Először is, mint édesanya, gyermekével karján.
Épen ebben az anyában mutatkozik be a sértetlen, erőteljes
és szép nőiességnek eszménye. Ő is, meg a gyermek is
a legjobb a maga nemében. Ez a gyermek az Isten legnagyobb
ajándéka, nagyobbat nem adhatott volna nekünk, s azt az
ajándékot a Szent Szűz által, a naptól övezett asszony által
akarta nekünk juttatni. Ez asszonynak volt az a missziója,
hogy az Isten fiát nekünk lehozza s azért alkotta meg őt
az Ür is fölségesnek s árasztotta el lelkét annyi kegyelemmel,
hogy e misszióját méltóan teljesítse. Ami őt alkotja s ami
benne van, az mind gyengéd, bensőséges, mély s ugyanakkor
sértetlen, friss s erőteljes; a kegyelem s a természet harmóniában
egymásra illenek. Jól mondta Szent János a Titkos
jelenések könyvében, hogy az asszony «nagy jel», hogy égi
tünemény, hogy ragyog, mint a nap, hogy tehát a szellem
s a szépség megtestesülése s legszebb kiadása az Istenhez
hasonló embernek. Ez az asszony nem merev, hideg fölség,
hanem egy személyben fölséges is, meg anya is. Ezt megérezte
a keresztény áhitat, azért mikor imájában úgy üdvözölte
a Szent Szüzet, hogy «Üdvözlegy mennyország királynéja»,
rögtön hozzátette, hogy nemcsak királyné, hanem
életet adó «élet» s gyönyörűséges «edesseg» s vonzó s nyugtató
«remenyseg» is. Mikor pedig nem az égről ragyog szemeimbe,
hanem a betlehemi barlang keretéből sugárzik
felém a Szent Szűz, abban is mély értelmet látok. Elgondolom
ugyanis magamnak, hogy a barlangokat voltaképen a kőzetben
szivárgó víz vágta, s hogy a barlang e szerint régi
földalatti folyásoknak ágya, melyek azóta másfelé vették
útjukat; ez a betlehemi barlang is ilyen régi elapadt vízfolyásnak
medre, mely emlékeztet minket az életnek sokféle
elapadó folyásaira, melyek friss erővel ki-kifakadnak, csurognak
és karikáznak, azután gyengül lejtésük, tünedezik erejük,
s elfogy szépségük. A fakadó, virágzó életre végre is
már csak egy sötét üreg, a sír emlékeztet. Mikor tehát a
betlehemi barlang sötét keretében a sugárzó nőiesség legszebb
szimbólumát, a Szent Szüzet látom, a jelenség arra is
figyelmeztet, hogy a nőiesség bája és szépsége hamar szétfoszlik,
hacsak a természeten, fizikán s fiziológián épül;
azért telíteni kell azt lélekkel, a természetet egyesíteni kegyelemmel,
az elvirágzó szépséget egybe kell kötni szellemi
üdeséggel. Lelket kell érvényesíteni a testben, szellemet az
érzékiségben, fegyelmet az ösztönösségben. Minden szépség
s minden harmónia a mértékből, az arányból való. Mikor
a léleknek gondolata árad ki az anyagra, mikor a forma, —
ez is gondolat, -— ömlik el a testen, vagyis mikor a lélek
lefoglalja az anyagot s kifejezi magát benne és rajta, akkor
születik meg a szépség. A Boldogságos Szűz a szellemi fölényességre
int s a virágzó életet az elkerülhetetlen elmúlással
szemben maradandó értékekkel gazdagítja. Nem akarja,
hogy az életnek ne legyen virága, hanem azt, hogy legyen
örök értéke s azáltal szellemi szépsége. Ez az utóbbi nem
hervad el soha.
b) A betlehemi barlangból felénk jön az «erös asszony»
is, aki nővéreinek fölszabadítására siet. Ez a fölséges asszony
az átkot s a szolgaságot áldássá s szabadsággá változtatta.
Az asszony a férfinek is rabja lett, önkényének volt alávetve,
s a viszony, melyben a férfihez állott, az ő megaláztatását
s szégyenét folytonossá, állapottá tette. Ide is akart szent
ellenkezést állítani, s a Szent Szűzben, annak a tiszta, nemes,
fölséges asszonynak a típusát lépteti föl, aki a durva, erőszakos
korszakok rabnőjét kiszabadítja s a világba a tisztább
s szebb nőiesség motívumait inspirálja. Ez a nőiesség tisztaság,
szívbeli jóság és szépség, mely vonz s a bensőséges s
gyengéd hajlamok hatalmát gyakorolja. Tiszteletet gerjeszt
s magában álló, nagy értéket képvisel. E tiszteleten át alakul
a nő állása; a társadalmi állás, a szerep, a kihatás, a férfihez
való viszony, mindez egy szép lelkiségnek bájával.
A Szent Szűz ezt a példaképet s eszményt ragyogtatja
minden kornak asszonyai felé. A mi civilizációnk is más
szerepet, más tért biztosít a nőnek; nem akarja, hogy tudatlanok
s felelősség nélküliek legyenek; nem akarja, hogy
bábuk s babák legyenek, s e részben a haladás sokfélekép
elváltoztathatja a női típust, de azon, hogy nők legyenek,
hogy nőiesek legyenek, nem fog változtatni. Ne változtasson
a tiszteleten, ne változtasson azon a sajátosságon, mely
a nőiességet mint önálló értéket emeli ki. A Szent Szűz
nyomában haladó nők is tüntessék fel magukon nemüknek
s lényüknek azon vonásait, melyek varázsa tiszteletre
gerjeszt s hódolatra kényszerít. A nők tisztelete simuljon
a Szent Szűz személyéhez, belőle vegye tápját s eligazodását.
Sok romantika fűződik e tárgyhoz, de az érzések bensősége
és tisztasága a legkifogástalanabb ott volt, hol a Madonna
arcáról s lelkéről esett fény a nőre s mindenkire, ki hozzá
közelített. A Boldogságos Szüzet tisztelő nők meg fogják
érteni, hogy a nő azért jött a világra, hogy többet éljen másnak
mint magának, s megtanítsa a férfiakat is arra, hogy
fontosabb a világra nézve kötelességeket teljesíteni, mint
jogokat követelni, s megtanítsa arra, hogy észnél, tudásnál
többet ér a lelki tisztaság s az erény!