A katholikus egyház a szeplőtelen fogantatás kihirdetésének
ezidei ötvenedik évfordulója alkalmából nagy ünnepre
készül; érzi s tudja, hogy e hitcikkelyben a természetfölötti
világnézet nyer fölséges és elragadóan szép kifejezést. A szeplőtelen
fogantatásban alakul ki az Isten alázatos szolgálója
csillagkoszorús királynévá, «nagy jelle», mely tényleg világnézetek
vízválasztóján emelkedik ! E csillagkoszorús Szűz
lobogtatja a természetfölöttiség zászlaját, mellyel a kereszténységnek
győznie kell az egész vonalon ; ezt begöngyölíteni,
reánk nézve annyi, mint tönkre menni.
Ez ünnepnek előkészítésére s fényes megülésére hív fel
X. Pius pápa az ő legújabb körlevelében.
Az első körlevél mint meleg vérlüktetés hatotta át az
egyháznak testét; a lélek leheletét, a belsőséges vallásosság
érzetét vettük ki belőle mindnyájan. A lelkipásztor-pápa szólt
hozzánk ; az a pápa, aki pásztor és atya, s azért a pásztor
szavára, az atya hangjára ismertünk rá fölszólalásában s föléledtünk
tőle. Annál is inkább, mert hát miről is szólhatott
volna másról, mint életről; lelkünk életét kívánta füléleszteni
s mindeneket Krisztusban megújítani.
Most második enciklikája fekszik előttünk. A hang
ugyanaz, a szív hangja ; az irány ugyanaz, a krisztusi élet fölélesztésének
vágya; de ez alkalommal rámutat az élet kiváltásának
eszközére, rámutat a törekvések csapásai közül az
igaz, biztos útra ; hirdeti: menjetek arra felé, merre a köztünk
élt és járt élet a leghívebb nyomokat hagyta maga után; lépjetek
érintkezésbe azzal, ki Krisztus lelkét a legmélyebben fogta föl
s életét életében a leghívebben fejezte ki; menjetek ahhoz, kinek
szivében a krisztusi szeretet a leglángolóbban s számotokra a legbiztatóbban
maradt jön; kérdezitek tán, hogy ki legyen az?
felelem : az ő anyja, a szeplőtelenül fogantatott Szent Szüz!
Ez enciklika az én szemeimben olyan mint egy Máriadóm
: krisztusi alapokon áll, de a Szent Szűz dicsőségére épül,
hogy végre is a kereszt rózsájában, Krisztusban, virágozzék
ki, — hogy Krisztus kegyelme s dicsősége koszorúzza azt.
így tartja azt a mi Szentséges Atyánk. Krisztus Urunk
az alap ; benne, általa, vele, emelkedik a természetfölötti,
erkölcsi világ, s ugyancsak ő ez erkölcsi világ koronája ; de
e gazdag s isteni művésziességgel tagozott világnak hierarchiájában,
az élet kiáradásának fúgáiban van egy lélek, mely
a Krisztussal való összeköttetésben a legpáratlanabb, s a krisztusi
kegyelemnek velünk való közlésében mégis a legközvetlenebb
helyet foglalja el, s ez a szeplőtelenül fogantatott Szűz,
az «ő anyja». A hideg gondolat tán azt veti ellen : mi köze van
a Divina Commedia lelkes hívének Dante anyjához, s gondol-e
a sixtusi Madonna csodálója Rafael dajkájára? De ez a gondolat,
amilyen kegyeletlen még Dante s Rafael esetében, oly
ügyetlen és lapos és téves, ha Krisztusra s az ő anyjára alkalmazzuk,
A pápa felel rá: miután az Isten emberré lett, «az ő
anyja az isteni titkokban tevékeny résztvevő lett; ő őrzi meg
azokat magában, s Krisztus után ő az a kiváló alap, melyen
a hitből való élet a századok folyamán kiépülhet)). Ő adta
nekünk az Urat, de úgy adta, hogy mint anyja egyszersmind
az Úr szellemének és lelkének választott edénye és szent Grálja;
benne gyülemlett föl nemcsak az a vér, mely később Krisztus
szívét lüktette, hanem az élet- és vérközösség folytán az a szell
m is, mely Krisztus szivét eltöltötte. Benne, mint az Alpesek
kristályos tartályaiban a vízfolyások üdítő vizei, gyülemlettek
föl a kegyelmek, az öntudatos, fejlett krisztusi életnek epikai
kiadása. E bensőséges életközösségnél fogva senki sem képes
úgy vezetni a lelkeket Krisztus megértésére, mint ő. Mert
ugyan ki fogta föl mélyebben Krisztus születésének s gyermekségének
titkait, mint az anya, s nevezetesen ki van mélyebben
beavatva a megtestesülésnek szent titkaiba, mely pedig kezdete
és alapja a hitnek? ... Ő volt beavatva Krisztus szándékaiba
és gondolataiba, ő élte át szent Fiának életét. Senki sem ismerte
föl Krisztust úgy, mint ő, s azért ő a mi hivatott vezérünk
s útmutatónk Krisztushoz.
