Jézus életet hozott; világosságot az észnek, mely megnyugtat,
s békét és szent örömet a szívnek, mely boldogít.
Az ő világossága nem tudomány, amilyen a mathematika,
fizika, fiziológia, az ő műve nem politikai alkotás, sem szociális
reform, hanem a természetet meghaladó életerő :
»Spiritus et vita».
Életet csak Isten ad ; ő indította meg a természetes
életet; hasonlóképen a testté lett Ige indítja meg a természetfölötti
életet: új fényt teremt a szillogizmusokkal s indukcióval
dolgozó intelligenciákba ; új meleget, édes lelkesülést
szít föl a szívekben ; új energiát, halhatatlan aspirációkat,
új kilendüléseket, fölséges törekvést indít meg a lelkekben,
s nyomaiban új kialakulásban indul meg új eszmények szerint
az emberi élet: Krisztusi stílus szerint alakul ki a világban
a «novus homo». Szent Ágoston «occultissima, interna, mirabilis
ac ineffabilis potestas»-nak, «flagrantissima ac luminosissima
caritas»-nak, «voluntas efficacissima ac omnipotentissima
»-nak hívja azt az életáramot, mely Krisztusból árad
ki az egész emberiségre.
Ez életáramnak medre, e felgyülemlett erőnek szerve
az egyház; s ezt a természetfölötti életet kell szolgálnia a
társadalmi fejlődésnek minden fokán, a történelmi alakulásoknak
hosszú során; a tudás fényes zónáiban, valamint az
elsötétülés esteli korszakaiban, az öntudatos kiindulások lendületes
periódusaiban, mikor a «Sturm und Drang» erőszakos
szellemei vihart támasztanak a világban, valamint a décadence
s a szecesszió élettelen korszakában, mikor beteges
lelkek azzal ámítják magukat, hogy erősek.
Az Isten ezt a talentumot bízta reá, ezt a gyöngyöt keresi
nála, annak az evangéliumi erjesztőnek, mely hivatva van
a világot átjárni, energiáját sürgeti. Tüzet jöttem bocsátani
a földre, s mit akarok egyebet, mint hogy égjen?!
Anyaszentegyház — így szólítja majd meg az egyházat
a világítélet — mit érleltél? Mennyi hitet, szeretetet termeltél?
Mennyire emelkedtél híveidben Krisztushoz? Anyaszentegyház,
mutasd meg arcodat, látni-e rajta Krisztus vonásait?
Beszélj, hadd halljam szavadat, megcsendül-e benne az Isten
Egyszülöttjének akcentusa? Mutasd meg kezeidet, megérzik-e
rajtuk a szamaritánusnak olaja? Anyaszentegyház, eltölti-e
házadat Mária kenetének illata? Leng-e templomaidban az
eucharisztia szelleme?
XIII. Leo pápa mélyen át van hatva az egyháznak e
természetfölötti hivatásától. Szereti az egyházat s gondozza
azt, mint patriarchális hű szolga, kire az Ür a maga jegyesét
bízta; s mert szereti, gondja van rá, hogy az egyház a maga
szellemi irányzatával s érzékenységével a lélek s az élet iránt
az Isten orgánumának bizonyuljon ; tükröződjék vonásain
a krisztusi szépség és szentség, s ragyogjon szemeiben a lelki
élet misztikus fénye !
Ennek a hitéletnek fölvirágoztatására mindenekelőtt
krisztusi papság kell! Sámuelként korán reggel kel föl nyughelyéről
a főpap, s «aeeipit lenticulam olei», fogja az olajedényt
s szétnéz királyi lelkek után, akiket fölkenjen ; «regale
sacerdotium», királyi vagyis Krisztus szellemével eltöltött
papságot keres, sürget s nevel; papságot, melynek nemcsak
joghatósága, hanem szelleme, nemcsak missziója, hanem lelke
legyen hozzá, papságot, melynek krisztusi szíve legyen. Erény,
tisztaság, áldozatos lélek kell bele, azzal térít! Élet, élet,
krisztusi élet! Ez hordozza a világ Krisztushoz való áthasonulásának
titkát; ez a térítés szakramentuma! Az emberek
életet akarnak látni; az élet érintésére fölébrednek; szó,
hang, levegő nem ébreszti föl őket.
