A lelkek útja, kik az Isten hívó szózatát követik, olyan
nekem mint a csillagok járása; merengve nézem ezt is, azt is,
annál merengőbben, minél világosabb előttem, hogy sem ezt,
sem azt elő nem írhatom; azt az Isten teszi. Ember nézheti,
de nem intézheti.
Ezzel megfeleltem arra a kérdésre, vájjon térítési szándékból
írtam-e meg e kis füzetemet. Ily nagyot nem akartam
s nem is akarhattam, mert azt voltaképen Isten teszi Krisztus
szavai szerint: «Senki se jöhet hozzám, hacsak az Atya nem
vonzza őt» (Ján. 6, 44). Áz Isten e vonzásai megilletődések,
megrendülések, belátások, megértések, elfogulások, ellágyulások,
felfordulások, elhatározások, s ami van még ilyesmi
a szívben, amire nincs szó az ajkon. Isten nyúl bele a lelkekbe,
néha keményen, máskor lágyabban, — néha az ihlete csak
lehelet, máskor pünkösdi szélvész.
Ily megilletődésben s megindulásban lehet része a modern
zsidónak is, aki számon kéri magától, hogy mennyire
zsidó, Messiást-váró s a prófétai szót megfogadó ember ő, —
vájjon vallása nem-e inkább ősi hagyományok allegorikus
magyarázata mint a lélek üdvösségeért aggódó buzgalom s
elszántság, — vájjon nem-e inkább test és vér és faj, mint
igazság, jóság és lélek? A zsidó vallás a messiási várakozás.
Vár-e ő valakit, s ha nem vár s nem eped az után, aminek
Istentől s az égből jönnie kell, mit akar? A zsidó vallás a
prófétai szózatok megfogadása; de nem annak hirdetői s előkészítői
voltak-e ők, ami nem volt, hanem lesz és lett, annak
az újnak, ami nem a régi? Ezredéves s végleges megmerevülésnek-
e vagy nem inkább a fejlődésnek s a plaszticitásnak
szószólói-e ők? Ők a hitet is fejlődésképesnek s kiegészítendőnek
tartották s azt hirdették, hogy a zsidóság nemzeti vallása
a messiási ország nemzetközi vallásában fog kivirágozni,
így tehát ők a nagy jövendőbe s nem a múltba utalnak, s
minket a messiási életbe s nem a kővé meredt betűk közé
vezetnek. Nem jött-e meg már az, aki eljövendő volt? Nem
üldözte-e azt is kegyetlenül s igazságtalanul halálba s gyalázatba
a zsinagóga, mint ahogy üldözte s vértanúkká avatta
az ószövetség szentjeit s prófétáit? Mily garancia van eziránt?
Várjunk-e még valakit, akit szintén keresztre, feszítenek?
De hát örök várakozás, az sem isteni programm. Ha
pedig egyáltalában nem várunk, mi közünk íráshoz s prófétákhoz
s önmagunkhoz? így azután se Krisztusunk, se prófétáink
nem lesznek.
Ily gondolatok jönnek-mennek; ember ne erőszakolja
azokat. De nem tesz vele rosszat, ha oda lép az ilyen tépelődőhöz
s arra biztatja: keress, térj magadba. Olvasd az írást,
az egészet. Necsak a megkövezett s szétfűrészelt próféták
iratait, hanem a keresztrefeszített prófétának evangéliumát
s a farizeus csoporthoz tartozó Szent Pálnak leveleit is.
Olvasd el ezeket s imádkozzál; az ember betűt adhat és szót,
az Isten értelmet és érzést. Olvasd ezt is, amit itt adok eléd;
hátha érzesz valamit abból, amit a próféta ír: «Kiöntöm a
kegvelcm s imádság lelkét, s ők rám néznek, kit átszegeztek))
(Zak. 17, 12).
Az első zsidó-keresztények. — A kereszténység a zsidóságból
vált ki; de ez nem történt mindjárt. Az első keresztények,
mondhatnám, zsidók is voltak, — buzgó vallásos,
templombajáró, az Isten-liszteleteken résztvevő izraeliták.
