Részlet Szabó Gyula "A Pápai Magyar Intézet mint a magyar hírszerzés előretolt bástyája (1963-1989)" c. könyvéből, amelyet a Püski Kiadó adott ki a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásával 2011-ben
1. A Politikai Bizottság Vatikánnal kapcsolatos döntései 1964 után
A katolikus egyház mozgástere a nyolcvanas években jelentősen megnőtt. Ezt
elsősorban a Helsinkiben 1975. augusztus l-én aláírt egyezménynek, ill. 1978-ban II.
János Pál lengyel pápának köszönhette, aki Lengyelországból jött, s pontosan tisztában
volt a kommunista országok helyzetével, egyházpolitikájával. Ennek megfelelően
a szocialista országok ügyeit magához kívánta vonni. Azonban a vatikáni bürokrácia,
s az ellene 1981. május 13-án megkísérelt merénylet következtében eredeti
elképzelését nem tudta valóra váltani, így csak a lengyel ügyekben tudott hatékonyan
fellépni. II. János Pál minden tárgyaláson felhívta a magyar püspökök figyelmér a
hitoktatás, az egyház kormányzati szabadsága, a családokkal való foglalkozás fontosságára.
Más kérdés, hogy a magyar állam bizalmát élvező, Lékai László bíboros
által vezetett püspöki kar alig volt partner, s nem minden esetben zárkózott fel a pápa szándékai mögé.
1983. szeptember 15-16-án az MKPK őszi ülését tartotta. Erről az állambiztonsági
szolgálatok jelentést készítettek a BM számára. Ebben Lékai bíborost idézik: II.
János Pál pápa mértéktartó módon nyilatkozott Magyarország egyházpolitikai viszonyáról,
s ez mind tartalmilag, mind formailag az állam részéről kedvező fogadtatásra talált.
1983-ban még mindig a plébániai hitoktatás engedélyezésénél tartottunk, ezzel
volt a püspöki kar elfoglalva, fontos kérdésen a laikusok alkalmazásán, s egy betegápolói
női rend létrehozásán is dolgoztak. Itt fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy
nem a nagy hagyománnyal rendelkező, s a szerzetesrendek feloszlatását megelőzően
egyébként hazánkban is működött közösségek visszaállításáról volt szó, hanem egy
új alapításáról. Nem akarták, hogy egy nemzetközi háttérrel rendelkező szerzetesi
közösség működjön Magyarországon.
A jelentés beszámol arról, hogy egyedül Cserháti József pécsi püspök érzékelte,
hogy az állam számára fontos, hogy valamit végre felmutasson a fentebb említett
kérdések előbbre vitele tekintetében. Ezt a nézetet a püspökök többsége nem osztotta.
Rosszul mérték fel a helyzetet. Nagyon féltek.
(...)
1987 -ben feljegyzés készült a Vatikán kelet-politikájáról. Ebben az állambiztonság
megállapította, hogy jobbra tolódás volt tapasztalható Rómában s II. János Pál
pápa hivatalba lépését követően számos személyi változás történt az irányításban. A
pápa körül a lengyel tanácsadók súlya megnőtt, s ezzel párhuzamosan csökkent az
Államtitkárság befolyása. A pápa az egyház mozgásterének bővítésére törekededett,
egyfajta társadalmi mozgásszabadságra. Ezért a vallásszabadság kiterjesztését szorgalmazta
szociális, kulturális és oktatási területen.
II. János Pál pápa úgy látta, hogy a kisebb szocialista országok vallásszabadságának,
mozgásterének bővítése Moszkvában dől el. Ezért fontosnak tartotta a SZovjetúnióval
való párbeszédet. Így a pápa elképzelései már túlmutatnak Casaroli vonalán.
Ugyanakkor a magyar egyházpolitikát hallgatólagosan elfogadták Rómában is.
Sőt kifelé rendezett viszonyról beszélnek, ugyanakkor a nyugati polgári és egyházi
szervezeteken keresztül élesen támadják az állammal együttműködő egyházi vezetőket.
Ugyanakkor arra lehet számítani, hogy a Vatikán keményebben, következetesebben
fog tárgyalni, s érdekeinek jobb érvényesítésére törekszik majd a jövőben.
1987 októberében a BM III/III-I/b. alosztálya feljegyzést készített a Vatikánnal,
kapcsolatos kérdésekről.
