Ajánlva megszívlelésül a celibátus ellen legújabban megjelent
gyászirat névtelen s tán azért még pirulni tudó «plébános»-szerzőjének.
Irányi Dániel egyletet alakított a magyar közerkölcsiség
emelésére. Tény, hogy közerkölcsiségünkre ráfér az emelés;
de az a baj érte Irányi törekvéseit, hogy az emeltyű eltört,
még mielőtt jóformán működni kezdett volna; az egylet úgy
látszik már föl is oszlott, vagy ha a papiroson létezik még,
tényleg szigorú inkognitóban él.
Nem becsméreljük ezeket a törekvéseket, ha nem is
koronázná siker azokat; legalább bizonyságául szolgálnának
a közönség nemes gondolkozásának, s megfordítva, ha visszhangot
kelteni képtelenek, erkölcstelen apathiának bélyegét
sütik az értelmiségre. Melyik már most az a jel, mely a magyar
vezérlő osztályok erkölcsi érzéke fölött borong? Az érdeklődés
csillaga ragyog-e fölöttük, vagy a nemtörődés halálleple
födi-e őket? A felelet iránt tisztában vagyunk.
Ha már most e szomorú tényállá s okait vizsgálom, fürkésző
tekintetem a közerkölcsiség leghatalmasabb s legkiválóbb forrásán akad meg; azon az emeltyűn, melyet maga
Isten állított a világba; azon a motoron, mely áramait nemcsak
a természet, hanem a kegyelem telepeiből veszi; azon
az intézményen, melynek homlokán ott ragyog az evangélium
drágagyöngye, a legszűziesebb erkölcs. S úgy látszik nekem,
mintha azt a forrást vizifonál, békanyál lepte volna el, hogy
ne áradozzék; mintha az az emeltyű hívatlan kezekbe került
volna, hogy föladatának meg ne feleljen; mintha az az áram
erejét vesztette volna, s így a lelkek eszmei életét táplálni
képtelen. Az egyházat értem, különösen pedig magát a
klérust.
A közerkölcsiség legfőbb tényezője a klérus; ő az erény
szerencsés mentora vagy szomorú sírásója. A tulajdonképeni
népnek erkölcsisége az ő kezeibe v a n letéve, s értéke, életszentsége,
kitartó munkássága által a világ erkölcsiségének
a klérus lesz intézője. Föladata nem éri be a középszerűséggel.
Az az erkölcsiség, melyet a papság gondoz, nemcsak az az
átlagos becsületesség és tisztesség színvonalán tartott erkölcsiség,
hanem a hősiesség, a lemondó s áldozatos szűziesség
magaslataira törekvő erény is; szóval a papság gondozza a
gyökeret, meg a virágot is; a gyökér az erkölcs, a tisztesség
a nép széles rétegeiben, melynek azután mindenfelé vannak
kegyelemteljes és színpompás kivirágzásai. Száz meg százezer
hivatás a szűzies életre fakad a közerkölcsiség gyökerén.
Ha pedig ez a gyökér korhadt, nemcsak virágot nem hajt,
hanem a nép romlásának tünetei verődnek ki rajta.
Valamint pedig a papság a nép erkölcsiségének gondozója: úgy természetesen a papság fölfogása, elvei, nézetei
lesznek közvetlenül a közerkölcsnek mértéke és tükröződése.
A klérus szeplőtelen élete jelzi a népéletnek emelkedő irányát,
s viszont az erkölcsiség süllyedt színvonala is rajta, az ő életén,
fölfogásán s működésén tükröződik. Hagyjuk azonban ez
általánosságokat, és fordítsuk figyelmünket a magyar papságban nyilvánuló tünetekre, melyek a közerkölcsiséggel összeköttetésben állnak s arra visszahatnak . Külföldön a magyar
papságnak rossz híre van; a szigorúan egyházias felső-németországi
megyékben a magyar papra idegenkedve, gyanakodva
néznek; ha pedig azok a rajnavidéki vagy westráli tősgyökeres katholikusok megmelegszenek, bizalmas kérdezősködéseik
az egyházi állás genyedő sebére, a konkubinátusra vonatkoznak; mert hiába eziránt rossz hirek szállongnak; irtózással
tudakozódnak és megkönnyebbülve hallják a biztatóbb
kilátásokra utaló fölvilágosításokat. Nem akarom kutatni,
hogy ennek a rossz hírnek van-e tárgyilagos alapja; annál kevésbbé akar ez a cikkem a «chronique scandaleuse» szomorú
lapályaira és lápjaiba ereszkedni; de mivel az erkölcsiség
emelését célzó mozgalmak Angol- s Németországban jelenleg
oly divatosak és időszerűek, s mivel ez a mozgalom az erkölcsiségnek
mintegy megemberelésére utal: rá akarnak mutatni
néhány tünetre, mely a magyar klérus körében nem elvétve
jelentkezik, s legjobban tükrözi az erkölcsiségnek fokát s a
klérus erkölcsi reakció-képességét a világ romlásával s mételyével
szemben. Mi kerül ki azután e tünetek méltatásából,
mivé fogjuk összegezni az eredményt? Ez nyilt titok lesz.
Az «ascensio» vagy a «declinatio» jellemzi-e a magyar erkölcsiség
csillagát? Megemberelés vagy leszerelés az akciónak
jelszava? Mi a magyar egyház jelszava? Az egyház s a kegyelem erejéből kisarjadó önbizalom vezeti-e az erkölcsiség ügyét
győzelemre, vagy a gyáva lemondás kísért-e közöttünk , mely
fülünkbe súgja azt, hogy «nem lehet; hiába minden?» Ez
mind mintegy magától elválik. Ki jelentem azonban, hogy az
erkölcsiséget nem veszem most szemügyre minden téren,
hanem csak egy bizonyos irányban, amely e cikknek folyamán
eléggé föl lesz tüntetve.
I. Az erkölcsi törekvések bénultságát megvilágítják s
megmagyarázzák elsősorban az aposztaziák.
Az aposztaziák a klérus pszichológiájában az erkölcsi
erőnek hanyatlására utalnak.
A klérusnak mindenekfölött nagy erkölcsi erőre van
szüksége föladatának megoldásához. Az erkölcsi kiemelkedéssel
jár a legádázabb küszködés; nincs az a tudományos vagy
fölfödözési vállalat, mely oly kemény próbára tenné ki az
akaraterőt, mint az erkölcsi javulás érdekében folytatott
harc. Könnyebb Nansennek az északi sark tengelypontjához
jutni, mint a világot erkölcsi nehézkességéből akárcsak egy
milliméternyire kiemelni. Mit mondok világot?! egy falut,
egy várost, egy országot csak megmozgatni is ebben az irányban,
szinte emberfeletti vállalat.
