Szobrokkal örökítjük meg halhatatlanjainknak emlékét;
ezreket, százezreket költünk a bronz- és márványművekre,
mert vágyunk, forró kívánságunk az, hogy éljenek köztünk.
Ha nem támaszthatjuk föl őket sírjaikból, legalább emléküket
örökítjük meg tereinken és múzeumainkban. Mintha
csak azt mondanók : éljetek köztünk ; legyen emléktek tartós,
mint az érc; ne szedje azt szét sem rozsda, sem vihar;
legyen ragyogó, mint a karrarai márvány fényszomjas csillogása
; éljenek köztünk erényeitek, gyújtsanak szövétneket
gondolataitok, melegítsen nemzeteket nagy szíveteknek századokon
átható sugara.
S mi értjük e törekvést, sőt magunk is követjük e példát.;
csakhogy mikor eszmények után nézünk, a legdicsőbb szellemi
világ felé fordulunk, ott keresünk magunknak vezető
csillagot, s be nem érjük arannyal, márvánnyal, hanem arany
nál drágább, márványnál ragyogóbb kialakítást sürgetünk
számukra ; mi szenteket választunk eszményünkül s e
szenteknek eleven testben, tiszta, nemes, fölséges életben, önmagunkban
akarunk alakot adni.
Nagyszerű, boldogító művészet; művészet, mely a nagyot,
a fölségest nem márványba vési, hanem újra átéli ;
nem kőben örökíti meg, hanem megújrázza életét. Ezt teszszük
mi, kedves ifjak, Szent Imre tiszteletében és utánzásában
; teljünk tehát el nagy föladataink méltánylásával, s
buzdítson, lelkesítsen minket a nagy célnak öntudata.
Mi a mi édes, szent eszményeinket a dicsőséges, szellemi
világból vesszük ; világból, melynek alakjai az erény, a tökély,
a lelki erő, a fölség megtestesülései; világból, melyet Dante
látott költői elragadtatásában s megénekelt ihletett ajakkal.
Ez a világ az Isten koszorúja, nem virágból, hanem megdicsőült
lelkekből kötve; szebbnél szebb hierarchiák emelkednek
ott egymás fölött, mint gót tornyoknak emeletei;
minél magasabbak, annál csodásabbak, annál ragyogóbbak
s e fénygyűrűk koronája az Isten, ... aki megközelíthetetlen
fénytengerben lakik. Ez a világ az, melyet a vak Milton látott,
hol jazpisz-padozaton gurítják amarant- és arany-koronáikat
a királyi szellemek. Ez a világ az, melyről az antifóna emlékezik
: 0 quam gloriosum est regnum, in quo cum Christo
gaudent omnes Sancti, ó dicsőséges ország, Krisztus királysága
és öröme !
Az örökélet e dicsőséges országából ragyog felénk testvérünk,
Imre herceg ! Első tekintetre ellebben ajkunkról a
sóhaj : ó mily nagy, mily fölséges vagy 1 Gloria in excelsis,
énekelték az angyalok; te is magasan állsz és glóriás vagy.
Kitűnői, azért csodálunk. A közönségest senki sem ünnepli,
a megszokottat senki sem csodálja, hanem ami a közélet
lapályából, az emberi érzés színtájából kiemelkedik, ami a
felhők fölé, a csillagok közé tör: azt ünnepeljük. Megtiszteljük
csodálkozásunkkal az Alpesek csúcsát, mely a fellegek
közé tolja ki szirtjeit ; álmélkodunk a tajtékzó tenger háborgó
dühén; megakad szemünk a vijjogó s a szélvész szárnyain
a magasba fölcsapó sasnak lendületén; ezt a föl-föltörő,
dacoló, emelkedő erőt csodáljuk ; csodáljuk a természetben,
csodáljuk a kegyelemben. Itt, a kegyelem országában is
vannak hegyek, montes Dei; itt is vannak zúgó, föl-fölcsapó
áramlatok ; itt is szárnyalnak sasok. Kiemelkednek szentjeink
a földről, ki az ég felé, ki foglalkozásuk keretéből; elfelejtik
kunyhóikat, házaikat, váraikat; levetik kendőjüket, kötényüket,
palástjukat; leteszik sisakjukat, koronájukat,
birétumukat; kiemelkednek népből, családból, határkövek,
társadalmi állások korlátaiból, ki térből s időből. Romok
nem temetik el őket, alapzatuk nem föld, nem kő, a mulandóság
hulláma el nem üti őket, hisz szárnyaik vannak.
A léleknek e páratlan fölénye ragyog Szent Imrén is.
Királyi palota, az ország trónja, Szent István koronája, harci
zászlók, népek hódolata nem elégítette ki őt, mert megérintette
lelkét azzal a szívet, érzést elváltoztató, földet-világol
árnyékba borító illetessél az Űr, s a halhatatlan élet szenvedélye
foglalta el szívét; szétfoszlott szemeiben a fény s a
dicsőség, kicsiny lett neki a világ. Kicsiny lett a világ, mert
Szent Imre lett naggyá ; sötét lett a földi fény, mert az Istenszeretet
mély tüze gyulladt ki benne ! Magyarországot szerette,
édeshazája, bölcsője, sírja volt; a szent koronát, nemzeti
létünk e szent szimbólumát tisztelte, de ambiciója országon,
koronán túlterjedt; vágyódott az Isten országának koronája
után, vágyódott azután, hogy országának ne legyen
vége. E nagy ambíciónak útjaira terelte nagy lelke. Nem
erőszakolta, nem kényszerítette senki, ment ő magától;
ragadta a szíve; látott, szeretett, ment, sietett. A világ nem
kápráztatta ; még kiábrándulnia sem kellett, annyira távol
esett tőle. Nem kellett tört márványlapok föliratait olvasnia,
melyek dicsőségről szólnak s a dicsőséget önmaguk cáfolják ;
nem kellett földön fekvő oszlopok, a leterített erőnek szomorú
emlékei között járnia, melyek az erő gyöngeségeinek
bizonyítékai ; nem kellett sötét diadalívek alatt elvonulnia,
melyek alatt inkább a búskomorság, mint győzedelmes jókedv
jár; minderre nem volt szüksége : megértette Isten
hívó szózatát s szívvel-lélekkel követte azt; követte s a csillagok
közé ért!
