Az emberiség azon dolgozik, hogy a természet nagy
világába beleépítse a maga sajátos emberi v Iágát, — világot
mint tudományt s világnézetet, világot mint a praktikus élet
világát. Ezt a munkát a fönnállónak kritikájával s kutatás,
elmélyedés meg föltalálás révén az újnak előteremtésével
végzi, ront és épít, —lerontja a régit, hogy építsen újat. Ez a
munka folytonos és kikerülhetetlen, mert a fejlődés egyre
újabb kultúrelemeket, új igazságokat hoz felszínre, melyeket
föl kell vennünk világképünkbe s hasznosítanunk kultúránkban
; a tudomány haladása kitágítja ismeretünket s
új látóköröket nyit, melyek viszonyba lépnek vallással és
hittel. A lelkivilág ez elváltozásaiban s fejlődésében azonban
egy nagy erkölcsi és ideális feladat is vár ránk, s ez az, hogy
mindig meg kell óvnunk a harmóniát hívő lelkünk s győzelmes
kultúránk közt, azt a harmóniát, melynek az ideiglenes
s az örökkévaló közt, a változó s a változatlan közt, tudás és
hit, kultúrirányzat s vallásosság közt fönn kell állnia. Ezt a
nagy problémát megoldják a harmonikus lelkek, ellenben
nem oldják meg az erőszakos, szkeptikus vagy blazírt szellemek
; ezt a problémát nem oldotta meg az az irányzat sem,
melyet modernizmusnak hivnak.
A modernizmus nem részleges tan, nem egyik-másik
tudósnak tudományos előítélete, hanem a modern emberi
szellem állásfoglalása a természetfölöttivel szemben, mely
manapság, mint történelmi kritika s azután mint spiritualista
irányzat jelentkezik. Mint történelmi kritika szét akarja
szedni az evangéliumot, mint spiritualista irányzat pedig új
tartalmat készül adni a katholicizmusnak, annyira újat, hogy
a réginek csak a neve marad meg. Amellett összes értelmi,
tudományos előítéletei s szabadságvágya is a tekintély ellen
ösztönzik, s bár hirdeti, hogy az egyházat tiszteli, de ugyanakkor szavát nem fogadja meg, s kivált a román népek katholicizmusát
támadja meg annyira, hogy válságba sodorta
sokaknak hitét. [Ez a] nagy éleslátás késztette a Szentszéket
arra a rendkívüli, elszánt föllépésre, melyet Loisy kiközösítése,
az új syllabus, a Pascendi dominici grcgis encyclica jelzett,
mellyel irányt mutat nekünk, s elvárja, hogy útbaigazítását
követni is fogjuk.
Vegyük tehát szemügyre a modernizmusnak kettős irányzatát
: a kritikát es a filozófiát.
kritika nevében vizsgálja az evangéliumot, s úgy szedi
szét az írást, hogy az evangélium legfontosabb dogmái legendává
foszlanak szét.
A mult századnak is megvolt a maga erős kritikai áramlata
s voltak az újszövetségről is elméletei, de azok inkább
okoskodó, találgató, gondolomíormára készült elmagyarázgatásai
voltak annak, amit hinni nem akartak. A modernizmus
kritikája nem ilyen, —mondjuk —nem filozofáló, hanem
történelmi kritika akar lenni, mely azt akarja kimutatni,
hogy az újszövetség elbeszélései nem történetiek, hanem
legendaszerűek. Krisztusnak Szűztől való fogantatása, a
betlehemi éj, az egyház alapíttatása, Urunk föltámadása
állítólag nem történeti elbeszélések, hanem legendák. Érdekes
körülmény, hogy azért a modernizmus több, nevesebb képviselője,
milyen Loisy is, e dogmákat elhiszi, nem tagadja azt,
amit az egyház tanít, de az egyház nagy történeti okmányait
széttépi; megcsókolja az egyház kezét, de kiüti belőle az
evangéliumot. Ezáltal az egyház leszorul történeti alapjairól,
s arra ébred, hogy történelme balhiedelem ; az egyház meggyőződése
az volt, hogy amit az apostolok hirdettek, azt
látták is szemeikkel, megtapogatták kezeikkel; most pedig
azt akarják elhitetni, hogy e tanítás nem tényekre, hanem
hiedelmekre s benyomásokra vonatkozott, s Szent Jánosnak
nem azt kellett volna írnia, hogy amit láttunk s kezeink
megtapogattak, azt hirdetjük nektek, hanem: ami megrendült
lelkünknek látszott, amiben hallucináltunk, amit szuggesztióban
átéltünk, azt hirdetjük nektek. Az apostolok tana
is csak hiten épült, nem pedig látáson, írásuk is nem tényről,
hanem hitről való írás. Az evangélium a beszédben s tettben
hatalmas, de gyorsan letört Messiás kritikátlan tanítványainak
lelki vetülete, de nem történelem.