Az ilyen vállalkozáshoz tehát bizalom kell. A bizalom
termi a hősiességet; az egy irányban haladó és küszködő férfiak
közt pedig megteremti a megtörhetlen összetartozás
lelkét, a testületi szellemet. Az egyháznak tehát hősies papokat ad és a papságban oly testületi szellemet teremt, mely a
legnagyobb eszmék lelkes szeretetéből indul ki, szívesen veszi
a bajtársakat, s tudja, hogy ők viselik s forgatják azokat a
fegyvereket, melyek villámlása is győzelmet jelent.
Látunk - e valamit e szellemi feszülésből, ez öntudatos
bizalomból, e győzelmes testületi szellemből a papság erkölcsi
világában? Egyesek vannak, kik a predesztinációnak e
ragyogó tau - betűjét homlokukon hordják; de a nagy többség
harcból is, bizalomból is, bajtársi, testületi szellemből is
vajmi keveset láttat.
De a győzni tudó s nagyon is megfogyatkozott erkölcsi
energiának hiányát leginkább a zászlóelhagyások, az aposztaziá mutatják. Az aposztazia, mielőtt megtagadná a hitet,
az elvet, már rég lemondott a hősiességről, a bizalomról, a
harci kedvről a praxisban. S Magyarországon harminc év óta
tömérdek sok aposztazia volt; ezeket az aposztaziákat nem
az egyház megifjodása okozta, mely a rothadt tagokat magáról
leveti; nem az ókatholicizmus, hanem a közszellem léhasága
és életreképtelensége. Minél több pedig egy hadseregben
a szökevény, annál bátortalanabb, gyöngébb, s betegesebb
lehet azon tábornak vállalkozási szelleme, önbizalma s
törekvő kedve!
S ha a jelek nem csalnak, tényleg a magyar egyház szelleme
legkevésbbé sem volt vállalkozó, törekvő és bátor;
erejét nem próbálta meg a nép erkölcsiségének emelésén ;
küszködő hivatásának érzete álmában sem ébredezett benne.
Hagyta menni és folyni a dolgokat, amint mennek. így történt, hogy a magyar egyház fölé már nem is fátyolszerű,
hanem arannyal s ezüsttel gazdagon hímzett szemfödő volt
terítve; e szemfödő alatt aludt minden, ami az egyházban
lelki, szellemi s krisztusi volt. Ez az egyház nem szolgálta az
erkölcsiség csillagának «ascensióját», hanem leszerelt mindenütt, ahol harcolni s küzdeni kellett volna; gyerekes cifrálkodásban
talált a kedvét süvegekkel, láncokkal, papucsokkal;
élvezte a beneficiumokat s termelt jóságos, elhízott alakokat,
akikről az ember mindent leolvashatott, csak egy betűjét
sem az evangéliumnak. E jó urak hajával kenegették az
aposztaták, liberálisok, hitetlenek a csikorgó lelkiismeretet,
és sikerült nekik elhallgattatni a nyikorgó jószágot, mert
hiszen Krisztustól ők sem lehettek messzebbre, mint azok
a jó urak, bár az egyháztól az egyházjog formalitásainak, a
reverendának s — sajnos — a beneficium jövedelmének híjával
távolabb estek. Lehet-e az erkölcsi emelkedésnek szervezését,
lehet-e a legnagyobb erőlködést föltételező munkát
ily szellemi nullitásoktól várni? Lehetetlen.
Az egyház harcaihoz bátorság és bizalom kell. Krisztus
Urunk is mondta : Conl'idite. Ez az egy szó az ember erőinek
végleges megfeszülésében a lélek nyugalmát hirdeti. Az aposztázia ellenkezőleg lemondást, leszerelést hirdet. Ahol sok az
aposztazia, ott a megfeszülésből semmi sincs; az íj húrja
elpattant; a hárfa össze van törve . Magát a testületnek szellemét
jellemzi ez. Az ily testületnek nincs belső reakciója ;
reakció az ellen, ami a szentet megbecsteleníti s a nagyot
lealacsonyítja; mert ez a reakció föltételez egy mélységes,
bizalomtól hordozott meggyőződést, mely képes volna szembeszállni
minden ellenséges hatalommal s veszedelmes irányzattal. Ennek a meggyőződésnek, mely a z elvek, az evangélium
magas piedesztálján áll, nem imponál semmi, a tudomány
állítólagos vívmányainak lidérctüzeit nem nézi világítótornyoknak; a fiziológia valamely újabb ötlete miatt nem
borzad el a celibátustól , s ha éjt borít is rá a Gondviselés, és
vihart hoz meggyőződésére a történeti fejlődés, az éjben is,
a viharban is megállja helyét, mert «per aspera ad astr a , per
crucem ad lucem»! s homlokán fölvillan ismét hosszú éj után
a hajnali napsugár.
A meggyőződésnek e mindig fiatal s ruganyos hatalma
nem egyeztethető meg a magyar egyház számtalan aposztaziájával. Az aposztazia a megvénhedésnek erőtlen, halavány kísértete. Csókjától csak ott bódulnak, hol az eszmék
tűze kialudt, s hol a keblek nagyért feszülni nem tudnak. Az
aposztazia a bízni nem tudó s küzdeni nem akaró lelkeknek
szomorú árnyéka, kiknek egéről a csillagok letűntek. Az aposztazia a lélek rokkantsága; mankókon kocog, harcokkal
álmodni sem akar, s a győzelmek híre is untatja őt. Nagy
invalidus-ház lesz az, ahonnan sok aposztata, sok mankós,
sok koldusos, sok életunt exisztencia kerül ki.
Ne vegye senki rossz néven; é n az egyház pszichológiáját
máskép nem értelmezhetem. Ha a magyar egyházi rendet
s kivált a hazafias szerzeteket az eszmék világa és melege
hatná át, nem lettek volna melegágyai az aposztaziának, az
elhalásnak, lemondásnak, a haldoklás ak az eszmék világában.
De az eszmék világossága és melege nélkül nem vagyunk
képesek arra a mély, meggyőződésteljes lelkületre, melynek
semmi sem imponál, mely semmitől sem riad vissza, amit
megtenni kell, vagy amitől elválni hasznos, hogy a fensőbb
érdek érvényesülni és valósulni tudjon. Tehát ezért, mert
nem voltak mélyen keresztény jellemeink, ezért, mert nem
volt meg az erkölcsi kihatásra megkívántatott alap a klérusban: ezért volt képtelen a magyar nép erkölcsösödésének
ügyét hathatósan és sikeresen szolgálni.
De az aposztaziák nem gyérülnek, sőt időnkint szaporodnak. Legyünk meggyőződve, ez az idők jele ; az eszmék betegeskedésének
korszaka.
