K. T. U.! Fölvonul ezen a napon az Űr serege. A középkorban
az a hit volt, hogy fent az égen a tejút az Isten hadainak
útja, a lelkeknek útja. Ügy érzem magam mindenszentek
ünnepén, mintha ezen az úton állnék, s lelki szemeim előtt elvonulnának
az Istennek hadai. Vidi turbam magnam, quam
dinumerare nemo poterat, ex omnibus gentibus et tribubus et
populis; csupa hősies alak, megtestesülései az Űr Jézus szavainak
: Spiritus et vita. Hallom a szótlan győzelmi éneket, ők
maguk az Isten dicsősége s diadaléneke. Mert hiszen minden
teremtmény, minden csillag, minden csillám, minden virág,
minden alak az Isten egy-egy gondolata, szava, dala; de a
szentek az Istennek nemcsak dalai, hanem hőskölteményei. —
Vagy pedig úgy érzem magam mindenszentek ünnepén,
mintha magas hegycsúcsoktól lennék körülvéve, nem hiába
mondja a szentírás : iustitia eius, sicut montes Dei. Az ü r Jézus
keze remekelt a szentekben és az erkölcsi, szellemi világban
kiemelte őket az ő hatalma. Csupa magányos, mély
csendbe s magasságba meredő hegycsúcs. Azért azt mondom
kegyeteknek : Venite et asccndamus in montes Domini! Jöjjünk,
menjünk fel az Isten hegyeire, menjünk a szentek eszményképeihez,
emelkedjünk fel azokhoz a lelki magaslatokhoz,
s megtanuljuk majd az Isten útjait s könnyen vezet el
majd minket a lelki nagy törekvések meredek ösvényein.
1. Igen, kedves barátaim, valamint a fizikai világban,
úgy az erkölcsi rendben vannak valóságos hegyek. A gondolatok
közölt nagy különbség van. Vannak alacsony és vannak
magas gondolatok. A legmagasabb gondolat az maga a merő
élet, maga a Xóyos, az Isten Fia. Splendor gloriae eius, egész teljének,
hatalmának kifejezése ; a legmagasabb gondolat : Fons
sapientiae, Verbum Dei in excelsis ; ez a legmagasabb glória :
Gloria in excelsis Deo, maga az Isten Fia.
Aztán ez az eleven bölcseség emel magához másokat.
Dedit eis potestatem filios Dei fieri; akiket testből s vérből, a
földi ember lapályaiból kiemel, akiket magához hasonlóvá
tesz, azok mind úgy állják őt körül, sicut montes Dei. Az Istennek
szentjei emelkednek bele az Isten Fiának eszményei körébe,
ők törnek föl magába az égbe. Lent van a lapály, a hétköznapi
gondolat, a test bölcseségének egyhangú, unalmas
élete. Amennyire a szemhatár ér, s a köznapias érzület síksága
terül, minden unalmas. Hanem magát ezt a szemhatárt körülövezte
az Isten az ő gondolataival, hogy legyen a sík, unalmas
földön valami, ami megtöri az egyhangúságot s kiváljék belőle
; a köznapi élet unalmas és szellemtelen lapályán átvonta
a vallásos és erkölcsi gondolatnak s érzületnek magaslatait:
ezek a szentek.
Hány csúcs van ez erkölcsi fönnsíkon, mely az égbe mered!
Túrba magna — mint a Himalája hegyei szegélyezik a tibeti
fönnsíkot, húsz-huszonöt égbe meredő csúccsal: úgy szegélyzik
a szentek az Isten országának magaslatát, de nem huszanhuszonöten,
hanem milliók. És ha a régiek, mint istenre tekintettek
a lapályból kimagasló hegyre és tisztelték azt: mi a
fizikai rendből átmegyünk az erkölcsi rendbe és ennek a rendnek
hegyeit tiszteljük. És ha a modern ember is vonzódik a
hegyek felé és öröme telik benne, ha megmássza azokat, imponálnak
neki méretei, oldalképük, amely meredek vonalakban
emelkedik az égbe, az erdőségeiket és szikláikat körülfogó felhők
övei, a hegyormokon és szakadékokon játszadozó fény és
árny : épúgy vonzza az embert a szellemi nagyság. O quam
gloriosum est regnum, in quo cum Christo gaudent omnes
Sancti. Sursum cor da!