A modernizmus másodszor filozófiai intellekluálista áramlat,
mely a természetből magyarázza a tennészetfölöttit, mely
az emberit lépteti az isteni Helyébe, a fizikai erőket a kegyelem
helyébe, s hitet, vallást s kinyilatkoztatást a tények
világából kiemel, s áthelyezi azt a kedély ellenőrizhetlen,
kiszámíthatatlan világába
A kinyilatkoztatás szerintük nem egyéb, mint határozatlan,
szétfolyó vallásos érzés, mely a pátriárkákban s prófétákban
nyert alakot. A vallásos érzésnek ugyanis épúgy
vannak szerintük zseniális emberei, mint vannak a tudománynak
s művészetnek, s zsenialitásuk abban áll, hogy
kifejezést találtak annak, ami mások lelkében is él, de zavarosan
és határozatlanul. A vallásos kinyilatkoztatás e szerint
csak úgy megy végbe, mint az igazság s a szépség kinyilatkoztatásai
a tudósokban s művészekben. A tudósok
s művészek az igazság s a szépség prófétái ; Mózes, Izaiás,
Szent Pál pedig a vallásosság géniuszai. Ily géniusz lesz ezentúl
is, s alakító munkájuk nincs kimentve, ugyanezért a kinyilatkoztatás
sincs befejezve, hanem folyik, s nekünk nem
szabad folyton vissza-visszanyúlnunk a régibe, hanem a jobbat
kell sürgetnünk, — nem szabad a múlthoz kötődnünk,
hanem a teljesebb, igazabb jövendőt várnunk.
Ily emberek kezében a dogmák is szétfolynak, s míg
egyik részük hisz még bennük, a másik már a kereszténység
legfőbb dogmáit is elmagyarázza; szerintük a személyes
Isten hite, Krisztus istensége, a lélek halhatatlansága sem
objektív értékűek. Tisztelik a vallásosságot, mélységnek tekintik,
melyből a lélek őserői fakadnak s öntudatunkba
emelkedve megalkotják a lét, az erő, az élet ideáljait, — ezek
a dogmák ; de ehhez a tudásnak, az ismeretnek, épen úgy
a változatlanságnak s maradandóságnak semmi köze, mert
a hit nem ismeret, hanem művészi alkotás. Minden dogma
csak ideiglenes, szellős épület volna, mely a vallásosság mélységei
fölé emelkedik, egy darabig jó szolgalatot tesz, de azután
letörik ; s ilyen dogma tehát Isten, Krisztus, lélek is, képzetek,
melyek kedélyünk szükségleteit fedezik s szívünk kín'
ját s síró szavát egyidőre feledtetik.