Mintha képtelenek volnának a századvégi férfiak, papok,
világiak egyaránt, egy életerős, szellemi reakcióra; mintha a
cölöpök nem bírnák megfogni a szakadó partot; az egyre
tovább mállik, tovább szitál és szakadozik. Korunkban kivész
a lelkesedés, eltompul az eszmék iránt való érzék; meghal
a tisztelet minden iránt, mit őseink megbecsültek. Bizonyos
unottsággal, fásult közönnyel nézzük, mint ragad át a
szomszéd házáról a láng a mienkre ; bizonyos ridegséggel
szemléljük a nemes küzdelemben verejtékezők csúf bukását,
mintha már nem értenők, mi az egyház, az erény, a szabadság; bizonyos nembánomsággal és tehetetlenséggel engedjük
át a legszentebb jelszavakat, erkölcsünket, ősi erényünket,
hitünket porkolábok lelketlen hadának, s már fölzúdulni
sem tudunk jellemünk és lelki életünk meghamisításának
láttára.
A legborzasztóbb közöny korszakát éljük! A közöny korszakában
az eszméktől való aposztazia természetes!
Guy de Maupassant, különben piszkos író, — kinek műveivel
szemben úgy kell viselkednünk, mint a mocsár partján,
t.i. óvatosan lépdelve s messziről kerülgetve nézegetjük pompáját, — Bel Ami c. regényében ecseteli a párizsi értelmi vezetőségnek,
a századvégi zsurnalisztikának életét. Érdekes,
tarka zűrzavarban hemzsegnek a változatos alakok. Milliomosok
és szegény ördögök, riporterek, miniszterek, képviselők,
tisztes asszonyok és félvilági dámák, szellemes kalandorhölgyek,
és elegáns divatbábuk. Mindnyájuknak egy közös
vonásuk van, bár sajátosan kifejezett egyéniség domborodik
ki rajtuk; ez a közös vonás az, hogy mindnyájan mocsárnövények.
A párizsi világ mérges miazmáktól telített levegőjében
ezek az alakok dacára pompás külsejüknek, impozáns látszatosságuknak,
színpompás szellemességüknek, belülről rothadtak. Az aranyszomj s az élvezetvágy elhervasztotta őket;
tikkadt utasok ezek mind az eszmék világában; tönkre van
bennük téve az ideális, nemes emberség s az erkölcsnek tiszta
csirája. A szentet nem ismerik, őrjöngő élvezetvágyuk semmitől
sem riad vissza. Szeretet, barátság, meggyőződés, becsület,
előttük léha szavak; szkeptikusok, mosolygással tekintenek
azokra, kik ily velleitásokban hinni szándékoznak. Minden
eladó. Csak legyen miből fizetni, — ez a bölcseség zárköve.
Ne csodálkozzunk, hogy a rideg valóság e borzalmai közt
a fiatal lelkek idealizmusa is elsenyved, s hogy akiknek az eszmék sziklatemplomába kellene törekedniük, azok inkább a
Quartier latin szobácskáiba vágyódnak.
Ezen a pusztuláson nem segíthet más, csak Krisztusi
szentek eszményképe. E képek sugárzatában föl kell serkennie
a lelkekben a vágynak, hogy szegénységben, megvettetésben, áldozatban keresik az élet becsét s a lélek értékét. Ha
majd az eszményi törekvés ebben az öntudatban jelentkezik,
akkor fölzsendül az eszméknek e hivatott hordozóiban az erkölcsiség
emelésére való tettreképesség. Addig felcserekkel, stréberekkel,
fuserokkal van dolgunk; ne botránkozzunk meg e
gúnyos neveken ; szebb nevet az illetők nem érdemelnek.
Az eszméknek hivatott hordozói tehát pozitív keresztény
alapon, theológiai képzettségen emelkednek s aszketikus
irányzattal törtetnek előre; máskép a világ sodrát át nem
szelik s forgóiban gyenge ladikjukkal együtt elvesznek. A theológiai
képzettségen kívül más tudományokkal való foglalkozás
sem menti meg őket; mert hisz a mai tudományon verődik
ki legjobban a fáradtság s a szkepticizmus mételyes foltja. Tudományos
kiadásban a szkepticizmus ugyanaz a tünet, melyet
az erkölcsiség világában látunk. A szkepticizmus és dilettantizmus: ez az a két sebes ár, melynek a mai világban alig állhatnak ellen a lelkek, ép azért, mert fáradtak annyi fölfödözésnek,
annyi és oly sokféle tudományos törekvésnek szemm
eltartásában. A dilettantizmusnak elmaradhatlan következménye,
hogy az elernyedt ember hagyja magát sodortatni
az időszaki áramlatoktól, mert nincs ereje, hogy menjen és járjon
a maga útján, azon az úton, mely tehetségeinek és vérmérsékletének
megfelel. A dilettantizmusban nincs életerő ; ő beteges
gyermeke elvénhedt s elhaló szülőknek; sőt a dilettantizmus
lassítja a szociális kifejlődés tempóját, s irányító befolyást
nem gyakorolhat reá.
Erőteljes hivatások kellenek manapság az egyháznak ;
reakcionárius szellemek, kik meggyőződésük erejéből táplálkoznak; kik meg nem alkusznak, s jól érzik magukat, ha a
világgal ellenkezésben állnak, mert ez ellenkezés mércéjéről
olvassák le ügy szeretetük - s eszmei lelkesülésüknek fokát.
Valljuk be, hogy a magyar géniusz nem gyönyörködhetik
e jellegekben ; onnan az egyház erkölcsi kihatásának semmisége
és szinte nevetséges képtelensége! De onnan az a trambulinos deszka is, melyről az «ecclesia militans» fiai, papjai
vagy pláne szerzetesei egy ötletért, egy mosolyért, szép szemekért,
öntudatos fölfortyanásért átvetik magukat a köznapi
nézetek és frivol elvek sekélyes, de langyos fürdőjébe. Az új
Ádám csak úgy mint a régi, leveszi szemeit az ég csillagairól
s új mennyországot von szorult világa fölé, melyen két nagy
csillagzattal, Évájának két fekete vagy kék vagy amilyen tetszik
szemével, no meg aztán több bolygó és üstökös csillagzattal találkozik. «Ego memet in ardua fixi», mondták az eszmék
lovagjai; «ego in mollia deflexi», mondhatják a modern kor
gerincben gyenge fiai. Nálunk kétszeresen.
Az eszmék gyöngélkedése, a nagy gondolatoktól való
aposztazia, ez a magyar egyház erkölcsi képtelenségének egyik
tünete meg gyökere is; míg ezt ki n em irtjuk, nem haladunk.
II. A második tünet szintén összefügg az erkölcsi eszméknek
alacsony állásával a magyar egyház nézeteiben.
Sehol sem hallani annyi kárhoztató ítéletet s annyi jóindulatú
kételyt is a celibátussal szemben, mint nálunk. Fönt is, lent
is rebesgetik s debattálnak arról, hogy talán jobb volna a latin
egyházra is, ha a celibátust eltörülnék, mert akkor sok botrány megszűnnék s számtalan bűnnek forrása bedugulna.
