A bánat a vallások elmaradhatlan motívuma s az erkölcsiségnek
gyöngeségünkben és botlásainkban észszerű, rendfenntartó,
javító, vigasztaló erénye! A bánat a kinyilatkoztatás
rendjében, abból a pedagógiából, hol Isten lett az ember
tanítója, abból a világra szóló ekonómiából, melyet a természet
megrendült alapjain az Isten újra szervezett, ki nem
maradhatott. Sőt amit az ember máshol hiába keresett, itt
meglelte: talált bocsánatot. A hamvas bánat, mely végigkísért
a földön, s inkább ijeszt, mint békéltet, a természetfölötti
rendben nyer észszerűséget; mert tudja, hogy amit bán, a
bűn, bánata által megszűnik; egyedül a kinyilatkoztatás
bánatán rezg a kiengesztelés sugara! Máshol az ész biztat és
késztet a bánatra, de nem nyújt közvetlen bizonyságot a
bocsánatról; fölveri a bánat csendjét a kétség : hátha nem
bocsát meg az Isten? hátha vétkeim már meghaladták
türelmének mértékét, s azontúl fejem fölött haragos, ólmos
az ég? Hiszen az, ami forrását képezi vigaszainknak, hogy az
Istent embernek gondoljuk, ugyanaz egyszersmind örvénye
kétségeinknek; aki elgondolja a szerető Atyát, az ugyanazon
logikával elgondolja az engesztelhetetlen, bosszúálló ítélőbirót!
Ez átka és befejezetlensége a fél igazságnak vagy az
elferdített igazságnak, hogy megindít s azután magunkra
hagy; hogy félig megvilágítja az utat, s örvényeit fel nem
tünteti, hogy lázít. . . céltalanul.
Csak a kinyilatkoztatás fonalán emelkedtünk ki ez
ijesztő izgalmakból; megtudtuk, hogy a bűnbocsánat készen
áll számunkra Vannak-e emberi nyomort jellemzőbb, s dúlt
kebleket nyugtatóbb szavak, mint a próféta szavai? «Te
tehát, ember fia, mondd Izrael házának : így szólottatok,
mondván : a mi gonoszságaink és bűneink rajtunk vannak, és
mi azokban elepedünk, hogyan élhessünk léhát? Mondd
nekik: Élek én! úgymond az Úr Isten, nem akarom
az istentelen halálát, hanem hogy megtérjen az istentelen
az ő útjairól és éljen. Térjetek meg, térjetek meg a ti igen
gonosz utaitokról. Miért halnátok meg Izrael háza?» Ez. 33,
11, 12. «Ha pedig az istentelen bűnbánatot tart minden
bűneiről. . . élvén él és nem hal meg.» «Vajjon akarom-e
az istentelen halálát? úgymond az Úr Isten, és nem inkább,
hogy megtérjen útjairól és éljen?» Ez. 18, 21—23.
íme megtudjuk, hogy a sértett Isten vágyódik utánunk
. . . , hogy sajnálkozik rajtunk, — hogy a bűnt terhünknek
nézi, amelytől fel akar szabadítani. Hogy mi ez a
vágy annak a végtelen Istennek lényében, azt nem tudjuk;
— hogy az Isten vágya mily alakban fog áldólag elénk
lépni, el nem gondolhatjuk; hacsak ugyanaz a kinyilatkoztatás
a bűnbocsánatot magát nem állította volna vigasztaló
valóságban szemeink elé. Azon vesszük észre magunkat,
hogy a Megváltó, — az Isten irgalmának megtestesülése, —
a bűn miatt jön. Bámulva csodáljuk e kifejlést. Az ember
az ő bánkódó vallásával, mely a bűntől szabadulást keres,
s az Isten az ő Messiásával, kit a bűn miatt ad nekünk, találkoznak.
Az ószövetség evangélistájának szemében «Jehova
szolgaja» a «fájdalmak férfia», ki «betegsegeinket viseli és
fájdalmainkat hordozza», vagyis aki azt az egész gyászos
örökséget, azt a lelki és testi nyomorúságot, mely a bűnben
s a bűnből rajtunk nyugszik, magára vette ; «megsebesittetett a mi gonoszságainkért, megroncsoltatott bűneinkért; a
mi békességünkért van rajta a fenyíték és az ő kékségével
gyógyultunk meg>>. Iz. 53.
A bűnbocsátás a Messiás sugárfénye. Az egész ószövetségen
át, a messiási fogalom előkészítésén és kifejlődésén végig, a bűnbocsátás egyike a legmélyebb eszméknek.
Az első Ígéret is, mely a Megváltóra irányítja az elesett s
bűnhődő ember hitét, az "asszony ivadékát" mint a kígyó
fejének megtörőjét említi, kinek jóvá kell tennie a kísértő
által az emberen ejtett kárt, a bűnt. A pátriárkák ivadéka
a népekre árasztandja áldását, hogy levegye azt az átkot,
amely a népeken a bűn miatt sötétlik. A húsvéti bárányáldozat,
Izrael áldozatai általában, a jövendő Messiás reflexei,
tükrözései; szemléltetik a módot is, amelyben a Messiás
"Izraelt megváltja". Mert miféle megváltás kell Izraelnek?