Igen, ez X. Pius pápa irányzata: élet, élni, éltetni,
s a krisztusi életet a legtisztább s legzavartalanabb forrásból
meríteni. Leveléből megcsap a szellemre s a bensőséges életre
való utalás gondolata, akárcsak a tavasz lehelete. Ezért küld
és vezet el minket az Úr anyjához. Az Ür anyja nemcsak
a vér forrása, nemcsak a megtestesülés közvetítője, hanem
a krisztusi szellem legragyogóbb s leghívebb megértője.
(Jézus szíve titkaiba senki sem volt úgy beavatva, mint az ő
anyja» s azért nincs jobb s biztosabb út a Krisztusban való
világ és élet megújításra, mint a Szent Szűz tisztelete. «De
igazi tisztelete ! Tisztelet, mely az anya szellemének megosztása,
mely érzelmeinek közössége legyen»; s azért szívünkre köti
az élet gyakorlását, a parancsok megtartását, a bűn gyűlöletét.
A Szent Szűz tisztelőinek meg kell ismételniük lelkükben
anyjuknak életét; nyomaiban kell járniok, akár a názáreti
virán3rokon, akár a golgotai sziklákon vezessenek el azok.
S minderre alkalmul szolgál most a szeplőtelen fogantatás
kihirdetésének ötvenedik évfordulója, mely jubileum,
elengedési év, a föléledésnek s jogba s kegyelembe való visszahelyezésnek
szent éve legyen! Ó, hogy áll magasan ez a szent
és «nagy jel» a kereszténység egén, hogy ragyog ez a bűbájos
szimbólum a katholikus egyháznak misztikus szentélyeiben I
Ez az asszony, ki az Isten fölségét s uraságát világ, ész, akarat,
emberi erő és kultúra fölött oly behatóan hirdeti! Ez a Szűz,
ki szépségével, melyet a kegyelemből s nem a természetből
merít, eget s földet elbűvöl! Ez a rózsaszál, melynek leheletszerű
finomsága s érintetlen fakadása egyedül nyeri meg az
Isten tetszését a maga eredeti szépségében I Ez a virág, melyet
nem kell meglocsolni keresztvízzel, nem kell fölmelegíteni
pünkösdi tűzzel, nem kell illatosítani szentelt balzsammal,
nem kell földeríteni az újjászületés világosságával 1 Ez a Szűz
és anya, ki természetfölötti szépségében a megtestesült Istennek
hozzá egyedül méltó hajléka; isteni trón, királyi szék, aki
a világ bukása s az emberiség eredeti romlása fölött egyedül
hirdeti az Isten kegyelmének erejét s az embernek kiáltó
szükségét — kegyelemre! Bűnösök vagytok — kegyelemre
szorultok; nem a természet, hanem a kegyelem biztosítja
boldogulástokat!
Ez a szeplőtelen fogantatásnak szózata a világhoz, s ép
azért szolgál a dogma kihirdetésének ötvenedik évfordulója
alkalmul a Krisztushoz való visszatérésnek s alapul mindenek
Krisztus által való megújításának. Krisztus által ugyanis csak
akkor újíttatnak meg mindenek, ha mindnyájan vagy legalább
is minél többen meggyőződünk, hogy bűnben születvén
s a bűn uralma alatt nyögvén, Megváltóra szorulunk, — hogy
Isten előtt kedvessé csak Krisztus kegyelme által lehetünk,
— hogy magunktól s önerőnkből boldogulni nem tudunk —
s végül, hogy a tökélyt az életben s a boldogságot úgy-ahogy
itt s véglegesen ott túl, csak Krisztus ereje s kegyelme által
érhetjük el. Aki e meggyőződéstől át van hatva, az kikel saját
gyöngeségének s bűnösségének alacsonyságából s a megigazulást
s az erkölcsi boldogulást Krisztusnál keresi. A bűnösség
öntudata egyesülve a megváltás reményével Krisztushoz
vezeti az embert, s az ily lelkület nála biztos föléledést s megújulást
talál.
