni, legalább méltósága egy részét ellopni. A régi római császárok istentiszteletét követeltek
maguk részére s a tudományában elvakult mai ember az észt teszi Istenné!
e) A szerencsétlen Éva szívja a mérget tovább. Fölnéz a gyümölcsre; s látta az asszony, hogy szép
a fa s szép a gyümölcs és evett. (Gen. 3,6.) Látta, – a szemével látta; ki nem tapasztalja, hogy a szem
az első ablak, amin a bűn bejön a leiekbe? Gőgös vagy? – mi tett azzá? Az emberi nagyság hiú látása.
Kapzsi vagy? – mi tett azzá? Az arany látása s csillogása. Erkölcstelen tűz emészti lelkedet? – mi
gyújtotta lángra? Nem vigyáztál a szemedre!
B) Megtörtént az első bűn. Mi lett a következménye?
Mit is ígért a bűn? Ígérte: «Megnyílnak szemeitek s látni fogtok». – Hát – megnyíltak! De mit láttak?
Szégyent, félelmet, lelkiismeret-furdalást. Ez az egyetlen tudomány, amihez a bűn hozzásegíti az
embert!
a) A szégyen minden bűnnek következménye. Elbújhat a bűnös a világ elől, el a törvény elől, de
nem önmaga elől. Lehet valaki annyira züllött, hogy bűnével dicsekszik; lehet álfilozófus, aki a gonoszt
a jó szíriébe öltözteti; lehet pogány, aki oltárra állítja a bűnt; lehet költő, aki éneket zeng a bűnnek;...
de jönnek napok, percek, mikor a züllött embernek, az álfilozófusnak, a pogánynak, a költőnek
lelke fölsír s szinte összeroppan a bűn szörnyű szégyene alatt. Ezt a büntetést el nem kerüli senki sem.
b) Főleg, ha fölébred a bűn második következménye: a félelem. «Hallottam hangodat a paradicsomban
s megijedtem.» (Gen. 3,10.) Megijedtem? Istentől megijedtél!? Ó, Testvéreim! Amíg bűnünk
nem volt, emlékeztek, mily öröm volt Istennel beszélgetnünk! Hogyan térdeltünk oltára előtt! Most?
Miért félsz a templomtól, a gyóntatószéktől? Miért szeretnéd elfelejteni, hogy van Isten, hogy van lelked,
van örök élet, van számadás! Miért félsz az Istentől?!
c) De hiába rejtőznek el. Jön a bűn harmadik hatása: a lelkiismeret-furdalás. Isten megszólal s kérdi
Ádámot: Hol vagy? (Gen. 3,9.) Mi más a lelkiismeret szava, mint Isten szava: Mit tettél? Hová lett
ártatlanságod? Mi az a piszok lelkeden?
Ó, az a lelkiismeret! Az a vádoló, szemrehányó, kínzó lelkiismeret! Testvéreim! Ha semmi más érvünk
nem is volna, maga a lelkiismeret eléggé bizonyítaná, hogy van Isten, s hogy mint gondolkozik
Isten a bűnről s hogy ez az Isten őrködik törvényeinek betartása fölött. Akárhogyan próbálnád, akármit
gondoljál is ki, szavát elnyomnod nem lehet. Szól, tanúskodik, vádol. Még ez sem elég, – valóságos
büntető bíránk, hóhérunk. Van ostora, amellyel ver; van tüze, amellyel éget; van kígyója, amellyel marat;
van harangja, amellyel sikoltoz; van fullánkja, amellyel szúr. Nem hagy nekünk nyugtot sem éjjel,
sem nappal.
A bűnös lélek önmagától visszaborzad, megretten a piszoktól és rettenetes tépelődése közt akárhányszor
így kiált fel: Inkább a halált, mintsem ezt az örökös szörnyű lelkifurdalást!
C) Nos és eljön a halál is! És itt kissé megállunk, – Testvéreim! – mert itt látjuk teljes világosságban,
mint utálja Isten a bűnt. A bűn büntetése: a halál.
Mi a halál? Testünk elérkezik a földi élet végéhez s feloszlásnak indul.
Az emberről azt szoktuk mondani, hogy ő az Isten legjelesebb földi teremtménye. És ez áll nemcsak
az ember lelkére, hanem testére is. Testünk is valóságos remekműve az Istennek: szebb, mint
bármi más teremtményé a világon. Micsoda ragyogás az ember szemében! Mily nemesség tartásában!
Mennyi értelem az arcvonásain! De főképp: a test mily alkalmas, engedelmes eszköze a halhatatlan léleknek!
