«Kívánok elválni s Krisztussal lenni» (Filip 1, 2, 3).
a) A Szent Szűz vágya évek haladtával Krisztus után
nőttön nőtt. Az angyali köszöntésnek és Betlehemnek éjjele
csillagaival folyton tükrözött lelkén; a Kálvária és a mennybemenet
hegye s a pünkösd emlékei mint viharok tűzvésszé
szították föl hozzá vágyó szeretetét. Megjött végre halálának
napja s ezzel a hazavágyó vágynak tetőpontja; lelke röpült
mint a galamb, mint a szeráf, s az apostollal imádkozta:
«Kivanok elválni s Krisztussal lenni». Ki mondhatta azt inkább?
b) Idegenben született, tehát haza vágyott. A szeplőtelen
fogantatás földje idegen e világban; nincs itt helye;
úszó sziget. Minél nagyobb és finomabb a lélek, annál inkább
érzi, hogy innen mennie kell; ki érezte ezt édesebben, mint
a Szűz?
c) Csupa eszményi, túlvilági cél és törekvés míljőjében
élt. Jézus volt mindene, ki az utat mutatta a teljesebb, gazdagabb
világba. — Lelke, mint a nyilt tenger tükre, az eget
tükrözte. Tiszta volt vize s mély, s vonzotta az eget. Levonta
a Szentlelket, le az Igét s most az ég vonzotta s ragadta őt,
ki Istennel teljes volt; szívében folyton visszhangzott Simeon
éneke: Most bocsátod el Uram a te szolgádat békességben.
d) A világ nem vonzotta őt, mert nem szereti Krisztust;
sőt mert a világ hálátlanságának s bűneinek céltáblája az
Úr: jel, melynek ellene mondanak. Az ilyen viíág nem kell
a Szűznek. Különben is neki a világ keresztre volt már feszítve.
— Az első vértanúk forró vércseppjei gyöngyök és
virágok voltak ugyan neki a földön, de hát hisz azok is a
túlra mutattak.
e) A végtelen sok kegyelem, mely lelkét elárasztotta,
az örök jóságba gravitált. A tengernyi érdem koszorút sürgetett.
A jegyes jegyeséhez, az anya fiához készült menni, s
az Isten is mondta : «Veni sponsa, coronaberis»; gyere édes
lélek, Leányom, megkoronázlak. — így készült a Szent Szűz
haza. A halálra az készül legjobban, aki lélek szerint él.