Az egész kereszténység az ő szemükben e szerint nem
egyéb, mint annak a titokzatos, vallásos érzésnek szerencsés
történeti alakja, melyet Jézus élt át számunkra, s mely
a nyugati kultúrában fejlett s nőtt naggyá. Az evangélium
nem egyéb, mint Jézus emberszerető lelkének népfölszabadító
programmja ; evangélium, vagyis jó hír az Istennek
közeledő országáról. Ez ország királya Krisztus, ki meghalt
ugyan, de nemsokára eljövendő volt s a kereszténység várta
is folyton visszajöttél. Mikor pedig el nem jött s a nyomorúság
megmaradt, akkor a földi ország várása elváltozott
a mennyország hitébe, s a vissza nem jött Krisztus alakot
cserélt s királyból Isten lett. — Ugyancsak így spiritualizálták
s ethizálták s szimbólumokká változtatták az egyház
többi dogmáját is, a dogma tisztára ideig-óráig divatos
ideológia lett a szentségekben csak szimbolikus rítusokat
láttak, akárcsak a szabadkőműves páholyok ceremóniáiban.
Mar mos! mi legyen a modernizmussal szemben a mi
állásfoglalásunk?
Ősz ntén szólva, első érzelmem e nagy hajótöréssel szemben
a mély fájdalom s keresztény részvét, — mélyen sajnálom
a hitében megrendült embert, s szomorkodva nézem
vívódását s vergődését, hogy konstatáljam végleges szerencsétlenségét
s elsírjam fölöttük az evangéliumi panaszt:
filii perditionis. . . tönkre ment emberek ! Látom, hogy
harcolnak s küzdenek ők is, de az apostoli lelkeket jellemző
nagy szó, melyet Pál apostol mondott, hogy úgy harcoltam,
hogy a hitet megtartottam, nem illik rájuk. Ök úgy harcoltak,
hogy a hitet elvesztettek ; lelkük rajta vesztett.
De a részvét ez érzésénél meg nem állok ; mert ha szeretetből
irántuk részvétre gerjedve le is nyúlok hozzájuk,
hogy segítsek rajtuk ; de nem tarthatok velük a lemondás
útjain, hanem fölfelé kell törnöm. Kritika s neokantianizmus
s szimbolizmus fölött meg kell lengetnem a hitnek pálmáját
; kell, hogy én is elmondhassam : úgy harcoltam, hogy
a hitet megtartottam.
A mi ambíciónk a lelki világ e krízisében nem lehet más,
mint hit, törhetlen hűség s ragaszkodás Krisztus s az egyház
i r á n t ; ambíciónk : erős hittel állni a hitgyenge világban.
De hogy a hit erös lehessen, fölvilágosult hitnek kell lennie,
mert csak a fölvilágosultság óv meg a halálthozó kétségtől.
Szent Pál is azt kívánja, hogy hitünk értelmes legyen;
akarja, hogy gondolkozva, reflektálva, számot adva méltán
elmondhassuk a nagy szót: tudom, kinek s tudom, miért
hittem. Ezt a mai világban csak akkor érjük el, ha fölértjük
helyzetünket s érvényesíteni tudjuk állásfoglalásunkat a modernizmus
e kettős irányzatával, a történelmi kritikával
s a monista idealizmussal szemben.
A következőkben föl akarom tüntetni s röviden igazolni
a katholikus álláspontot.
Az első irányzatról, a kritikáról mi is valljuk, hogy az
nagy s áldásos hatalom, s teljes elismerésben részesítjük
törekvéseit. Nem akarjuk a kritikát eltiltani a szent-történettől
sem ; miért is tennők? I
Hisz ez is történet, történet, mely kétezer év előtt ment
végbe, történet, melyet kétezer év előtt írtak kétezer év
előtti emberek, s ép ezért lesz e leíráson több ideiglenes
jelleg; találunk majd rajta sok viszonylagos vonatkozást
az akkori korhoz, nézetekhez s intézményekhez.
Nem botránkozunk azon sem, hogy a kritika ingadozik
hipothézisek s ellentétes következtetések közt; nem csoda,
hiszen új gondolatokat, új problémákat tár föl, új nehézségekkel
találkozik, s ha vannak gondolatok, melyek kápráztatják
s vonzzák, de ezekről később maga is nyugodtabban
ítél. Bízzunk az emberi észnek kritikájában, hogy rengés
és ingadozás után megint csak visszatér a jól megalapozott
régi igazságokhoz.
