Az ember gyakran fönnakad a világ folyásán, melyben
a bűnös, a gonosz boldogul, s az igaz, a jó nyomorog s keresi,
kutatja az elrejtőzött isteni igazságosságot. Hol van az az
igazságos Isten? kérdi hivalkodva, s rázza fejét akkor, ha az
Ür nem jelenik meg rögtön, hogy elsöpörje a botrányokat,
s fölmagasztalja a szenvedő erényt. S mintha maga a szentírás
is rászolgálna az isteni igazságosság elhomályosítására,
midőn lapjain az Istent túlnyomóan engedékenynek, szelídnek,
irgalmasnak, kitűnőnek hirdeti s igazságosságát háttérbe
szorítja. Ha ugyanis a szentírást olvassuk, úgy tűnik föl,
mintha az Isten rendes élete a szeretet és irgalom volna, s az
igazságszolgáltatást csak kelletlen szükségesnek nézné. Meggyökeresedik
ez a véleményünk a megtestesült Istennek,
Krisztus Urunknak viselkedése következtében, mert font
ugyan ő is ostort, amellyel kiűzte a kufár-lelkeket a templomból,
de azt nem emlegeti, azzal nem dicsekszik, hanem azt
hirdeti, hogy szelíd és alázatos szívű, hogy nem jött kárhoztatni,
hanem menteni, hogy nem öl, hanem meghal. Mi lesz
tehát az isteni igazságossággal? Mi lesz a meggyalázott
Istennek megbosszúlásával? Mi lesz az erény győzelméből
s a Megváltó dicsőségéből? Mi lesz?
Megfelel a szelíd és alázatos szívű Jézus a mai evangéliumban,
hogy ítélet lesz. Külön kimondja, s előadja hosszan,
lefesti fekete, komoly színekkel; végigmegy az égen, a napon,
holdon, csillagokon, felhőkön, végig a földön, a zúgó tengeren,
a rémülő emberiségen s belevési szívünkbe a tudatot: lesz
ítélet. Istent kijátszani nem lehet. Istené minden, s kezéből
ki nem szabadulhat semmi, neki kell győznie ; egy nagy döntés
elé siet minden ; egy rémséges, döntő ütközetbe száll az
Isten a föllázadt teremtéssel, kifejti hatalmát, összetöri a
világot, kiolvasztja belőle a bűnt s a salakot s fölállítja
trónját, mondván : én vagyok az Ür, nekem hajol meg minden
térd ; s valamint kezdetben enyém volt a világ, úgy lesz
a végén is enyém ; az ítélet napján reáírom nevemet: Ego
Dominus, én az Ür !
Hajtsuk meg, k. h., már előre térdünket az Ürnak.
Flectamus genua ! Hassuk át lelkünket az Űr félelmével,
melyet az ítélet napja áraszt s olt belénk, s elmélkedjünk
arról, hogy milyen nagy az a nap, mily félelmes és rettenés,
melyen az Űr eljövend ítélni az eleveneket és holtakat.
1. Nagy és félelmes nap ez, mert az Ür napja, melyen
«nagy hatalommal és dicsőséggel jön». A szentírás nem hiába
hangoztatja, hogy nagy hatalommal jön. Máskor ugyanis az
Ür hatalmát és dicsőségét nem emlegeti, pedig járt már köztünk
az Ür, csodákat is művelt; halálánál elsötétültek a nap
s a csillagok, s megrendült a föld; de ezek a jelek és csodák
csak fátyola és leple a benne rejlő dicsőségnek és hatalomnak,
csak elvétett megnyilatkozásai erejének ; maga az a hatalom
és dicsőség és erő egy más napra van fönntartva, az ítélet
napjára. Az Ür tehát a földön nem hatalomban és dicsőségben,
de gyöngeségbcn s alázatban jár rendszerint; csak a
zsoltáros emlegeti, hogy hatalommal jön az Ür, mikor az
Isten haragját festi a zúgó viharban, mely elborítja az eget,
villámokat szór, fölkavarja a tengert s megrendíti a földet
sarkaiban; de micsoda ez a viharos éj, mely után ismét kisüt
a nap; micsoda ez a villámló ég, mely ismét mosolyogni készül,
s mit kavarog a tenger, mikor holnap ismét játszik majd a
part csigaházaival és tarka fövényével? Ó, ez még nem az Űr
haragjának napja; a legrémségesebb szélvészben sincs meg
a végítélet nyoma ; az csak figyelmeztetés s nógatás a javításra,
s ha büntet is az Űr, nem kárhoztat el még ; mint
Üdvözítő s nem mint ítélőbíró jár el velünk szemben.