Konstatálom, hogy ezek a vágyak és ötletek a mi tehetetlenségünknek
és gyengeségünknek égbekiáltó jelei, akár ha
magát az irányt tekintem, akár ha megokolását veszem tekintetbe.
A haldokló szellemet hússal reformálni nem lehet; s ahol
a test és vér kerekedik fölül, onnan egyáltalában sohasem fog
kiindulni a reformáció elevenítő árama. Máshol úgy reformálódnak,
hogy az evangélium igazságaiból, a szentek ösztönéből
s az egyházi érzés elevenjéből merített ellenszerekkel akarj
á k leküzdeni az érzékiség és világiasság rémét; nálunk pedig
a reformációt az érzékies és világias irányzat előtt általános
meghódolással, a leghatalmasabb s legerőteljesebb erkölcsi
törekvés leszerelésével és teljes föladásával akarják nyélbeütni .
Mert, s ezt teljes öntudatossággal hangoztatom: az erkölcsiség
leghatalmasabb és legerőteljesebb irányzata a megtartóztatás, a celibátus.
A celibátus, a szüzesség, mint a lélek győzelme a test
fölött, mint az eszme diadala az állati ösztön fölött, voltaképen
a hangulat szellemiségétől, az irányzat eszményi voltától
kölcsönzi báját s érdemét. A szelleminek jellege a nemes függetlenség,
a szabadság, a könnyed tevékenység, a lelkiekre való
törekvés; mert azért kapunk föl szárnyakra, hogy ne a porban
játsszunk; azért akarunk függetlenek lenni, hogy kihatóbban
hassunk; azért adunk túl a terhén és málhán, hogy győzelmesebben
hatoljunk előre s szabadabban mozoghassunk. A celibátus tehát az életnek s az embernek függetlenítése, fölszabadítása,
szellemítése; mindez pedig az erkölcsi erőknek és érdekeknek
szolgál, miattuk s értük van. Ha a celibátusban a lélek
nem tesz szert arra a nagylelkű, szellemi irányzatra: akkor
a celibátus oly palack, melynek vinyettáj a somlyói bort hirdet,
de keceli reszeli-lőrét tartalmaz. Ha a celibátusban élő
papo a szellemiekért n em lelkesülnek, akkor egyre vetnek, de
nem aratnak; ha a léleknek a celibátusban megnyert szabadságát
nem kamatoztatják a felebaráti szeretet műveiben s igazán
buzgó, istenes életben: akkor csak diszkreditálják a szüzesség
evangéliumi fönséget. A celibátus egy harcra készítő
intézmény; valamint a szüzesség egy küzdelmes, s küzdelemre
született erény! Mint ilyen valóságos zászlótartója az
elszánt erkölcsi irányzatnak. Erkölcsi törekvésre nézve erről
lemondani annyi, mint a kardot hüvelyébe taszítani vagy félúton megállva ügyetlen alkudozások után következetlenségekbe
s végre kudarcokba bonyolódni.
Munka, harc, törekvés, áldozat: ez az evangéliumi szüzességnek,
ez az egyházi celibátusnak szelleme!
Ezzel az evangéliumi szüzességgel nem egyeztethető meg
az erkölcsi renyheség és tétlenség; n em fér össze vele a «dolce
far niente» nápolyi vagy spanyol barátcsuhában. Ha pedig
valahol azt a kettő : a szűziességet, mely a léleknek törtető
erkölcsisége, s a tétlenséget, dologtalanságot, nembánomságot
megegyeztetik egymással, akkor kirívó ellentmondást állítanak bele a világba; ellentmondást az eszköz s a cél közt,
ellentmondást a belső törtető elem s a külső semmittevés közt;
s ez az ellentmondás hatalmazza föl a gondolkozó embereket
szóban és papíron annak hirdetésére, hogy a házasélet több
mint a szüzesség. Természetes, hogy több , ha a szüzesség meg
van fosztva a tevékenységtől! küzdelemtől, törtetéstől, erőinek
kamatoztatásától az erkölcsi világban. így lehet azt is
mondani, hogy a som többet ér, mint a szőlőtőke, ha ez a tőke
sohasem fakad virágba s egy árva gerezdecskét sem hoz soha.
De ha az evangélium szüzességét az apostoli élet tevékenységében
s az erényes életnek néma bár, de hősies példáiban kamatoztatjuk akkor nem lehet azt mondani, hogy a szűz kevesebbet
ér, mint a jámbor, jó családanya. Az erkölcsi világ nagy
érdekeire nézve nem ér kevesebbet, sőt többet; mert az «ascensiot
», a «sursum cordat», az «excelsiort» jelenti; nemcsak
jelenti, de szolgálja s tényleg megvalósítja.
Csakhogy ez a törekvő, áldásos, küzdelmes celibátus nem
a hadnagyocskák celibátusa; nem az élvezetsóvár agglegények és szikofanták kéteshírű önmegtartóztatása; nem arisztokrata dendik szüzessége; ily piszkot méltán sújtott régen a
«lex Poppaea» és kárhoztat jelenleg is az erkölcsi érzék.
Mit mondjunk már most azokról az erkölcsi intézményekről,
melyek kebelében az eddig is törvény által szentesített
celibátusról kétkedő, hitelét leszállító, értékét és erejét félreismerő
nézetek terjednek? Mit mondjunk ily testületről, mely
az erkölcstelenség ádáz támadásaival szemben arra a desperat
ötletre fanyalodik, hogy tán jobb lesz leszerelni, jobb lesz az
erkölcsi törekvések rugóját többé föl nem húzni s a szellemi
irányzatnak és lendületességnek szárnyait levágni? Mit mondjunk róla? Emelkedőben van-e? Aligha!
Félre ezzel az éretlen, suhanc-bölcseségre valló ötlettel!
Az idők ép az ellenkezőjét sürgetik!
Az emberiség legkényesebb érdekei s legfájdalmasabb
vereségei a hatodik parancshoz fűződnek.
Ha szó van erkölcsről, a hatodik parancs gondolata ötlik
föl előttünk; ha szó van erkölcstelenségről, a tisztátlanságé
az első hely ; épúgy ha szó van az erkölcstelenség ellen indítandó harcokról, az erkölcstelenség ellen alapítandó egyletekről,
mindig csak az emberiségnek e genyedő sebe körül rajzik
minden törekvés. Tehát a világ, mikor erkölcsért küzd, elismeri,
hogy voltakép a szűziesség az erkölcsnek csillaga, s hogy
azt a csillagot az egyház, mely a szó legkitűnőbb értelmében
erkölcsi intézmény, méltán tűzte föl gyémánt - hajék gyanánt
szeplőtelen homlokára.