Figyelemre méltó módon érzékelték, hogy feszültség mutatkozik a pápa és a Casaroli
bíboros vezette Államtitkárság között. II. János Pál pápa a Hittani Kongregáció
mozgásterét növelte, az Államtitkárságét csökkentette. Az ideológiai kérdésekben
nem Casarolira, hanem Ratzinger bíborosra számított. A keleti politika irányítását
igyekezett kivenni Casaroli kezéből, s ezt oly módon tette, hogy a tárgyaló delegációkba
odaültette saját lengyel embereit. Ennek ellenőrző szerepe van, kontroll alatt
a kapcsolatok megfelelő voltát, az érdemi kérdéseket pedig a helyi egyházzal
közösen közvetlenól szeretné megoldani, Ezért az egyház és az állam szétválasztása
mellett van. Olyan egyházat szeretne, amely a társadalmi szférában aktív. Nagyon
fontos területnek tartja az ifjúsággal, a laikusokkal való foglalkozást, ill. bevonásukat
a munkába, egyházi egyesületek létrehozását és a volt szerzetesrendek visszaállítását.
A Vatikán belős helyzetéről az állambiztonság azt írja, hogy a pápai küzpontosító
törekvések miatt a Vatikán középszerű karrieristák, hivatalnokok gyülekezőhelyévé vált.
A jezsuiták sem értenek egyet egyet II. János Pál pápa több döntésével, s azzal sem,
hogy az egyház inkább a külső látványos demonstrációs megmozdulásokat helyezi
előtérbe, a tömegekben való hosszú távú tevékenységgel szemben. Az Opus Deit a pápa
fő támaszának tartják, és megjegyzik, hogy ez a szervezet kettős felépítésű. A titkos
állomány magas beosztású kormánykörökből, pénzemberekből, politikusokból,
a gazdasági élet szereplőiből vagy egyéb befolyásos személyekből ál1.
A legális rész pedug vallásos hívekből papokból, püspökökbőL
A jelentésben megjegyzik. hogy az Opus Dei nagymértékben kommunizmusellenes.
Megjegyzik, hogy eddig egy területen szenvedtek kudarc ot a Pápai Államban,
nem sikerült megszerezniük a Vatikáni Rádiót.
A BM jelentés személyi ellentétekre is rávilágított. Így például Casaroli és Ratzinger
közötti ézeteltérés oka elsősorban a pápa és Casaroli közötti feszültségre
vezethető vissza. Silvestrini és Ratzinger bíboros közötti véleménykülönbség oka
pedig a pápa és az Államtitkárság közötti kapcsolat.
1988. március 7-én dr. Horváth József vezérőrnagy a BM III/III. csoponfőnöke
parancsnoki értekezletet tartott. Ezen részt vett a Ill/Ill összes csoportvezetője, a titkárságvezető
és az operatív titkár. Az egyházi osztály munkáját jónak értékelte.
(...)
Horváth József vezérőrnagy arra tett javaslatot, hogy a PMI-vel és a katolikus
emigrációval kapcsolatos feladatokra egy külön vonalat kellene felállítani. Mindez
jelzi, mennyire odafigyeltek erre a kérdéskörre még a nyolcvanas évek végén is.
1989. január 13-án dr. Sillai Árpádnak a BM állambiztonsági miniszterhelyettesének
elkészítették a III/III Csfség elmúlt évi tevékenységéről szóló jelentést.
(...)
Hasonlóan az egész társadalomra veszélyesnek tartották, a kisközösségek ifjúsági
munkáját. Hisz mindez összekapcsolódott egy elég jelentős kritikai hangvétellel is,
mind az egyházi mind az állami vezetők vonatkozásában. Így a nyolcvanas évek
végére eljutottunk abba a teljesen abszurd helyzetbe, hogy a magyar állambiztonság
védi a hagyományos egyházi struktúrát és ennek vezetőit. Az emberi jogok területén
mutatkozó nagyobb mozgásteret pedig a közösségek maximálisan próbálják igényre
venni.
Fel kell figyelnünk arra, hogy a társadalomba ágyazottan működő kisközösségek
észlelték a nagyobb mozgásteret, s megpróbáIták erejükhöz mérten ennek kiaknázását,
s a nyitást a társadalom szélesebb rétegei felé. A hivatalos egyházi felső vezetés
pedig félelemből vagy és a tájékozódás a helyzetmegítélés hibás volta miatt nem
lépett ebbe az irányba szinte semmit.