Az áldozatok hirdetik : Izrael nem ismer más áldozatot, mint
áldozatot a bűnért, s ha naponként meg is újítja áldozatát,
de megújul bűne is; a bűn nem enyészik el ez áldozattól,
hanem mélyebben és érzékenyebben veszi bele magát az
öntudatba; maguk az áldozatok fokozzák a keserves tapasztalást,
nyomósítják az ember tehetetlenségét. E megvilágításban
azután jobban értette meg prófétáit, s gyengédebben
simult reményeiben hozzájuk. Az ő Messiása a «fajdalmak
férfia», aki "megsebesittetik gonoszságaiért", szenvedve, áldozatul
hozva önmagát; "Megváltónkká" lesz, «mert az uralkodik
rajtad, ki téged teremtett, seregek Ura az ö neve ;
és a te Megváltód Izrael szentje, az egész föld Istenének
neveztetik». Iz. 5, 4—5. Dániel, a vágyak és remények embere,
tudja, hogy 62 évhét után megöletik a Krisztus, hogy halálával
"véget érjen a bűn, eltöröltessék a gonoszság és eléhozassék
az örök igazság". 9, 24
E néhány vonás, melyet a Messiás alakján kiemeltünk,
magyarázza azt a tényt, hogy az idők teljében Izrael a
Messiást, mint Megváltót a bűntől üdvözli. Zacharias, a boldog
apa, üdvözli fiát: "és te gyermek a Magasságbeli prófétájának
fogsz hivatni, mert az Ür színe előtt jársz majd,
hogy közöld népével az ő bűneik bocsánatát". Luk. 1, 76.
Az angyal is eloszlatja József kétségét, «Fiat szül pedig,
kit Jézusnak fogsz nevezni, mert ő szabadítja meg népét bűneitől.
Mát. 1, 21. Ker. sz. János már ujjal mutat rá arra, "ki
elveszi a világ bűneit".
Zsidó és pogány, az egyik a kinyilatkoztatás fényében,
a másik az elferdített hagyomány s a ki nem elégített szív
sejtelmeivel rámondják: ez kell nekünk, ezt vártuk; bűnbocsánat!
ez a Messiás áldása és hatalma; nincs oly szó, mely
a Messiás erőteljes és vigaszos nyelvét jobban jellemezné,
mint ez: «bízzál fiam, megbocsájttatnak a te bűneid». Máté
9, 2. Ez isteni szózatba belerendül az inaszakadt; lelkében
száll meg először az abszolúció olajágával a galamb, azon
inaszakadt lelkében, kiben az emberiség lelki és testi nyomorúsága
jelképeztetik oly találóan, oly híven, hogy a Megváltó
vele való találkozásában ismerte fel a pillanatot legnagyobb
céljának kinyilatkoztatására, s az ő lelkét választotta ki arra,
hogy bánatának s nyomorának mélységében első fogja föl a
vigasznak hatalmát, mely e szavaiból a világba ered. Emberi
szóval, tehát azokon a hangokon, melyekkel panaszkodunk
és sírunk, — melyekkel az Isten könyörületet ostromoljuk,
halljuk meg egyszersmind azt: megbocsáttatnak bűneid.
Hogy pedig tudjátok, ne csak higgyétek, hanem tudjátok,
hogy a bűnbocsánat hatalma már közétek szállt, hogy erkölcsi világtokban mint régi száműzött kegyelemmel teljesen
megjelent; — hogy tudjátok, hogy az ember fiának hatalma
vagyon a földön a bűnök bocsánatára, mondá az inaszakadtnak
: «Kelj fel, vedd ágyadat és menj». Az emberfia megbocsátja
testvéreinek a bűnöket. Neki hatalma van rá;
emberi akarattal, emberi szánalommal, emberi szóval közli
velük a bűnbocsánat kegyeimét.
Boldog bűnösök, bennetek megnyugvást talált a világon
reszkető nyugtalanság! Mi kell nektek más, mint a Magdolnához
intézett szó : menj és ne vétkezzél! bűneid meg vannak
bocsátva, a pokoltól megszabadultál, adósságod törlesztve
van ...! De az emberfia testvérünk nekünk is; — az emberi
természet valamennyi viselője rá van utalva; hatalma a földön
a bűnök bocsánatára, nem efemer, — hanem örök. Ö Megváltóul
adatott a raboknak és gyengéknek; a gyengéknek
az igazságban, mint tanító ; — a gyengéknek a jóban, mint
bűntörlesztő, áldozó; — a gyengéknek az elszigeteltségben
és visszavonásban, mint vezér, parancsoló, király! Ez a
hármas tekintély folyik össze Krisztusban; ezt a hármas
tekintélyt hagyta az "Isten házában", az "Isten községében",
az "Isten élő templomában", melyben már nem Izrael népe
lakik, hanem minden nép és nemzet. Ezt az "Isten házát" egyháznak
hívjuk ; ennek a nagy testnek Isten a lelke s Krisztus
a feje, s ezen boldog közösség óta a fej s a tagok közt, van
nekünk bűnbocsánatunk.
Istennek úgy tetszett, hogy a bűnbocsátást egy szentséghez
kösse. E rendeletben befejezését nyerte az Isten irgalmas
terve a bünbocsátásra nézve, s épúgy kielégítést nyert a kétkedő ember bizonytalansága. Az "Emberfianak" folyton kell
bűneinket bocsátania; mi mindnyájan akarjuk «hatalmát»
érezni, mindnyájan akarjuk hallani: bízzál fiam ... Íme ez
a kiirthatlan, s következetes vágyódás ugyanaz, mely hajdan
csak bocsánatot keresett; most, miután a bocsánat Krisztus
szavaiban hangzik: ezt a Krisztust keresi. Az egyház szentségei
a mindig élő Krisztusnak velünk való közlekedése. Ha
Krisztus nekünk minden, ha Krisztusnak van hatalma újjászülni,
átalakítani, táplálni az embert; — ha Krisztusnak
van hatalma a földön megbocsátani a bűnt: a hívő lélek az
esz és a szív logikájával keresi ezen áldó hatalomnak közvetlenségét
; — keresi Krisztus bűnbocsátó tevékenységet. E közvetlenség
s e krisztusi tevékenység a szentségekben nyilvánul.