A szüzesség csillaga az egyház homlokán egész programm.
A celibátus az egyház szívéből született s a Krisztus Urunk
érzelmeit legközvetlenebbül megosztó papságban valóságos
erkölcsi hivatás. S a vi ág maga, bár a szenvedélyek szele
kiforgatja sokszor gyönge agyát az igazság birtokából, s bár
tücsköt - bogarat összebeszél a celibátus ellen, máskor, mikor
szűkül a kapca, mikor az érzékiség sárözöne elborítja társadalmát: nem röstel odautalni a szüzesség, az önmegtartóztatá s erényes voltára, s szinte maga szegődik és csap föl a
celibátus zászlótartójának.
Ez állításom bizonyítására odautalok az angol és német
erkölcsnemesítő - társulatok kiadványaira, amelyek sorba cáfolgatják a mi papi gyászreformátorjainknak hígvelejű érveit.
Azonban ezekre később rátérek, most még néhány szót akarok
kockáztatni a magyar celibátus-ellenes reformátorokról.
Félre a celibátussal, az erkölcsiség nevében! ez a jelszavuk.
Halljunk azonban más szót is !
Uraim! most, mikor a világ századvégi erkölcstelensége
a sírnak, a morális nagy temetőnek bűzét terjeszti; most,
mikor az eszmék hatalmába vetett hit oly gyönge és fényük
oly bágyadt, mint a haldoklónak megüvegesedett szemén a
kísérteties gyertyaláng; most, mikor a világ saját piszkának
mocsarában fuldokolva széjjelnéz, hogy hol van még valami,
ami szeplőtelen e szennyes környezetben, hol van még valami,
ami életerős e kriptában: most önök egy erkölcsi intézményt
úgy akarnak megreformálni, hogy a legerkölcsibb eszméről
s eszményről lemondanak, s azáltal az ezt ostromló s a világot
megmételyező erkölcstelenségnek, mely hirdeti, hogy a tisztaság képtelenség, szinte igazat adnak; Uraim — bocsánat
a kifejezésért — önök eszelősek! Ha önök az egyházat a
századvégi, állatias érzékiséggel szemben a celibátus eltörlésével
akarják megreformálni, akkor önök az erkölcstanhoz, a
filozófia történetéhez, de a történelem szelleméhez is annyit
értenek, mint a hajdú a harangöntéshez. Hagyják kérem ezt
a mesterséget, gúny és kudarc lesz szószátyárságuknak vége!
Tekintsenek végig az egyháztörténelmen! Nézzenek
szemükbe azoknak, kiknek hivatásuk volt valamikor az
egyházat megreformálni, kiknek emlékéhez fűzi az isteni
Gondviselés az erkölcsöknek, ha csak kis időre is, megifjodását: a legszeplőtelenebb szüzességben, szegénységben, böjtben
s ciliciumban jelennek meg korunk fiainak bágyadt szemei
előtt. A régi egyházi diszciplínának fölélesztője, Borr.
Szent Károly is, bíbora fölé kötelet akasztott s aranyos papucsait
félredobva mezítláb járt. Az önmegtagadás s a bűnbánat
hamuja alól lehet csak kikaparnunk azt a tüzes üszkö, melyet
ha élesztünk, ismét tűzbe, lángba borítja a hűlő szíveket.
A lelki erőteljesség e történelmi alakokban a testnek rovására
nőtt föl az égig ; az ideiglenesnek romjain emelkedett az
örökkévalóság tűzoszlopa, s nem Évának karjaiban, de a
kereszt forró és fájdalmas átkarolásából csapott föl az erkölcsnek
tiszta, nemes lángja.
Ez világít az egyház s a világ reformálását szívükön
hordozó nemesbjeinknek! Ez az Isten egyházának szent
tüze, melyből meg kell gyújtanunk a családok házi oltárait is;
mert ezeken is csak addig ég az erkölcsnek tiszta lángja, míg
az Isten oltárának Vesta-tüzéből táplálkozik.
De bámulatos önhittséget is látok abban a fölfogásban,
hogy valaki ép az erkölcstelenségek miatt akarja az egyházat
a celibátus eltörlésével megreformálni ; mert ahol a celibátus
oly sok sebből vérzik vagy inkább gyűlik, ott az alkalmazkodás
elvével csak ronthatnak, zavart okozhatnak, de nem reformálhatnak . Nekünk nem kell alkalmazkodás, hanem reakció;
reakció az egyházi kánonok szellemében! Ha nem reagálunk,
akkor süllyedünk; ha nem reagálunk, akkor a magyar egyház
eszmeszegény földje materialisztikus irányzatával, stréberjeivel,
barátfülek naptárába való alakjaival, liberális kanonokjaival, aposztata tanárkaival és vadházas célebseivel, a
kereszténységnek pontuszi mocsarává, Szent István király
hitének sírjává válik! Ebbe pedig bele nem megyünk, míg
csak egy csepp vér is gördül ereinkben. De ez az egy csepp vér
is elég volna arra, hogy fülig elpiruljunk, ha a celibátust föladó,
valósággal az egyház ügyét eláruló és oktalan gondolat fordulna
meg valamikor agyunkban.
Ezt a kis exhortációt azok címére intéztem, kik az egyház
erkölcsiségének egére új hajnalt ígérnek a celibátus eltörlése
után!
S most elkopott érveikre térek. De feleleteimben új
leszek; mert a legújabb irodalomra támaszkodom.
Szégyenkezném, hogy oly keveset tudok, s mégis nagyhangon
beszélek, ha, mint azt múltkor is egy aposztata pap
tette, azt mondanám, hogy a megtartóztatás, s annak nyomában a ki nem elégített nemi ösztön betegségeket okoz. Tudom,
hogy pro et contra sokat halmoztak föl ez állítás megvilágítására; de azoknak az idézeteknek békét hagyok. Csak azt
említem, hogy a «Geschäftsstelle der deutschen Sittlichkeitsvereine
» iniciativájából a német országgyűlés egy képviselője,
dr. Höffel-Buchsweiler (Sanitätsrat) korunk legkiválóbb tudományos celebritásaihoz fordult azon kéréssel,
hogy nyilatkozzanak, árt - e a nemi megtartóztatás az ember
ideg- és szellemi életének; s a felelet az volt, hogy a nemi
megtartóztatás a normális embernek sohasem árt. így nyilatkoztak Európa elsőrendű pszichiáterjei: Krafft - Ebing Bécsben,
Jolly Berlinben, Fürtner Strassburgban, Lionel Angiában,
Forel Zürichben és mások. Dr. Höffel folytatj a ezt az ankétet
s bizonyára külön közzé fogja tenni az eredményt, amint azt
részletekben már megtette két füzetében: «Der Einfluss der
Unsittlichkeit auf Erkrankung und Sterblichkeit» és «Die
Theorie des notwendigen Übels»; megjelent mindkettő
Werther Reinholdnál Lipcsében; az előbbinek ára 50, a
másiknak 30 fillér.
