K. T. U.! Ma kezdődik az advent. A természetben ez
rendesen ködös, kellemetlen, nyirkos, hideg idő. De a kegyelemben
nem úgy van ; ott ellenkezőleg dereng, mint korai
hajnalban. A természet aludni akar, készül téli álmára ; a
lelkek nem akarnak aludni, azok nem is tudnak aludni,
azokat a novemberi nap is keltegeti és biztatja, hogy nem
lesz ez mindig így. Nem lesz mindig ilyen sötét, ilyen ködös,
ilyen borongós, ilyen homályos ; lesz meleg, lesz világosság,
fény, élet, erő. Az a köd, az a homály az adventben, az csak
jelenti a lelki halált, mert hiszen az egész emberiségre nem
vetődött lelki halál soha ; a bűn után ugyanis rögtön ott
ragyog, igaz, hogy novemberi homályban, messze az Ür Jézus.
«Ab alto Jesus promicat!» messziről dereng az igazság napja.
Ha hideg is van, ha a fáknak zúzmarás bóbitáin, ha az
ablakok jégvirágos tábláin keresztül is, de azért mindig
kelteget az a sugár. Eljön, eljön a tavasz, zenitünkre hág
a nap, nem fagyunk meg, élni fogunk. Addig pedig várunk
s vágyódunk; az is, hogy oly lassan bontakozik ki a kurta
nap a ködös elnyújtott reggelből, jól illik a lelkek világába.
Elnyújtja a lelkeket, felébreszti bennök a vágyat, hiszen az
advent a lelkek vágyának ideje ; eszünkbe hívja azt a hosszú
négyezer évet, amely elnyújtotta a lelkeket hosszú vágyban :
Jöjj el Ür Jézus, az volt a vezérgondolatuk.
Tehát, k. t. u., ebbe a szent készületbe s szent vágyba
állít bele minket minden évben az egyház. Megismétli a nagy
megváltás történelmének mozzanatait, hogy alkalmas pontjai
legyenek mély lelki érzelmek kiváltásának; azt akarja, amit
Szent P á l : Hoc enim sentite in vobis, quod et in Christo
Jesu ; ismételje meg mindenki azt az életet, amelyet Krisztus
élt. Mindenkit odaállít az advent homályába, hogy vágyódjék
oda a jászol mennyei világosságába ; hogy felgerjessze
szeretetét, egére tűzi az epifania csillagát; hogy lelkesedjék,
nem kímél meg senkit a Golgotától, hogy Iába s szíve
is vérezzék. Azt akarja, hogy az emberi lelkek egyre folyton
éljék át nagy reményüknek eseményeit. Azért én is azt gondolom,
hogy Kegyetek az adventben sokkal szívesebben fognak
foglalkozni lelkükkel, s hogy a kedves, izgalmas, gyertyafényes,
fenyőillatos karácsony felébreszti Önökben is a
mélyebb és gyengédebb érdeklődést aziránt, hogyan lehetne
az Ür Jézus elfogadására jobban készülniük.
1. Az a kedves kis Jézus az Istennek nagy ajándéka,
el akar hozzám is jönni és engem boldogítani; van nekem
most adventem, a kegyelem adventje, készülni akarok, hogy
őt méltón fogadjam. Különösen két dolgot akarok Önöknek
ajánlani, két érzelmet akarok az adventi életből kiemelni,
amely megfelel az advent hangulatának : Az advent először
készület. Az adventet röviden így lehet jellemezni: «Jon az
Ür». Ebből a legközvetlenebb következtetés : Tehát készüljünk
! Jön az Ür, főleg a kegyelmek ünnepén, karácsonykor,
ad nekünk nagy kegyelmeket: az Isten nagy ajándéka, maga
az a megfoghatatlan Isten — édes, cukros, kedves kis gyermek
alakjában jön hozzánk. Hogy az ilyen isteni kegyelmek fogadására
készüljünk, nemde ez magának a dolognak természetéből
folyik ; ha akarunk nagy kegyelmeket nyerni karácsonykor,
készüljünk rá most az adventben. Mielőtt a fa ég, meg
kell azt melegíteni, nyirkos fa tüzet nem fog. Épenúgy, ha
akarjuk, hogy az Ür Jézus minket kegyelemtelj es karácsonnyal
megörvendeztessen, nemde készülnünk kell? Jobban kell
magunkat összeszednünk, önmagunkba térnünk, a lelki élet
vitorláit kifeszítenünk, törekvéseinket jobban kiemelnünk.