A szentségek annak az írásbeli fogalomnak a Krisztus helyettesítéséről
gyönyörű alkalmazásai. Krisztus orgánumokat állít
fel, amelyekben s amelyek által végzi azt, amit hajdan ö
maga végzett. Az apostolok s az apostoli hivatal különféle
hordozói, mind Krisztus helyettesei, kik Krisztus helyett
keresztelnek; Krisztus helyett bűnt bocsátanak, — Krisztus
helyett tanítanak, — a hivatal csak árny, a szubstancia a
Krisztus; a helyettes ember aktusa csak árny, a szubstancia
Krisztus cselekedete; — az ember szava csak burok, a benne
rejlő igazság a Krisztus tana. «Krisztus helyett járunk el
követségben, úgy mint az Isten intvén : mi általunk.» Krisztus
mi általunk; ez minden cselekvés, minden szó, minden jel
értelme ... ez a szentség fogalma: Krisztus mi általunk
bocsátja meg a bűnt ... ez a penitenciatartás szentsége!
Mily mélyreható félreértése a kereszténységnek a tagadás,
amely a szentségek, s nevezetesen a penitenciatartás
szentsége ellen is irányul. Hogy megakasztja a keresztény
gondolatnak Krisztusról, s a kereszténv érzelemnek s vágyódásnak
Krisztushoz, kifejlését! Megszakítja az összeköttetést,
a boldogító emberi viszonyt Krisztus és a lélek közt;
s midőn fél attól, hogy Krisztus s maga közé idegen, lanyhító
tényezőt csúsztat be, észszerűtlenné és kegyetlenné válik.
S nem fél-e attól, hogy Krisztus embersége szintén köz az
Isten és ember közt? s midőn nem fél attól, hogy Krisztust
Isten s ember közt közbenjáróul elfogadja ; midőn ellenkezést
nem talál abban, hogy az Isten az emberi természetet magára
vette, s hogy e hozzánk való hasonulásban, ez emberi testben,
ez emberi gondolatokban, szavakban az általunk meg
nem közelíthető Istennek leereszkedését s velünk való összeköttetését
eszközölte: miért nem akarja észszerűnek és szívszerűnek
elismerni, sőt az ész s a szív követelményéül elfogadni
azt, hogy ez a Krisztus most se legyen távol tőlünk;
hanem hogy mindazon pontokon, melyeken életünk legfőbb
érdekei felemeltetést és megdicsőülést várnak, melyeken
Isteni közbelépésre számítunk, maga tegyen, maga áldjon,
maga nyugtasson? Ezt a szentségek áltai teszi. Katholikus
kereszténység, tied a győzelem, te megértetted az embert, -
te megértetted Krisztust! Az ember kívánta az Istent testvérének
... ez a megtestesülés, ez a Krisztus; az ember
kívánt Krisztussal emberi viszonyban lenni, vele emberileg
közlekedni, emberi szavai által oktattatni, emberi szavai
által szívét megnyugtatni, s te benne megtalálod ezt is! Te a
Krisztus tekintélyével tanítasz, Krisztus helyett keresztelsz...
Krisztus helyett, oldozasz, Krisztus helyett fenyítsz. Te nem
szakítottad szét az embert; te a kereszténységet nem láthatatlan
hitbe, száraz, vigasztalan, erőtlen absztrakciókba
öltöztetted; kezeidben van az igazság, nem mint angyali,
hanem mint emberi; egyszóval mint istenemberi; az ember és
Isten-fia.
Engedjünk e belátásnak, fénye meglepő. Krisztushoz is
sereglettek emberek, szegény bűnös, terhelt emberek ; —
emberek, kiknek a szégyen volt keresetük, kik a gyalázat
pályáján haladtak; azok leborultak előtte, sírtak előtte,
nyomorúságuk öntudata vagy nyilvános gyalázatuk vádolta ŐKet s Krisztus hozzájuk fordul, vigasztalja őket, megbocsát
nekik. Hol van az igaz kereszténység? Nem lesz-e ott, ahol
ugyanazt teszik azok, kik "Krisztus helyett járnak követségben?"
Az Űr Jézus világosan így rendelkezett s ezt akarta.
A legmélyebb pszichológiával van ez megírva Szent János
evangéliumában 20, 21. «"ékesség nektek. Amint engem
küldött az Atya, én is küldelek titeket." Ezeket mondván
reájok lehelé és monda nekik: "Vegyétek a Szentlelket. Akiknek
megbocsátjátok bűneiket, megbocsáttatnak nekik; és akiknek
megtartjátok, meg lesznek tartva." Gyönyörködjünk e
szavak vigaszos igazságában!
E szavak föllebbentik az egyház organizmusának alapgondolatát.
Krisztus, a világ üdvössége, az üdvözítő hatalmat,
az üdvözítő munkát, mint az áldás folyamát mutatja
be nekünk, mely az Atyából kiindulva a Fiúba áramlik, s a
Fiúból az apostolokba. A munkát, az Istenfia művét ismerjük
; ez az a messiási mű: a bün eltörlése. E mű, e cél kizár
egyszersmind minden kétséget a «bűnök» értelme iránt. Vájjon
büntetést ért-e Krisztus, vagy áldozatot a bűnért? áldozatot
bizonyára nem, mert áldozatot oldozni vagy kötözni nem
szokás; de büntetést sem ért Krisztus kizárólag : mert Krisztus
bűnt jött törülni, ezt bizonyítja a Messiás fogalma ; —
ezt bizonyítja az újszövetség lényege, mely nem a külső megigazulást
vette célba, mint a zsidó törvény, hanem a belsőt;
mert ott tátong a seb, melyre írt nem talált a szív a képekben,
az állat-áldozatokban és mosakodásban; ezt bizonyítja
végül a büntetésnek és bűnnek összefüggése, mert örök büntetést
elengedni, s a bűnt el nem engedni, — ez lehetetlen.