Dél-Németország legnevesebb pszichiáterje, Schüler ezeket írja : «A fiziológiában nem ismerek semmit, amivel a nemi
közösülés szükségességét bizonyítani lehetne, miután a ter
meszet az éjjeli polluciókban elégséges óvintézkedést tett
ideiglenes nemi orgazmus ellen. — Klinikai szempontból is
kereken tagadok minden természetes késztetést a nemi életre
a házasodás normális életkora előtt. Igaz, hogy az ily rohamos
késztetések néha orvosi megfigyelés alá esnek; de ezek már
szimptomái egy bizonyos tekintetben beteges, neuropathikus
állapotnak. Aminthogy a nemi ösztön kielégítése rendesen
nem hozza meg a remélt könnyebbülést, hanem ellenkezőleg
fokozza a helyi és az általános idegizgatottságot. De különben
is 30 évre terjedő orvosi praxisomban nem ismerek egyetlen
egy esetet sem, ahol a nemi megtartóztatás bármiféle alakban
vagy fölismerhető oksági összefüggésben beteggé tett volna
valakit. De igenis azt gyakran hallottam melankolikusoktól,
hogy ifjúkori nemi kihágásaik epesztő szemrehányást tesznek
nekik, s nyomott hangulataiknak kiinduló pontjaiul szolgálnak.))
Dr. Breuning, a hollandi országos tébolydának igazgatója
és főorvosa ezeket írja : «Akár mint pszichiáter, akár mint
orvos, sohasem tapasztaltam, hogy a nemi közösülés szükséges.
Sem a fiziológiai sem a klinikus szempont nem nyújt bizonyitekokat
».
Professzor Dagonet Párizsból 1894 december 7-éről keltezett levelében így ír: «A nemi közlekedéstől való megtartóztatás, a teljes absztinencia szokássá v á l h a t i k , s a z t nagyon jól
elviselik azok, kik komoly munkával foglalkoznak, s kiknek
élete nem üres, nem léha. Klinikus szempontból minden kétséget
kizár, hogy a nemi kicsapongások képezik okát legtöbbször
az idegrendszer teljes megrongálásának s kivált a kedélybetegségeknek.
A megtartóztatásnak e tekintetben semmi
jelentősége sincs».
így írnak korunk legelőkelőbb pszichiáterjei és orvosai.
Miféle léha, majdnem azt mondanám, csendes butaságban
szenvedő lelkület kell már most ahhoz, hogy valaki a celibátusnak erkölcsi jelentőségét teljesen félreértvén, orvosi
argumentumokkal akarja takarni saját szenvedélyét és
gyávaságát. Ezt a témát ezentúl csak zúgorvosoknak és
kuruzslóknak engedjük át mindig délceg vesszőparipául ;
ezek biztathatják az epedő lelkeket, hogy drága egészségük
s az anyatermészet parancsoló követeléseinek engedve hagyják ott a celibátus gonosz, természetellenes, ördögi találmányát; míg az egyház ezt a törvényt fönntartja , szakítsanak
vele; hiszen természet ellen kötelez; pedig olyan nincs, nem
is lehet; Isten sem akarja. Világos, hogy is akarhatná? Tehát
rajta, dobjátok le a reverenda természetellenes kényszerzubbonyát, keressetek magatoknak szellősebben fölgyűrkőzött múzsát, szőjétek hímenteknek aranyfátyolát, boldogságtoknak rózsaláncát. — Nekem azonban, aki a hűvös
szemléletnek szempontján állok, engedjétek meg, mert ehhez
jogom van, hogy védekezésiek, filippikáitok, borzadályaitok,
valamint polgári házasságtok keretes illusztrációjául odaírjam,
no meg múzsátok kötényére is odatűzzem ezt a szót:
a kuruzslásnak, de nem a tudománynak, annál kevésbbé az
erkölcsnek nevében. A tudomány, az erkölcs tiszteli a magasabb szempontokból fölvállalt celibátust; tisztelték azt már
a régiek is Vesta-szűzeikben; aki nem tiszteli, az tehát más
alapokon áll; álljon, míg bir; de nem ércpiedesztálon, hanem
szakadozó parton áll ám!
Hogy mennyire szakadozó part van lábai alatt, azt a
mai kor gyorsított fejlődése mutatja. Mert akik a cölibátusban természetellenes intézményt látnak, azok, ha következetesek akarnak maradni, a modern szocialisták cinizmusába
esnek. Ó tisztes Diogenes, bocsáss meg, hogy hordód elé új
cinikusok gyűlnek; meg vagyok győződve, hogy mihelyt végignézesz rajtuk, Herkules szobrának a lábával, melyet tűzifául
hasítottál, vered szét őket.
Ezek az emberek tényleg a kutyaság (cinizmus) inspirációja
alatt élnek. Azt mondják, hogy a celibátus természetellenes,
mert a természet kívánja a nemi életet. Halljad tehát
Diogenes, hogy mily argumentumokkal támogatják nézeteiket. Átadom a szót a természetjogok nagynevű védőjének,
Bebelnek; a többi celibátus-ellenes úr addig türtőztesse magát.
Bebel «Die Frau und der Sozializmus» c. művében így ír:
«Mihelyt az ember eléri fejlettségének korát, rohamos erőszakossággal
jelentkezik benne a nemi ösztön, amely az
emberben a leghatalmasabb; hiszen ez az ösztön képezi az
emberi lényegnek inkarnációját és parancsolólag követeli
kielégítését testi és lelki büntetés terhe alatt».
Mindenesetre, némely ember nem látszik egyébnek, mint
a nemi ösztön inkarnációjának; de tudjuk, hogy ezt az inkarnációt
nem az ész s a tudomány géniusza hirdeti a világnak;
azt is tudjuk, hogy ez az inkarnáció nem az erény szűzi
méhében fogamzik, s épen úgy látjuk s láttuk a történelemben
elégszer, hogy ez az inkarnáció nem váltj a meg az emberiséget.
Ez az inkarnáció nem hirdet áldozatot, hanem élvezetet;
ez az inkarnáció nem vezet a hősiesség Golgotájára, hanem
a pogány suburra lebujaiba; vagy ha talán ez sért valakit,
hát mondjuk: a párizsi világ ama budoárjaiba, melyeknek
közönségét Guy Maupassant jellemzéseiből ismerjük. Mit szól
ehhez a kutyálkodó (cinikus) Diogenes?
