I. Virgo sacerdotalis.
(1896)
Negyven nap mult el már szent karácsony ünnepe óta ;
a kis Jézus körülmetéltetett és megkapta a legédesebb Jézus
nevet; a napkeleti bölcsek megfordultak Betlehemben
s vissza is tértek már hazájukba ; de azután csend lett;
semmi hír és semmi hang a gyermek Jézusról és édesanyjáról,
mintha rólunk megfeledkeztek volna s csakis maguknak élnének.
Bizony a Boldogságos Szűz csakis a kis Jézusnak élt;
csendes elvonultságban imádta, szolgálta szent fiát; s valamint
hajdan Mózes a Sinai-hegyen az Úrral negyven nap és
negyven éjjel társalkodott, nem akart tőle elszakadni, hallgatta
szavát s kérte őt, mutassa meg neki arcát: úgy a
Szent Szűz negyven napig szent magányban, elvonultan
csakis Jézusával él, s a szentírás azt mondja e negyven napról:
«míg léteiének tisztulásának napjai». A Szent Szűznek ez a
tisztulása csak olyan volt, amilyen tisztulása van a hófehér
kendőnek s az ezüsttükörnek, ha napfénybe állítjuk; a hófehér
kendő ragyogni s a ragyogó tükör szikrázni kezd :
a legtisztább, hófehér lelkű Szűz Mária is e negyven nap alatt
nem bűnből s vérfolyásból tisztult, mert sem az egyik, sem
a másik nem volt rajta, hiszen szűzien szült; de tisztult
úgy, amint tisztulhatott, mikor legtisztább karjaira vette
és szűzi keblére szorította a kis Jézust, aki őt kegyelemmel,
örömmel és boldogsággal eltöltötte. S mialatt a többi asszonyról
meg volt írva, hogy negyven napig semmihez, ami szent,
ne érjenek: a Boldogságos Szűz Mária e negyven nap alatt
első anyai örömét élvezte s a szentek szentjét, az Úr Jézust
átkarolva tartotta.
A negyvenedik napon, mely a mai gyertyaszentelőnek
napja, kilép ez a Szent Szűz boldog magányából, fölmegy
Szent Józseffel a templomba, karjain viszi az isteni gyermeket: ott találkozik az öreg Simeonnal s Anna prófétaasszonnyal; mi pedig gyertyákat gyújtva körmenetben
elkísérjük s egymásnak kiáltjuk: "Jertek, menjünk föl az
Úr hegyére és Jákob Istene házához", hogy lássuk az oltár
előtt a Szent Szüzet s megértsük, hogy mit akar ott s mikép
járul az Isten színe elé.
1. A Boldogságos Szűz Mária a negyvenedik napon bemutatja
Istennek szent fiát. Minden zsidó asszony így tett, mert
a törvény parancsolta, s a Szent Szűz példája szerint a szívből
keresztény asszonyok is avatásra jőnek, hogy magukat
és gyermeküket Istennek fölajánlják; de az Isten mindegyiknek
visszaadta gyermekét mintha azt mondta volna: ez
nem az, én mást keresek; legyen ez a te fiad; mutasd be
áldozatodat s vidd haza gyermekedet; legyen a tied. De a
Boldogságos Szűz Mária édes kis Jézusáról azt mondta az Űr :
Fiam vagy te; lefoglallak téged; te lész áldozatom, véres
áldozatom; ez a gyermek, Boldogságos Szűz Mária! igaz, a te
gyermeked, de az én fiam is, s mivel az én fiam, elveszem
tetőled; add oda nekem keresztáldozatra. Azért mondja
ott helyben az agg Simeon, ki fönnszóval mondta ki azt,
amit az Ür a Szent Szűz szívében suttogott : «Tetetett ez
sokak romlására és föltámadására Izraelben, és jelül, melynek
ellene mondatik». Ó Szent Szűz, «a te szívedet is tőr
járja át» (Luk. 2 ) ! S a Boldogságos Szűz Mária mindent megértett,
Betlehemtől Golgotáig végignézett lélekben; reszkető
karokon tartja szent fiát, s mialatt szíve minden húrja s édesanyai
érzelme fölsír, azt mondja: "Isten, hála neked, hogy ez
isteni gyermeket, a te fiadat adtad nekem. Fogadd szolgálód
imádását s tégy vele s velem, amint neked tetszik. Bármit
kívánsz, bármit rendelsz : szólj, mert hallja a te szolgálód."