Az Isten barátjává lenni, s tőle elválasztottnak, elátkozottnak
lenni, szintén ellenmondásba vezet. Aki büntetést tud
megbocsátani, az tud bűnt is elengedni; ha tehát Krisztus
hatalmat ad a bűnbocsánatra, valóban a bűn alatt magát a
lélek foltját, az Isten-sérelmet érti. Ez az a páratlan hatalom,
mely az emberjia hatalma, amelyet nem adhatott néki a világ ;
hanem Ő hozta a világra! - ezt adta neki az Atya. Krisztus
ezt hordozza! Most pedig ráruházza apostolaira a Lélek
által; szíve melegét, szeretetét, az ő lelkét közli velük; azt a
Lelket, mely által élünk, melyből újjászületünk; amelyet a
lelkileg holtakra úgy áraszt, mint ahogy Ezekiel látomásában
Isten árasztja lelkét a száraz csontokra s a holtak élni kezdenek! Az apostolok elevenítőink azon szavak erejében : akiknek
megbocsátjátok bűneiket, meg lesznek bocsátva. íme
Krisztus s az apostolok egy művön, egy célra dolgoznak ugyanazon
hatalom erejében ! Tehát:
Egy hatalom, egy tekintély, egy küldetés létezik, mely az
embereket boldogítani fogja: a küldetés és hatalom fölülről.
Krisztus küldetik az Atyától azzal a hatalommal felruházva,
amely az embereket megszentelje és megigazultakká tegye,
mely bűneiket megbocsássa s őket az üdv útján vezesse és
gondozza; Krisztus pedig küldi tanítványait ugyanazon hatalommal
ugyanazon munkára, ugyanazon célra. Amint
engem küldött ... az Atya : én is küldlek titeket ! Tehát az
Isten erejével eszközlött áldás csak a valódi küldöttől jön:
Krisztusban van e hatalom és áldás, mert ő az Atya «apostoia
» ; a Fiú apostolai, vagyis küldöttei pedig bírják ezt a
hatalmat és áldást, mert Krisztus közli velünk. E küldetésen
alapul az egyházi hivatal; az egyházi hivatal valóságos hatalom;
minden népakarattól független. E küldetés s e hatalom erejében
intézi az «egyhazi hivatal» s az «egyházi szolgálat»
Krisztus községét. Ä megtértek nem avégre léptek az egyházba,
hogy ott parancsolgassanak, hanem hogy engedelmeskedjenek.
Nagy nyomatékkal adták értésökre, hogy ők
tagjai lesznek a testnek; eszerint tudták, hogy nekik, mint
tagoknak, már a dolog természeténél fogva szükségképen
kötelmökké vált az egyházi test felsőbb szerveitől eredő ösztönzéseknek
engedelmeskedni. A küldöttek hatalmuk öntudatában
voltak. Szent Pál, Péter, János az ő leveleikben
nagy nyomatékkel emelik ki az apostoli méltóságot és hatalmat,
melynek a hívektől, bár mérsékelten s nagy elnézéssel,
föltétlen meghódolást követelnek, ők bírták s gyakorolták
a hatalmat, s átadták maguk után másoknak. Miként az Úr
monda apostolainak : "Nem ti választottatok engem, hanem
én titeket", úgy mondták azt az egyház tisztviselői a községeknek
: Mi vagyunk, kik mint Jézus követői és eszközei
titeket tanítottunk, megtérítettünk, megkereszteltünk ; ragaszkodjatok
hozzánk, mert nekünk monda Krisztus : «bizony
mondom nektek, amiket megkötöztek a földön, meg lesznek
kötve a mennyben is; és amiket feloldoztok a földön, fel
lesznek oldozva a mennyben is». Máté 18, 18. S e hatalmat
részletezte és meghatározta: «akiknek megbocsátjátok bűneiket
. . .» Az apostolok Krisztus egyházában, az Isten házában,
"Krisztus szolgái és Isten titkainak sáfárai gyanánt"
álltak. A többinek mind hozzájuk kellett csatlakozni; a
hivek «Isten titkainak sáfáraink magukat sohasem tekinthették
; mert nem rendeltettek Krisztustól ; s ennek következtében
mindig alárendeltségben maradtak. Az ősegyház
lelke az apostolok «hivatala» s az általuk behelyezett szilárd,
emberi önkénytől ment «szolgálat», mely azáltal létesült,
hogy az apostolok átruházták teljhatalmukat másokra, mint
Szent Pál Timotheusra és Titusra, kiknek feladatuk volt,
hogy tanítsanak és őrködjenek a tanítmány tisztasága fölött,
tegyenek elöljárókká és prezbiterekké ismét másokat, és a
tőle hallott tannak derék és alkalmas férfiak által való terjesztéséről
gondoskodjanak : ez mind a Szentlélek erejében
történik ; mert Szent Pál mondja a Miletbe hívott ephesusi
elöljáróknak : "Vigyázzatok a nyájra, ... melyen titeket a
Szentlélek püspökökké tett az Isten egyházának kormányzására,
melyet maga vérével szerzett". Aki e hivataltól elszakadt,
mást tanított, vagy fellázadt: az mind, épp ezáltal
az egyházon kívül volt.
Hatalom . . ismétlem, ez a döntő szó! Az apostoli egyházban
voltak hivatalok, szolgálatok, hatalmak ; — az apostoli
egyházban e hivatalok és szolgálatok kötöttek, oldoztak;
szóval az apostoli egyház bírt a kötő és oldó hatalommal Krisztus
helyett és Krisztus nevében, s ha ezt elfogadjuk, nincs nehézségünk
a bűnbocsátó hatalom elfogadásában. A szentírás
pedig világosan említi a kötést és oldást; két helyen mondja
Péternek Krisztus, hogy oldhat, köthet, mint akinél van az
"orszaág hatalma" ; s az egész apostoli kollégiumnak, melyben
Péter is volt, ugyancsak hatalmat ad «bármit» oldani és kötni.
