K. T. U., Assisiben három templom áll egymás fölött a
hegy oldalában. A legmagasabb derült, fényes ; azúrkék ég
van a mennyezetére festve: ez a dicsőségnek, a felszabadított
hitnek temploma. — Alatta van a másik templom, mely
szintén művészi, a Giotto festette, hanem homályos, alacsony
és lapos ívezetű. Minden ember, aki belép, érzi a falaknak
nyomását a lelkén : ez az alázatos és homályos hitnek temploma.
— Lenn pedig a harmadik egészen sötét, és sziklába
van vágva, napsugár sohasem hatol bele : itt van Szent
Ferenc sírja ; ez a halottak temploma. Hanem ha Szent Ferenc
sírboltja igazán a holtaknak a templomát; jelezné, akkor a
holtak mind boldogok volnának. De ez a templom csak annyiban
jelzi a holtak templomát, amennyiben sötét és amennyiben
sziklafalaival tömlöc, börtön. A holtak temploma, a
szenvedő lelkek egyháza sötét, néma ; inkább börtön, mint
templom. És az Úristen rámutat és azt mondja : Ez az igazság
kiegyenlítésének helye, itt meg kell fizetni az utolsó
garast. Rámutat az egyház és fölpanaszolja, hogy a tisztítótűz
helyének kapui előtt gyámoltalanul áll. Vele szemben
hideg a mennyország is, és kapuin csak azt olvashatni: Inqui,
natus in illám non intrabit. Mellette, felette, alatta a pokola
tűz éleszti kínjait.
De ahol az Isten hajthatatlan és ahol az egyház tehetetlen,
és ahol a mennyország hideg és ahol a pokol oly közel,
van ott mégis egy hatalom, mely oda is elhat, mely oda is
el-elszáll és amely az Úr Jézus szentséges vérét oda is, arra
a terméketlen földre is ráhinti, s amely a világosságnak és
vigasznak szövétnekét ott is meggyújtja. Melyik ez a hatalom?
Ez a szent szeretet, a keresztény szeretet. Az Úr Jézus
rámutat erre a terméketlen sötét földre és azt mondja a szent
szeretetnek: Én itt nem akarok tenni semmit, tégy te 1
Az egyház szintén hatalmával nem szabadíthatja ki a lelkeket,
hanem az imádkozó szívek azok segíthetnek. A mennyország
mintegy tétlenül nézi ezt a vívódást és kínlódást, de felszólít
minket: Kezeitekbe van letéve üdvünk, tegyetek róla I
Igazán tehát azt az irgalmas és könyörületes keresztény
szeretetet, azt kell a tisztítótűz földjére küldeni, hogy lásson
és tegyen.
1. Mit lát? Látja a szenvedő lelkeknek földjét, melyet
a szentírás így ír le: Terra miseriae et tenebrarum : szegény,
kietlen, sötét világ... terra oblivionis: a feledés
földje; Isten és ember emlékezete oly hamar és oly könnyen
fordul el tőle. Az Úristen megint azt mondja : carcer. . .
tömlöc, börtön ; nem lehet áttörni rajta, míg a lélek meg
nem fizette az ultimus quadrans-t. Sötét, kietlen, homályos
világ, feledés földje, börtön; s mégis mindez nem alkalmas
arra, hogy a tisztítótüzet leírja. Száműzetés helye . . . terra
miseriae ...
Mily szegény az eszkimók világa, melynek éjét nem
napok, hanem hetek mérik, melyben csak boróka teng és
kevés mohot kapar ki a hó alól az iramgím; mily szegény
világ! A május pompájában, az olajfa ezüstös vagy a tölgy
sötét árnyékában nem gondolnak arra a szegény világra, a
a feledés földjére. Mily kietlen és szegényes az óceánból
kiemelkedő egy-két kilométer területű sziklasziget, csak vándormadár
pihen meg rajta; néhány fűszál virít itt-ott a
guanóban. S az a hajótörést szenvedett ember meghúzza
magát valamely sziklának odújában és megirigyli azt a
vihart, mely eltombol felette és tovaszáll. Kietlen, terméketlen,
szegényes világ 1 Lám, mi, szegény lelkek ilyen kietlen,
sötét, terméketlen földön, a feledés földjén vagyunk és
megin'gylünk titeket, kik otthon vagytok, kiknek feje felett
a nap világít, kiknek lábai alatt az áldás földje terjed, kiknek
minden cselekedete, minden fohásza örök koszorút szerez,
mily boldogok vagytok ! De mi a sötét, homályos, feledett
földön mily szegények vagyunk !