De amit okvetlenül kifogásolnunk kell, az a kriticizmusnak
túltengése, melytől beteg lesz ész és szív, s elszáradnak
az erős akaratnak s odaadásnak energiái. A kritika
nem lehet öncél, hanem eszköz, — eszköz az igazság s a valóság
kiderítésére, s a mi esetünkben, eszköz a kinyilatkoztat
á s adatainak kiderítésére. A kinyilatkoztatás pedig voltakép
egy adatban csúcsosodik, Krisztusban, aki meghalt és föltámadt.
Ez Krisztus ténye s a kereszténység hite.
Ezt hirdették Pünkösd napján, ezt prédikálta Szent Pál.
Evangéliumi iratok akkor még nem voltak, de megvolt az
evangéliumi tény. Az evangélium már csak e nagy ténynek
s a róla való hitnek hamisítatlan s mesterkéletlen kifejezése.
Hogy pedig ez a kifejezés, a húsvéti ténynek leírása, nem
az oknyomozó történet akribejájával s nem a szisztematikus
történészek stílusán van tartva, az a dolgon nem változtat;
sőt ép ez a körülmény emeli értékét, mert meglátszik rajta
a közvetlen átélés s kétséget kizáró tapasztalat. Ez lehelte
a meggyőződésnek azt a háborítatlan biztonságát, ez inspirálta
az akaratoknak vértanúi összetartását, s ez hordozta
s hordozza manapság is a rendületlen hitet, hitet a hitgyönge
világ krízisében. A hitgyengeség ne zavarjon meg minket.
A szellemi világ különféle kríziseit el nem kerülhetjük. Vannak
krízisek a metafizikában, vannak a többi tudományban,
vannak még a hitben is. Mikor az egyház kevésbbé kritikus
korból kritikusabb időkbe hatol, vagy pedig mikor az egyes
éles elmék a katholicizmust a váltakozó bölcseleti rendszerek
formáiban akarják átgondolni, akkor előállhatnak krízisek
a hitben is. De amint legyőzzük a kríziseket a lelki világ
más terein, úgy ie keil győznünk azokat a hitben is, s azt
meg is tettük, végig a történelmen nem egyszer, megtettük
a mult században is. Akkor a természettudomány részéről
találkoztunk nehézségekkei, s kiemelkedtünk belőlük : most
meg a történeti kritika gördíti lábaink elé botrányköveit;
e köveket is összetörjük ellenkritikával s átlépjük az alázatos
bízó hit erejében !
A modernizmusnak másik irányzata a filozofáló, intellektualista
áramlat, mely az ideálizmusnak s naturalizmusnak
tormáiban gondolja el s vetkőzteti ki ezáltal ősi
alakjából a kereszténységet, még pedig oly radikálisan, hogy
bátran mondhatjuk, hogy teljes tagadásra vezet.
Mint említettem, a kinyilatkoztatás szerintük a vallásos
érzés fejlődése, a kereszténység pedig az érzés és fejlődés
szerencsés történeti alakja, melyet Krisztus élt át számunkra ;
van ezzel szemben ugyanannak az érzésnek más, kevésbbé
szerencsés alakja, amilyen a perzsák, brahminok, görögök
theológiája. — Továbbá szerintük az evangélium Jézus népfölszabadító
programmja, mely mikor be nem ütött, akkor
elváltozott s keletkezett az egyház, nem mint krisztusi alapítás,
hanem mint az összetartás igényének s szükségének
történeti formája.
Mi ezzel szemben a mi meggyőződésünk?
Mindenekelőtt az, hogy ez a magyarázat sem nem modern,
sem nem tudományos.
Nem tudományos, mert ha tudományró van szó, akkor
itt az illetékes tudomány csak a történettudomány lehet,
melynek a nagy tényről nem szabad filozofálnia, hanem
a tényt konstatálnia vagy annak alaptalanságát kell kimutatnia.