Nem úgy az ítéletben ; ott a hatalom s nem az irgalom
érvényesül, s ettől reszketnek a népek. Valamint ugyanis a
viharnak van előszele, melytől félelmesen reszket a fák
lombja s kezd búgni az erdő : úgy az ítélet nagy napjának
félelme ezer és ezer év óta hat vissza a bűnös emberiségre.
Hatalmas egy nap lehet az, melynek nyomásától megrendülnek
ezredévek ; félelmes egy nap, mely a prófétákat reszketteti.
Halld csak fohászaikat és rémületüket. «Dies magna
et amara valde», nagy és keserves napnak hívják az ítélet
napját; «dies calamitatis et miseriae», nyomorúság napjának ;
«dies Domini», az Ür napjának. Izaiás fölkiált: «Ululate,
cmia prope est dies Domini», sírjatok, mert közel van az Ür
napja ! Ámos följajdul a bűnösök nemtörődésén, kik siettetik
az ítéletet: «Vae, vae, desiderantibus diem Domini», jaj nektek
nyomorultak, kik siettetitek az Ür ítéletét! Sofoniás nem
talál elég rettentő s borzalmas szavakat s összehordja a nyelv
kifejezéseit s a költészet képeit, hogy ecsetelje az ítéletnapnak
félelmességét. «Közel van az Ür nagy napja — úgymond —
közel van s igen siet. Harag napja az a nap, gyötrelem és
szorongattatás napja, nyomor és inség napja, sötétség és
homály napja, köd és forgószél napja, harsonaszó és riadás
napja» (1, 13 16). Végre Malakiás azt állítja, hogy nemcsak
a nyelv, de az ész is fölmondja a szolgálatot, s hogy valamint
a nyelv kifogy a szóból, úgy szűkölködik az ész gondolatokban,
hogy annak a napnak illő fogalmát megteremtse:
«Ki gondolhatja el az ő eljövetele napját és ki marad meg,
hogy őt lássa?» (3, 2) «Mert ime, eljő a nap, fölgyulladva mint
a kemence, s a kevélyek mind pozdorjává lesznek» (4, 1).
S nemcsak a kevélyek, de az igazak is. Nézd, mint rémülnek
az Isten prófétái évezredekkel az ítélet előtt? Mint hull szét
merő hamuvá erősségük s porba alázódik erényük. «Ki marad
meg, hogy őt lássa?» kiáltják. Öt — kit? Az Urat az ő hatalmában
és fönségében !
Nem kell az Istennek megjelennie, hogy az ember reszkessen.
Haragjának egy szikrája, elborult egének egy villáma
iszonnyal töltheti őt el. Eszter elájul a koronás király arcától
! Egy dicsőséges angyal láttától imbolyog, erejét vesztve
Dániel próféta ; a földre borulva dadog s elváltozik arca ;
egy dicsőséges angyal megjelenik Szent János evangélistának,
s Szent János a hatalomban és méltóságban Istent látni vél.
De mit mondjak az Isten bosszuló angyalairól, kik Egyiptom
legsötétebb éjtszakájának legrémesebb hatalmai voltak? Mit
a Szennákerib táborát földúló szellemről? Mit a makkabeusi
harcok küzdő angyalairól? Ki kezd majd ki velük?
Ki áll nekik ellen? Ki bírja el őket? S ha mindezt elbírnám
is : vájjon elviselném-e a haragvó Isten közeledtét? «Ki gondolhatja
el az ő eljövetele napját és ki marad meg, hogy őt
lássa?»
Senki, senki, k. h. ! Azért írja le az Ür Jézus is e napot
mint az Isten végtelen győzelmét, midőn «elszaradnak az
emberek azok félelme és várása miatt, mik az egész világra
következnek» (Luk. 21, 26). Elszáradnak azok az óriások,
azok a hősök, azok a hatalmas, erőteljes harcosok ; nemhogy
ellent nem állnak és síkra nem szállnak, de elszáradnak ;
«mert az egek erői megindulnak és akkor látják az emberfiát
eljönni a felhőkben nagy hatalommal és dicsőséggel)) (21,
26 27). S az Ür Jézus e szavaitól reszket az egyház, remegnek
a szentek, s az ó- és az újszövetség, próféták és egyházatyák,
Izaiás és Szent Ágoston, Malakiás és Szent Jeromos mellüket
verve ismételgetik : «Vae, vae, desiderantibus diem Domini».
2. Mi természetesebb már most ez általános rettegésnél
és félelemnél, mely az egész emberiségen átreszket, s melyben
a szentek a bűnösökkel osztoznak? Mi természetesebb, mondom
; hiszen az Ür nagy hatalommal jön ; hatalommal azért
jön, hogy összetörjön. Ha a hatalom fölvonul, az már magában
is elég, hogy elszárítson ; de mitévők legyünk, ha a
hatalom azért vonul föl, hogy összetörjön? S még hozzá az
Isten hatalma !