Azt mondja egy francia író: Ne féljetek, az emberi szívben
az erkölcsi érzék hal meg utoljára. És ha mi a mai világba is
beleállítanánk nagy szenteket, okvetlenül az emberek szíve
feléjük vonzódnék. Mi is mély tiszteletünkkel és hódolatunkkal
áldozunk mindenszentek napján ezeknek az erkölcsi magaslatoknak.
Ó be jó, hogy nem lapos minden a földön, ó be
jó, hogy nem köznapi robotos munka napja minden nap a földön,
ó be jó, hogy vannak még sasok köztünk ; az úristen
gyönyörködik rajtuk, és az emberi szív és szem is gyönyörködik
rajtuk, és azáltal, hogy gyönyörködik, ő maga is emelkedik.
A szentek tisztelete valóságos hegymászás a lelki világban
; hívogat minket egyik csúcs a másik után, próbálgatja
erőinket: gyere, gyere fel ide!
2. Ezt az analógiát a hegyek és szentek között át kell vinnem
egyszersmind arra a befolyásra, amelyet a fizikában a
hegyek és az erkölcsi világban a szentek kifejtenek. Olvashatják
geográfiai munkákban, hogy ha hegyek és magaslatok nem
volnának a földön, unalmas volna minden. A szelek mind egy
irányba fújnának a földön végig, a légkör egyensúlyát nem
bolygatnák meg a nagy hegytömegek, a felhőket nem fognák
fel a sziklás ormaik; folyamok nem volnának a világon. Minden
sík volna, mocsár s unalmas síkság terülne el a földön;
tengerek volnának ugyan, de ha párák alakjában fel is emelkednék
vizük, ahová esnék, ott maradna a pocsolyákban,
szerte-széjjel terjedő posványokban. Most nincs úgy, most egy
eleven erő futja körül a világot; a folyamok erei a föld életének
mindmegannyi vérerei. Változatosság van a földön és nem
unalom.
Ugyanezt a befolyást gyakorolják a szentek az erkölcsi
világban. Az erkölcsi világban nincs egyformaság, lomhaság
és unalom, mert vannak magas csúcsok, ahonnan az eszmei
áramok egyre leözönlenek a földre, vannak hatalmas folyamok
a nagy világtörténelemben, és minden ilyen folyamot el
lehetne nevezni egy szentnek életéről. Gondoljanak csak a
XIII. századra! Milyen hatalmas, óriás Amazon folyó, amely
öntözi a földet, amely a világ és test lomhaságát megtöri és a
köznapi élet egyensúlyát megbontja s az érzéki ember lomhaságát
lehetetlenné teszi ; rá lehetne írni erre a folyóra : Szent
Ferenc. Hogy a középkor rajongó vallásossága a magyar közéletbe
is belenyúlt s hogy a magyar nemzetre is átragadt az a
mély bensőség, annak is egy szent az oka, egy szent a hordozója
; ez üdvös szellemi áram nálunk Szent Margit nevéhez
fűződik.
Azt mondja a szentírás Mózesről, hogy felment a hegyre,
felhők közé, el a földtől, de minél tovább ment, annál ragyogóbb
lett az arca. Mikor aztán visszajött a földre, ragyogott az
arca, eltöltötte Isten-félelemmel az emberi szíveket, felmutat
o t t arra a nagy Jehovára, akinek erejét, szentségét és hatalmát
elevenen önmagán fejezte ki. így tesznek a szentek; felemelkednek
a felhők közé, érintkeznek az Istennel, ott gyúl
ki értelmük a legfölségesebb isteni gondolattól, ott hasonul át
arcuk, szívük, erényük isteni életté, és ez isteni fénnyel homlokukon,
tökéllyel életükben lejönnek közénk, minket is
gyújtanak és mozgásba hoznak, minket is lelkesítenek, minket
is tüzelnek. 0 quam gloriosum est regnum, in quo cum Christo
gaudent omnes Sancti!
3. És még egy hasonlatosságra kell utalnom a hegyek és
szentek között. Micsoda emelte fel a fizikai hegyeket abba a
mesés magasságba? A tenger mélye és a tűz. A tenger mélye,
amely hosszú ezer és ezer éves csendes munkában formálta a
folyók iszapjából és a tenger meszes kagylóiból a hegyek rétegeit,
s a föld központi heve, mely kifeszítette s a magasba
emelte a vízszintes rétegeket. Csend és tűz a hegyek bölcsője ;
mélységes önmagába-térés és a szent szeretet: ez az Isten hegyeinek,
a szenteknek szülőháza. Ha keresünk lelki mélységet,
ugyan mely költő és művész állítható párhuzamba az Isten
szentjeivel; ha keressük a lelki életnek bensőségét, ugyan
micsoda lírai ömlengés, micsoda festmény sejdíttcthetné meg
velünk a belső életet, amely egy szentbe zárkózik? A lélek
csendje és belső összeszedettsége, a magány, ez a szent és mégis
hangos pusztaság, az a szótlan és mégis lármás, szentül szenvedélyes
világ, a szentek szülőháza.