A nagy tény nem a fejlődés, hanem az egyéniség,
a legkonkrétebb s legnagyobb tény, Krisztus, aki köztünk
élt, meghalt és föltámadt. Ha föltámadt, akkor egyházat
is alapíthatott; akkor annak az egyháznak nem a hívek öntudatából
s az összetartás szükségletéből lehetett csak kinőnie,
hanem Krisztus mondhatta tényleg, aminthogy igazán
mondta : «Te Péter vagy, s e kőszálon építem föl anyaszentegyházamat
...» Ha föltámadt, akkor ő az Isten fia, s akkor
életének s halálának értékelését tőle kell vennünk, mikor
mondja: «Ez az én testem, mely ti értetek adatik, — ez az
én vérem, mely ti értetek ontatik»; akkor tehát halála áldozat,
s belőle való a megváltás. — Ha föltámadt s átszellemült,
akkor köztünk lehet titokzatos jelenlétével s benyúlhat
is nemcsak szimbolikus rítusok, hanem az isteni tevékenységnek
csodálatos szent titkai.
tudomány pedig sehogy sem kényszerít ez álláspontunk
elhagyására s a monista, kritikai ideálizmusnak
ellogadására, legkevésbbé kényszerit arra ma, mikor a tudomány
szinte idealizálja az anyagot s átszellcmíti az egész
természetet, mikor a régi ellentét éther és kilogrammos
anyag közt felsőbb egységbe, az energiába olvad át, mely
sugárzik, áthat mindent s beláthatlan mozgásnak forrása.
Szükség van-e lemondásra a föltámadt, mennybement, más
kategóriák országából hozzánk szóló Krisztusról most, mikor
tudományos fölfogása nk a természetnek formábólformába
való elváltozását s az életnek fokról-fokra való fejlődését
hirdeti? Lehet-e a természettel, kultúrával le ogni
az emberi életet s e vágni transzcendentális kapcsolatait
most, mikor egyre i óbban megragad a tény, hogy az ember
az erkölcsi törvény fölismerésében, a felelősségérzetben szinte
érintkezik az Istennel, s ez uton ugyancsak befogadhatja lelkébe
kegyelmi benyúlásait? Nem, nem, a natura zmus most
ugyancsak nem jogosult, s a modernizmus e részben nem
modern, hiszen száz év előtti bölcseletnek, a kritikai idealizmusnak
s naturalizmusnak formáiban akarja ismét átgondolni
a katholicizmust. Méltán mondhatjuk, hogy ezen túl
vagyunk.
Az erkölcsi törvény fölismerésében, a felelősség érzetében
az ember lelki világa szinte érintkezik az Istenséggel,
és ez bizonyítja, hogy akármilyen paradoxonnak látszassék
is, az ember e világban, akár nagy legyen, akár kicsiny, el
nem fér, hogy ennek a felséges emberi szel emnek az egész
világ csak egy ketrec, ame yben elfajulhat, elsorvadhat,
de erő és győze em csak a ketrec falait letörő nagy végtelenségben
vár reá.
Ki kell tereszkednem még arra is, hogy a modernizmus
a kritikát az egyházra mint társaságra s organizmusra is
alkalmazta, s jóllehet csak ideiglenes alakítását kezdte ki,
de ezt is oly módon, hogy a Szentszék állást foglalt e kritikát
képviselő olasz és francia keresztény demokrác'a ellen.
Természetesen nem a keresztény demokráciát kárhoztatta önmagában, hanem azt az áramlatot, mely e nevet
fölvette, de a dolgot túlozta. Túloznunk nem szabad, ha
demokraták is vagyunk. Mi is tudjuk, hogy a katholicizmusnak
nemcsak isteni szervezete, hanem történeti formája is
van, mely idővei elváltozik, amilyen például az egyház viszonya az államhoz, vagy a politikai hátai ma ; van neki történeti,
tehát ideiglenes alakulása s mint iiyen
Ugyanakkor azonban sehogy sem engedhetjük meg azt,
hogy a politikai s szociális állásfoglalás különfélesége miatt
a tekintélyt folyton támadják s erkölcsi fölényét csökkentsék.