A régi szokásnak megfelelően nemcsak beszámoló készült az 1988-as évről,
hanem munkaterv is az 1989-es esztendőre. Az erről szóló dokumentumot Harangozó
Szilveszter r. altábornagy, BM. miniszterhelyettes hagyta jóvá.
A megváltozott politikai helyzetben az állambiztonság legfontosabb feladata a stabilitás
fenntartása volt. Érdekükben állt a politikai és gazdasági kibontakozás elősegítése.
A társadalom helyzetét egy patikamérleg egyensúlyi állapothoz hasonlították.
Minden olyan megnyilvánulást, amely szocializmusellenes, veszélyesnek tartottak.
Fő feladatnak a konfliktusok megelőzését tartották. Ezt esetenként más és más
módon próbálták elérni, de az egyes szervezeteken belül az ellentétek kiélezése, szítása,
vagyis a belső megosztás szintén a régi jól bevált módszerek közé tartozott. Mindent
és mindenkit, aki a stabilizálódást veszélyeztette, akadályozni kellett.
Ugyanakkor mindazokat, akik a társadalmi stabilizációt segítették, az állambiztonság
a saját eszközeivel támogatta.
(...)
(1989. július l-jei hatállyal megszűnt az ÁEH. Ez már a rendszerváltozás előszele.
Miklós Imre nyugállományba vonult, helyét Sarkadi Nagy Barna foglalta el (l989.
május 26-tól), aki korábban Miklós Imre helyettese volt. Úgy gondolom, mindenki
nagy megkönnyebbüléssel fogadta az ÁEH megszűnésének hírét. Volt egy másik
háttérszervezet, amelyik tovább folytatta munkálkodását. Ez pedig az állambiztonság
volt.
1989. június 13-án osztályértekezletet tartottak a BM III/III-l Osztály vezetői. Az
előadó Dr. Horváth József vezérőrnagy csoportfőnök volt. A tanácskozás összehívasát
a gyorsan változó belpolitikai helyzet indokolta, s tette szükségessé. Külön-külön
leültek a III/III minden osztályával, s felkészítették őket az átmenet idöszakára.
Mivel más-más speciális feladata volt minden osztálynak, ezért egyenként beszélték
át az előttük álló feladatokat. Itt érdemes megemlíteni a III/III Csfség vezetőit, a
csoportfőnököket: Rácz Sándor (1962), Eperjesi László (1962-1967), Baranyai György
(1967-1970), Harangozó Szilveszter (1970-1985), s végül Horváth József (1985-
1990).
A BM III/III Csfségen belül különböző osztályok működtek.
III/III-I az egyházi reakciót elhárító osztály volt.
Ezen belül a III/III-l/a a katolikus egyházzal foglalkozott.
A III/IlI -l/b alosztály pedig a katolikus egyházon belül a felső vezetéssel és
intézményeivel törődött.
A III/III/l/c pedig a protestánsokat felügyelte.
A június l3-án összehívott megbeszélésen tehát elsősorban az egyházi vonallal
foglalkoztak, beleértve az összes hazánkban működő vallási szervezetet.
Az állambiztonsági szolgálatok működésének törvényes keretek közé terelése es
társadalmi legitimitása, elfogadása rendkívül fontos feladat volt. A kommunista
diktatúra adott területeinek a jogállamiságba való átsegítése elsőrendű feladat volt.
Az állam biztonság tisztjei s a hálózati emberek kapcsolataikkal együtt szinter
kihívások elé néztek, s fontos volt őket a megváltozott helyzetre felkészíteni.
Horváth József vezérőrnagy csoportfőnök elvtárs beszámolt arról is, hogy ::..:
állambiztonságnak már van jövőképe. Ezt az illetékesek június 9-én már el is fogaz-
ták.
Az elfogadott koncepció lényege a következő: a modem államokhoz hasonló szervezet
kialakítása, önmagának legitimizálása s elfogadtatása a társadalommal, a nemzet
biztonságának hatékony védelme és szolgálata. A csoportfőnök úgy látta, hogy az
osztályra később is szükség lesz. Bizonyára változtatni lehet az elnevezésen, a stíluson,
a módszeren, de magán a szervezeten és az ott dolgozókon nenem. Horváth csoportfőnök
bevezetője után hét hozzászólás történt. Elsősorban az ÁEH megszüntetésével és
annak hatásaival kapcsolatban, beleértve az egyházpolitikai és operatív-szakmai hatásait.
Csoportfőnök válaszában a következőket mondta: eddig az ÁEH-t kiszolgálták
adatokkal, információkkal, s különböző igényeket is megfogalmaztak velük szemben.