De nemcsak a karácsonyra való előkészületet mondja az
advent, hanem mondja azt az előkészületet, amely az egész
életen át folyik, mert a tulaj donképeni Ürjövet az nincs
karácsonykor, hanem a boldog halálban : eljön az Ür. Az
egész szentírás egyre ezt hangoztatja, hogy készüljünk;
similes hominibus exspectantibus dominum suum, quando
revertatur a nuptiis, ut cum venerit et pulsaverit, confestim
aperiant e i ; hasonló a mennyek országa nagy várakozó cselédsereghez,
amely várja az urat, hogy bármikor jön, nyissanak
ajtót neki. Az egész élet a szentírás szerint nagy vigília;
mikor az Ür kopog, nyitnunk kell neki. Az Ür Jézus a tíz
szűzről mondott remek hasonlatában szintén azt akarja, hogy
minden lélek olajjal telt lámpával várja őt. Simile est regnum
coelorum decem virginibus, quae accipicntes lampades suas,
exierunt obviam sponso; olajjal telt lámpák velünk, Krisztus
elé siethetünk.
A szemináriumi élet is valami vigiliaféle ! A theológia
négy éve négy adventi időszak, melyben várjuk az Urat,
várjuk a jegyest. Hasonlók vagyunk a régi gót dómok portáléihoz
: ott künn áll Ádám és Éva, a próféták és patriarchák,
várják az Urat. Mi is az ajtó előtt állunk és várunk, hogy
az Ür bevezet az oltárhoz és eljegyez magának ; nem kell-e
minden kispapnak érdemekben gazdag jó cselédnek, olajtartó szűznek lennie, aki várja az Urat? Ezeket a gondolatokat
főleg az adventben kell beleoltanunk lelkivilágunkba.
Legyünk szűzies lelkek, töltsük meg lámpáinkat olajjal, ne
legyünk oktalan szüzek, kik várnak ugyan, nem alusznak,
de nincs olajuk, sötétségben állnak. Az advent oly sötétség,
amelyben a buzgalom lámpájának kell világoskodnia.
2. Hát a másik gondolat? Az advent nemcsak készület,
hanem kezdet. Ez sokkal finomabb vonás. Az egész életnek
bizonyos értelemben kezdetnek kell lennie. Miért? Mert a
kezdő lelken van két pszichológiai jellemvonás, amely nagy
lelki haszonnal jár. Mikor az ember kezd valamit, akkor
egyrészt lelkesül, másrészt meg van győződve, hogy még
semmit sem művelt. Mikor út kezdetén állunk, látjuk magunk
előtt az utat, de azt is tudjuk, hogy még egy lépést sem tettünk
; mikor nyelvet tanulunk, felütjük a grammatikát, látjuk
az első lapot, akarunk tudni, lelkesülünk, de azt is tudjuk,
hogy még semmit sem tudunk. Ha kezdünk tanulni
művészetet, érezzük újjaink tehetetlenségét, ridegségét,
keménységét; akarunk, de még nem bírunk. Nagyon szerencsés
hangulat a kezdetnek hangulata, kivált a lelki életben.
A lelki életben kell az embernek mindig kezdőnek lenni,
mindig akarni és úgy akarni, mintha még semmire sem ment
volna.
Fiacskáim — mondja Assisi Szent Ferenc — kezdjük
szeretni az Istent; az az ember, akinek át van lyukasztva
keze, lába és oldala Krisztus misztikus szegeitől és lándzsájától,
azt meri mondani — alighanem félrebeszél: — fiacskáim,
kezdjük szeretni az Istent! Azt akarja azáltal jelezni, hogy
a lelki életben tényleg mindig kezdőnek kell lenni. De nemcsak
Szent Ferenc, van még egy nagyobb tekintély. Szent
Pál azt mondja, hogy ö mindig kezdő: «Nem mondom, hogy
már megfogtam azt, de csak azt az egyet teszem : amik
mögöttem vannak, elfelejtem; amik előttem vannak, azokra
kiterjeszkedem; vagy nem tudjátok, hogy azok, akik pályát
futnak, mindnyájan futnak ugyan, de csak egy nyeri el a
pályadíjat? Ugy fussatok, hogy elnyerjétek azt. Ügy futok
tehát, nem mint bizonytalanba, úgy küzdök, nem mint aki
levegőt verdes, hanem sanyargatom testemet, nehogy mikor
másoknak hirdetem az igét, önmagam elvettessem». — Mi a
buzgó lélek vonása? Amik előttem vannak, azokra kiterjeszkedem,
amik mögöttem vannak, elfelejtem, vagyis mindig
kezdő vagyok. Ha kezdő vagyok, buzgó vagyok; mert aki
kezd, az rendesen lelkes; azért azt akarja az Apocalypsis
szeretője, hogy a mi szeretetünk első szeretet legyen ; ne az
a megtépett, ne az a savanyú, ne az a sokszoros csalódásoktól
megtört szeretet, nem az kell neki, hanem az első szeretet :
Charitas prima. Az Ür Jézus szereti az első szeretetet; az
özvegyi szeretetet, úgy látszik, nem kedveli, neki szűzies
szeretet kell. Az özvegy, mikor házasodik, az nem az első
szeretet. Annak már az élet gyászfátyollal borította be lelkét,
egy drága koporsónak szemfödője libeg szemei előtt.