A kereszténység kezdetben a be nem avatott szem előtt úgy
festett mintha a zsidóságnak belügye volt volna. A szétválás
lassan ment végbe, s a világ szeme soká nem vette azt észre.
Suetonius, római történetíró tanúsága szerint, Claudius
Caesar kiűzte a zsidókat Rómából, még pedig azért, mert egy
bizonyos Chrestus izgatásaira zavarokat okoztak. Chrestus
görögül annyit tesz mint fölkent s a Messiásnak neve. A zavarokat
úgy kell érteni, hogy e korban tetőpontra hágott a
zsidók Messiás-várása, s mivel ez időben a Krisztusról való
hirek Júdeából Rómába is elhatottak, az izgalmat tetőpontra
emelte az a konkrét kérdés : vájjon az a júdeai Krisztus-e
a Messiás? — A nérói üldözés s Tacitusnak a keresztényekről
való gyűlöletes és megvető nyilatkozata is csak úgy érthető,
ha a keresztények alatt zsidókat értünk s az üldözést is s a
tacitusi kijelentést is megkülönböztetés nélkül zsidókra s
keresztényekre vonatkoztatjuk. A rómaiaknak még akkor
nem volt módjukban a keresztényeket a zsidóktól megkülönböztetni.
Előttük a kereszténység s a zsidóság egységes nemzeti
s vallásos közösség volt. Hiszen az apostolok s az evangélium
első terjesztői mind zsidók voltak. Keleten épenúgy,
mint nyugaton zsidók terjesztették az evangéliumot, vagyis
azt a jó hírt (ennyit tesz görögül az evangélium), hogy a
Messiás már megjelent, hogy Júdeában élt, hogy megölték,
de feltámadt, s hogy él s csodálatosan működik s kihat tanítványaiban.
E csodás események hírét mindenfelé erősítgették
a római birodalomból Jeruzsálembe sereglő, buzgó zsidók,
kik az első pünkösdnapot is megérték, s kikről az Apostolok
Cselekedetei így nyilatkoznak : «Valanak pedig Jeruzsálemben
lakó zsidók, istenfélő férfiak, mindenféle nemzetből, mely
az ég alatt vagyon. Amint pedig a szózat lőn, sokaság gyülekezék
egybe s megháborodék elméjében, mert ki-ki saját
nyelvén hallja vala őket szólani: partusok, medusok és
elamiták, és akik lakják Mezopotámiát, Júdeát és Kappadóciát,
Pontust és Ázsiát, Frigiát és Pamfiliát, Egyiptomot és
Libia részeit, mely Cirene körül vagyon és a római jövevények))
(2, 5). Tehát római jövevények is voltak Jeruzsálemben,
s ezek is hozták Rómába a jó hírt, mely mindenfelé visszhangot
keltett a várakozó, vallásos hitközségekben. Mint
ahogy azonban Jeruzsálemben a zsidó-keresztények a templomba
jártak s a zsidóságtól cl nem szakadtak, úgy lehetett
az mindenütt; így volt az Rómában is és szerteszéjjel a
birodalom más városaiban. A zsidóságban forrongott a nagy
probléma : ez a Krisztus-e a Messiás? E problémát megoldottnak
tekintették azok a vallásos zsidók, kik a próféták
biztatásait s Ígéreteit Jézus Krisztusban teljesülve látták,
akik ((állhatatosak valának az apostolok tanításában, a kenyérszegés
közösségében és az imádságokban" (Ap. Cs. 2,
42), de akik a nemzeti közösséget azért még nem tagadták meg.
Azonban nemsokára elpusztult Jeruzsálem, s Zsidóország
lekerült a világ térképéről; a zsidóság nemzeti aspirációi
gyökerükben megrendültek, viszont pedig a zsidó-keresztények
a Messiás eljövetelének hitében e rémes történeti esemény
által is megerősíttettek, s ez egyrészt teljes kifejtésre
segíti a szétválást a Krisztusban hívők s a hitetlenek közt,
másrészt pedig ez jelzi a zsidóság sajátos, történeti süllyedésének
kiemelkedő pontját.