Aki az egyház történelmi formáit úgy támadja, hogy isten
tartalmát veszélyezteti, az bizonyára nem tesz szolgálatot
a hivő népnek, melynek hitét megzavarja s ragaszkodását
az egyházhoz, s ezze szervezett összetartását megrendíti.
S ezt nem tartották mindig szem előtt az olasz és francia
keresztény demokraták ; rosszul tették. De rosszul teszik
azok az elmaradt katholikusok is, kik az egyházat történeti
formákkal, legyenek azok akár politikaiak, akár szociális
formák, azonosítják, s fogalommal sem bírnak a világ elváltozásáról.
Ezekkel meg mi nem azonosítjuk magunkat; nem
vagyunk védői a gazdagság mai elosztásának s a szegénység
megörökítésének, nem a kasztok s osztályok uralmának, a
népek passzív lelkű étének ; mi akarjuk a keresztény demokráciát,
amint azt XIII. Leó pápa kezdte, folytatni s fejleszteni.
Ez b zonyára katholikus irányzat ! De mikor a modernizmusnak
túlzásait visszavetem, ugyanakkor k érzem magából
e mozgalomból a korszellem igényeit, melyeket ez velünk
katholikusokkal szemben támaszt, s me yekre a katholikus
kongresszus s a katholikus közönség figyelmét irányítanom
kell. Ez igények a következők :
A modernizmus tudományból indul ki. A modernizmus
nem a néplélek Istent kereső mozgalma, hanem magas értelmi
műveltségű emberek munkája, kik tudománnyal, filozófiával,
kritikával akartak lendíteni a kereszténység ügyén ; onnan
indultak ki, mert a tudomány most a vezető hatalom, s kiérezték,
hogy a kereszténységnek a tudomány, a kritika presztízsével
kell föllépnie. Kiérezzük ezt mi is : látjuk s csodáljuk
azt az óriási munkát, mely a szellemi élet minden terén folyik,
s hozzátehetjük, sikeresen folyik.
Ezt megakasztani nem lehet sem tilalommal, sem erő"
szakkal, s nem lehet, mert nem is szabad. Ily milieuben nekünk
is fokozottabb munkát kell végeznünk, mely méltányolni
tudja s szívesen átveszi, ami jó, bárhonnan lön is az,
akár hivő, akár hitetlen részről. Ez a lefoglalás sohasem árt.
Látszik a történelemből, hogy mindannyiszor új kultúra támadt
a kereszténység körében, valahányszor sikerült neki lefoglalnia
a korszaknak sajátos kultúrelemeit; így történt ez az
egyházatyák korában, így a XII. században a renaissanceban
; így kell történnie annak ma is. A modern műveltséget, a
kritikát sem győzzük e addig, míg vívmányait le nem foglaltuk,
viszont azokat csak akkor fog alhatjuk le, ha képzettségünkben
s tudományos munkáinkban az ő sz ntá ára emelkedünk.
A modern katholicizmus i elszava tehát a «laboramus».
De a szellemi munkához szabadság kell, s ezt a szabadságot
meg kell adni. Az egyház bizonyára nem ellenzi e követe
ményt, s legjobb fiai azok, k k nem sz mato'nak éptennyomon
herezist s nem kiáltanak anathemát, hanem maguk
is dolgoznak s másokat s munkára serkentenek, s maguk és
mások számára s a szellemi világ légkörét, a szabadságot
követelik. Ne féltse tőlük senki a hitet s a jó erkölcsöket,
ők nem a szabadosságnak, hanem a szabadságnak iai, —
szabadságnak, mely hisz s szeret, mely szereti az egyházat,
szereti s tiszteli a tekintélyt; de ugyanakkor tud a azt is,
hogy h ábavaló egy v ágban, melynek a apjai a szabadságok,
csak tekintélyt hirdetni újra meg újra megismételni amit
már ezerszer hallottunk hanem meg kell teremteni a belátást
a hitnek, a vallásnak, az erényességnek, a tekintélynek
pszichológiai összeköttetéseibe k kel mutatni a tekintélynek
alap ait is s azok örök érvényességét.