2. Hogyha ez a szent szeretet az Úr Jézus szeretete,
mely nemcsak az örök haláltól ment meg, hanem amely
minden ideiglenes bajt gyógyít és minden ideiglenes jót
biztosít, ha ez a szeretet látja ezt a nagy szegénységet, mit
fog tenni? Ha a keresztény szeretet a földön is irtotta az
erdőket, hogy a föld ne legyen sötét; szárította a mocsarakat,
hogy a föld ne legyen kietlen és terméketlen; zúzta és törte
a sziklákat, tűzzel-vassal dolgozott, hogy hazát és házat
adjon az embereknek, mit fog ez a szent szeretet tenni, mikor
látja azt a kietlen földet, amely a mi szentjeinknek könnyeit
elnyelte és gyümölcsöt nem ad ; mikor látja a feledés földjét,
melyen kiszorul Isten és ember emlékezetéből és szívéből a
szenvedő lélek; mikor látja azt a-sötét börtönt, melynek
homálya szomorúságot és vigasztalanságot borít a szenvedő
lelkekre; nem fogja-e feltörni azt. a kietlen, azt a terméketlen
göröngyöt, nem fogja-e megtörni azt a börtönt, hogy kiszabadítsa
szentjeinket? Meg fogja tenni; miért ne tenné meg?!
3. Talán bizony az Isten miatt? De hiszen az Isten
dicsősége kívánja a szenvedő lelkek kiszabadítását. Mert az
Úristen dicsősége az ő műveinek befejezettsége; a befejezettség
pedig öröm és tökéletesség : tehát a lelkek boldogulása.
Még a mű nem kész; míg a határozatlanság terjeng vonásain,
míg az anyag durvaságából nem tud kiemelkedni a kifejezés,
míg a szenvedés diszharmóniája vonaglik az arcokon : addig
az Isten dicsősége még árnyékban, sötétségben van ; addig
az Isten művei még befejezetlenül hevernek. Az imago Dei
nem kész ; a glória Dei még néma, a szentírás ezen két szava
egymásnak felel meg. Nincs kifejezve, mi lesz belőlük; mi
még mindig anyagiasak, bűnösök, még mindig szenvedélyesek
vagyunk, tehát az Isten képe, az Isten dicsősége nincs
rajtunk kifejezve. De majd ha meglátjuk az Istent, olyanok
leszünk, mint ő ; akkor aztán az Isten gondolatai, eszméi
ki lesznek rajtunk fejezve, ki lesznek rajtunk domborítva,
mi az Isten képei leszünk, az Úristen gondolatai fognak
ragyogni leikünkön, az Úristen szeretete ki fog csordulni
szívünkből, elhangzani ajkainkról. De addig? Addig az Isten
dicsősége nem kész.
A szentírás a zsoltárban felpanaszolja: Numquid cogno
scentur in tenebris mirabilia tua? Vájjon a sötétségben látom-
e a szép világot, a te remekművedet? ... et iustitia tua
in terra oblivionis? ... és az erény fenségét a feledés földjén?
Numquid narrabit aliquis in sepulchro misericordiam tuam?
Nézd, hogy az emberek remekművei látszassanak, mi kell
hozzá? Világosság, napsugár ... Hogy a te remekműveidet
lássák réten és erdőn, mi kell hozzá? Világosság, napsugár.
A homály és sötétség földjén az Isten dicsőségére gyászlepel
van vonva : de kívánja az Isten dicsősége, hogy azt a gyász-
Iepelt ellebbentsük, kívánja az Isten dicsősége, hogy a feledés
földjéről kiemeljük az emberi lelkeket: akkor aztán meglesz
az imago et glória Dei. Csak a boldogult lelkek látják az Isten
képét, azokon ragyog az Isten dicsősége; minek hagynók
tehát, k. t. u., dicstelen romokban heverni az Isten műveit?
Ki kell emelni a romokból, ki a feledésből, ki a sötétségből
az Isten képét, boldogítani kell a szenvedő lelkeket!
4. Ismét a szentírás azt mondja : Dominus regnavit,
decorem iudutus est ... Mikor az Isten uralkodott, dicsőségbe
öltözött. De mi az Isten koronája? Láttam az Emberfiát;
praecinctus zona aurea; latiam az Emberfiát aranyöltözetben,
vagyis a szentek körében. Mikor a szentek köre nincs
meg, az Isten Fia szegény. A kereszten volt ő szegény, mikor
még senkije sem volt. Minél több a boldogult lélek, annál
aranyosabb az Emberfiának öltözete. Minden sajgó szív egyegy
rubin, de a föld mélyében ; minden szenvedő lélek egy-egy
gyöngy, de a tenger mélyében: hiányzanak az Úr Jézus
koronájából. Ki kell emelni a föld mélyéből azokat a drágaköveket,
ki kell halászni a halásznak a tenger mélyeiből
azokat a gyöngyöket! Vagyis a feledésből ki kell menteni,
ki kell szabadítani a szenvedő lelkeket. Gloria, imago, corona
Dei. Szent Pál is azt mondja : Ti vagytok az én koronám, s
maga az Úr Jézus mondja a szentírás szavaival érthetően :
corona mea a boldogult lelkek. Minél több a lélek, annál
ragyogóbb az Űr Jézus koronája. Emeljük az Űr Jézus koronájának
díszét! Miért hagynók ezeket a csengő hangokat a
feledés némaságában? Miért ne dicsérje az a lélek oly sokáig
az Istent, az ő kegyelmét, irgalmát? Miért ne hangozzék az
Apocalypsis éneke: Gloria et benedictio et claritas et gratiarum
actio ! Miért legyen a feledésnek némasága azokon a
lelkeken? Emeljük ki a feledésből és szenvedésből a szenvedő
lelkeket!