A Júdea elleni hadjárat, mely véres és rémes volt, a
zsidók konok ellentállása, a nagy veszteségek az egész római
birodalomban zsidóellenes hangulatot támasztottak s nagy
gyűlöletet ébresztettek. A zsidóság mint megvetett s alig
tűrt nemzetiség önkénytelenül is félrevonult; magában Rómában,
már Titus alatt is nagyon lesüllyedt. A Caelius s a
déli Aventin közti völgyben húzták meg magukat, hová a
római szatirikusok s epigramm-írók rándultak el, hogy mulassanak
a szatócsokon, kik piszkosan s kapkodva vonszoltak
kosarakat, széna- s szalmacsomókat, — hol vén zsidóasszonyok
álmokat fejtegettek s azután tenyerüket tartották oda
az obulusra. így írnak róluk a rómaiak. A zsidók nem katonáskodtak,
földet nem míveltek, csak szatócskodtak, adtakvettek,
így keletkezett s fejlett ki rövidesen az az elnyomott,
félénk, határozatlan, piszkos zsidótípus, melyről Tacitus ír,
természetesen a gyűlölség s megvetés hangján. Az egész nyugati
társadalomban a zsidók idegen, pénzszerzésre beállított
s főleg saját talmudista elfogultságukban elszigetelt nemzetiséggé
lettek. Nem a keresztény középkorban lettek ilyenné,
nem is a keresztény törvényhozások tették őket ilyenné;
ellenkezőleg a középkor csak átvette ezt az ethnológiai terhet.
Az első ghetto a Caelius s Aventin közti völgyben sötétült.
Mennyi fölösleges szenvedés támadt a zsidóság ez elfordulásából
mindattól, ami élet, világ s kultúra volt! Ez elfordulást
a középkor nemcsak nem szüntette meg, hanem még
növelte. A zsidóság elkeseredett lelke önmagába vonult s
minden érzéket elvesztett a kereszténység iránt, mely voltakép
a régi zsidó reménynek virágba-fakadása volt. Mily tragikus
sors lett része annak a minden országban külön társadalmi
csomósodást s föl nem szívott népszigetet képező népnek,
mely nagy hivatásához akkor is akart ragaszkodni,
mikor azt már beteljesítette, s mely hű akart lenni Istenhez
a maga feje s nem az Istennek a vallás fejlődésébe is letett
gondolatai szerint! Hogy megsirathatja mindenki azt a töméntelen
tradícióját a megvetésnek, gúnynak s elnyomatásnak,
az, aki tűrte épúgy mint az, aki szerezte! Mily melankóliával
olvassuk az evangéliumban : «És amint közeledett,
látván a várost, síra azon, mondván : «Vaj ha megismerted
volna te is legalább ezen a te napodon, amik békességedre
szolgálnak, most pedig el vannak rejtve a te szemeidtol»
(Luk. 19, 42). Mily kár, hogy ez a nemzeti aspirációiban
megmakacsosodott zsidóság elfordult a Krisztus-arctól s nem
akart ránézni. Mily kár, hogy a galileai Tiberiási tó partjáról
csengő evangéliumnak szavát, mely pedig elvesztett hazája
földjéről hangzott feléje, nem vette tudomásul, — hogy az
evangélium zárt könyv lett neki!
De hát az legyen-e mindig s mindenkorra?! El kell
jönnie a napnak, mikor az elfogultság fala leomlik, s amikor
azok, kik sötétségben ülnek, világosságot látnak; — el kell
jönnie a napnak, mikor az évezredes merevség s terheltség
megrezzen s olvadozni s tünedezni kezd Krisztus lelkének
érintéseitől; mikor nem vallási viták izgalmai, hanem az
embernek önmagára való eszmélése veti föl a kérdést: ez-e
az, amit Isten adni akart Mózes és a próféták által, ezt a
nemzeti-vallássá merevedett elszigeteltséget? S vájjon Mózes
a törvénybe zárta-e le a kinyilatkoztatást, s nem utalt-e
másra, arra, akiről mondja : «Prófétát támaszt neked a te
Urad Istened nemzetségedből és atyádfiai közül mint engem,
azt hallgassad?» (Deut. 18, 14).