Különben, Mélyen Tisztelt Katholikus Kongresszus,
nekünk, úgy átsz k n ncs okunk panaszkodni arról, hogy a
katholikusok volnának azok, akik letörik a szabadságot.
Tek ntsék csak azt a tegnapi fö vonulást. Hol láttak művelt
világban, művelt óvárosnak első utcáján haramiákat, útonállókat?
S azok az emberek tesznek ilyet, akik olyton a szólásszabadság,
a gyülekezési szabadság igéit hordozzák ajkukon !
A katholikusok sehol sem állották út át semmiféle ölvonulásnak,
és ha az illetők elveit el is ítélték, de az egyéni szabadság
kereteit lábbal nem taposták Dehát a mai világnak, úgy
látszik, már ez a sora ; a Bakonyban nincsenek útonállók, az
Andrássy-út — tele van velük 1
Meg kell érteni a világot tévedésében is, s e tévedések
khaoszából ki kell emelni az igazságok gyöngyeit s azokat a
jó ügy szolgálatában érvényesíteni.
Ha megértjük, hogy m i mozgatja őket s mi fáj nekik,
ha öntudatára ébredünk érzelmi elváltozásaiknak, meiyek
gyakran csak sajáto ak, de nem hibásak, akkor alkalmasak
leszünk arra, hogy őket a kereszténységbe bevezessük. A jelszó
az : az ő ajtójukon be, a miénken ki, vagyis okos, hivő,
szerető megértés s alkalmazkodás s tovavezetés által segítjük
őket a hitre. Tenni, járni, érintkezni, ezek az apostolság útjai.
Az apostolok a világ útjain járva, vezetik a lelkeket Istenhez :
nem várnak csodát, hanem fölhasználják összes erőiket.
«Vannak — mondja Jooland — kik a modern világ megtérését
csak csodától várják, s míg az a csoda megjön, addig
tanácsosnak tartják, hogy Krisztus szolgái téli szállásokra a
sekrestyébe vonuljanak, s ott a hívek kis csoportjától környékezve,
megóvják magukat a mételytől*. Ezzel nem lehet
hódítani. Nem elszigetelődni s egyre csak rágcsálódni a kultúra
kinövésein, hisz ez egér- és patkánypraxis, de nem apostolok,
komoly, munkásférfiak módja.
Ez úton belehelyezkedünk a korba, műveltségbe, annak
szükségleteibe, s magunkkal visszük az átélt hitet, hogy beleállítsuk
tartalmát s örök reményét az életbe, s ne csak szóval,
hanem tettel, magával az élettel öntudatukra hozzuk azt,
amit az apostol s az apostoli egyház nemcsak mondott, hanem
átélt : Fides victoria nostra ! Ez úton utópiák, túlzások, paradox,
képtelen eszmék s fölfogások közt is biztosan járunk, s
megóvjuk lelkünket a szkepszis halaványságától s a kriticizmus
töviskoszorújától, melyet ez tört reményeinek s szétfoszlott
hitének keresztútján hordoz. Másrészt pedig bizalmat
ébresztünk testvéreinkben, kik szívesen indulnak lelkes,
meleg szívek után, kik látni akarnak erős hitet s boldogító
reményt, — látni akarnak lelkes mély életet. Ha meglátják,
akkor megindulnak szívükben s elindulnak utána életükben.
Népmozgalmakat nem csinálnak programmokkal, hanem szenvedéllyel
és szenvedéssel, izzó hittel s rendületlen bizalommal
a jövendőség iránt.
Nem kalkulálni s okoskodni, hanem égni s gyújtani kell.
Aki ég, az gyújt, s a lelkek ma is szívesen fógnak tüzet, mert
lehet az emberiség romlott, lehet túlintellektualista, de a lelke
mélyén még s csak ott rejtőzik a lelkesülni s áldozni tudó
pszichológia, s ez a lelkülete mindig megadja magát annak
az egyháznak, mely hinni s dolgozni, bízni s szeretni tud, —
mely krisztusilag él.