Nekünk nem kell lemondó szeretet, hanem első és lelkes
szeretet. Fiacskáim, kezdjük szeretni az Istent!
K. t. u. ! Mikor a hárs és tölgyfa — legyen bár száz,
kétszázéves, legyen bár kemény, mint az acél, bütykös,
görcsös — hajtani kezd : puhává és kenetessé lesz rügye;
mert ami kemény, az nem hajt, még a kemény tölgy is ott,
ahol hajt, puha lesz és olajos. Á lelkek is így vannak. A kezdőnek
kenet, annak a szent szeretetnek illata való. Ha szeretni
fogjuk az Ür Jézust igazán, gyermekdeden, fiatal fogékonysággal,
ha lelkünk fel lesz kenve a tavaszi, első szeretet
illatával és kenetével, akkor igen, haladunk. Hát, fiacskáim,
kezdjük szeretni az Istent! Az Ür Jézus fölkeni azokat, kiket
szeret és akik őt szeretik. Dilexisti justitiam — mondja ő —
szeretted az igazságot, odisti iniquitatem, utáltad a bűnt —
ez a kezdő lélek arculata, — propterea unxit te Deus, Deus
tuus, oleo laetitiae prae consortibus tuis ; azért a jókedvnek,
buzgalomnak, a tavaszi élet vágyainak olajával fölkent téged
az Űr. K. t. u., az adventben, amely tavaszi légkör, amely
várja az Urat, csupa kenetes lélek áll, erdő a tavasz leheletében.
Mindegyik nőni akar, mindegyiknek kedve van hozzá ;
oleum laetitiae, a jókedvnek olaja tölti el az embert. Mi mit
akarunk? No ez világos, ezt kétségbevonni, de még csak kérdés
tárgyává tenni sem lehet. Mi mindnyájan mindig kezdünk ;
igaz, hogy sokszor visszacsúszunk, sokszor teszünk kerülőt,
két lépést előre, egyet hátra, de azért ne hagyjunk fel a szent
vággyal : akarunk kezdeni. Ó az advent érzelemköre nagyon
alkalmas arra, hogy a mi kezdő lelkünk első szeretetét felélesszük,
következőleg ezt a két érzelmet magunkra öltsük :
készülni és kezdeni. Nemcsak készülni, de kezdeni akarunk ;
újra összeszedettek leszünk, kezdeni akarunk, újra tisztábbak
leszünk, mert azt hisszük, hogy az ember mindig boldog
kezdő lehet, és akkor az Űr Jézus nem fogja nekünk szemrehányáskép
mondani: Emlékezzetek meg Lót feleségéről;
vagyis ti olyanok vagytok, hogy a rosszból kiindultok, Szodomából
kimentek, a világból kiléptek, de aztán megálltok,
visszanéztek. Nem fogja az Ür Jézus nekünk mondani:
senki aki az ekére teszi kezét és visszanéz, sem méltó a
mennyek országára, vagyis aki beéri az eddig végzett munkával
és gyönyörködik a feltúrt barázdán, nem méltó hozzám?
Mit is használ a barázda, ha nem jön vetőmag bele? Kicsoda
méltó tehát az Ürhoz? Csak az, aki méltán vallhatja : amik
mögöttem vannak, elfelejtem — mégha Pál apostol is volna —
és amik előttem vannak, azokra kiterjeszkedem. Mángolja
ki a mi lelkünk vágyát az advent, húzza ki és nyújtsa ki
lelkünket az Úr szeretete s a tökéletesség bírásának szent
vágya!
Az Úr Jézus ab alto promicat, magasan fölöttünk és
fenségesen áll Krisztus. Ó Istenem, már csak szegényes, tört
szívvel, megtépázott, beteges lemondó lélekkel nem akarunk
feléje menni, hanem friss, lelkes és vágyódó szívvel. Meg
vagyok győződve, kedves barátaim, ha az advent ilyen
érzeteket vált ki bennünk, akkor a karácsony is kegyelemteljes
ünnepünk lesz. S az a másik advent, az igazi Úrjövet
sem talál majd készületlenül. Karácsonynál, húsvétnál fontosabb
a halál napja, midőn lelkünk megjelenik a dicsőséges
Krisztus előtt. Nagy nap, s ha dicsőséges talál lenni, aminthogy
annak kell lennie, végtelen diadalt ülünk az napon.
Addig is készítsük azt elő ; kis kikezdésekből készül ez a
dicsőség; a legkisebb és legegyszerűbb dolgok, a disciplina s
a kötelesség teljesítésének legegyszerűbb gyakorlataira kell a
kezdő szeretetnek kiterjeszkednie, sőt a kezdő szeretet egyáltalában
nagyot nem ismer, az csupa kicsinnyel dolgozik,
kicsivel foglalkozik, azt ápolja, kenegeti, nyújtogatja ; a sok
kis sejtből épül föl a tölgy ; s a lélek apró gyakorlataiból
alakul a tökéletesség. Nőjjünk, hogy nagyok legyünk