a) «És midőn a tengeren átment, két ördöngös futa
eléje, a sírboltokból fővén ki... és kiáltanak: Mi közünk veled?
Jézus, Isten fia, idő előtt jöttél ide minket gyötörni» (Máté 8, 28).
Vannak dühös, sötét, őrjöngő szellemek s befolyásukat érvé
nyesítik az emberre; a gyűlölet hevíti őket, s szenvedélyük
tönkre tenni az Isten műveit, elsősorban az embert; meggyalázzák,
megfertőzik, lealacsonyítják. Mily borzalmas,
kegyetlen hatalom! Halottal nem akarunk egy szobában
lenni, sem őrülttel, sem mérges kígyókkal; megleszünk-e az
ördöggel? ő gyűlöl; «gyilkosnak» nevezi a szentírás; tönkre
tesz életet, lelket, műveltséget, házasságot. Gyűlöljük hát a
bűnt; ne tűrjük, hogy az ördög lakjék szívünkben. Romokban,
elátkozott helyen szokott az lakni; szívünk nem ilyen !
Az ördöngös nem öltözött ruhába; a tisztátlanság ördöge nem
tűr ruhát. Az élveteg mezítelenség éleszti vágyait, azon legel.
Az erőteljes és fegyelmezett lélek elviseli a*testet, mert a test
szépsége is végelemzésben a^léleknek erejéből való. A «corpora
plus quam humana» ott lesznek, hol az «animae plus
quam humanae» neveltetnek. Test és lélek, necsak test és test!
b) «Mi közünk hozzád?» A kaini hideg szó lázadássá s
átokká válik ez ajkakon! Nincs közük a Megváltóhoz s isteni
szívéhez! Kimondhatatlan boldogtalanság ítélete! Merné-e
ezt valaki közülünk ajkára venni: mi közünk hozzád, Krisztus?
Nem sötétült volna-e el az ilyenben hit, remény, szeretet?
Nem rendült volna-e már meg mélységesen a lelki egyensúly?
Dehát a gyakorlatban, az életben, a hozzá való hasonlóságban,
érdekeimben van-e közöm Krisztushoz? S kimutatom-e
azt, hogy Krisztus vezet, s szerinte igazodom? Nem szakítok
vele semmiben !
c) «Idő előtt jöttél!» A bűnös mindig azt tartja, hogy még
idő előtt sürgeti őt a kegyelem ; nincs még itt az ideje a megtérésnek!
Ez a tudat gyötrelem, mely kínoz, megaláz és megszégyenít!
Azután elmúlik az idő, az «irreparabile tempus»,
s ő kimondhatatlan szomorúsággal nézi szegénységét, mert
«nem lesz már ideje». — Boldog ember, aki még idő előtt áll,
a kegyelmek, az érdemek, a szép, tiszta, nemes élet ideje előtt,
s aki azt fölhasználja. Mily lelkesüléssel nézhet az a jövőbe,
mily öntudattal a jelenbe, mily hálával s örömmel fog nézni
a múltba ! De bármi csepp időm legyen is, vagy bármily öreg
legyek is, sietek élni s az időt felhasználni.
d) «Az ördögök tehát kerék öt, mondván: Ha kimész minket,
hagyj a sertésnyájba szállni. És monda nekik: eredjetek.»
íme, mire van vágya a hatalmas, de elsötétült szellemnek ;
aki a napba nem néz s akinek Krisztushoz köze nincs, az
lassanként lejtőre kerül; az első állomás a kétely, a második
a szkepszis az utolsó a cinizmus; parfüm s parkett dacára.
A műveltség nem erkölcsiség, mondotta Leroy-Beaulieu; lépten-
nyomon tapasztaljuk, hogy az állat kiverődik az emberen,
címek, méltóságok, csipkék, boák dacára. Aki lelkében
Istennek nem hódol, az testének rabja lesz; ez erkölcsi hitvallásom
e) «Azok pedig kimenvén, a sertésekbe szállának, és íme
az egész nyáj a tengerbe rohana.» Kétezer sertés vágtatott az
örvénybe ;"'ott vesztek. A világ sokban hasonlít e vágtató
csordához ; a testiség ösztöne hajtja, nagy zajt csap, sok port
ver föl, s azután rászakad a dicstelen vég! — Azalatt a két
meggyógyult ember csendben Jézus lábainál ül; lelke megszabadult,
s hálát ad az Úrnak; a sertések gazdái pedig'panaszkodnak
a kár felett; nagy kár ez, kétezer sertés két lélekért!
Jézus nem sokalja; ő tanított rá, hogy mindemmel kell tűrni
a lélek fölszabadulásáért, s ha neki drága volt a lélek, miért
ne legyen nekünk is drága az Isten, s miért ne szenvednénk
érte kárt?! A buzgóság sokszor károsítja önmagát vagy mást
szellemi javakért! A gerazénok bölcsesége, mely sertést is s
lelket is akar óvni, Krisztus szemében oktalanság.
f) «És midőn bement a hajóba, kezdé őt kérni, ki előbb az
ördögtől gyötörtetett vdla, hogy vele lehessen. De Jézus ezt nem
engedé meg, hanem mondd neki: Menj haza tieidhez és hirdesd,
mily nagy dolgot cselekedett az Úr veled.» «Vele lenni», vele, az
élet s az erő, a gyógyulás és virágzás forrásával; vele lenni s
oltalmát s üdítő, éltető befolyását élvezni, ez kellene a meggyógyultnak,
ez kell minden észretért léleknek; ezt nyerte
meg Magdolna, «kiből hét ördögöt űzött ki az Ür»; ez volt
Pál apostol kegyelme, ki üldözője volt s azután lelkes híve
lett Krisztusnak. De Jézus haza küldi a megviselt embert;
menj haza s szolgálj Istennek, az apostolság útjait hagyd
másnak. Nem hív az Úr mindenkit az apostolságra, de igen
az ördöngöst is a tiszta, nemes, krisztusi életre. Buzgó lehetek,
lehetek névtelen szentje az Úrnak, ez elég nekem.