A kereszténységtől idegenkedő zsidó tehát a kezdetre
nézzen vissza s fontolja meg, hogy Krisztus is mint ember,
az apostolok is, az első hívek s buzgolkodók mind zsidók
voltak, igaz zsidók, vallásos emberek, kik a zsidó nép vallásos
reményének teljesülésében hittek. Ezek nem idegenek, hanem
atyafiak; s azt, amit hittek s reméltek, kitűnően foglalja össze
Pál apostol, mikor a római zsidókhoz szól imigyen : ((Atyámfiai,
én bár semmit sem cselekedtem a nép ellen, sem az ősi
szokások ellen, fogva adattam Jeruzsálemből a rómaiak
kezébe. Kívántalak tehát látni titeket és szólani veletek, mert
Izrael reménységéért vétettem körül e lanecal» (Ap. Cs. 28,
20). íme, Izrael reménysége a Messiás s a kereszténység hite.
Az ószövetség Krisztushoz utal minket. — A vallásos életnek
korlátozó kerete s voltaképen nehézsége az, ha a vallás
s nemzetiség egynek vétetik. így volt ez a zsidóságban. Zsidó
vallású az volt, ki a zsidó fajhoz tartozott; aki pedig a zsidóságból
ki akart volna lépni, azt bizonyosan kirekesztették
volna a zsinagógából is.
Ez a típusa a vallásnak a keleti lekötöttségre utal, melyben
a faj és vér volt túlsúlyban szellem és lélek fölött. Áz
Istent lélek s nem vér szerint kell imádni.
PROHÁSZKA OTTOKÁR
A mi műveltebb zsidaink nem akarnak zsidó nemzetiségűek
lenni, hanem bele akarnak olvadni a nyugati nemzetekbe
; Magyarországon magyaroknak, Franciaországban franciáknak,
Németországban németeknek készülnek. Ez a beállítás
többé nem zsidóság, s ez bizonyára a zsidó vallásnak,
amilyen az volt, tagadása. A kinyilatkoztatás a zsidó vallást
s a nemzetiséget egynek veszi; ha tehát valaki ki akar lépni
a nemzetiségből, annak ki kell lépnie a zsidó vallási közösségből.
A következetesség e részben a cionisták részén van, akik
zsidók akarnak maradni faj szerint s épen azért zsidók akarnak
lenni vallás szerint. De kérdezzük már most: hát létezik-e még a zsidó vallás úgy, mint ahogy azt a szentírás elénk
adja? Létezik-e még az a zsidóság, mely a Messiást várja,
mely csak előkészület az ő eljövetelére; létezik-e még a mozaizmus,
van-e templomi Isten-tisztelet áldozatokkal, Levi-törzsi
papsággal, s lehet-e ezt mind még visszaállítani?
Vegyük a Messiás-várást. Mózes s a próféták Izrael
nevelői voltak s előkészítői az Úr útjainak. Azok mind a
Messiást várták s imájuk a vágynak, a reménynek páthosza
volt: «Egek — mondja Izaiás — harmatozzatok onnan felül,
és a fellegek csepegjek az Igazat; nyilatkozzék meg a föld
és teremje az Üdvözítőt)) (Iz. 45, 8). E vágyat s e biztos reményt
látjuk lobogni Michelangelo prófétáinak szemében,
jövőbe szegezett s az éjtszakát villámként széthasító tekintetében.