Igy áll szemeink előtt a Szűz, az áldozatot hozó, papi
Szűz, «virgo sacerdotalis», aki nincs pappá fölkenve olajjal,
hanem Isten-szeretettel, s ki a Szent Pál mondása szerint
hitének áldozatát meghozza; az ő homlokán ott ragyog az
áldozó papság szent jele; pihegő mellel, tüzes szívvel,
könnyes szemmel, ajkai néma ékesszólással hirdetik nekünk,
hogy mennyit kíván tőle az Úr, mikor kereszthalálra kéri
tőle szent fiát. Szendén lekonyítja fejét, azt mondja vele :
úgy legyen! Úgy-e szent a kereszt és szentek a keresztfának
karjai, melyek Krisztust az égre emelték: époly szent ez az
élő keresztfa és szentek ez élő keresztfának ágai, a Szent
Szűznek karjai; mert ő is áldozatját emeli föl az égre, s míg
a szent kereszt száraz fa maradt s ki nem hajtott, mikor a
Jézus vére folyt le rajta : a Szent Szűznek szíve ugyancsak
kihajtott tövises rózsákban, vagyis szentséges szívének
keserves érzelmeiben! Ó, üdvözlégy dicsőséges, fönséges
papnőnk, áldozatot bemutató Istenanya 1 Az ószövetség
oltáránál kezded a jeruzsálemi templomban áldozatodat
s az újszövetség oltáránál végzed, mikor majd ott állsz a
szent kereszt alatt a nagypéntek alkonyán ! Űgy-e igaza van
az agg Simeonnak : A te szívedet is tőr járja át? !
K. K. H., áldozat, áldozat, ezt hangoztatja a szent
kereszt, ezt a Szent Szűz! A gyertyaszentelő ünnepén a
Szent Szűz mint egy áldozó főpap áll a jeruzsálemi templomban
s állni fog egykor a Kálvárián a szent kereszt alatt,
s azt kiáltja a bódult s mámoros világnak : áldozat, áldozat!
áldozatot kíván az Úr mindenkitől. Szent Pál azt írja a
kolosszaiakhoz: «Betöltöm az én testemben a Krisztus szenvedéseinek
mintegy elmaradott reszet» (Kol. 1, 24). Halljátok,
k. h. Krisztus szenvedett: következőleg mi, az ő testének
tagjai, nem vagyunk fölmentve a szenvedéstől; Krisztus
áldozatot mutatott be: következőleg mi, az ő testének
tagjai is áldozatot kell, hogy mutassunk be az Úrnak. Aki
Krisztusé, aki Krisztus testének tagja, az magát e törvény
alól ki nem veheti, ha oly tiszta is, mint a Szent Szűz ; sőt
azt mondom, minél tisztább, annál több jut ki neki a Krisztussal
való hasonlatosságból, tehát az áldozatból is. Azért
áll a Szent Szűz is mint áldozó és áldozat az Ür oltára előtt
már akkor, midőn először vonult föl a templomba áldott
anyasága után, mintha csak azt hirdetné ezzel is az Isten :
ó, aki ily közel áll Jézushoz, mint a Szent Szűz, annak az
áldozatot mindjárt meg kell kezdeni; mihelyt színem előtt
megjelenik, az áldozat szent papságával avatom őt föl
magamnak.
Ezt hirdeti Szent Péter is I. levelében (2, 5 ) : «Ti is
épüljetek föl Krisztuson szent papságul lelki áldozatok
bemutatására, melyek kedvesek az Isten előtt Jézus Krisztus
áltab).