A világ lapos, de épen azért külsőséges; a szentek mélyek
és épen azért bensőségesek. A világ szelleme a külre való kifolyás,
a szentek lelke az önmagába-térés — belül pedig szól
az Isten szelleme. Ott belül a bensőséges világban fejti ki a
Szentlélek hétszínű szivárványát, ott festi azokat ä lepkeszárnyakat
a mélységes érzelem színeivel, ott veszi körül azokat
a kedves, bensőséges lelkeket az ő áhítatának és erényeinek
illatával, ott keni fel a lelkeket királyi leikekké, homlokukon
ott ragyog az isteni sugárfényből szőtt korona. 0 quam gloriosum
est regnum, in quo cum Christo gaudent omnes Sancti.
A mindenszentek napja tehát nemcsak a mennyország
napja, hanem a földnek is ünnepnapja, a mindenszentek napja
nemcsak az Isten győzelmi éneke, hanem egyszersmind az
emberiségnek apotheózisa. A mi apotheózisunk az a gondolat,
hogy mily nemes lehet az a törzs, mely ily hajtásokban emelkedett
az égre ! Nézzétek, ezekből a vályogos házakból kiszakadt
lelkek állnak fent a mennyei város, a mennyei Jeruzsálem
kapuin és falain és lengetik győzelmi zászlójukat és azt mondják
: Győztünk 1 Nézzétek, az emberi gyarlóság mélységéből,
a közönséges élet lapályaiból emelkedtek és szöktek fel ezek a
szellemi óriások. Ne, ne mondjatok le 1 A lemondás itt gyalázat
; nektek is, mint a szenteknek azt kell mondanotok, amit
Szent Ágoston mondott: Si potuerunt hi et hae, cur non tu
Augustine? Miért nem én? Mindegyitek szíve, lelke abból az
agyagból van gyúrva, melyről mondja Szent Ágoston : «Ha
szereted az eget, ég vagy ; ha szereted a földet, föld vagy; ha
szereted az Istent, Isten vagy».
Minket, mindnyájunkat az Isten szent Fia jött megváltani
; azért jött, hogy Isten fiai legyünk és hatalmat adott,
hogy Isten fiaivá váljunk, qui non ex sanguinibus, neque ex
voluntate viri, sed ex Deo nati sunt.
Önöknek a bűn letörésében és az erényeknek megszerzésében
az a gondolat lebegjen szemeik előtt, scimus, qua simus
origine nati; tudom én, hogy milyen törzsből való vagyok.
Ha a nemes nemzetségek itt a földön a gyermekeiket és ivadékaikat
azzal lelkesítik, hogy odamutatnak családfájukra, a
közép- és újkor századaiban kitűnt férfiakra, mi is rámutatunk
a mi családunk fájára: ezek a mi testvéreink. Krisztus
maga a törzs, és belőle hajtott ki a szentek erdeje. Az Úr Jézus
vére pedig olyan, hogy nem akar megtespedni most sem ; az
Űr Jézus azzal a programmal jött a földre, hogy századokon
át egyre lelkesítse és emelje égbe az arra való embereket.
K. T. U., mi is a szentek unokái akarunk lenni, mi is nemcsak
tisztelni és szeretni akarjuk őket főleg azáltal, hogy vonzódunk
a szellemi világ ezen hegyei felé, hanem fel akarunk
emelkedni hozzájuk és az Úristen kegyelmeit győzelemre akarjuk
juttatni önmagunkban. Ne resteljük a hosszú, lassú munkát,
annál is inkább, mert nagyon jól tudjuk, hogy sok gyarlóságon,
mindenféle kísérteten és visszaesésen keresztül vergődtek
föl a dicsőség polcára azok a lelkek is. Tehát belső önmagába-
térésre, folytonos kiindulásra van szükségünk, a fegyelmezettségben,
az összeszedettségben folyó munka kell nekünk.
Úgy képződik majd az emberben a szent, úgy alakul az emberben
a mély meggyőződés és bensőség, amelyet az Isten, ha
úgy akarja, kiemelhet és mások és egy világ éltetésére fordíthat.