Arcuk vonásai kemények mint a hegyoldal sziklaráncai,
hajzatuk mint szélben az erdő, s a lelkük mint kristály
tengerszem, mély és sejtelmes, mely fölött ellebbennek a távol
Istenország tükrözései. Hogy tudják ezek a zsidó népet vigasztalni
: ((Vigasztalódjatok, vigasztalódjatok, én népem,
úgymond a ti Istenetek ! ... A kiáltónak szava a pusztában:
készítsétek el az Úr útját, tegyétek egyenesekké a pusztában
a mi Istenünk ösvenyeit» (Iz. 40, 1, 2). Biztatják s megmondják
az időt, hogy mikor jön, kit a nemzetek várnak : «Hetven
hét (hét== hét nap = Woche) szabatott — mondja Dánielnek
az angyal — a te népedre és szent városodra, hogy megszűnjön
a törvényszegés és véget érjen a bűn, eltöröltessék
a gonoszság és eléhozassék az örök igazság, beteljesedjék a
látomás és jövendölés, és a szentek szenté fölkenessék. Tudjad
azért és jegyezd meg : Azon ige kihirdetésétől, hogy ismét
fölépíttessék Jeruzsálem (ezt a rendeletet Artaxerxes, perzsa
király adta ki) Krisztusig, a fejedelemig hét hét és hatvankét
hét leszen és ismét felépíttetnek az utcák és kőfalak az idők
szorongatásában. És hatvankét hét után megöletik a Krisztus
és nem leszen az ő népe, mely őt megtagadja. És egy nép
jövendő fejedelmével a várost és szentélyt széthányja; ennek
vége pusztítás, s a had elmultával az elhatározott végpusztulás
» (Dán. 9, 24—26). Bármint magyarázzák e jövendölést,
bizonyára nem szabad kitörülni a zsidó vallásból, s gyöngíteni
sem szabad allegorikus magyarázatokkal a prófétai hitet,
hogy a Megváltó eljön, hogy várják, hogy készüljünk rá.
De hát nem jött-e már meg, mikor a város, a templom is
szétdúlatott s mikor már rég megszűnt az áldozat? Vissza
lehet-e állítani Dávid országát? De hol van Dávid nemzetsége,
melyből a Messiásnak születnie kell? A templom elpusztult
; pedig Haggai jövendölése szerint a zorobábeli templom
dicsősége nagyobb lesz, mint a salamoni templomé volt,
mert ezeket mondja a seregek Ura : Még egy kevés idő vagyon,
és én megrendítem az eget és földet, a tengert és szárazat
és megindítok minden népet, és eljő, akit minden nemzetek
óhajtanak, és betöltöm e házat dicsőséggel... Nagy
leszen ez utolsó háznak dicsősége és nagyobb mint az elsőé
volt, és e helyen békességet adok» (Agg. 2, 7—10).
S ha föl is építenék ismét a templomot, de hol van Leví törzse,
a törvényes papság, s ha ez meg is volna, vájjon
ismét tulkokat s bakokat, akarnak-e áldozni? Nem kell-e méltán
gondolnunk, hogy a vallásnak ez az alakja a múlté?
Szeressük a prófétákat, Izrael ez áldott szentjeit s fogadjuk
meg intelmeiket. Az a jövő, melyről ők szólnak, a mi
jelenünk, a mi korunk. Igazodjunk szavaik szerint s ne hallgassunk
azokra, kik racionalista szellemeskedéssel kicsavarják
a prófétai szavak értelmét, de akik azután Krisztust, a
Messiást többé nem is várhatják s nem is várják. Nem szabad
visszatérnünk a vallásnak azon fokára, melyen ők álltak,
hanem azt a jövendőt, azt a jobbat kell átkarolnunk, melyet
ők kilátásba helyeztek, — hisz azért voltak próféták, vagyis
a jobb jövendőség rneglátói.
Mi e próféták szavát akarjuk megfogadni, mely szerint:
Isten küld Messiást, a zsidó népből, Dávid nemzetségéből, —
ez bevonul a jeruzsálemi templomba, ez ad dicsőséget e második
templomnak, — szenvedni is fog s eladatik 30 ezüst
pénzen. Szent lesz és tiszta, bátor s mégis áldozati bárány.