Pedig azért jön az Ür nagy hatalomban és dicsőségben,
hogy összetörje a bűnt s annak eszközeit, hogy összetörje az
embert s a világot, a napot, holdat és csillagokat; azért jön,
hogy tűzben tisztítsa meg a földet a bűn salakjától. Tüzet
gyújt, hogy fölvilágosítsa azoknak sötétségét, kik azt vélték,
hogy az Isten nem igazságos ; világosságot támaszt, hogy földerítse
a bűn minden rejtekét, a szív minden redőjét: ítéletet
tart, hogy karjának egyetlen egy csapásával tönkre tegyen
minden hatalmasságot, mely ellene harcol!
Rémséges dolog az, ha az ember Isten ellen föllázad s
azt mondja: nem szolgálok. Inog az Isten trónja; úgy látszik,
mintha a teremtmény föléje kerekednék s vakmerő káromlásban
tagadná Isten uralmát; úgy látszik, mintha kimenekülne
az Ür szolgálati kötelékéből s magárahagyva az Urat,
azt kiáltaná oda neki: ((Mindenhatónak mondja magát, s
íme nem engedelmeskedem neki; fenségesnek s imádandónak
hirdeti magát, s ime én nem hódolok neki; bölcsnek tartja
magát, és én fittyet hán3rok bölcseségének s tudományának
s magam esze s kénye szerint teszek». így szabadul ki a világ
az Isten kezéből s magárahagyja a parancsoló, fenyegető
bűnt bocsátó Isten !
De végre üt az óra! A hosszantűrő Isten fölkel, hogy kipótolja
dicsőségének veszteségeit, jóvátegye a világ ballépéseit,
helyrehozza a bűn förtelmeit, szóval, hogy kimutassa azt,
hogy ő az Ür! Ego Dominus! «Heu consolabor super hostibus
meis et vindicabor de inimicis meis», ezeket a szavakat adja
Izaiás az Ür ajkaira: elégtételt veszek magamnak s megbosszulom
magamat ellenségeimen! Ez az elégtétel s ez a
bosszú nem a szenvedély kitörése, hanem az örökkévaló
rendnek követelménye, melynél fogva elengedhetlen szükségesség,
hogy Isten legyen az Ür, s neki ellent ne állhasson
hatalom! Az Isten pedig ezt az ő legfőbb hatalmát kimutatja
azáltal, hogy összetöri ellenségeit, a dacoló s meg nem térő
bűnöst, s hogy tűzben megtisztítja ezt a földet, melyet a bűn
taposott s összezúzza s kioltja a napot, holdat és csillagokat,
hogy azontúl új legyen minden.
Ez lesz a világ temetése, melyet maga az Isten fog végezni.
Mikor meghalt XIV. Lajos, a királyi udvar fölkérte Bossuet-t,
hogy tartson a király fölött gyászbeszédet. És Bossuet a
fontos pillanatban, mikor rajta függtek mindenek szemei,
megütötte pásztorbotjával a koporsót s így szólott: «Nagy az
Isten és senki más». A közönség megrendült, mert hatalmasabb
szót mondani nem lehetett. Nézzétek, hogy mi a leghatalmasabb
francia király? Por és hamu; e por és hamu
fölött fölragyog az Isten nagysága. Épenúgy: nézzétek, mi
a világ, a ragyogó nap s a csillogó csillagok, a föld s az ember
hatalma? Rájuk üt az Ür, s porba hullnak az ítélet napján,
mert nagy az Isten, és senki más! Nézzétek, mi lett színházaitokból,
palotáitokból? Hová lettek a kertek és mulatóhelyek?
Mivé olvadtak kincseitek? Hová veszett jövedelmetek?
Mindennek vége van; nem maradt belőlük más mint rom és
hamu. Ime akkor fölocsúdnak álmaikból a hívságos lelkek,
azok, kikről az írás mondja: «Emberek fiai, miért szeretitek
a hiúságot és keresitek a hazudságot?)) (Zsolt. 4, 3) Ime akkor
világos lesz a világ előtt, hogy nagy az Isten és senki más!
3. De van az ítélet leírásában valami, ami azt még
borzalmasabbá s az Isten haragját még rettenetesebbé teszi,
s ez az, hogy a kereszt jele tűnik föl az égen. A kereszt annak
a Megváltó Istennek, annak az irgalmas Istennek címere ;
a kereszt annak a bírónak botja, aki hogy ítélni ne kényszerüljön,
szenvedett, vérét ontotta, meghalt; a kereszt
annak a vándor-intőnek, tanítónak botja, ki hogy Isten haragjától
megóvjon, járt utánunk, fölajánlta nekünk szeretetét,
hívogatott magához. Mit jelent most az a kereszt az égen?