Szentséges Atyánk a krisztusi tant praktizáló papságot
akar; mint volt perugiai püspök, ki Perugiából áttekintett
Assisi lejtőire, nagyon jól tudja, hogy III. Ince pápa összes
dicsőségénél nagyobb fényt árasztott az egyházra Krisztusnak
dicsőséges szegénye, a «poverello di Cristo»! VIII. Bonifácnak
s valamennyi kanonistának jogi tudománya nem lendített
annyit az egyházon, mint azok a rajok, melyek Assisi
lejtőiről indultak szét a világba s viaszt s mézet, fényt és
édességet vittek s hintettek szét mindenfelé.
Ezzel a természetfölötti fénnyel párosítani kell a tudomány
világosságát. Legyen a papság műveltsége korszerű,
mely megfeleljen a modern igényeknek s ugyanakkor induljon
el az egyház tradícióin, hogy ne rontson, hanem építsen
a mult századoknak alapjain. Alapos filozófiai s theológiai
képzettséget sürget a pápa a klérusban; kívánja, hogy a
szentírást behatóan tanulmányozzák s a szentatyáknak, nevezetesen
Szent Ágostonnak s a keresztény középkor legnagyobb
gondolkozójának, Szent Tamásnak műveit forgassák. Áz út,
melyen eddig a theológia s a keresztény kultúra haladt,
királyi út: szentek taposták s a szellem műveivel sövényezték.
Ez az út nem a római Via Appia, melyet csak síremlékek
s katakombák szegélyeznek; nem a Via Sacra, melyen romok
közt az elhalt szépségnek s dicsőségnek szelleme tévedez;
hanem ha út, hát a hadak útja; törtető szellemek járnak
rajta; vagy tán inkább Tejút, csillagokkal kikövezve, mert
hiszen azok járnak rajta, kikről írva van : «Qui ad justitiam
erudiunt multos, fulgebant sicut stellae in perpetuas aeternitates».
Ezen járjon a klérus s az egyház, s ne keressen egyre
új formákat a nem új, hanem csak újra zavaros gondolatoknak
; menjen, haladjon, s ne hagyja magát lecsalni a tanácstalanság
útvesztőibe, hol a filozófia a kacagó skepszis prédája
lesz. Oda ne, de előre! Haladni s tanulni kell! Legyenek a
tanító egyháznak papjai a tudomány iskolájában tanulókká.
Az «Aeterni Patris» enciklika hirdeti ezt; a pápa írja: «Az egyház
gyűlöl minden restséget és tunyaságot, s kívánja, hogy
a szellemi műveltség az életre kihasson s gyümölcsöt hozzon.
Az egyház tevékenységre buzdít a tudomány s művészet
minden terén s ugyanakkor arra céloz, hogy e törekvések
az embernek nemesbülésére s üdvösségére szolgáljanak».
Az ilyen egyház az imádság légkörében él, s mint minden
nagy fia, szentje, vértanúja s prófétája, Istenben keresi erejének
kifogyhatlan forrását; megérzi, hogy merre tart Krisztus,
s hegyre megy föl vele imádkozni.
Föl a hegyekre — buzdít minket a pápa — föl! A hit
fölfelé tör, Istenbe tör! Az egyház a «mons myrrhae et thuris» ;
imádság és áldozat az ő légköre, e légkörben változnak el a
lelkek. Lesznek, kik a hegy csúcsán színükben elváltoznak;
lesznek, kik a hegy oldalaiban, a sziklák hasadékaiban isteni
látomásokat látnak; lesznek, kik a hegy lábánál, az élet nagy
lapályában dolgoznak ,s térdelnek; de mindnyájan Istennel
töltekeznek, tehát imádkoznak. Az imádság az a szellemi
s szívbeli munka, mellyel Istenbe törünk, «l'acte morál par
excellence»; az imádság az az irányzat, mely magábatérést,
reformot s színváltozást sürget.
«Orate fratres», az egyház imádkozzék! — hirdeti a
pápa ; hirdeti s megteszi. Ugyan nem virágzik-e ki a 93 éves
aggastyán kezeiben nz olvasó valóságos rózsák füzérévé?!
