Haza és egyház, nemzet és vallás, ez a két gondolat, ez
a két szent valóság mozgatja az emberiséget a Iegkihatóbban
minden égöv alatt. Két életnek vágya testesül meg bennük;
élni kívánunk a földön minél tovább, s mivel nem élhetünk
soká személyesen, élni akarunk legalább nemzetünkben;
azután élni kívánunk föltétlenül és halhatatlanul, s ezt az
életet az örökkévalóságban keressük; az élet e két vágyából
sarjad a nemzet s a vallás szeretete.
Mily szelíd és áldásthozó hatalom ez a két szeretet a
békének csendes, százados munkájában, a művelődés s a
haladás lépcsőzetes útján; erőt fejleszt, erényt ápol, népeket
nevel s tesz hatalmassá mindkettő s áldással hinti be az ipar
s a jólét zajtalan ösvényeit; de mily őrült két hatalom ez,
ha vérig sértve, bosszút lihegve fölkorbácsolja az emberi
kedélyeket; vihart arat, vért szomjaz, s nyomában járnak
a legvérengzőbb harcok, melyeket a latin jellemez találóan
azzal a szólásmódjával «pro aris et focis». A tűzhely a nemzeté,
az oltár a vallásé.
A megsemmisülés harcai tombolnak a tűzhelyek s az
oltárok körül. Mihelyt a harc odaért, mihelyt tűzcsóvái a
tűzhelyt s az oltárt érik, akkor már nincs kímélet, megszűnt
a könyörület; ott az egyik félnek vesznie kell, s a győzelemnek
teljesnek kell lennie.
Emlékezzünk a római-pún irtó háborúkra; akkor lángolnak
föl rémségesen, mikor már a karthágói tűzhelyek
körül folynak; emlékezzünk a husszita harcokra: az a fekete
zászló s rajta az arany kehely, mennyi dac, elkeseredés,
kegyetlenség, vérengzés fölött lengett! Miért? Mert a zászló
rúdja az oltárra volt tűzve. Emlékezzünk a legrémesebb s
legvéresebb harcra, melyet a történelem ismer: Jeruzsálem
ostromára millió hullájával, tízezer keresztrefeszített vonaglójával;
ennyi fanatizmust csak a tűzhely s az oltár egyesült
lángja éleszthetett.
Ahol tehát erő kell békés alkotásra, vagy hősiesség kell
pusztító harcokra, ott az «ara» s a «focus», a hit s a haza szeretetét
kell fölélesztenünk, e kettőben kell a boldogulás reményét
keresnünk. Ahol ez a kettő szét van választva, ahol a
szívek e két szeretet közt meghasonolva az egyiket a másiknak
rovására élesztik vagy tompítják, ott a romlás végzete
kísért, s a pusztulás föltartóztathatatlan.
Épúgy vagyunk a mozgalmakkal. Erőtlen s éretlen a
mozgalom, mely vagy a vallást ignorálja, vagy a nemzeti
eszmét elhanyagolja. A nemzeti elem nélkül nincs a mozgalomban
test és vér; a vallási elem nélkül nincs szellem és
iélek.
Magyarország életében ez a két nagy hatalom: nemzet
és vallás nincs különválasztva; de sőt legharmonikusabb kifejezést
nyer épen a nemzet első királyában, Szent Istvánban.
A magyar nép nemzeti ünnepe keresztény vallásos
ünnep; a mi nemzeti királyunk az Istennek szentje; a mi
koronánk szent korona; első királyunknak nincsen sírja;
ha sírjához kívánkozunk, oltárhoz vezetnek s rothadatlan
szent jobbjára mutatnak; ha nemzeti ünnepet ülni akarunk,
letérdelünk s imádkozunk; mintha nemzet és vallás közt,
haza és egyház közt, magyar korona és aureola közt, trón
és oltár közt, nemzeti lelkesülés és Isten-tisztelet közt különbség
nem volna. Boldog a nép, mely ezt a kettőt így egyesíti,
s mely lelkesülését a hazáért s a nemzetért a vallás és egyház
szeretetének lángjain hevíti.
Szent István király képezi eszményképét e két, szent
érzelem osztatlan egyesítésének, s e világtörténeti nagyságában
útmutatója lett egyszersmind a keresztény hazafiak
életrevaló törekvéseinek. Ne szakítsuk szét e két hatalmat
; egyesítve egymást gyámolítják; szétszakítva egymást
fogyasztják s emésztik. Ha őszintén kívánjuk a magyar nemzet
nagyságát: adjunk neki «focus»-t, de adjunk neki «ara»-t
is ; tűzhelyet és oltárt. Oltárokból tűzhelyeket építeni szentségtörés,
s tűzhelyeket lerontani, hogy oltároknak kerüljön
hely, esztelenség. Szítsuk Szent István emlékével magasra
minden magyar kebelben a vallás s a haza szeretetét; csak
e párosult érzelemmel szívünkben leszünk képesek
megérteni s megünnepelni a magyarság első királyát, apostolát
és prófétáját, Szent István királyt.
De épen úgy legyünk meggyőződve arról, hogy erőteljes,
az egész nemzet érzését és lelkesülését, kivált pedig
kulturális haladását fölkaroló mozgalmat a kereszténységnek
a programmból való kihagyásával eszközölni nem lehet.
A legmélyebb s a nemzet lelkének a legkényesebb vonzódását,
érdekeinek legféltettebb s legelső cikkelyét ignorálni,
oly szarvashiba, melyet semmiféle furfang és eszély jóvátenni
képtelen. Halvaszületett gyermek, s nem a közérdek
karjaiba, de a feledés sírjába való az oly nemzeti politika,
mely a vallást ignorálja, hogy elzülljék; nem védi, hogy rúghasson
rajta kedve szerint bárki. Mi Szent István király fönséges
alakjáról mást olvasunk le, az ő egyénisége e két üdvhozó
hatalomnak elválaszthatlan egységét állítja elénk.
Alakja nemcsak eszménykép, de programm is; a magyar
nemzet haladásának s megerősödésének programmja.