A régi egyház szervezete szolgáltatja nekünk e szavak legvilágosabb
kommentárját s a filológiai soványságok, melyeket arra
nézve felhoznak a protestánsok, hogy a "kötni és oldani" kitétel
nem jelent valóságos jogot-, törvényt-, büntetést-szabó,
kormányzó hatalmat, a századok életével szemben csak
gyönge döngicsélésekül tűnnek fel. De a filológia is hangosan
bizonyítja, hogy a zsidó nyelvszokás a legrégibb rabbinoknál
átlag, midőn parancsról, tilalomról, törvényhozásról vagy
kormányról s törvényeltörlésről van szó, ez igéket használja ;
— a görög szentírásban csak két helyen jelentenek annyit,
mint megengedni, megtiltani, parancsolni. . . máshol mindenütt
hatalmat jelentenek; e jelentést a profán «graecitas»
is fönntartja s szemetszúró példa rá Isis királynénak siciliai
Diodor által említett sírirata : "Én vagyok ez ország királynéja
Isis . . . amit én megkötök; azt föl nem oldja senki". Ez Isis
királynői hatalma! Különben eltekintve a «kötni és oldani»
általános s elvontan vett jelentésétől, ez a kifejezés "bűnt
oldani" sohase jelent mást, mint bűnt bocsátani, akár a szent,
akár a profán írásban.
Lehetne tán még egy tárgyi nehézség e kötőhatalom
jelentése iránt. Azt kérdezhetni ugyanis, mit jelentsen az:
bűnt kötni, bűnt meg nem bocsátani? miféle hatalmi aktus ez?
Ennek is van kifogástalan és határozott értelme. A bűnök megkötése
jogérvényes döntés, melynél fogva a bűnös bűnében,
annak átka és terhe alatt elmarasztaltatik; a feloldozás
kegyelmére méltatlannak ítéltetik; ugyancsak döntés, mely
kiszabja neki a föltételeket, az eljárási módot, a bűnhődést,
s megtartja s leköti őt e hatalomtól való függésben, hogy
kijátszásával vagy mellőzésével a bocsánatot meg ne szerezhesse.
Azonkívül minden bűnössel szemben is gyakoroltatik
a kötő hatalom az elégtétel kiszabásában; mert mint a szó
maga mondja: kötni annyit tesz, mint kötelezettség alá
vetni, — valakit valamire jogerővei kötelezni és pedig itt
nem adás-vevés, vagy másféle szerződés által, hanem egyenesen
a fönnhatóság révén. Midőn az egyházi hatalom minket
bizonyos cselekedetekre kötelez, kötő hatalmát gyakorolja.
Szóval: akár old, akár köt: erkölcsi és természetfölötti
hatalmával él, amelyet Krisztus adott neki.
Krisztus szava, s az imént adott magyarázat e hatalmat
isteninek nyilvánítja. A farizeusok nehézsége, hogy kicsoda
bocsáthatja meg a bűnt, hacsak nem az Isten, a legkezdetlegesebb
jogi fogalmak következménye; azért természetes,
hogy az apostolok e hatalmat attól nyerik, akié, t. i. Istentől.
Ember nem bocsáthatja meg az Isten sérelmét... mindenesetre
nem, a maga merő jószántából és kedvéből; de hiszen
e nehézség nem egyéb, mint félreértése az egész, "egyházi
szolgálatnak" és a «szentségek» lényegének ; mert az ember
épúgy nem moshatja meg a lelket a bűntől, amit keresztségnek
hívnak, mint ahogy bűnt nem bocsáthat meg egyszerű
bírói kijelentés által s a keresztségét mégis az újjászületés
szentségének mondjuk. Mondjuk tehát e bűnbocsátást is
szentségnek s a nehézség eltűnik. A bűnbocsánat szavai
Krisztus nevében, Krisztus helyett mondatnak, s a bűnbocsátás
szavai "szentsegi szavak". Állítsuk párhuzamba e
hatalmat más, Istentől nyert hatalommal; holtakat feltámasztani,
isteni hatalomnak műve! mit tesz az az ember,
akinek e hatalom jutott? semmi mást, mint amit máskor
tesz: akar! Így például: mi történik, mikor járni akar valaki?
az akarat elhatározza magát, s egy akarati működést létesít,
mely determinálja a "járási hatalmat" ; s mi történik, ha a
holtat feltámasztja a szent? akaratában egy elhatározás kél:
akar, s ez akarat determinálja a holtakat feltámasztó erőt;
de ez nincs benne; ez az Istené! íme az Isten úgy rendelte,
hogy e kegyelemmel kitüntetett ember akaratának megfeleljen
az isteni erőnek e tette. Épen így vagyunk a szentségekkel.
Krisztus rendelte, hogy az ő nevében eszközölt cselekedetek,
s a helyette mondott szavak kíséretében működjék az
isteni erő. Máté 18.
Az ember folyton iparkodik gyengíteni az istenit. Gravitál
az Istenről való gondolataival is a szükkörű és lapos
«én» központjába. Nem vesz magának bátorságot, nincs elég
szíve, hogy merészen nézzen bele az isteni gondolatokba.
Hol tapasztaljuk ezt inkább, mint a theológiában? Az ember
kicsinyhitűsége visszhangzik azokban a csűr-csavart magyarázatokban,
melyekkel az Isten Fia szavait, hogy apostolai
bűnöket bocsássanak, gyengíteni akarják. Talán csak kijelentik,
hogy meg vannak bocsátva ; — talán csak buzdítanak,
hogy meg fognak bocsáttatni; — talán e szavak nem mondanak
mást, mint azt, hogy a keresztség kiszolgáltatása által
bocsáttatnak meg a bűnök ; s miért mindez? mert nehéz elhinni,
hogy Isten embernek ily hatalmat adott; de ha
adott ...?!