«Felaldoztatott — mondja Izaiás — mert ő akarta és nem
nyitotta meg száját; mint a juh, leölésre vitetik, és megnémul))
(Iz. 53, 7). Jézus Krisztus eljött; szent volt, törvénytisztelő
s a törvénynek betelj esítője ; tiszteletet követelt Mózes
s a próféták iránt. Olvassátok Izrael fiai és leányai az
evangéliumot s hasonlítsátok azt össze a prófétákkal, mely
betetőzi ezeket mint a virág a lombot. — Tartsátok azt, amit
a próféták a jövőre nézve mondtak, s akkor nem fogjátok
megvetni azt, amit Krisztus hozott. — Ne mondjátok, hogy
nem veszitek el, mert ti zsidók vagytok. Krisztus is az volt,
sokkal inkább mint ti. Sőt épen mert zsidók vagytok, jövendölések
alapján álltok, s nem szabad a régihez mereven ragaszkodnotok,
hanem lélek szerint abba a jobb jövendőbe
kell átlépnetek : krisztusiakká kell lennetek!
Nem a faj végett él az ember, nem azért, hogy a fajban,
amennyiben az csak mult, elmerüljön ; hanem azért él, hogy
benne, hitében s szeretetében az egész nemzet lelkisége magasabbra
emelkedjék. A zsidóság nem azért volt az Isten választott
népe, hogy nemzeti vallásában örökre elszigetelődjék,
hanem, hogy ebből a nemzeti-vallási keretből a Messiás lépjen
elő, aki vezesse az emberiséget.
Erre vonatkozik az evangéliumnak egyik példabeszéde :
«Hasonlo a mennyek országa egy király-emberhez, aki menyegzőt
szerze fiának. És elküldi szolgáit, hogy a hivatalosakat
hívják meg a menyegzőre ; de nem akarának eljönni»
(Máté 22, 2). E szolgák az apostolok s apostoli férfiak; azok
hívnak a menyegzőre, vagyis az Istennel való kapcsolatnak
szent örömeire; bevezetnek az Isten közelségbe, abba az
Isten-fiúságba, melyet Krisztus hozott. Ő ad a lelki élet kimélyítésére
sok kegyelmet, ő nyitja meg az erő s öröm forrásait
a szentségekben, ő terít nekünk asztalt s táplál minket
önmagával, ő nevel bennünk erős, világfölényes s ugyanakkor
gyengéd lelkületet, ő jó házba, az anyaszentegyházba
állít minket, s a lelkét adja nekünk. ízleljük ezt meg, tapasztaljuk
meg, s nem kételkedünk majd benne többé. Testvérek,
jöjjetek a menyegzőre, lépjetek be a lelkiség új miliőjébe,
s kézzel fogjátok majd azt, ami most csak szó, beszéd és
fogalom nektek. A német költő szava igazul be rajtatok :
«Was ist der Gral? Das sagt sich nicht,
Doch bist zum Dienst du auserkoren
Bleibt dir die Kunde inverloren.»
Vannak dolgok, melyeket meg kell tapasztalni, akkor
fölösleges azokra sok szót pazarolni.
Krisztus az Isten fia, mi testvérei vagyunk. — Mikor
Hadrian császár légiói az újra fellázadt Júdeában végleg letörték
a zsidók erejét, a lázadás lelke, a százéves Akiba rabbi
is kínpadra vonatott s úgy pusztult el. A kínpadon is azt
kiáltotta : Egy az Isten! E hitben egyek vagyunk Izraellel;
de a keresztény kinyilatkoztatás annak az egy Istennek végtelen
életakciójában önmagához való vonatkozásokat talál:
mivel lehetetlenség, hogy az öntudatos élet önmagára vissza
ne hasson. Aki értelmes s öntudatos életet él, az legyen akár
véges, akár végtelen, önmagát ismeri, önmagát szereti, önmagában
megnyugszik; s ha a végtelen életfolyamatról van
szó, akkor e vonatkozások mint lényeges életkifejezések lépnek
föl, melyekben az Istenség önmagát teljes kifejezésre
hozza, önmagát kimeríti és állítja. E személyes életkifejezéseket
Atya-, Fiú-, Szentléleknek hívjuk. — Egy az Isten, mondjuk
Akibával s a prófétákkal, de önmagában három személyben
; három személy nem három fej, nem három szög,
nem három öntudat, nem három alak, hanem, hanem a végtelen
élet önmagára való vonatkozásaiból előálló, belső háromság.