Ha a pálma és borostyán nincs a maga földjében, elhervad,
nem lehet koszorúkat kötni belőle. Minden lélek a fele1
0 4 PROHÁSZKA OTTOKÁR
dés földjén olyan, mint a hervadt pálma. Ezekből az ür
Jézusnak, a győztes hadvezérnek babérkoszorút fonni nem
lehet! Segítsük ki ezeket a lelkeket 1 Ez lesz majd az Ür Jézus
koszorúja, az ő trófeuma, az Úr Jézus diadalmenete és az ő
végleges győzelme.
5. Ha az a szent szeretet ilyen érzelmekkel áll a tisztítótűz
párkánya mellett; ha látván ezt a kietlen, sötét, feledeti
földet, ilyen szent gondolatokra buzdul, vájjon nem fog-e
mindent megtenni, ami tehetségében áll, hogy ezeket az
állapotokat megszüntesse? Nem fog-e mindent megtenni,
hogy ezeket a lelkeket kiszabadítsa, annál is inkább, mert oly
gazdagok vagyunk Krisztusban, divites facti sumus . . . Minden
szentáldozás, minden szentmise, minden elégtétel, minden
önmegtagadás, minden felemelkedés jószándékból, erényes
célból, minden az Isten előtt egy drága bér: divitiae
nostrae.
Ha pedig arra gondolok, hogy ez a szent szeretet nemcsak
erdőket irtott, nemcsak mocsarakat szárított, nemcsak sziklákat
tört, nemcsak hazát és házat adott az embernek, hanem
minden gyermeket, minden árvát gondoz, minden beteget
gyógyít, minden gyámoltalant s elhagyatottat szívére szorít,
mit fog tenni az Űr Jézus harcaiban megsebesültekkel? Mit
fog tenni a lelkek ezen árváival, elhagyatottjaival? Mikor itt a
kórházban meghalt a szent életű főnöknő, egy ember látta őt
álmában ; hogy szegényen, rongyosan, koldulva állt előtte,
ránézett és mondta : Ismersz-e még? Ráismersz-e az én hangomra?
Nézd az én szegénységemet! Miserere mei, miserere
mei! — Valamelyik Ottó császár megjelent nagynénjének
és mondta neki: Az egész kolostor ostorozza magát és tartson
bűnbánatot, hogy rajtam segítsen. — A szent szeretet megerőlteti
magát, megfeszül mindenféle önsanyargatásban, böjtben
és imában ; segíteni akar a lelkeken. A szent szeretet nem
nézheti, hogy miképen szenvednek ezek a nagy betegek,
azonnal kész : Uram, itt vagyok én, mondja, itt az én vérem,
hogy könnyeid ne folyjanak; itt a testem, hogy a lelkek
felszabaduljanak. És hogyha lehetett volna rendeket létbe
hívni és lehetett volna kórházakat emelni a szenvedő lelkekért,
mennyi fényes épület állna erre a célra a földön ! De ha
nincsenek ilyen kórházak, vannak a kereszténységben mindenütt
keresztről nevezett Jánosok, kik ezeket a lelkeket
a tisztítótűz lángjaiból kiemeljék ; vannak Páli szent Vincék,
kik a gályákhoz láncoltatják magukat, hogy a szenvedő
lelkeken segítsenek. Mi mindnyájan, k. t. u., épen azért,
mert hiszünk, épen azért, mert a szent szeretet láttatja azt,
amit a hit mutogat nekünk a terra miseriae, a terra oblivionis
világából: tegyünk ebből a szent szeretetből kifolyólag
minél többet érettük ! A hitnek világa, mely azt mondja :
Isten dicsőségét emeled 1 az Úr Jézus iránt való vonzalom,
mely biztosít minket, hogy az ő koronáját tesszük fényesebbé
és hogy neki nyújtunk pálmát s koszorút; az égnek
vágya, mely azt kívánja, hogy minél nagyobb legyen az
Isten dicsősége és minél szebb legyen az Istent dicsőítő ének ;
az egyháznak egyrészről gyámoltalansága, mert hatalmával
nem tudja őket kiszabadítani, másrészről pedig őszinte kívánsága,
hogy az ő közbenjárói minél inkább szaporodjanak :
int, buzdít, kér minket: Miserere mei, miserere mei! Tegyetek
minél többet, gazdagok vagytok; adjatok, szegény vagyok,
segítsetek rajtam!