E lapos gondolat nem új; de még régibb Krisztus szavainak
közvetlen értelméhez való ragaszkodás. A bűnbocsátás
fönséges hatalmában való hitet az egyház hagyománya,
mindennapi élete, küzdelmei, fájdalmai, könnyei bizonyítják.
Ugyanazon érvekkel élt, amelyekkel mi; hatalmát Krisztus
szavaiból Péterhez: «neked adom a mennyország kulcsait . . .»
(Máté 16, 19) s a többi apostolokhoz intézett megbízásból . . .
(Máté 18, 18) s Jánosnak oly világosan élénkbe adott verséből
. . . (Ján. 20, 21) bizonyította. Föllázadt ellene Montanus,
•— követte Novatianus. A montanisták elismerték, hogy van
az egyháznak bűnbocsátó hatalma, de tagadták, hogy ez a
hatalom minden bűnre kiterjed; különböztettek ugyanis
bűnök közt, amelyeket az egyház feloldozhat, s olyanok közt,
amelyektől fel nem oldozhat. Az Istenhez utasították a bűnöst;
elválasztották Krisztust egyházától; nem bírtak fölemelkedni
a szeretet követeléséhez, mely az Isten tetteit és szavait az
egyházban megtestesülve akarja látni. A sötét Tertullián, ki
kezdetben az egyház minisztériumát a bűnbocsátó hatalommal
felruházva tisztelte, — "ha azt gondolod, — írja ő —
hogy még zárva van az ég, emlékezzél rá, hogy az Úr Péternek,
s általa az egyháznak hagyta a kulcsokat" (De poenit.
c. 10.), később Zefirinus pápát így szólítja meg : «Mutasd ki,
apostoli férfiú, a prófétai csodatetteket, s akkor én is elismerem,
hogy isteni hatalmad van, s hogy méltán tulajdonítasz
magadnak bűnbocsátó hatalmat». (De pudicitia c. 21.)
Tertullián rosszul argumentál! Nem a prófétai csodatettek által,
hanem a kulcsok hatalma által nyílik meg az ég. Novatián
is az Istenhez utasította a bűnösöket; nem mondta, hogy ne
bánják meg bűneiket, s hogy ne vezekeljenek ; de távol tartotta
magát minden ítélettől; nem akart oldozni, de nem is
akart kötni; a bűnösök magukra maradtak, néztek az égre,
kiáltottak, s nem kaptak feleletet; nem érezték, hogy Krisztus
testében vannak! Novatian és hivei pedig, a «tiszták»,
beérték tisztaságukkal, s meghagyták a tisztátlanokat
mocskaikban.
De az egyház fel nem adta az apostoli gondolatot, hogy
Krisztus helyett old és köt ; nem kötött velük békét azon
magyarázattal, hogy hiszen a bűnbocsátás csak buzdítás,
csak kijelentés, hogy az Isten megbocsát. Nem ; ha úgy érti
a kereszténység Krisztus szavait, akkor a paracletus Montanus
, Prisca és Maximilla próféták, Novatián, az előkelő,
tiszta, katharos közönség, a szellem arisztokráciája, mind
kezet fognak vele ; de megmaradt hite mellett, s ez ellenkezése
biztos érvül szolgál, hogy az újkori kétkedők Montántól
és Novatiántól vették Tertullián szavai szerint — mint az
áspis kígyók a viperától, — a mérget.
E hitéből kell magyarázni a zsinatok és pápák kánonjait,
amelyek a bűnök minősége szerint különböző büntetéseket
szabnak a bűnösökre. Szent Cyprian ránk maradt iratainak
nagyrészét a szorgosság írta, hogyan, mint kell az
«elesettekkel» bánni; hogyan kell az üdvösség elvesztésének
veszélyében forgó lelkeket a penitencia keserves gyakorlatai
után az Istennel kibékíteni, "nekik a békét megadni". A bűnökkel
bíbelődő, s az értük járó büntetéseket szorgosan mérlegelő
eljárás felnyúlik az apostoli korba. Római Kelemennek
tulajdonított iratokban csak oly kitételeket olvasunk, mint
akár egy újkori pasztorálisban. Nyssai Gergely, a theológus.
az ő kánoni levelében a bűnöket bocsátó egyház figyelmét és
okosságát s körültekintő mérsékletét tükrözteti ; a gondolat
mindig ugyanaz : "aki általatok fenyíttetik, rászorulván a
bűnhődésre vétkei miatt, az a halhatatlan életből és dicsőségből
is ki van zárva, a hívek szemében becstelen, s Istentől
el van vetve".
Hová akarunk appellálni, midőn látjuk, hogy a II. századbeli
Montanussal éles ellentétben álló egyház bűnöket
bocsát? Talán az első századhoz? hogy az összeköttetés
nincs egy ponton sem megszakítva, azt Hermasnak «Pastor-a
, Kelemen valódi levele, s a következő fejezetben általunk ecsetelendő apostoli egvház állapota bizonyítják. Vagy
talán a történeti folytonosság megengedésével, inkább a
bűnbocsátás tagadhatatlan tényének más értelmet adnak, azt
ugyanis, hogy az egyház nem bocsátotta meg a bűnt, mint
Isten megbántását, hanem a bűnt, amennyiben az egyházi
község hírnevét és szentségét sértette?