És most mondjátok: ezt a remekművet Isten csak azért teremtette volna, hogy pár pillanatig itt a
földön éljen s aztán porrá málljék? Hol az a festő, az a szobrász, aki meg alkotja remekművét s a következő
percben, melyben elkészült, széjjelveri? Hol az az építész, aki gyönyörű palotát emel, s amint
elkészült vele, felrobbantja? Pedig Isten ilyen lenne, ha ily rövid földi életre tervezte volna az ember
testét. Nem! Isten a halált eredetileg nem akarta! A bűn hozta a halált!
Testvér! Egy pillanatra gondold el, mi az a halál! Jöjj csak ide az ágy mellé – no, ne félj –, itt fekszik
egy haldokló. Ne félj, nem beszélek most arról, mily szörnyű kínjai vannak, mint vergődik a szíve,
mint akadozik a lélegzete, mily rémítő látomások ijesztik – nem, ezen már túl van. Éppen hogy piheg
még. Pedig hatalmas király volt, tudós felfedező volt, gazdag bankdirektor volt, világhírű színésznő
volt, fiatal bakfis volt. És milyen ruhái voltak! Hej, milyen merészen rövid, kivágott ruhái! És hogy
járta valaha – dehogyis valaha; a múlt héten – a tangót és a foxtrottot! Nézd csak, mily okos fő volt,
mennyi gondolat volt benne, – s most mily viaszsárgán, csendben hallgat ott a párnán. Nézd azt az
erős kart., amelyik csaták tüzében életet s halált osztogatott, nézd: most nem tud megmozdulni. Nézd
azt a csodás szemet, amelyik lelkek egész tömegét varázsló erővel bűvölte a bűnre, amely tudott oly
kacéran nézni, oly kihívóan nézni, amely tudta úgy szívni magába a bűnt, nézd azt a szemet: mily bágyadt,
megtört, üveges, ijesztő most...
De várj csak. Ez még csak kezdete a büntetésnek. Isten bünteti a bűnt itt a földön is, a halál előtt is.
De bünteti főleg a halál után.
Még nem haltál meg, és már nyitogatják a parfümös üveget, mert kezd a levegő rossz lenni. Kezdődik
a feloszlás. Aztán, még alig mondtak el holttested mellett egy Miatyánkot, a házmester bekiált:
«Vigyék már a halottas házba! Itt nem szabad tartani, rontja a levegőt!...»
Hallod?! «Rontod a levegőt», te, akire még tegnap reszketve néztek alattvalóid; te, aki embereket
bűnbe vittél, lelkeket rontottál meg, – most rontod a levegőt!
És az ember próbál küzdeni, rúgkapálni az enyészet ellen: – nem használ semmit. Amerikában –
nem vadaknál, hanem a legelőkelőbb körökben – dívik az a szokás, hogy a halottat kifestik, púderozzák,
ajkait szép formásra összevarrják, hogy arca oly friss, piros, mosolygós, mint soha életében nem
volt, – és nem használ semmit!
És mi jön a temetés után? Mi lesz veled pár hét múlva a temetés után? Erről nem beszélek. Nem!
Arról a marék hamuról sem, a darab csontokról sem, ami belőlünk megmarad. Ha valaki rád akadna
néhány nap múlva halálod után, a hideg kilelné ijedtében.
Gondolkozzál csak ezen: Az öreg fenyőfa kidől a hegytetőn: vén kora dönti ki, vagy a favágó fejszéje,
mindegy, – ki fél tőle, mikor a kidőlt tölgyre néz? Senki. Sőt bútort készítünk belőle, évtizedeken
díszítjük vele házainkat, ágát szobánkba visszük, hogy jó illatot adjon... De téged kivisznek a sír19
ba, hogy ne rontsd a levegőt, s borzad, aki reád néz!
Még amit az ember saját maga alkotott, attól sem félünk. Régi, évszázados poros szobrokat fölkeresünk,
ha pusztulnak is s omladozó várromokon elmerengünk, ha összedőltek is, – csak az ember teste
lesz halála után olyan ijesztő, oly megdöbbentő.
No, most már jöhetsz, s beszélhetsz énnekem: «Ó, mi az a bűn? Semmi! A papok ijesztgetnek vele!
» Most már jöjj és beszélj: «Ugyan mi kára van abból Istennek, ha meg nem tartjuk parancsait!»
Most már jöjj és beszélj: «Olyan jól esik, olyan élvezetet okoz nekem ez vagy az a bűn, nem lehet az,
hogy Isten haragudjék, mikor én boldog vagyok». Beszélhetsz nekem! Testvéreim! Mi lehet az a bűn,
ha Isten mindjárt az első bűnért ráküldte az ő legszebb teremtményére, az emberre ezt a nagy büntetést:
a megalázó, visszaijesztő, kérlelhetetlen halált! Istenem! Mennyire bánts hat téged a bűn!