Az ószövetség ezt a háromságot itt-ott érinti, de ki nem
mondja; míg ellenben az újszövetség bevezet az élet e tengerébe
s azt elénk adja, s áhítatunk s elmélkedésünk feléje
segíti értelmünket.
A Szentháromság második személyéről azt hisszük, hogy
megtestesült Jézus Krisztusban. Mit jelent az? Bizonyára
nem azt, hogy valahogyan kiszakadt a végtelen Háromságból
s lejött az égből, — hiszen az isteni lényeg egy és osztatlan
s végtelen lévén mindenütt jelen van, — de csak azt
jelenti, hogy a Szentháromság második személye lényeges
vonatkozásba lépett ezzel a bizonyos emberi természettel s
azt magához tartozóvá, magáévá, — mondjuk — orgánumává
tette. Ezt jelenti az a páratlan jó hír, hogy az «Ige
testté lőn és miköztünk lakozek». Testté lett az Ige, a Szentháromság
második személye, nem mintha az Istenség emberséggé
változott volna; az Isten Isten maradt, de emberré azáltal
lett, hogy ez a bizonyos emberi természet hozzá tartozik,
az övé. Á második isteni személy, az Isten fia Jézus
Krisztusban emberré lett, s így Jézus az Istenember.
Jézusnak emberi öntudata — ember lévén, volt emberi
öntudata — az Istenség öntudatával kapcsolatban van mint
sziporka a végtelenség fény- s lángtengerében. Ez a láng- és
fénytenger azt az emberi tudatot el nem nyelte, föl nem perzselte
; ez az öntudat nem oszlott fel benne mint nirvánában,
nem bukott el az «egyetemes Én-ben»; de igen tudta, hogy
a Végtelené, hogy páratlanul, a személy egységében közel áll
hozzá. Az Istenség fényei jártak az ember Jézus lelkében, —
az Istenség kinyilatkoztatásai áramlottak ki benne, — az
istenség ereje s kegyelme villant ki belőle. Ő ismerte az Istent
legjobban s imádó hódolattal s minden teremtett érzést
meghaladó áhítattal csüngött rajta.
Ez Jézus Krisztus istenfiúsága 1 Nem brahmanizmus,
hol az egyéni öntudat elhal az «Atman»-ban, az egyetemes
Én-ben, — nem buddhizmus, hol az én-telen nirvánában
oszlik el az ember, hanem az a jézusi Isten-fiúság, melyben
az Istené lesz az ember, mint hogyan a csillám lesz a benne
kigyulladó napé. Ez a bensőséges, személyes kapcsolat adja
az Isten-fiú méltóságát, méri öntudatát, jellemzi erejét s
belső tartalmát; ez szólal meg, mikor mondja : «Én vagyok
a világ világossága» (Ján. 8, 12); «én vagyok a feltámadás és
az élet» (Ján. 11, 25); «én vagyok az út, az igazság és az élet»
(Ján. 14, 6). Ez öntudatról szól Pál apostol: «Sokfelekepen
szólván hajdan Isten az atyákhoz a próféták által, legutóbb
e napokban Fia által szólott hozzánk, ki által a világot is
teremtette; ki mivel az ő dicsőségének fénye és valójának
képmása s hatalmának igéjével mindent fönntart, a bűnöktől
megtisztulást eszközölvén, a Fölség jobbján ül a magasságban*
(Zsid. 1, 1—3). Tanítani s megváltani jött az emberiséget.