A kereszténység ez alapvető hitének s ezzel együtt természetfölöttiségének
legélesebb s legragyogóbb kifejezése
a szeplőtelen fogantatás, s ugyanakkor a legelszántabb harcüzenet
a racionalizmusnak, naturalizmus- s liberalizmusnak,
me'yek az embert önmagához utasítják, bűnbeesést nem
ismernek s boldogulást a nemesebb ember kifejlődésétől
várnak.
A világ szelleme annak az önérzetességnek és önelégültségnek
szelleme, mely eszét elégségesnek, szabadságát korlátlannak
s az embert romlatlannak tartja ; mialatt a szeplőtelen
fogantatás a természetfölötti elemet állítja bele a megernyedt
s bukott természetbe s az isteni erőt lépteti föl az akarat meggyöngült
erőlködésével szemben, s természetnek, észnek,
akaratnak ezidőszerint való elégtelenségét, s beteg nyomorékvoltát
hirdeti.
Bátran mondhatom, hogy a természet és kegyelem
e szembeállításában ép a szeplőtelen fogantatás domborítja
ki a legélesebben a kereszténységnek természetfölötti jellegét,
mert a szeplőtelen fogantatás óvja gyengéd féltékenységgel
s elővigyázattal Krisztusnak isteni méltóságát, Istenhez egyedül
méltó prelúdiumát képezi a megtestesülésnek, s kellékét
hozzánk való leereszkedésének; a természetfölötti rend
Krisztusban való megújítása a Szeplőtelenül fogantatott Szűz
és Anya nélkül alig eshetett volna meg.
Mivel Krisztus a katexochén természetfölötti ember,
azért van szeplőtelenül fogantatott anyja, aki természetfölötti
díszben álló hajléka, fertőzetlen királyi széke, életének s vérének
zavartalan, tiszta forrása. Másra nem volt gondja, de hogy
anyja szeplőtelen lélek, kegyelemből való szépség legyen, azt
el nem engedte. Egy csillagot akart címerül az égen ; angyaléneket
akart üdvözletül a légben, s a földön nem igényelt
semmit, beérte istállóval jászollal, szalmával, állatlehelettel,
de az isteni igényt, az isteni méltóság igényét a szeplőtelen
anyára, méltóságának ez egyedül méltó udvarára, azt igenis
támasztotta s föltétlenül kielégítette.
Krisztus megtestesült s született s szeplőtelen anyától
született, az egyetlen, páratlanul álló Szűztől, akit egymagát
óvott meg a bűnben fogantatott nagy emberiségben Önmagára
vaió tekintetből minden bűntől. Ez az isteni méltóság
Jinom érzékenysége: ez egyszersmind a Megváltó hatalmának
és szeretetének elmés és bensőséges érvényesülése. Hatalmának,
hogy anyjában, mint a megváltás zsengéjében akarta érvényesíteni
a legtökéletesebb megváltást, a teljes megóvást;
— s szeretelének, hogy a megváltó kegyelmet egy páratlan
kiváltságban közölte vele. Amily igaz, hogy Krisztus Isten,
oly igazán sértetlennek kellett lennie a léleknek, melyhez
szállt, szeplőtelennek a vérnek, melyből testét alkotta, szentnek
a földnek, melyre lépett. E sértetlen, szeplőtelen, szent
darab-világot nem találta föl a természetben, ezt külön kellett
magának alkotnia.
A természet tehát sötétlik, árnyak esnek rá, a bűn árnyai,
ha azt a szeplőtelen fogantatás fényében szemléljük. Nincs
a természeten fény, nincs derű, nincs szépség; ellenkezőleg,
romlás ül csontjaiban, s torzulás vonásaiban. Igazi tökély,
erény, jóság, igazi szépség nem található a bukott, s degradált
élet posványaiban ; hogy erény, jóság szépség hol található
föl, azt a szeplőtelen fogantatás hirdeti.
Krisztusban található föl; Krisztus kegyelméből meríthető,
ettől ragyog a Szeplőtelen Szűz is! Boldogulás, végleges
diadal nern telik a természet erőkészletéből; diadalt, mely
a szolgaságból fölszabadítson, csak Krisztus erejében arathatunk,
mint ahogy aratta a győzelmes Szűz, ki az ördög kigyófejét
összezúzta ! A racionalizmus s naturalizmus ezzel szemben
mindig a természet elegendőségét hirdette, s óvást tett
minden hatalom ellen, mely a természetfölötti régiókból
ereszkedett le ; az embert kizárólag a természetes értés s tudás
s a természetes akarat és törekvés talajára állította, s biztatta,
hogy fejlessze ki tehetségeit, élvezze örömeit s teremtse meg
boldogságát, anélkül hogy azt Istentől s kegyelmétől várná.