És még többet mondok, Testvéreim, amin még inkább csodálkozni fogtok. Élt itt a földön egy ember,
aki Isten volt. Vajon Ő is meg fog halni? Igen, Ő is aláveti magát a szörnyű ítéletnek. Nézzétek
csak: az Olajfák hegyén mint hull véres verejtéke s mint hagyja el ajkát a megrendítő ima: «Atyám, ha
lehetséges, múljék el tőlem e pohár». (Mt 26,39.) S mi volt a válasz? Nem lehetséges! Mert az emberek
bűneit magára vállalta, a legkínosabb szenvedéseket kellett elviselnie és szörnyű gyalázatok közt
lelkét kilehelnie. Istenem! Mennyire bánthat Téged a bűn, ha egyszülött Fiadnak sem kegyelmeztél!
De legalább, hogy ez a hihetetlen nagy áldozat megtörtént, hogy Isten Fia meghalt a bűnért, hát
legalább most már vége a halál pusztításának, most már nincs többé halál? Nem! Az ember meghal ezután
a nagy áldozat után is!
De legalább a kárhozat tüze kialszik ezután? Nem! Örökké égni fog!
De legalább, akik oda kerültek, egykor ki fognak szabadulni? Nem! Egyetlen egy sem!
Ó, Uram, Uram! Hát akkor miért haltál meg? Mi az a megváltás?
A megváltás az, hogy akik akarnak (akarnak!) az Istenhez jutni, azok a szentségek felvétele által
az Isten kegyelmét kapják, régi bűneiket eltörölhetik, erőt nyernek, hogy újakat el ne kövessenek, s így
Isten megkönyörül rajtuk és szeretni fogja őket. Aki azonban tovább is szereti a bűnét s folytatja azt,
azt az Isten nem húzza hajánál fogva a mennyországba, azt nem szereti az Isten, azt utálja az Isten,
mert abban a percben nem volna többé Isten, amelyikben a bűnt nem utálná.
Testvéreim! Kérdeztétek: mi a bűn Isten szemében. Hát itt van: ez a bűn az Isten szemében!
*
Kedves Keresztény Hívek! Egy régi történettel fejezem be mai beszédemet. Az egyik gyönyörű
spanyol városban, Toledóban tanácskozásra hívta össze főembereit V. Károly, a leghatalmasabb spanyol
király, akinek óriási birodalmában a nap soha le nem nyugodott. Persze, nem hiányozhatott az
urak közül a király különös kegyeltje, Gandia hercege sem: Borgia Ferenc...
Dehát örökké csak nem lehet nehéz kormányzati ügyekről tanácskozni! Hosszú, fáradságos nap
után csak megérdemelnek az urak egy kis felüdülést! Esténként tehát vígan járta a vörös borral teli pohár
s narancsszínű és gránátalmaszínű selyembe öltözött előkelő hölgyek vígan mulattak a tüzes andalúziai
muzsikára, mikor egyszer... egyszer csak betoppant egy hívatlan vendég és egyenesen a gyönyörűséges
Izabella császárné szemébe nézett. Akinek egyszer ez a csontkezű, üres szemű kaszás a szemébe
néz, az többé ki nem tudja nyitni szemét, így halt meg a gyönyörűséges Izabella császárné.
Granadában volt a temetés, az ősi sírboltban, és Borgia herceg kapta a megbízást, hogy midőn sírba
teszik a koporsót, még egyszer meggyőződjék, hogy a holttesttel az udvari etiket szerint jártak-e el?
Leveszik a koporsó fedelét a néhány napos halottról... és a herceg megdöbbenve csapja össze a kezét:
Izabella! Te vagy az!?... Te szépséges Izabella, te vagy ez az eltorzult, felismerhetetlen hulla?! Oh,
Izabella! Minden hiúság, csak egynek van értelme: lelkileg élni az örök Isten gondolata szerint...
A megrendült Borgia Ferenc aztán hazament a temetésről, visszatért előbbi hivatalába, Katalonia
kormányzói székébe, de úgy élt... Testvéreim! – úgy élt nehéz világi hivatásában is, hogy az Egyháznak
tündöklő nagy szentje lett belőle.
Íme – Testvéreim! – a beszéd végére idejutottunk... kezdtük a mosolyát bebiztosító amerikai színésznővel,
s végezzük a koporsóban rothadó spanyol császárnéval...
Úr Isten! Segíts bűn nélkül úgy leélni földi életünket, hogy mosolyunkat bebiztosíthassuk, – de nem
tíz évre, hanem hogy egyszer osztályrészünk lehessen a Hozzád mindig hűséges lelkek mosolya, derűje
s örök boldogsága! Ámen.
2 Mac Carthy nyomán.