Vagyis fehéren feketén világos, hogy nagyon szorosan együttműködött az állambiztonság
és a hívatalosan működő ÁEH. Mindez eddig az egyházak elsorvasztását célozta.
Ezentúl megváltozik majd a helyzet, mert megszűnik a direkt beavatkozás
az egyházak életébe. A szocialista modell leváltásra kerül az állam életében,
s helyét egy pluralista, demokratikus fogja felváltani. A jelen helyzetet visszalépésnek
látta a az 1948 előtti időkbe. A demokratikus pluralizmust azonban továbra is a szocializmus
keretein belül gondolta. A titkosszolgálatoknak tehát a lényegre kell ezután figyelni.
szocializmus fontosságát kell szem előtt tartani, Abban reménykedett,
hogy ennek a szemléletnek megfelelő lesz az Alkotmány és az új törvények is.
Az egyházaknak ezentúl helyük van a társadalomban, de semmi privilégium és
külön támogatás. Azt is mondhatjuk, hogy ezentúl már megtűrik őket, mivel nem ők
fogják a szocializmust felépíteni, nem érdemelnek kiemelt támogatást. Nincs szükség
drasztikus lépésekre az egyházakkal kapcsolatban, de kezelni azért kell őket.
Tehát az állambiztonság vezetői továbbra is bele kívánnak szólni az életükbe, csak
nem úgy, mint korábban, sokkal finomabban, a törvényeknek megfelelően.
Az átmenet időszakában az állambiztonság fontosnak tartja, hogy az egyházak
nyugalmat, megbékélést sugározzanak a társadalomban, s ezzel hozzájárulnak a társadalmi
nyugalom fenntartásához. Az állambiztonság pedig időt nyerhet ezzel egy
megfelelő stratégia kidolgozásához. Vigyázni kell arra, hogy az egyházak ne legyenek
brámilyen szélsőség oltalmazói, s ne lehessen semmiféle alkotmányellenes cselekvésnek a
szorgalmazója, védője. Ha ilyen törekvések előfordulnak, ezeket kell felderíteni.
Mindenekelőtt a politika megfelelő lehetőségeit kell kihasználni, az egyházi és
állami vezetpkből közösen felá11ítandó tanács adta keretek között.
Állandóan figyelemmel akarták kísérni azt, hogy az egyházak politikailag milyen
irányban mozdultak el. Ezért két munkaterület továbbra is rendkívül fontos maradt.
Az egyik a hírszerzes. a másik pedig a meg szerzett információk következtében a
megfelelő befolyásoló tevékenység. Ezért a hálózati munkára az eddigieknél is
nagyobb figyelmet kell fordítani. Minden munkának, erőfeszítésnek pedig a békés
átmenethez kell hozzájárulnia.
Az állambiztonság mindent el akar követni a jövőben annak érdekében, hogy egyházi
területen dolgozó ügynökeit megvédje, garantálja névtelenségüket, semmiféle
szélsőséges, egyéb más támadás nem érheti őket. Meglevő kapcsolataikat
tovább akarták vinni, s ehhez megfelelő ideológiát adott a jogállamiságba való békés
átmenet, a nemzetért érzett felelősségtudat. Mindezt a gondokodást próbálják elmélyíteni
a hálózat tagjainál.
"Számolni kell azzal is, hogy a következő időszakban több vallási alapon
álló világi szerveződés, párt, egyesület stb. fog létrejönni, és hogy
több szerzetesrend kezdi meg működését. Erre fel kell készülni, ezekben
megfelelő operatív - lehetőség szerint befolyásolásra is alkalmas -
poziciókat kell kiépíteni. Ezért nagyon veszélyes dolog lenne, ha a
hálózatépítéssel leállnánk vagy annak tagjait a perifériára kezdenénk el
foglalkoztatni. Ellenben meg kell vizsgálni, hogy az új helyzetben egy-egy
hálózati személynek milyenek a lehetőségei. E lehetőségek és a hozzánk
való viszony, képességek alapján "testreszabottan", egyedileg kell
meghatározni az átmeneti időszakra e személyek feladatait és magatartási
vonalát, elvégezni ezek alapján felkészítésüket. "
Súlyos hibát követnénk el, ha azt feltételeznénk, hogy a rendszerváltozás
pillanatához közeledve az állambiztonság működése szinte megszűnt volna. Átalakult. A
demokrácia körvonalazódó követelményrendszeréhez igazodott. Az egyházak meg-
megfigyelése, befolyásolása, érdekeiknek megfelelő felhasználása tovább folytatódott.