Nagy hivatásban jár. A próféta mondja róla : «Az Úr
lelke rajtam, mivelhogy fölkent engem az Ür, a szelídeknek
hírt vinni küldött engem, hogy megorvosoljam a töredelmes
szívűeket és a foglyoknak szabadulást hirdessek» (Iz. 61, 1 2).
Ezt érzi Krisztus magában, azért mondja : «Tüzet jöttem
bocsátani a földre és mit akarok, hanem hogy felgyulladjon»
(Luk. 12, 49). Tudja, hogy ez neki sokba, életébe fog kerülni,
de vágyik ez önfeláldozás után, «Keresztseggel — mondja
kell megkereszteltetnem és mint szorongattatom, míg be nem
vegeztetik» (Luk. 12, 50). Embez-, igazi ember, tud sírni, félni,
irtózni, szenvedni; de ugyanakkor tudja azt is, hogy e gyöngeség
mögött az Isten ereje áll, s hogy ő azért szenved és
gyönge, mert az Isten így akarja ; azért mondja Péternek,
ki az Olajfák-kertjében a pribékek közé vág kardjával : «Tedd
vissza helyére kardodat; vagy azt hiszed, hogy nem kérhetem
Atyámat és ad nekem azonnal többet tizenkét ezred angyalnál))
(Máté 26, 52). Ó tudta, hogy legyőzhetetlen, mert Isten
van vele s minden gyalázaton s szenvedésen átesve a kereszten
kiáltja: «Consummatum est», «beteljesedett», «Atyam, kezeidbe
ajánlom lelkemet» (Luk. 23, 46); mintha mondaná : Atyám,
bár kétség borít és vér, nem vagyok idegen neked, fiad vagyok,
országomba térek!
Jézus megváltván minket, Isten fiaivá tett. Lényeg szerint
azok nem lehetünk, de hitben, szeretetben s az erényes
élet erejében Krisztussal kapcsolódván azok lehetünk, sőt
azokká kell lennünk ! «Ti vagytok a világ világosságai) (Máté
5, 14), mondja rólunk i s : nekünk küldi, nekünk adja az ő
lelkét; «Nem vettétek — írja Szent Pál — a szolgaság lelkét
félelemre, hanem a fogadott fiak lelkét vettétek, melyben
kiáltjuk : Abba, Atyam» (Rom. 8, 15). Akarja, hogy Isten
fiainak s testvéreinek érezzük magunkat, azért azt kéri Atyjától,
hogy «mindnyajan egyek legyenek, amint te én bennem,
Atyám és én te benned, ők is egyek legyenek mibennünk,
hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél engem» (Ján. 17, 21).
S ismét: «Ti az én barátim vagytok, ha megcselekszitek, amiket
parancsolok nektek» (Ján. 15, 14). Akarja, hogy mi mindnyájan
életünkkel tanúsítsuk, hogy Isten fiai vagyunk;
akkor majd megtehetjük azt, amit ő tett: «Bizony, bizony
mondom nektek : Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd
azokat a cselekedeteket, melyeket én cselekszem és nagyobbakat
is cselekszik azoknál, mert én Atyámhoz megyek»
(Ján. 14, 12).
Az Isten-fiúság e fölséges öntudatán s a neki megfelelő
életen kell dolgoznunk ; azt a kegyelmet, a hozzávaló erőt
s inspirációt szerezte meg nekünk Krisztus s várja, hogy
merjünk azok lenni, merjünk szerinte élni. Akiben az Istenfiúság
ez érzete gyakorlatilag megnyilatkozik, az tanúságot
tesz Krisztusról; akiben pedig ez meg nem nyilatkozik, az
szolgalelkűségében még nem ébredt a krisztusi testvériség
szabadító s boldogító öntudatára.
A vallásos öntudat e fölséges bemutatkozását kereszténységnek
hívjuk s ezt Krisztusnak köszönjük.