Voltak, akik azt állitották, hogy az egyház midőn "bűnöket
bocsátott", nem tett mást, mint hogy elengedte a kánonok
által szabott büntetést, vagy a kiállott büntetés után kiengesztelte a bűnösöket a községgel. Megengedik, hogy van
az egyházban egy «külső fórum», mely az egyház sérelmeit, —
lévén a bűn egyszersmind az egyház parancsainak megszegése,
s következőleg az ő tekintélyének megsértése is, —
megtorolja ; de tagadják a «belső fórum» létezését, mely az
Isten előtt latba eső vétket, magának az Istennek sérelmét,
eltekintve minden egyházi és társadalmi viszonytól, megbocsátaná.
A katholikus tan e kifogásokban csak a történelem
világától össze-vissza átjárt, fogyatékos fátyolt lát, melyet
a hamis tan saját kétkedő arcára borít. A kérdés teljesen
átlátszó, amelyet nem is tehet zavarni! A «külső fórum»
ellen Tertullián egy betűt sem irt volna; mert Montanus
tagadása bizonyára nem vonta kétségbe az egyháznak, hogy
úgy mondjam közjogi követelését, amellyel minden társulat
és egylet bírt, hanem a bűnbocsátást, amelyet az apostolok
gyakoroltak, kik Jézustól isteni hatalmat nyertek. — A keresztség
bűntörlesztő hatalmát elismerte; ugyanezt a bűntörlesztő
hatalmat más alakban, a keresztség után elesett lelkekre nézve, tagadta. Előtte a keresztség által megszentelt lelkek, ha megint bűnbe estek, bocsánatot újra az egyháznál
nem kereshettek: a keresztség által az egyház egyszer már
megadta nekik a bocsánatot; — más hatalma nincs neki.
Nem értett-e valóságos bűnbocsátást, amely Isten előtt
megígazulttá tesz? A még katholikus Tertullián az egyházi közfelfogásnak
ad kifejezést, midőn a penitenciatartást a keresztséggel
szemben második penitenciának (bűnbánatnak) hívja ;
tehát a penitenciatartás úgy törli el a bűnt, mint a keresztség,
vagyis Isten előtt; így tartja ezt alexandriai Kelemen;más
helyen, ugyancsak Tertullian, a penitenciát az üdv
második pharosának mondja. Alexandriai Kelemen vonatkozással
a szentírásra, mely a keresztségét újjászületésnek
hívja, a penitenciatartást második születésnek mondja;
szóval a penitenciatartásról, mint bűnbocsátó hatalomról
szóló felfogást visszhangoztatja az egész régi egyház. Keresztség
és penitencia egyaránt az üdvözülés s a menekülés
kapuja, az elsőn a hitetlen bűnösök, az utóbbin a keresztelt
bűnösök vonulnak fel. Mindkettő Krisztus vére erejében áll
fönn, Krisztus vére pedig a bűnös lélekre szivárog le. Krisztus
vére csak az Istent engeszteli, «a bűnt megváltja Krisztus
vére, vagy a keresztségben, vagy a penitenciatartásban, mely
hasonmása a keresztség kegyelmének az Üdvözítő kimondhatlan
könyörületénél fogva»; mondja Szent Jeromos (Diai.
1. adv. pelag. n. 33.).
Ez utóbbi gondolatokban a penitenciatartás szentségi
méltósága is fel van tüntetve, de ezzel most nem foglalkozunk.
A deciusi üldözések által megrendített egyház ugyancsak
tudta, hogy mily penitenciát szolgáltat; szüksége volt
rá "hittagado gyermekei számára". S mit ír Cyprian ezekről
a szenvedélyes, a föloldozást rohamosan követelő elesettekről
: "mielőtt bűneikért, eleget tettek, mielőtt vétkükért
penitenciát tartottak, mielőtt a haragvó Istent az elkövetett
bűnökért meg [nem] engesztelték, a béke kikötőjébe gondolnak
vonulhatni, melyet némelyek hamiskás szép szóval ígérgetnek".
Azért korholja Therapius püspököt, aki valami Viktor
nevű szuszpendált prezbiternek "mielőtt penitenciát tartott
és az Úrnak, ki ellen vétkezett, eleget tett, korán és sietősen
a kiengesztelődés kegyelmét megadta" (Epist. ad Fidum.).
Már pedig, ha a penitencia arravaló volt, hogy az Isten bántásáért
eleget tegyenek, hogy a bűnösök Istent megengeszteljék
; ha a penitenciát azért kellett tartani, mert e nélkül a
kiengesztelődés Istennel, mely csakis tőle függ s amelyet az
egyház ad, meg nem történik : világosan következik, hogy a
bűnnek bocsánata alatt csak az Isten sérelmének, s nem az
egyház megbántásának bocsánatát érthették, amelyet tulajdonkép
maga Isten ad, midőn annak kiszolgáltatását az ő nevében,
az ő hatalmával az egyház eszközli. A régiek fogalma szerint
az egyház Krisztus folytonos teste, az egyházban van a Krisztus
; ő keresztel, ő old ; ha a szentségi tan még nem is volt kifejlesztve, de az egyházi öntudatban és életben, mint közvetlen
gyakorlat folyton érvényesült; az egyház oly közel
áll Krisztushoz, hogy bizonyos cselekedeteket Krisztus általa
végeztet; az egyház «ministerialiter» kegyelmez és elitéi;
Krisztus teszi, de az egyház kezével, A különböztetés KriszUis
ás az egyház közt sohasem szakítja meg ezt a benső összefüggést
; tartsuk ezt jól szem előtt : a szentatyák, midőn
valamit az oldó és kötő hatalomban csakis Istennek tulajdonítanak,
ez soha sincs az egyház kizárásával mondva, mert az
egyházzal Krisztus old és köt: amiket megkötöztök a földön,
meg lesznek kötve a mennyben. Ha tehát Ágoston azt mondja,
hogy az egyház azért endelte a penitencia időit és állomásait,
hogy a bűnös «eleget tegyen az egyháznak is», ez teljesen
igaz, s nem származik belőle semmiféle ellenkező vélemény;
mert az egyház, mikor ítél, kell, hogy ismerje, vájjon a bűnös
igazán bánja-e bűnét, s midőn a bűnös ezt a penitencia gyakorlata
által nyilvánvalóvá teszi, ezáltal az egyháznak is
eleget tesz.
