a) Nagy szeretete képesítette őt a leglágyabb szimpátiára
; meleg viasz volt a lelke, s abba belenyomódott Krisztus
arcának minden vonása ; az angyali köszöntés éjjele s
Betlehem s Názáret fölébresztették érző lelkének összes
energiáit, s azokkal fonódott fia köré. Lelke lelkéből élt, s a
mély árnyékok fia lelkén fájdalmakká változtak el benne.
Izaiást ismerte ; tudta, hogy mit jövendölt fiáról; az Isten
kövicses útjait már kitapasztalta, s Betlehem s Egyiptom
nem a hatalom motívumaira, hanem a szenvedés gondolataira
utaltak, s azután ... azután? Lelke csupa gyengéd s
mély érzés volt Jézus iránt, s azért valamint abba a finom
iszapba lenyomódik a libellaszárny minden erecskéje, úgy a
Szent Szűz lelke magába vette fia minden bánatát, ostorcsapását,
minden sebét és fohászát. Ó, hogy fúródott hát
mélyen lelkébe harminchárom éven át annak a keresztnek
fája, s mily tüskés lett szeplőtelen szeretetének csipkebokra
s az a nagypénteki kegyetlen fájdalom, hogy lángolt, hogy
sercegett benne. Ki felejt el téged édes, fájdalmas anyánk?
íme a «pietá», a részvét iskolája. Jézust mélyen megsajnálom,
mert nagyon szeretem. Lelkemben forgatom, hogy mit,
mennyit tett értem ; viszont ez az emlékezés fölszítja szeretetemet,
olaj lesz a tűzre. S mindebben az édes Szent Szűz
igazit majd el, tőle tanulok szánni és szeretni.
b) Az Űr Jézus a maga szenvedését s halálát nem vésette
kőbe, fába; leírták ugyan néhány sorral az evangéliumban,
de az ugyancsak kevés; hanem igen, belenyomta a szívekbe,
s a leghívebb, a legmélyebb, a legremeklőbb és ugyancsak
szenvedéses lenyomatát a szent Szűz szíve őrizte. Szent
sebeit, kétségeit, fájdalmait s fohászait a kereszténység
vigaszára a Szent Szűz szívére bízta. Itt vannak eltéve, itt
sértetlenül megőrizve, s aki a fájdalmas anya szívébe tud
hatolni, az ott megtalálja a maga szomorú fölségében Krisztus
élő s folyton sajgó kínszenvedését. így kell hordoznom
nekem is Uram szenvedését szívemben. Nem, nem felejthetem.
S ez a szenvedés őrzi annak a tőrrel átdöfött szeráfnak
is képét, ki a kereszt alatt állt, s azt mondják róla : «az ő
anyja».
c) A Szent Szűznek kellett ott állnia, mert szereti Jézust.
Az Ür Jézus magához csatolta őt, méltóságban, kegyelemben
s örömben, magához tehát bajban s bánatban is. ő nem maradhatott
el, nem maradhatott lent; amint megosztja fia koszorúját,
trónját, szívét, úgy kell megosztania keservét. Ő a
résztvevő bánatnak vértanúja. Bánkódik vele, mert szereti
őt. Eleget tesz, eleget szenved vele, mert nem szakadhat el
tőle; vele bánkódik, siratja bűneinket, s megnyitja sorát
azoknak az ártatlan, de elragadóan szép lelkeknek, kik mások
bűneért szenvednek s magukat értük Istennek elégtételül
bemutatják. E nyomokat Jézus taposta a kemény, önző
világba, mint páratlanul mély s gyengéd érzésű lelkének
nyomait. Sokak előtt ez beteges lelkületnek látszik; igen,
látszik, mert látószögük téves; de a legnagyobb szeretet
szempontjából ez lángoló lelkület s győzelmes erő. Részvétünkben
ne roskadjunk össze, hanem mint a lélek erősei
viselkedjünk!
d) De a Szent Szűz magára való tekintetből is áll a kereszt
alatt. E kitüntetésben kellett részesülnie, hogy érdemei
itt nőjenek föl egész az égig. Nagy hivatások kegyetlenek.
Meztelen kardok közt vezet el útjuk ; a Szent Szűznek az a
nagy hivatás jutott, hogy teljes odaadásban, a legnagyobb
áldozatban törődjék meg; lelkének a Golgota sziklái közt
a rettenetes keresztfán kellett fölkúsznia s ott elrebegnie azt,
hogy : legyen meg a te akaratod. Lelkivilága mint a tenger
háborgása, de e keserves tenger gyöngye a föltétlen odaadás.
E lekonyult, alázatos, szép fej az Isten remekműve ! ő gondolta,
ő mintázta. A földúlt lelkek sötét világába állította
bele mint a bánatos lelkiszépség új motívumát. Mily különbség
közte s Jób között! Türelem s megadás s bizalom itt
is, ott is; de a szenvedés páthosza ez istenanyai szenvedésben
utólérhetlen; a fájdalom itt a meg nem zavart boldogság
öntudatával párosul; tüzet éleszt a csipkebokorban, de a vadrózsa
virágát le nem perzseli. Ah, tűrni szépen, szenvedni
istenileg, sírni igen, de nem földúlt, eltorzult arccal, arra az
arc nem képes, csak a lélek, meiy Krisztussal szenved. A türelem
a szenvedés szépsége.
e) S azért szenvedése nem volt ájulás, nem a szerencsétlen
anyának világias önelhagyása, hanem erös reakció; a hit,
az isteni szeretet reakciója ereszkedett e szenvedésbe, s rendezte
és ihlette a szívnek kitöréseit; erény, lélek járt itt át
mindent. Látta, hogy a szenvedés szent fiának útja, tehát az
ő hivatása is, s úgy vette azt mint kitüntetést, mint koszorújába
való vadrózsaágakat Kívánt ez úton menni, hisz Jézus
nyomaiban ment. — Mi pedig az édes, keserves Szűz nyomaiban
járunk. Bosnyák Zsófia Sztrecsnó várából Teplickára
járt templomba, télen is, hóban is, s ha szolgálócskája fázott,
azt mondta neki: «Lépj az én nyomomba; s íme a nyom
meleg volt. Izzó lelkek hóban, fagyban is meleg, kőben, sziklákban
is puha nyomokat hagynak maguk után. Gyerünk
nyomaikban! Mily dicsőséges s édes a Szűz lábnyomában
járni; összetört sátánfejet, letör az hát tövist s bojtorjánt
is!