Az esztergomi Lourdes-i barlang a feliratos kőlépcsővel és a rövid történetét ismertető táblával (a Bazilika mellett), 2014. július 1.
K. T. U.! Az olvasós október második vasárnapján a
Boldogságos Szűz Máriát egy idő óta ezen címmel tiszteljük :
Magna Domina Hungáriáé; ez nekünk nem új cím. Ezt az
Üdvözlégy Máriában már azóta hirdetjük, amióta az Ave-
Mariát magyarul imádkozzuk. Mert a latin azt mondja :
Sancta Maria, mater Dei, ora pro nobis; a német: Heilige
Maria, bitt' für uns és a többi nyelven is mindig így hangzik,
hogy : Sancta Maria; de mi azt nem úgy fordítottuk, hogy
«Szent Mária, imádkozzál miertünk», hanem így : (Asszonyunk
Szűz Maria». A Boldogságos Szűz Máriát Magyarországon
mindig asszonynak, nagyasszonynak, vagyis királynénak
címezték. Pedig a Boldogságos Szűz Mária királysága nemcsak
Magyarország, ő a mennyország királynéja ; a kereszténység királynéja; az emberiségnek királynéja: Unsere
liebe Frau, Nostra Signora, Notre Dame. Ő a franciák,
németek, olaszok, spanyolok királynéja! S mi mégis méltán
s teljes joggal mondhatjuk őt Magyarország királynéjának,
Miasszonyunknak. Ugyan miért?
Egyszerűen azért, mert Magyarország népeinek életében
a Szent Szűz mint királyné szerepel, mint királyné uralkodik
s mint királyné fogadja hódolatunkat. A Boldogságos
Szűz Mária kilencszáz év óla hitünk s egyházunk vajúdásaiban,
a hitnek harcaiban, az életnek bajaiban, reményeiben,
győzelmeiben mint királyné uralkodik és kormányoz, s valamint
ez a történelem s ez az élet, úgy ő a mienk. A Boldogságos
Szűz Magyarország életében oly hatalmas, mint a királynő ;
s mi úgy hódolunk neki, és ez a mi kegyelmünk, mint a
királynőnek. Ő királynői hatalommal segít rajtunk; kilencszáz
év azzal a tapasztalattal fűz minket hozzá, hogy zászlója
alatt mindig győzünk, mindig reménykedünk. Nem mondom
én, hogy más ne imádkozza a lorettói litániát; nem tiltom el
neki, hogy királynénak szólítsa Szűz Máriát; de újra ismétlem,
életünk, történetünk, kilencszáz év tapasztalata rámutat
e fölséges Szűzre : ez a te királynéd!
K. T. U.! A nap az égen ugyanaz, és mégis más az élet
Magyarországon, mint Norvégiában vagy Angliában; a
csillagok úgy kelnek fel itt, mint ott, és mégis más a kalendárium
nálunk, mint ott. Sok nap nálunk pirosan van nyomtatva,
ott feketéllik. Sok név, mely nekünk szent, nekik
közönyös; nem azért, mert ott a szent glóriája más, hanem
azért, mert minket más jótétemények, más érzelmek fűznek
az illetőkhöz. A Boldogságos Mária a mi királynénk, mert
úgy, mint ahogy a mi zászlónkon lengett képe, másén nem
lengett. Nevét a mi harcainkban harsogtattuk, s Mária a mi
harcainkat küzdötte velünk végig. A szűzmáriás zászlóhoz
augusztus 29-én más emlékek fűződnek a mohácsi vész miatt,
mint Norvégiában ; mert más harcok emlékei körítik képét,
más koszorúk fűződnek, más tekintetek tapadnak alakjához.
Azon a képen, melyen Szent István felajánlja a magyar
koronát, a Boldogságos Szűz ugyancsak a Miasszonyunk,
azon a képen az a királynő, aki előtt Szent Imre, Szent László
és Szent Erzsébet imádkozik, a Boldogságos Szűz, Magyarország
királynéja! Akit mi tisztelünk Sasváron, Óhegyen;
aki előtt a magyar nép szíve egyűgyűségében s áhítatában
hazai nyelven morzsolgatja olvasóját, az a mi Nagyasszonyunk
! Nagy királyné, ég és föld királynéja, de akinek képét
a mi átélt történelmünk, tapasztalatunk, reményünk, hálánk
beétetett szívünkbe. A jótétemények, melyeket tőle vettünk,
a mieink; a segítség, melyben részesített, a mienk volt. A mi
megtérésünk kilencszázéves, mások megtérése több mint
ezeréves, vannak kiké majdnem kétezeréves. Más és más
kegyelem, különféle apostolok által szolgáltatva ; a mi megtérésünknek
kegyelmét úgy hisszük, a Szent Szűznek köszönjük
; a Szűz Máriát tisztelő Szent István kitől is kérte volna
ki azt inkább? Mily joggal mondhatjuk e címen a Szent Szüzet
királynénknak!
Ó igen, ő a mienk! így lett ő a mienk! Hány Madonna
van? Az egyiket festette Dürer, a másikát Rafael, a harmadikát
Correggio, a negyedikét Rubens ; ez mind Madonna, ez
az ő Madonnájuk, mert ők érezték át s élvezték ezt a képet.