Folytassuk. Bebel így ír tovább : «A fajfönntartás és
szaporítás ösztöne nem egyéb, mint a z embernek hatványozott
akarata és vágya az iránt, hogy élni akar, s minden normálisan
kifejlett embernek a legmélyebb valójába van beoltva ;
kielégítése pedig testi és lelki egészségére okvetlenül megkivántatik. Ez a kielégítés az embernek egyik kötelme önmagával
szemben, melyet szigorúan kell teljesítenie, ha egészségesen
és normálisan akar kifejlődni; nem szabad neki
testének egy szervétől sem megtagadnia a gyakorlatot és egy
természetes ösztöntől sem a kielégítést. Minden szerv teljesítse
azokat a funkciókat, melyekre a természet rendelte ;
ha n em teljesíti, megadja az árát az egész szervezet elnyomorodásában .
Valóban görnyedünk e szigorú kötelem terhe alatt,
s mert a celibátus s a szüzesség vétkezik s tapossa a természetes
rendet, azért satnyul el az emberiség! Ez iránt egy
csepp kételyt sem enged meg Bebel úr. Alighanem a celibátus
erőszakos intézménye az oka annak, hogy dr. Blaschko
«die Verbreitung der Syphilis in Berlin» c. müve nyomán
Berlinben évenkint 5000 ember esik szifilisbe; ami, ha föltételezzük,
hogy 30 évig élnek átlag még ezek a szifilitikusok,
150.000 tényleg élő szifilis-beteget ad; ez pedig a lakosságnak 10—12%-a ; más szóval Berlinben minden 9—10-ik
ember volt szifilisben, vagy tényleg szifilitikus. Lám a
gonosz celibátus mit csinál!
Ami a gonorrhoe-t illeti, az meg a lakosság 2-4%-át
rántja a posványba; másszóval évenként ismét másfélmillió
emberre 30.000 mételyes beteg esik. A párizsi községtanács
egészségügyi bizottságának jelentése Párizsban magában évenként 85.000-re teszi az inficiáltak számát. Nöggerat szerint
New-Yorkban 1872-ben 1000 nős férfiú közül 800 szenvedett
ily bajban; s mivel a gonorrhoe 90%
S az emberiségnek mégis semmi más baja nincs, m i n t az,
hogy vétkezik természete ellen, és tapossa ösztöneinek törvényeit! Ó, gonosz celibátus !
Hagyjuk ezt! az újkori cinizmus túltesz az ókorin, s
Diogenes ezek hallatára bizonyára hordójába bujt szegyenében. A modern cinikusok azonban, miután a bőrcserzés
Diogenes óta is nagyot haladt, erősen reaktiv arcbőrrel rendelkeznek
s kiállnak közszemlére. Bizonyára azért, mert azt
gondolják magukban: nincs mit egymásnak szemünkre
hánynunk, mi oly cinikusok vagyunk mint ti, ó közönség ;
csak az a különbség köztünk, hogy amit mi gondolunk, azt
meg is mondjuk; ti pedig teszitek é s ... hallgattok. Nem
szégyen s gyalázat ez? !
Mit használnak a világ e genyedő sebével szemben a
természetre való hivatkozások? A természet nem vezet
genybe!
A celibátus ellen a természetet nem lehet érvül fölhozni;
először azért, mert szolemnis hazugság azt mondani, hogy
a természet a nemi ösztön elfojtása miatt bünteti az embert;
ellenkezőleg, a természet bünteti Bebelnek s társainak alávalóságát;
másodszor azért, mert az állati ösztönöknek, ha természetesek
akarnak lenni, az ember eszményi iránya alá kell
rendeltetniök; az embernek természeten nem az ösztön, hanem
az ész, s csak azután az ész által vezérelt és korlátozott ösztön;
harmadszor azért, mert képtelenségre vezet a természet
ösztöneinek abszolút érvényesülése és jogosultsága. Bebel
szerint ugyanis következetesen a szabad szerelemre, más
szóval, az általános prostitúcióra és testi-lelki megmételyezésre
vezet; s önök szerint, celibátus-ellenes urak, hová vezet?
a házasságra! S miért a házasságra? Hisz az ösztön a nemi
kielégítést bárkivel követelheti; miért akarják korlátozni a
természetet? Miért tapossá jogait, s megakadályozzák funkcióit?
Hát lehet és szabad az ösztönt korlátokba szorítani
fensőbb tekintetek miatt? S ha szabad az ösztönt korlátozni
a házasság intézményével azért, hogy a métely meg ne egye
az emberiség velejét: vájjon nem szabad-e korlátozni az
erkölcsiség legfönségesebb érdeke miatt?
L ám mily gyatra logikusok s mily tájékozatlan szakértők önök, tisztelt reformátor urak!
Semmi más érvük nincs a celibátus ellen, mint az, hogy
nehéz. Jaj, uraim! nil sine laboré dii hominibus concesserunt;
a törekvés munkát jelent, hiszen emelkedéssel, «ascensio»-val
jár! De mint minden alapos és komoly munkának, úgy a
celibátusnak is vannak pompás virágai és édes gyümölcsei.
Bizonyos, ugyanis, hogy a tisztaság eszközül szolgál a test
és a lélek munkabírásának növelésére; az ókor athlétái a
szerelemnek hátat fordítottak, s a harcosok az önmegtartóztatás által készültek a harcra. Minden szellemi és testi munka bírásról
igaz Horácz szava: multat úlit fecitque puer, sudavit
et alsit; abstinuit venere et vino, extimuitque magistrum.
Minél előbb ártja magát valaki a nemi közlekedésbe,
annál előbb hervad el. Vájjon a világ hervadásának modern
tájképe a celibátusnak fog-e szemrehányásokat tenni? Tacitus
már kétezer év előtt megírta, hogy a germánok hosszú ifjúságukat késői házasságuknak köszönhetik. Peschel Oszkár,
a hírneves ethnográf erre megjegyzi: Tacitusnak igaza van,
midőn a germánok hosszú ifjúságát késői házasságaikból eredezteti.
Ahol tehát a szokás vagy a törvényhozás a házasulási
kort hátrább tolja, ott ez intézkedésekben az emberiség nevelésének
nagy előhaladására ismerünk. (Die Theorie des notwendigen
Übels.)
Az állati ösztönöknek visszaszorítására, az erkölcsi tiszta,
áldozatos, önmegtartóztató irányzatnak előmozdítására törekszenek
most mindenütt az erkölcsiségi egyletek. Irataik fényt
derítenek a készségesen elfogadott tévelyekre az önmegtartóztatásnak állítólag lehetetlen és természetellenes voltáról;
mozgalmaik gátat emelnek az erkölcstelenség sárözöne ellen.
Vájjon most akarjon-e az egyház az erkölcsi irányzatnak
leszerelésével föllépni? Szóval és írásban és gyülekezetekben
rámutatnak a népek mély sebére, a tisztátlanság bűnére,
mely az emberiség vérét megmételyezi és benső erejét fölemészti.