Az Úr Jézus Krisztus keresztjének ereje áldozataitokban
dicsőül meg. S ki áldozatokat tud hozni Istenért, az
dicsőíti meg Krisztust, mert kimutatja, hogy mily nagy
Krisztus kegyelmének ereje, ki minket gyönge teremtéseket
áldozatokra, — Istenem! — sokszor nagy áldozatokra
képesít. Azért fölhív minket Szent Péter ugyanott: «Ti
pedig választott nemzetség, királyi papság, hirdessétek annak
erejét, ki titeket sötétségből az ő csodálandó világosságára
hivott» (2, 9). Ó, ti szerény, jó lelkek, kik kunyhóitokban,
betegségiekben és szegénységiekben fölajánljátok áldozataitokat, ó, ti családanyák, szolgálók és cselédek, ü a világ
kicsinyei és megvetettjei! ó, ti egyszerű emberek, kik gondjaitokban,
küzdelmeitekben bajlódtok s Istenért tűrtök,
ti vagytok a királyi papság, ti hirdetitek áldozataitokban
Krisztus erejét! ti vagytok gyöngyei koronájának s virágai
koszorújának! üdv nektek és Krisztus kegyelme! S ha
kérditek : hol vannak a mi áldozataink? azt felelem : tele
van velük a kereszténynek élete, mint májusban a rét virággal.
Reggeltől-estig úgy halad a kereszténnyel, ki Isten szent
kegyelmét megőrizni s jót cselekedni kíván, úgy halad vele
az áldozat, mint az árnyék ; úgy szegélyezi útjait, mint a
pázsit a réti ösvényt. Áz emberek szinte nem is szoktak
ügyet vetni az áldozatok hosszú sorára, melyekből életünk
épül, s szinte megkövetelik azokat, de meg nem köszönik.
A szolgát, a szolgálót, a hivatalnokot, a kézművest, az aratót,
a fiatal házast kezdetben dicsérik, de csakhamar megszokják
buzgalmát is. Sokszor bármit teszünk, többet kívánnak,
kifogásolnak, korholnak; s ez a bánásmód megnyitja az
áldozatos életet a családban, szolgálatban, hivatalban s
minden emberi érintkezésben. A házasságban is az asszony
először szeretettel találkozik, de csakhamar nincs számára
elismerés; lassan-lassan lehűlnek a szívek, s évek multán
csak egy kínzó érzelme marad, az, hogy nem tesz eleget,
bármit tesz is. Sokat beszélnek arról, hogy a férfiaknak kemény
a munkájuk; de bizony a legtöbb asszonyé keményebb
: éjt-napot bajlódik, keseredik, bánkódik; sokszor
látjuk, hogy a fiatal leányból korán megöregedett asszony
válik, beesett arccal, fáradt, lankadt vonásokkal, görbe
háttal. Áldozat! k. h., áldozat! ó, be nagy áldás, ha az
ember tud áldozatokat hozni, hiszen kell neki azokat meghoznia
; a kérdés már most az, hogyan kell az embernek
az áldozatot bemutatnia?
2. K. H .! Istennek kell az áldozatot bemutatnunk s
Istenért!
A Szent Szűz az Úr oltára előtt áll; ott dobog, ott
sajog, ott vérzik szíve. Fájdalmának forró leheletét az oltár
szent kövére leheli s könnyeit Istennek szenteli. Ha a könny
az utca, a világ sarába esik, sár lesz belőle; de ha a könny
az Isten oltárára hull, gyöngy lesz belőle; más szóval:
ha az ember embernek, világnak, hírnévnek, földi haszonnak
hoz áldozatokat, ezek az áldozatok szétfoszlanak, mint a
meleg lélekzet télen; de ha akarunk áldozatokat hozni,
melyeknek megmaradjon értékük, hozzuk azokat Istennek.
Aki a világnak él, számtalan áldozatokat hoz ; aki rossz
úton kíván meggazdagodni, éjt is nappallá tesz, hóvizet és
jeget, fagyot és meleget elvisel; aki a királynak szolgál,
sőt bármily más szolgálatban is áll, sok álmatlan éjen át
virraszt, kényelmét föláldozza, akaratát megtöri. . . csupa
áldozat! K. H., csupa áldozat; de ha nem Istennek hozzuk,
ha nem az ő szolgálatában, jó szándékkal viseljük, eltűnnek,
szétfoszlanak, mint a vadlúd gágogása fönt a magasban.