Sőt az egyházak mozgásterének kitágulása okán megnövekedett új feladatokat is fel
kellett vállalniuk. Ilyenek a társadalmi szerepvállalás miatt az alakuló, közéletetet
meghatározó pártoktól való elszigetelés, a régi-új szerzetesrendek befolyásolása.
A Csoportfőnök ezután az SZT állományról szólt. Ezek szerint voltak SZT tisztek
egyházon belül. Nekik az eddigieknél ezentúl sokkal nagyobb szerepet szántak.
Eddig bevett gyakorlat volt, hogy a hivatásos állományból kihelyeztek egyeseket
fedett, civil foglalkozásba. Ezentúl ezt fordítva akarták végezni, vagyis tehetséges
civil embereket építenek be, a saját területükön megfuttatják őket. Így megfelelő
szintre be tudnak épülni, s fontos információkhoz, ill. megfelelő befolyásolási potenciálhoz
jutnak rajtuk keresztül.
Horváth József csoportfőnök így folytatta gondolatait:
"Természetesen nem valószínű, hogy a következő években biboros
SZT-tisztünk lesz, de ezen a területen sem kell elvetni ezt a lehetőséget.
Mindenesetre rendkívül körültekintőnek kell lennünk, mert egyetlen
dekonspiráció is olyan zűrzavart okozhat, amelyet nehezen tudnánk
kompenzálni."
Nagyratöró elképzelek. Lehet, hogy erre a gondolatra tudott volna a Csoportfőnökség
a múltból példát mondani? Nem tudjuk. Mindenesetre a kérdés megemlítése is érdekes.
Az SZT állomány teljes védelme az egyik legfontosabb feladatot jelentette számukra.
Valószínűleg egy ember lebukása lavinaszerű folyamatot indított volna el.
Ezzel at egész egyházi vonalat szinte magával rántotta volna.
A hálózat kapcsolatrendszeren kívül az állambiztonság hivatalos kapcsolatot tartott
pl. az ÁEH-val. Ezen intézmény megszűnése zavart okozott. Eddig írásos
is működött az adatcsere az állambiztonság és az ÁEH között. Minél előbb
fel akarják venni a megfelelő utódszervvel az összeköttetést. Felkészülnek arra is,
hogy esetleg olyan emberekkel is szembe találják magukat, akik eddig a különböző
alternatív közösségek tagjaiként bekerülnek az ÁEH megszűnését követő
egyházakkal foglalkozó kormányszervekbe. Az állambiztonság ezentúl az állam
felügyelete alatt. az Alkotmány által, és a miniszteri utasítások rendjének megfelelően fog
működni. Mindez lehetőséget nyújt arra, hogy folytassák az eddigi munkát.
A Csoprotfőnök felhívja beosztottjainak figyelmét arra is, hogy ne legyen lelkiismeretfurdalásuk
amiatt, hogy:
... ilyen vagy olyan ügyekben dolgozott, vagy bizonyos intézkedésekhez
asszisztált [...] pozitivum, hogy megszabadulunk a totalitástól, attol,
hogy konkrétan az állam és az egyház viszonyában valamennyi kérdésben
működtünk, hogy mindenről tudnunk kellett [...] a kreált ügyektől
[...] meg kell szabadulni.
A jövőben négy területen kell fokozottan teljesíteni feladataikat:
Az alkotmányos rend védelmében.
Az egyháznak a politikára, a társadalom életére gyakorolt hatása tekintetében.
A hivatalos állami egyházpolitika és a progresszív egyházi vezetés támogatása vonatkozásában.
Az előzőekkel szinkronban lévőnemeztközi kapcsolatrendszer ápolása, múködtetése is fontos feladat.
A csoportfőnök elvtárs befejezésül hangsúlyozta, hogy milyen fontos az állomány
kommunista hivatástudata ebben a képlékeny helyzetben. Hisz másokat meggyőzni
csak hivatástudattal rendelkező, a társadalom iránt elkötelezett operatív tisztek képesek.
A Vatikán a mai napig nem vizsgálta felül a volt szocialista országokkal kapcsolatos
egyházpolitikáját, beleértve Magyarországot is. Tizennyolc évvel a rendszerváltozás
után talán itt lenne az ideje ennek a lépésnek.
El kell dönteni, kire akarjuk a jövőt építeni. A volt kollaboráns okra vagy a tanúságtevőkre.