Velük szemben szemtelenül, de sikeresen dolgozik
a sajtó és az irodalom, a művészet és a színház, s az a számtalan vállalat, mely az erkölcsi szemét minden fajával kereskedik,
a népeknek elerkölcstelenítésén és elkereszténytelenítésén.
A naturalisztikus filozófia s az annak megfelelő életmód
beszivárogtatja a mérgezett vizeket az ifjúság vérébe.
Mit csináljunk? A nép, mely lábbal tapossa Istennek hatodik
parancsát, nem tisztelhet tekintélyt sem égen sem földön
e bűnnek elállatosító behatása alatt. Az ily nép nem védekezhetik külső és belső ellenségei ellen sem. A történelem példákkal
szolgál aziránt, hogy az ily népek az emberiségnek
rothadó, elhaló tagjai. Ennek a hanyatlásnak útját kell
vágnunk; a népet föl kell ráznunk kéjes álmából; a tisztátlanságot
újra bűnnek és gyalázatnak kell tekintenie; a sajtónak,
színháznak, művészetnek, törvényhozásnak a szigorú
szűzies erkölcsi irányban kell dolgoznia: de mindenekfölött
a papságnak tisztának kell lennie, hogy az evangéliumi
szüzesség bája, ereje és áldása nyilatkozzék meghivatásá an
és tevékenységében; s amely papság áldásos tevékenységének
ezen elengedhetetlen kelléke iránt érzékkel nem bír, arra
rá kell olvasni a Makkabeusok könyveinek szavait : «Uli
autem non erant ex genere virorum illorum, per quos salus
facta est in Israel».
III. A magyar egyház harmadik sebe, erkölcsi bénultságának harmadik tünete a hivatástalan stréber papság.
Mi egy stréber pap ? gerinctelen, sima, — esetleg jó vastag
— féreg az egyház testén , amely világít vagy legalább világítani akar ; olyan tehát, mint a szentjánosbogár. Lelkére
nézve, alapos theologiai tudásár a nézve, erkölcsi érzületére
nézve csúnya féreg, s aki lelkének elevenjére tapint, az megundorodik
tőle; de a világ előtt világít szereplése, összeköttetései, külső dísze, aranyláncai, gyűrűi, nagyságos és
méltóságos címei által.
Mi egy stréber - pap ? Oly tarka , begyes jómadár, aki az
egyház fejét rászedi, az egyház szívét keseríti, az egyház erejének
alapjait és támaszait ignorálja, de annál többet törődik
a külső fénnyel és érvényesüléssel; olyan tehát, mint a páva,
amelynek a főgondja nem a feje, amely kígyófej, — nem a
lába, amely csúnya és éktelen, — hanem a farka; azt kiredőzi
és kifeszíti s nagyhegyesen páváskodik a világ mulattatására.
S a mulattatásból tényleg elég is volna, ha az egyháznak
legvitálisabb érdekei ezáltal végzetesen el nem nyomorodnának.
Ha ezek az emberek, akiknek erkölcsi értékük és súlyuk
nincs, az egyház mérlegén sem nyomnának semmit, amint
n em nyomnak az Isten mérlegén : akkor nem volna baj ;
de a világ mérlegén egy liturgikus kesztyű vagy papucs sokszor
többet nyom, mint a papi jellem színaranya s a szeplőtelen
lelkület kincsestára. A mérleg tehát kibillen, s az egyensúly
elvész. Mihelyt pedig az egyensúly elvész, annak fölfordulás
a vége.
Az egyháznak csak akkor lesz biztos egyensúlya, ha az
egyházi érzés, a papi jellem, a szigorú aszkétikus irány fog
érvényesülni benne; ha a strébereket fönt is, lent is kellő
megvetésben részesítik. Ha pedig a stréberek kerekednek
fölül, akkor az egyházi érdekek is egy fizikai kísérletnél
szereplő bodzafa-jancsik sorsára jutnak , vagyis mindig inognak
és bukfenceznek. Mindig a kurtábbat húzzák, s megvédőik
nem azok a csillogó, sallangos stréberek, hanem a
lelkeknek igénytelen, egyszerű pásztorai. Ezekben nyilatkozik
meg az egyházi érzés, ezekből lép ki harciasan s győzelmesen
a küzdő porondra az intranzigens szellem. Az a szellem,
amely n em politizál, n em filozofál, nem diplomatizál, hanem
él, küzd, melegít és élteti a hívőket. Ez a szellem védi meg
az egyház legszentebb érdekeit, s minél elevenebb lesz, annál
hathatósabban fogja megbélyegezni a stréber-nagyságokat.
De szükségünk is van arra, hogy megbélyegeztessenek
az egyházi közérzület által a stréber-papok, mert a hatalom,
amely őket emeli, a megvetés bélyegét rájuk sütni n em fogja.
Az egyházi érzés és lelkesülés, ez az a forró bélyegzővas, mely
e meddő birkajószágra rásüti a bélyeget. Csak így vagyunk
képesek eszméinket s elveinket a megmételyezéstől megóvni;
csak így sikerül a növendékpapságban az egyházias irányt
győzelemre segítenünk. Rájuk mutatunk : nézzétek, ezek az
egyház világító férgei és kígyófejű pávái; a kis fényért
féreggé s a pávatollért sima kígyóvá ne legyetek; óvjuk meg
gerincünket; jobb állni, mi t mászni-csúszni, s jobb öntudatunkat az elvek szolgálatában kielégíteni, mint vásáros komédiásként
az egyházi polcok, létrák és póznák magaslatára
törekedni. Avagy szép látvány az ily versenymászás infulákért? Bizony szomorú látvány ; pedig azért mindig komédia
marad: gyerekeknek imponál, ember neveti!
Minél hatalmasabb lesz az egyházi érzés, annál szigorúbb
lesz a fegyelem; az a fegyelem, amely most pl. eltűri, hogy
papok a katholikus néppárt ellen küzdjenek szabadelvű programmal,
s hogy kanonokok magukat nyíltan liberálisoknak
mondhassák. «Ügy-e, az ily kanonokak misézni nem szabad?»
kérdezte a minap egy nyolcadik osztályba járó deák. Ö, naiv
lélek, te talán ismered a Syllabust, de nem a magyar egyházi
fegyelmet? Csakhogy bizony nehéz az ifjú levitáknak ez ellenmondásokon
kárt nem vallani s magukban az egyháznak a
szentírás szerint szeplőtelen eszményképét sértetlenül megőrizni: mikor azt látják, hogy az egyházat itt a földön annyi
szeplő födi, meg a kétszínűség és stréberség látszatos máza
borítja, és a fegyelmetlenség annyi kéksége takarja4
Mi mégis megtesszük ezt; eszményeinkről le nem mondunk; derekunkat be nem adjuk; az erkölcsi törekvéssel
föl nem hagyunk: és ettől a belső melegtől hegednek be majd
a sebek, a magyar egyház dicstelen sebei.
(1896)