Ó keserveim, bánatom, könnyeim, gondom, küzdelmeim,
ne vesszetek el! hát azért viseltem az élet keresztjét, hogy
hiába kínlódtam, s most csak hűlt emlékem maradjon belőle?
Istennek ajánlom minden áldozatomat, mint a Szent Szűz,
ha kicsiny, ha nagy; ne vesszen el keresztfámból egyetlen
egy forgács sem. S Istennek csak akkor ajánlhatom föl áldozataimat,
ha Istenért viselem el azokat; Istenért, vagyis
megnyugodva az ő szent akaratán s kezéből fogadva a legkeserűbbet
is. A Boldogságos Szent Szűz is ily gondolatokkal
foglalkozik, midőn Simeon a tőrt emlegeti. Könyörgő szíve,
szorongó keble, lekonyult feje azt hirdeti: nehéz, nagyon
nehéz, fáj ... de ime az Úr szolgálóleánya, legyen nekem
itt is a te igéd szerint! Megnyugodott Isten szent akaratán,
s mikor lélekben a karjain nyugvó édes Jézus sebeire, kiontott
szent vérére, gyalázatos keresztjére gondolt, s amellett e
szelíd, isteni csecsemőre nézett: összeborzadt; de eszébe
jutott: Te akarod, édes Jézusom ; veled egyesülve, veled
egyet akarva fogom elszenvedni áldozataimat. S végre is
mit akarhatott volna mást? Hiszen ott ragyogott Jézus szent
keresztje s a Szent Szűz fájdalomtőre mögött az Isten
dicsősége ; mert ez áldozatból üdvösség, kegyelem s dicsőség
származik, s a mi égő gyertyáink is azt hirdetik, «kit rendeltél
minden népek színe elé a pogányok megvilágosítására s
dicsőségül a te népednek, Izraelnek». Az Isten dicsősége
miatt pedig méltán áldozunk föl mindent, önmagunkat,
fájdalmainkat, kívánságainkat, kényelmünket, fagyot és
meleget, könnyet és kenyeret, házat és hazát, mindent. . .
a Szent Szüzet is, Krisztust is, az Isten szent, imádandó,
egyszülött fiát. Mert «minden a tietek, s ti Krisztusé vagytok,
s Krisztus az Istene» (I. Cor. 3, 22).
Ime, k. h., e szent ünnepnek titka, buzdítása, szent
tüze és melege. Fölgyullasztja szívünket, buzdít, lelkesít,
nógat áldozatra, Istennek s Istenért! Szemeink előtt áll
az a szerelmes Szűz Mária, lekonyult fejjel s könnyező szemmel
; tartja karjain a szelíd, kedves, isteni gyermeket, kinek
csak a szíve és mosolygó szeme szól! Ó, értsük meg az Istent
szerető s érte áldozatot bemutató legszentebb szíveket.
Értsük meg a szent kereszténységnek áldozatos szellemét!
Férfiak, asszonyok, gyermekek, öregek, szolgák, urak! Áldozattal
van körítve éltetek útja; Istenért, Jézusért tűrjetek;
bűneitek bocsánatáért, nagyobb kegyelmek megnyeréseért,
a hitetlenek és bűnösök megtéréseért, a tisztítótűzben
szenvedő lelkek kiszabadításáért...! Halljátok az agg
próféta szavát: "világosságul a pogányok megvilágosítására
s dicsőségül a te nepednek", az anyaszentegyháznak.
Igen, dicsőségül; mert ti, kik Istenért tűrtök hideget,
éhséget, rossz szót, igazságtalanságot, betegséget, s nem
panaszkodtok, hanem a Szent Szűzre s a keresztre tekintetek :
ti vagytok Krisztus dicsősége; «corona mea et gaudium
meum», ti vagytok koszorúja, ti vagytok öröme Szent Pál
szavai szerint. Ez legyen a mi örömünk, hogy Krisztus
öröme vagyunk; ez a mi dicsőségünk, hogy az ő dicsőségére
válunk 1 Mi kell több nekünk? Tűrjünk és szeressünk, amíg
csak tűrhetünk Krisztusért, aki tűrt értünk s türelmünkért
megdicsőít minket. Amen.