Az októberi esték csendes ájtatosságain, melyek városon,
falun tartatnak, az alázatos kereszténység élén a pápa,
XIII. Leo, átszellemült alakja térdel, s ő az előimádkozó.
Ihlet s gyengéd áhítat sugárzik az olvasóról kiadott eneiklikáiból,
melyet még a volsk falucskában, Carpinetóban szítt
magába édes anyjának ölén. Az ima életét ajánlja enciklikáiban
a szentcsaládról s Jézus Szívének való felajánlásunkról;
akarja, hogy az «ahitat gyakorlatait úgy szeressük, mint
őrangyalunkat»; mert ahol az imádság szelleme leng, ott a
lelkekben tavasz lesz, ott a hit egy világot teremt, melyben
a lélek gyöngy, világnál drágább, az élet szent vigília, az
ember az Isten erejében győzhetetlen, a pária is Krisztus
testvére, a sír az örök tavasz barázdája, a halál az élet portája
; világot, melyben mindenki Krisztusnak érzi magát,
Krisztust keres, Krisztust szomjaz s megérzi, hogy hol találja
; az egyháztól is őt sürgeti, titkaiban őt keresi; az oltárok
előtt megpihen s eszik az élet kenyeréből életet!
Igy nevelkedik föl itt is az a nemzedék, mely «panem
et circenses»-t kiált, csakhogy egészen más értelemben, mint
a proletárok hajdan Rómában ; panem, az élet kenyerét,
hogy a «circenses»-t, az élet küzdelmeit, melyeket az állattal
s a világgal vívunk, megállhassuk.
Adj tehát kenyeret s áldozatos lelket, hű sáfárja az Isten
házának ; adj kenyeret! S adott; hogyne adott volna !
Képzelhető-e az olvasó-enciklikáknak, az imádságnak pápája
a «Mirae. caritatis» körlevél nélkül. Nektek Krisztus kell —
vegyétek és egyétek, hirdeti a pápa! Egyház, föl, «ad aras»,
föl az oltárokhoz! Neked az «ara» «focus» is ; oltárod a te
tűzhelyed! Itt melegszel, itt gyulladsz föl! Tüzet itt találsz,
azt a tüzet, melyről az Üdvözítő mondja : tüzet jöttem
bocsátani a földre: Gyújtani akarsz szíveket? Itt a krisztusi
tűz! Eleven vízforrásokat keressz s nem találsz? Itt a szikla,
az oltár szent köve, üss rá, ecce plus quam Moses hie! Tűz
és vér és víz patakzik belőle, hogy gyújts, élessz, locsolj föl
életet!
E kettős forrásból — reméli a pápa — meríti majd az
egyház Krisztusnak szellemét, s megteremti az élet reformját
: reformot a hivatalos egyházban, hogy az igazán apostoli
Krisztusnak orgánuma legyen ; reformot a szerzetesrendekben,
melyekre nem is enciklikát, hanem himnust írt az
«Auspicato concessum» című s Szent Ferencet dicsőítő levelében
; reformot a társadalomban, hogy «egyre jobban közeledjék
a keresztény élet ideáljához», — hogy megújuljon
vére, «hogy a vallás ereje mint éltető véráram hasson a társadalomnak
erezetebe.» (Immortale Dei.)
«A felsőbb szférákból származik ugyanis a népeknek
üdve, —• mondja Tametsi futura enciklikájában. Éledjen föl
s erősödjék meg az államban a keresztény szellem, s akkor
új életre kap tőle az emberiség. A népben megerősödik a
felsőbbségek s a törvények tekintélye ; elnémul a társadalmi
osztályok harca s mindnyájunk jogai tiszteletben tartatnak
... De Krisztust kell a társadalomba, mint tulajdonába
belevinnünk; az ő életerejének kell áthatnia a társadalmat,
a törvényhozást, az intézményeket, a kulturális tevékenységet,
a házasságot, a családot, a gazdagok palotáit s a szegények
kunyhóit, mert rajta alapszik a népek civilizációja.))
Hányszor ötlenek föl e gondolatok 25 éves pápasága
alatt! Hányszor vonul végig ez érzelmekkel a pápa, majd
mint jó pásztor, ki nyáját tereli, majd mint orvos, ki a sebeket
kötözi, majd mint az Apokalipszis angyala, ki eleven
parazsat szór, hogy lelkeket gyújtson.
