a) Fölvonul egünkön mint ragyogó csillagzat, hogy
besugározza lelkünkbe Jézus nagy alakját s fölséges imádandó
egyéniségét. Szeretett titeket — hirdeti — s viszont hálás
megemlékezésteket kérte. A Szent Szív tisztelete bevezet
Jézus belső világába, melyből a legszebb élet fakadt s az
evangélium forrásozott, s Ielkesüléssel akar eltölteni iránta ;
akarja, hogy szeressük, tiszteljük, imádjuk, engeszteljük s
kérjük kegyelmét s ugyanakkor utánzását sürgeti, mintha
csak azt mondaná : aki boldogulni akar, az teremtsen magában
szívet; «sursum corda».
b) A Szent Szív tisztelete nevezetesen a hit szellemének
elsajátítására segít. Minden Isten-ismerethez szív kell. Hit
inspirált gondolkozás nélkül nincs. Szemek, melyek Jézust látni
akarják, a szív tüzétől legyenek megvilágítva. Minden nagy
gondolatainkban a szív lelkesülése lüktet. Azért kíván az
apostol a hívőknek : «illuminatos oculos cordis»; azért jött
Jézus, s adott nekünk érzéket, «dedit nobis sensum», mintha
csak azt mondta volna az evangélium : adott szívet. — Jézus
a jó, nemes, tiszta érzület útjaira, a jó szív útjaira tereli az
Isten kegyelme keresőit. Szívünkben a hitből «Herzensglaube
» lesz.
c) Jézusi életre segít. Ez életnek a Szent Szív volt orgánuma
; a szükséges nagy s finom motívumokat, az erős, szerető,
indulatos akaratot a szív szolgáltatja. Apostolokat csak
a szív nevel s csak a szív ismer föl igazán. Vértanúi csak a
szívnek vannak. Nagy törekvések, harcok és győzelmek a
szív inspirációiból valók. «Schätze schafft die Liebe»; amit
nem szeretünk, az nem érték nekünk. Ha Istent nem szeretem,
nincs Istenem; ha Jézust nem szeretem, nincs Megváltóm
; tehát ha nem szeretek, poklot hordozok magamban itt
s elmerülök benne ott túl. — Szeress nagyon, szívvel-lélekkel
szolgálj, küzdj, dolgozzál. így szereted legjobban önmagadat.