A keresztség és penitencia közt való különböztetés, ez a
nagy előszeretettel fejtegetett párhuzam bizonyára szemeink
elé állítja azt is, hogy a bűnbocsátó hatalom, melyről itt szó
van, nem volt azonos a keresztséggel. Az eretnekek kislelkűsége
sohasem szállt oly mélyre, hogy a keresztség erejét is
tehetetlennek tartsa bármily enorm bűnökkel szemben;
nem ; a keresztség minden bűnt törül még a kétkedő ember
szemében is ; kétkedésük csak ott kezdett kísérteni, ahol a
keresztség után kezdődik a bűn, s ahol az elesett kereszténynek
biztatásul rámutat az egyház a kulcsok szimbólumára,
a hatalomra, mely old és köt, melynél fogva, akiknek megbocsátja
bűneiket, meg lesznek bocsátva, s akiknek megtartja,
meg lesznek tartva ... E szavak hallatára a benyomás közvetlensége
kizárja a lehetőségnek még árnyékát is, hogy
Krisztus itt a keresztelést érti. Ki zavarhatja össze a keresztségét
oldással és kötéssel? Kicsoda a mosás szertartását erkölcsi
kötelékek jogérvényes megszüntetésével vagy megerősítésével?
Itt hatalomról van szó, melynek két különálló
aktusa van, mely gyakoroltatik akkor is, ha old, akkoi is, ha
köt. Senki sem gyakorolja a természetfölötti, kötési hatalmat,
mikor nem keresztel; a keresztelési hatalomnak nincs két
aktusa: keresztelni és nem keresztelni; de igenis, aki nem
oldja föl a bűnöst, hanem megköti, az természetfölötti,
krisztusi ténykedést végez. — Azonkívül méltán kérdezzük :
miért korlátozzuk Krisztus szavait igy: «amely pogányoknak
megbocsátjátok bűneiket, t. i. a keresztség által, meg lesznek
bocsátva ?» ha Krisztus, mint azt e magyarázók megengedik,
igazán bűnbocsátó hatalomról beszél, s ha e hatalmat sehogy
sem korlátozza, sem a személyeket illetőleg, mert azt mondja
«akiknek», sem a bűnöket illetőleg: miért korlátoznék akkor
mi ekkép, hogy csak a pogányokat érti ? s miért csak a pogányokat,
s miért nem a keresztényeket? vagy talán ez utóbbiak
hátrányosabb hetyzetben legyenek? Valóban különös!
Krisztus az egyháznak annyi kegyelemszert, annyi eszközt
adott a hívek üdvének előmozdítására, mely üdvösséget
egyesegyedül a bűn gátolhatja ; s a bűnnel szemben, mely
már a kebelében lévő lelket nyomja, üres kézzel áll az egyház,
nem segíthet nyomorultjain; gyógyszerei az idegeneknek
szolgálnak ; gyermekeivel szemben vigasztalan s tehetetlen!
Ha pedig az egyháznak valóban van hatalma Krisztustól
arra a célra, melynek Krisztus szolgált; ha az egyháznak
valóban kell folytatnia Krisztus művét, mely a bűn rontása :
akkor e hatalmat a keresztelésre szorítani nem l e h e t ; e hatalom
sokkal tágasabb, általánosabb, közvetlenebb lesz, s fel
fogja magán tüntetni Krisztus szívének, a lelkek üdvözítőjének,
szeretőjének, orvosának hatalmát.
Hatalom ... ez a jelszó. A keresztelés nem felel meg a
specifikus egyházi fogalomnak a hatalomról; e hatalommal
bír mindenki, e hatalommal bir a pogány, a zsidó is; nincs
az egyházban más hatalom? legyünk meggyőződve, a montanizmus
éltető idege ugyanaz, mely a reformációban erjedésbe
ment, s Krisztus testének nagy romlását vonta maga után.
A bűnbocsátó hatalom tagadása csak részlet abból a nagy
tagadásból, mely az egyházban minden apostoli hatalmat,
minden különálló, a laikusoktól megkülönböztetett papságot,
mely e hatalom hordozója, tagad[ja]: a hatalom nem kell nekik!
Azért a régi egyház az ő vitáiban egymásután citálta
e három idézetet: Máté 16, 18. Máté 18, 18. János 20, 2 1 ;
. . . s midőn bűnbocsátó hatalomról volt szó : appellált a
mennyország kulcsaira, vagyis a hatalomra, mellyel megköthet
mindent, s oldhat mindent úgy, hogy meg lesz kötve,
illetőleg föl lesz oldva a mennyben is! S nem hiába mondja
Tertullián Zefirinus pápáról (de pudit. c. 21.) «nec imperio
praesidere, sed ministerio sortitus es», a te dolgod nem uralkodni,
hanem szolgáim ; te nem az uralom, hanem a szolgálat
elsőségét nyerted; mondom nem hiába mondja; mert bár
igaz értelme is van e szavaknak, de itt a tendencia az, ami
nyom a latban, s nem a szó. Tertullián jó montanista lett, s
midőn bűnbocsátó hatalmat vonakodik az egyházban elismerni,
tagadja átlag az egyházi hatalmat.
Tehát a Messiás bűnbocsátó hatalommal jött le a földre;
ilyen Messiás kellett az emberiségnek ; s ezt a bűnbocsátó
hatalmat átruházta másokra, űgy, hogy ez áldásthozó hatalommal
szemben áll minden bűnös szív, s nem kell a Messiás
korába visszavágyódnia, — egész a világ végéig.