S mikor az egyházat az imádság szentélyeibe, a szerzetesrendeket
az Alvernia-hegyre inti, akkor a keresztény nép
nagy zömének a názáreti házat mutatja: szentélyéül a hetedik
szentségnek s iskolául az ifjú nemzedéknek. A templomban
van az oltárnak szentsége, a keresztény házakban van
a házasságnak szentsége. Az Oltáriszentségnek helye az
oltár; a házasság szentségének tabernákuluma a ház, a családi
tűzhely. Az Oltáriszentség az élő Krisztus; a házasság
szentsége két szerető szív, kiket természetfölötti hit irányít,
örök remény biztat, isteni szeretet melegít. A pápa védi az
újkor szellemétől profanáit házasságot; óvja a vegyes házasságoktól
a híveket, melyek az indifferentizmusnak s hitben
gyenge, lágymeleg nemzedéknek fészkei. Elkorcsosulnak a
nemzedékek, ha profanáltatnak házasságaitok, — mondja
a pápa. Pedig annak megtörténnie nem szabad; nem szabad
a jelen miatt, de nem szabad a jövőnek reménye, az ifjúság
miatt sem.
Nem, nem szabad! Már a kicsinyek miatt sem szabad,
kiknek én atyja vagyok. «Engedjetek a kisdedeket hozzám
jönni», mondotta Urunk s mondja a pápa is.
Mert a pápa szereti az ifjúságot. Mit nem tesz Rómában
érte? Hogy ír az «Inscrutabili, Arcanum divinae, Sapientiae
Christianae, Humánum genus» enciklikákban! Hogy buzdul,
hogy az emberiség reményét az egyház karjaiból ki ne szakítsák,
— hogy az iskolák a vallásos nevelés talaján viruljanak,
hogy ne csak a hittant tanítsák, hanem vallásos embert
is neveljenek; hiszen nem a szó, hanem a meggyőződés, nem
a betű, hanem az ihlet s a szeretet alakíthat csak embert,
s nemcsak tudni, hanem élni, s nemcsak érteni, hanem jellemekké
válni vágynak bár öntudatlanul a boldogságra teremtett lelkek. Fekete sávok ne legyenek a márványban, melyből
Apollót faragunk, repedések ne legyenek a gránitban,
melyből Kleopátra Tűje készül ; ragyogó márványt, egységes
követ vegyen a művész : s ha embert alakítunk, járjunk
el hasonlóképen ; ne hasítsuk szét lelkét az ötletszerű
világnézetek ékjeivel s ne szőjünk bele szomorú kételyt s
skepszist és lemondást; egységes jellemet adjon a nevelés ;
keresztény legyen az elve s Krisztus az ideálja.
A hitéletnek e nagy kincseit óvja s ajánlja XIII. Leo
pápa s iparkodik azokat a kereszténységben megszilárdítani,
az eretnekségben visszaállítani s a pogányságra kiterjeszteni.
A keleti egyházakat Szent Péter székéhez vonzza ; a «Sancta
Dei Civitas» körlevélben a hívek lelkére köti a pogányok
megtérítésének, a misszióknak szent ügyét, s fölkiált:
«Ki volna oly szegény, hogy legalább némi áldozatot ne
hozhatna a missziókért?» ő hoz. Amit a keresztény világ
neki szeretetből s nem a végrehajtás kényszeréből fölajánl,
azt jórészben missziókra fordítja a kereszténység Atyja ;
kiterjeszti kezeit a fiaira, s ismétli Krisztusnak szavát: Euntes
docete!
Ez áldó karok alá térdeljünk mi is, hogy jó harcot, a
hitnek harcait vívhassuk s a hitnek életét élhessük a köztevékenységnek
s a családi életnek mezején egyaránt. Sok
veszedelemnek van kitéve hitünk; gőgös tudomány s vakmerő
szószátyárság emelik föl ellene szavukat, nemzeti paroxizmusok
zavarják az Isten országát s faji ösztönök bömbölik
imáink közé a «Los von Rom»-ot. Ne féljetek kicsinyhitűek! Lárma az, nem ének! Felhőszakadás az, nem májusi
eső! Tekintsetek Leóra! Ez őrületes s beteges irányzatokkal
szemben a pápa Krisztusnak mennyországára, a hitből való
életre s e végzetes kísértetekkel szemben az egyház, a Szentszék
iránt való hűségre utal! Non praevalcbunt! Álljunk a
sziklán, hogy részesei legyünk mi is annak az egyházat
éltető Léleknek, ki leányokból is vértanúkat nevelt, ki gyermekekben
győzött s minden szívet eltölt kitartással, mely
Krisztushoz hű, hiszen az ő Lelke.