Minden keresztény ifjúnak feje fölött a hitnek s lelkesülésnek
ugyanez a csillagos égboltja ragyog, s e csillagokról
nem szabad sohasem levennie szemét. Neki is arrafelé kell
törtetnie s nem szabad elfáradnia. De mikor szentünk eszményiségének
utánzásáról s önmagunk életében való kialakításáról
van szó, van Szent Imre lelkén egy másik jelleg is,
mely szemet szúr s szívet gyújt s a csillagokba vezető úton
szárnyakat kölcsönöz, s ez az ő tisztasága. Amictus stolis
albis, szeplőtelenség a ruhája ! Ez igazán hercegi, mondjuk
királyi, vagyis hogy krisztusi öltözék. A világ szövőszékén
ilyet nem szőnek. Sőt, amit az Isten remeklő keze sző nekünk,
azt a világ bozótjaiban rongyokra tépjük. Hány ily ember
áll rongyos öltözetben az Üristen szeme előtt! Hányszor
takar csúnya sebeket a világi hírnév s tudomány; művészet
nem óv meg a mételytől; nagy hadvezérek öntudatuk világában
néha tán szégyenkező rabok ; híres költők erkölcs tekintetében
néha csak siralmas alakok lehetnek ! Ó Uram, örök
ifjúságot, virágzó életet, tiszta, szeplőtelen lelkületet teremts
belém; minek volna nekem ész, géniusz, remeklő kéz, ha önmagam
előtt szégyenkeznem kellene? Minek öltözködném
selyembe, bíborba, ha lelkem öltözete rongy és szégyen
volna? Im, az igazi ékesség a lélek szeplötlenségének tavasza,
az igazi szépség az ártatlanság halványságán átverődő szűzies
pír!
Szent Imre ezt a díszt, ezt az ékességet kereste ! Szépséget,
mely el nem fonnyad. Korona, királyi palást helyett a
diadema speciei-t kívánta meg, a lélek szépségét I S jól tette.
Ezért volt élete szép és kedves élet; élet, melynek ritmusa,
mértéke, harmóniája van. Lelki ember lett, kiben a lélek
áttört a testen s kifejezte önmagán az Isten gondolatát, hogy
összetörje mindazt, ami alaktalan, aránytalan s rendetlen
a vérben s az ösztönökben. Ez fölségesen sikerült neki, s a
fehér stólába öltözve, fiatal élete végén meglengethette győzelmeinek
pálmáját s letehette azt az Úr lábaihoz, mondván :
győztél bennem, Krisztusom, győztél! Hála neked !
E győzelemre hív minket Szent Imre herceg! Győzelemre
test s világ fölött, de csak az alacsony világ s lázadó test
fölött, mert hiszen nem megtörni, de fölmagasztalni akar
minket. Sürgeti bennünk a szép, erőteljes, fejlett életet;
üldözi a csúnya, a satnya, a gyönge tengődést I A tiszta élet
kialakításával éri el bennünk célját. Beleállít a hitnek nagy
- gondolataiba, az eszmények sugárzatába, Krisztus kegyelmének
tiszta légkörébe s biztat, buzdít: testvérem, itt el nem
veszesz, itt el nem fajulsz ; ragaszkodjál az Isten fiainak nagy
gondolataihoz, s azok erőt sugároznak beléd. De a hit nagy
gondolataival, az örökélet vágyával s elvesztésének félelmével
föltüzeli egyszersmind lelked szeretetét s harci vágyadat, s
benned is fölcseng majd a tiszta lelkekhez intézett krisztusi
szózat: Veni de Libano sponsa, veni, coronaberis: jöjj tiszta,
küszködő lélek a magasztos érzések magaslatairól, jöjj felém,
én majd megkoszorúzlak ! Ha tiszta vagy, kedves ifjú, fűszeres
magaslatokon lakik lelked ; ha tiszta vagy, Libanon havasának
hóvirága vagy ; jöjj, megkoszorúzlak ! Erőt, kedvet,
vigaszt, örömet öntök lelkedbe, s nőni fogsz szemem előtt,
mint a pálma s ragyogni fogsz kezeim közt, mint féltett drágagyöngyöm!
S mi hiszünk a hitnek e bátorító igéjében, hiszünk a
kegyelem e biztató erejében, akkor hát, fiúk, előre, előre Szent
Imre nyomaiban ! Szent István hitet, koronát, trónt, állami
létet adott a nemzetnek ; folytassa atyjának művét a fiú ;
ragyogtassa föl a koronát, támogassa a trónt, biztosítsa nemzeti
létünket Imre herceg ideális, lelkes, erkölcstiszta ifjúságnak
nagyranevelésével. Az ilyen magyar ifjúság lesz az igazi
ifjú magyarság; a hitében, reményében, munkakedvében
megifjodott Magyarország. E nagy reménységeink zászlaján
Szent Imre képe ragyog s a zászlót a nemzeti boldogulás útjain
Szent Imre nyomaiban a fegyelmezett, tiszta s küzdelmes
ifjúság viszi. Járjon vele szerencsésen a hadak útján. Higygyen,
éljen, dolgozzék, küzdjön, győzzön. Amen!