A természet — mondották — gyarló ugyan, de nem bűnös,
fejletlen, de nem romlott, ingatag, de nem átkozott.
Ezt az önelégült s önerejében bizakodó embert kell megújítani
Krisztusban ; meg kell vele értetni, hogy a természet
nemcsak gyönge, hanem bűnös, s hogy nemcsak fejleszteni,
de megváltani s boldogítani kell azt, kívülről jövő segéllyel,
isteni kegyelemmel!
A bukott természet nagyzási mániájából kell kigyógyítani
az embert, s azért az ősi Évával s a romlott ivadékkal
szemben föl kell léptetnie az emberiséget Krisztusban megújítani
szándékozó egyháznak a szeplőtelenül fogantatott
Szüzet, akinek ereje, szépsége, romiatiansága, öröme, boldogsága,
nem a természetből, hanem a kegyelemből fakadt.
Ideál ő, ragyogó eszme és valóság, mely nem az ész sugárfényébe,
nem a természetnek remeklő erejébe, nem a boldogulni
vágyó, de inkább bukni tudó akaratnak erőlködéseibe öltözködött,
hanem az Isten erejébe. Az Isten óvja, az Isten tartja,
az Isten segíti és ékesíti őt, azért áll, azért győz, — azért hódítja
el szívünket s ragadja el eszünket szépségével.
Alakja fénylik s villámlik ; tekintete pedig biztat s ajka
buzdít s mondja : kegyelem kell nektek, mert bűnös emberek
vagytok ! Igazi fényt értelmi világotokba, harmóniát kedélyetekbe,
békét s tökélyt erkölcsiségtekbe, szépséget lelketekbe
s boldogságot szívetekbe a természet talaján nem
teremthettek. Az ész nem királynéja az ember szellemi
világának; ne higgyétek azt; túlságosan meggyöngült a
bukásban ; a korrupció győzött fölötte !
Minek azt bizonyítanom nektek, nektek a szisztémák,
filozofémák, theorémák elkínzott, elgyötört gyermekeinek? !
Nem királyné az ész 1 Szereti elhitetni magával, de azután
csakhamar magához tér s nyomorúságát siratja. Nem királyné
az ész ; nagyon is tapasztaljuk nemtelen szolgaságát, mert
szenvedély, rosszakarat, észbontó ösztönök kerekednek fölül
s elragadva kormánypálcáját diktálnak neki törvényt s mutatnak
irányt. Sem az ész, sem az akarat nem a királyné ;
a királyné a korrupció, a koronás sárkány, mely hajdan ott
sziszegett a jó és rossz tudás fája körül, s mely most itt gyűrűzik
a kevély tudomány katedráinak deszkái körül. E koronás
sárkánnyal szemben íme a magas égen ragyog a Szent Szűz,
tizenkét csillagú korona ékíti fejét s palástját napsugár szövi.
Ez legyen jeletek.
«Mifele nézet is az — írja a pápa — mellyel a hit ellenségei
a híveket mindenek előtt megzavarni s hitükben megingatni
iparkodnak? Az a tagadás, hogy az ember nem bukott,
nem esett el, hogy nem vétkezett s nem vesztett el semminemű
jobb és szentebb állapotot. Meséknek tartják az eredeti bűnt
s annak szomorú következményeit, amilyenek eredetünk
bűnössége, s az emberi nem romlása, a bűn uralma s a Megváltónak
szükségessége. Természetesen ily fölfogás mellett
Krisztusnak s egyháznak, kegyelemnek s természetfölötti
rendnek nincs helye a világban; szóval, aláássák a hitnek
épületét. Ha pedig a népek hiszik, hogy a Szent Szűz léte első
pillanatától kezdve Isten különös kegyelméből meg lett óva
az eredeti bűntől, akkor ezzel együtt hiszik az eredeti bűnt is
s a Krisztus által való megváltást, az evangéliumot s az egyházat,
s elismerik a kereszthordozás megalázó kötelességét;
de akkor száműzik a racionalizmust s a materializmust is szívükből,
s a keresztény bölcseségnek meglesz az a dicsősége,
hogy az igazság őrének és védőjének bizonyul.» így vezet tehát
a szeplőtelen fogantatás Krisztushoz, így bizonyul be a Szent
Szűzről a szentírásnak reá alkalmazott szava: «in me gratia
omnis viae et veritatis».
A katholikus kereszténységnek a hit eszméinek e magaslatára
kell emelkednie, hogy méltányolja a szeplőtelen fogantatásnak
jelentőségét s hogy méltán megünnepelje az ötvenedik
évfordulónak ünnepét.