Mit olvas le róla a bűnös, aki az Ür szeretetét megvetette,
könnyeit nevette, vérét taposta? Mi villámlik a keresztfáról
szerteszéjjel az Istent, Krisztust, az egyházat, a szentségeket
megvető világba? Vájjon a vigasz s a remény mécsének
sugarai-e azok, melyek leolvadnak abban a végleges éjben a
keresztről, vagy a haragvó Isten szemének villámai?
Nincs kétségünk eziránt, k.h.! A szeretet, melyet megvetünk,
gyűlöletté, a vér, melyet szívünkbe föl nem fogadunk,
méreggé változik; Krisztus vére is, ha azt tapossuk, fejünkre
hull átok gyanánt, s a kereszt, ha útmutatónak el nem fogadtuk,
vasvesszővé válik, hogy összetörjön. Ne gondoljuk, hogy
így csak az ember gondolkozik ; nem, nem ; ez az isteni szívnek
s igazságosságnak is törvénye, s a szentírás biztosít róla,
mert a zsidókról mondja a Szentlélek : «És mint azelőtt örvendezett
az Ür rajtatok, jól tévén veletek : úgy fog örvendezni,
midőn eltöröl titeket és kiirt, hogy elvesszetek a földrol»
(Deut. 28, 63). Halljátok : azelőtt örvendezett az Ür rajtatok,
jól tévén veletek ; annyira szeretett, hogy meghalt értetek, s
most, miután megvetettétek őt, most ismét örvendez, midőn
eltöröl titeket. Sőt a szentírás az Isten végtelen haragját még
erősebben fejezi ki, midőn mondja : «az Ür kineveti őket»
(Sap. 4, 18) ; «nevetni fogok veszteteken», mondja másutt,
és Ezechiel az Urat úgy mutatja be, mint aki tapsol örömében
: «En is összecsapom kezeimet és kitöltőm bosszúságomat
; én, az Ür, szólottam ezt» (21, 17). Fájni fog a kárhozottak
lelke, hogy Isten összetöri őket; de mennyivel inkább
fog nekik fájni az, hogy annak az irgalmas Istennek szívében
számukra már nincs hely, s hogy megveti s kineveti haszontalan,
céltalan, de rémséges fájdalmukat. Ebben a fájdalomban
kiáltják majd a szerencsétlenek: hegyek boruljatok
reánk, dombok, halmok temessetek el.
Ime k. h. ! a haragvó Isten képe ! Nem a képzeletből
merítettük e vonásokat, hanem a szentírásból s magának az
Ür Jézusnak szavaiból. Ez az isteni harag borong minden
bűnös feje fölött s végső enyészettel fenyegeti őt. Az idő
múlik, s mi sietünk az utolsó ítélet nagy napja felé, s egyszer
megjelenünk mindnyájan, akik itt vagyunk, az Isten ítélőszéke
előtt. Ez az Űr Jézus, ki itt jelen van az Oltáriszentségben
irgalomteljesen, az fog ott ítélni irgalom nélkül. Most is
látja ő szívünket; most figyelmeztet minket bűneinkre ; oda
mutat a gyóntatószékre ; szívünkhöz szól az ítéletnek ma
fölolvasott s most magyarázott szavaival: Mit tegyünk, k. h.?
Megrögződjünk? Megvessük-e az Isten hívó szózatát? Egy
tekintet a borzalmas ítéletre kijózanít minket. Ha még oly
édes volna is a bűn, ha még oly mámorosan karolna át csábjaival,
élvezeteivel; de az ítélet zúgó szele, az lehűti lázas
homlokunkat; ha még úgy szeretnők az igazságtalanul szerzett,
az összezsarolt birtokot s boldogságot ígérnénk magunknak
élvezéséből; ha paradicsomot varázsolna szemeink elé
s az élvezet édenkertjeit tárná föl előttünk : ó, de az ítélet
emléke fölriaszt minket. Nem, nem ámíthatjuk magunkat;
mi az örök Bírónál kegyelmet s nem haragot, irgalmat s nem
átkot akarunk találni. Jobb nekünk egy nap az Isten szívén,
mint évezredek nélküle ; jobb nekünk egy csepp a földi jóból
ő vele, mint tengernyi birtok nélküle s ellene ; jobb nekünk
a tiszta szív érzete, mint élvezet, öröm, mámor, piszkos,
szennyes lelkiismerettel; jót és boldogságot az Istent szerető
léleknek, átkot és kárhozatot a megátalkodott, szerencsétlen
bűnösnek.
Azért minden áldozatra készek vagyunk, hogy Istennél
kegyelmet találjunk; kitárjuk szívünket a gyónásban, ha
eddig elhallgattunk valamit; rendezzük ügyeinket, ha igazságtalanság
nyomja lelkünket; kibékülünk s jóvá tesszük
botlásainkat; csakhogy az a nagy nap az irgalomnak s ne
a büntetésnek napja legyen számunkra.