Amit az ember átérez, az az övé; érzelmeinkkel beégetett,
szívünkbe beétetett, belecsepegtetett kép, az a mi királynénk
képe. Hála Istennek, hogy úgy van. Azaz, hogy bár
úgy volna, hogy ezentúl mindez növekednék és ne csökkenne,
hogy mindazok az érzelmek, amelyeknél fogva azt mondjuk :
asszonyunk, úrnőnk, királynénk, jobban fűznének, szorosabban
szőnének a Boldogságos Szűzhöz. Bár volna a népeknek,
melyek Magyarországon laknak s az egész államnak,
mely egy címer alatt sokféle nyelvet, sokféle gondolatot,
sokféle nyelvet, sokféle érzést takar, egy központjuk, ahol
érzelmeik összeforrnak, ahol a lelkek közös ideálért lelkesülnek.
Ily központot s ideált teremtenek a szent hit legédesebb
motívumai, és ezen motívumok közt a legkedvesebb a Boldogságos
Szűz Mária. Jól tudjuk, hogy amily mértékben lesz
a Boldogságos Szűz Mária népünk királynője, azon mértékben
virágzik ki a kereszténység s az Ür Jézus iránti szeretet.
Sok-sok kegyelmet nyernénk tőle, melyektől kitavaszodnék
lelkünk ; mert biztos, amit Szent Bernát, Szent Bonaventura
és Liguori szent Alfonz mond, hogy minden segítség a Boldogságos
Szűz Mária által jut el hozzánk. Nehéz ezt theologice
bebizonyítani, de szívünk azt mondja : aki az Isten Fiát
hozta nekünk, az legalkalmasabb a mi szívünk megilletésére
s meghódítására is. Tapasztaljuk lépten-nyomon, hogy a
kereszténység annyiban erős, amennyiben a Boldogságos
Szűz a vezércsillaga.. Némelyek ezt, főleg a protestánsok
félreértik s szinte imádást látnak benne. De mi nem félünk,
nem aggódunk, tudjuk, hogy az emberi szív, mely mindig
az anyát keresi, hisz kebelén nőtt naggyá, naggyá lesz hitében
is, reménye megerősödik, szeretete föllángol az Istenanya tisztelete által. A Boldogságos Szűz tisztelete tényleg a
predestináció jele, mert az Ür Jézus szeretetének záloga.
Már most, amely népek valóban a Boldogságos Szűz oltalma
alatt állnak, azokról remélem, hogy predestinált lelkek,
népek — nemcsak kegyelemre, hanem egyúttal boldogulásra
és dicsőségre.
Azonban ki nevelje a népekben a Boldogságos Szűz ezen
tiszteletét, az édesanyához való ragaszkodást? Azt nekünk
kell tennünk. Pia a Boldogságos Szűz Magna Domina Hungarorum,
mindenekelőtt legyen ez a Magna Domina a mi királynőnk.
A Boldogságos Szűz iránt való tiszteletünk jobbágyi,
lovagias tisztelet, teljes odaadás, valamiféle rajongó lendületesség
legyen. Nekünk a Boldogságos Szűz tiszteletében
úgy kell magunkat feltalálnunk, mint a mi legotthonosabb,
legközvetlenebb érzelemvilágunkban; nekünk otthon kell
lennünk a Boldogságos Szűz Máriánál. Nekünk a Boldogságos
Szűz képére nem szabad egykedvűen néznünk, hanem bele
kell néznünk szeretetünket, áhítatunkat. Ez tőlünk függ,
ez a mi érzelmünknek hatalma. A naturalista írók az ő művészetüket
úgy jellemzik, hogy a természetet a temperamentumon
át nézik és máskép látják, mint a többi ember. Mert
a temperamentum az én világom, az én lelkem, melyen
keresztül nézem azt a bokrot, ezt az embert, azért mást látok,
mint a többi. Nekem tetszik a temperamentumos nézés, mert
az teremt, alakít világot s nem viseltetik csak szenvedőlegesen
; ha szomorú vagyok, a tájék is szomorú ; ha vidám
vagyok, a táj is vidám. Nekem a Boldogságos Szüzet az én
temperamentumomon keresztül kell néznem. Mi az én temperamentumom?
A hit az, hogy ez az Isten-anyja az én
anyám, a szeretet az, hogy én élek-halok érte. Temperamentumom
meleg, nem szegényes, nem sarkövi vidék, hanem
lángoló szeretet, mely az Énekek énekének nyelvén beszél.
E lelki világomban lesz a Szent Szűz az én királynőm, aki
előtt letérdelhetek, és akinek azt mondhatom : szívem asszonya,
azaz én királynőm ; aki előtt bevallhatom : mindent
a te dicsőségedre. Akinek hódoltam királynőnek való hódolattal.
Akinek kegyelmei elhódították szívemet, az királyi
asszony ; akivel szemben boldog rabságot élvezek, az az én
királynőm.
Rajta, fejlesszünk ki magunkban ily szeretetet, tiszteletet,
gyöngédséget, ily érzelmi mélységet, hogy a Szent Szűz
lelkünknek ily felséges királyi alakja legyen. így leszünk
képesek azután másokat nevelni, így lesz passziónk az embereket a szentolvasó imára megtanítani. így lesz kezünk
ügyében az eszköz, mely által az emberi szívekhez művelőleg
és hódítólag férkőzhetünk. így fogjuk a gyermekeket
taníthatni őszinte tiszteletre, szeretetre a Boldogságos Szűz
iránt. Lelki életünknek ragyogó csillaga, vezércsillaga egy
alak lesz, mely okvetlenül hódít és győz : a magna Domina.
Legyen ő szívem királynéja, felajánlom neki szolgálatomat.
Hódíts meg Szent Szűz; ha meghódítasz engem, akkor
szívem érzelmeit kiárasztom másokra is, s te én általam
sok szív királynéja lész!
(1903)