K. H.! Van egy vágy, mely oly általános, mint maga az
emberiség; oly tartós, mint maga az élet. Még a halál sem
szünteti meg, mert ez a vágy a halál utáni örökkévalóságot
is felöleli magába. Ez a vágy, ez a szüntelen törekvés az élet
utáni vágy. Minden életet keres, élet után vágyódik. Tudomány
mint rendszer, műveltség mint gyakorlat, művészet
mint az igaznak szép formába való öltöztetése — minden
életet keres. De, sajnos, sokan nem az igaz élet kútforrásánál
keresik az életet. Posványokba merülnek el, és halált lehelnek
élet helyett.
Hol keressük mi, k. h., az igaz életet? A mai evangélium
reámutat az igazán éltető asztalra s az igazán éltető ételre.
Reámutat az örök élet kenyerére, és megmutatja nekünk az
Úr asztalát. Itt van az élet az Úr Jézusban!
Azóta van élet, igazi, emberi, mélységes, szerencsés,
gazdag élet, mióta az isteni élet az Úr Jézus lelkében emberi
gondolattá lett; mióta az isteni szeretet az Úr Jézus szívében
emberi érzéssé lett; mióta az isteni vágy teremteni embert,
amelyet Ádám óta kivinni nem sikerült, Krisztusban szerencsésen
érvényesült! Tehát hogyha kell élet gondolataitoknak,
merítsetek itt; ha kell harmonikus érzés szíveiteknek, melegedjetek
itt. Ha kell tökéletesség, ültessétek át ezt magatokba.
S mindennek a módja s a nyitja : egyesülés Krisztussal! Ime,
az eucharisztia semmi egyéb, mint egyesülés. Az eucharisztiában
a kenyér színe egyesülésre hív : egyetek, de vigyázzatok,
hogy az evés csak jel s egyesülést sürget, egyesülést,
ahogy a lelkek, ahogy a szívek egyesülni szoktak. Lelkek
akkor egyesülnek, ha egyet gondolnak; szívek akkor egyesülnek,
ha egyet éreznek. Emberek akkor egyesülnek, ha
szeretetben egyesülnek. Mi az Úrvacsora? A lelkek egyesülése
a gondolatok közlésében, szívek összeforrása az érzelmek
egységében. Mi az igazi szentáldozás? Krisztus gondolataival
való töltekezés, Krisztus érzelmeitől való felgyulladás,
Krisztus hasonmásának kiverődése a szemen, homlokon,
ajkon, beszéden, szereteten, szíven, életen, az egész életen,
az egész emberen.
Megvan tehát a programm, hogy hogyan kell áldozni.
Áldozni úgy kell, hogy az ember a lelkét eltölti az Űr Jézus
gondolataival. Úgy menjetek k. h. áldozni, mint akik mennek
fölvilágosodni s ugyanakkor megnyugodni az Úr Jézus gondolataiban.
A Krisztus-kép ott tárul föl előttünk ; ott néz az
Úr Jézus mélyen bele a lelkünkbe, úgy, hogy képét soha többé
el nem felejtjük. Ha nézek egy képet, akkor én a művész
gondolataiban megnyugszom, s nyugalmam valóságos élvezetté
lesz, élvezek s gyönyörködöm. A mi felvilágosodásunk
is ily megnyugtató és élvezetes kontempláció ! Én nézem őt,
ő néz engem. Valahányszor ily megnyugodva nézzük az Urat,
mindannyiszor belénk folynak át az ő gondolatai s erőnket
fokozzák. Ilyenkor lelkünk egyesül az Úrral s megpihen
benne.
Nézzétek meg, k. h., a szentírásban a lélek megnyugvasának jeleneteit, valóságos Úrvacsora-jelenetek. Ott ül
Betániában Mária az Ür Jézus lábainál. Ez Ürvacsora. De
hisz ott nem esznek ! Az evés az egyesülés jele, az itt is megvan
; a lélek itt is megnyugszik. Mikor Mária az Űr Jézus
lábainál ül s szeme az isteni Megváltónak nemcsak szemébe,
hanem lelkébe is elmerül, a szerető lélek megpihen jegyesében.
Pihenés a jegyesben: az Ürvacsora. Térjetek be az első
zöldcsütörtok estéjén az Ürvacsora termébe. Az aggódó
gondolatok ott elcsitulnak s tizenegy lélek függ a Mesteren,
ki értük imádkozik. Ez Úrvacsora. Nem a vacsora miatt,
hanem a lelkeknek megnyugvása miatt a Mesterben. Nézzétek
a húsvét reggelét; ez Magdolnának az Ürvacsorája.
A kétkedő, reményeiben megtört lélek hogyan tud úrvacsorázni,
hogy tud egyesülni, hogy tud megnyugodni a Mester
gondolataiban, azokban a győzelmes gondolatokban ! Nézzétek
húsvét délutánján az emmausi tanítványok útját;
két ember, akik lemondtak reményeikről, hogy gyullad fel
s hogy nyugszik meg azután két ily kislelkű szív egy nagy
lélek közelében! Ez Úrvacsora. És a húsvét estéje az egész
apostoli gyülekezetnek Ürvacsorája. K. H., mi megyünk
úrvacsorázni, megyünk megnyugodni az Úr Jézus biztató,
győzelmes gondolataiban. Megyünk a szentáldozáshoz, hogy
világi nézeteinket, gondolatainkat, sokszor meghasonlott,
maga-magával nem bíró lelkünket Jézus szívén földerítsük
s megnyugtassuk, hogy szent békénk legyen.
Az Oltáriszentség továbbá nemcsak azért nyugtatja
meg lelkünket, mert gondolatainkat Jézusban megpihentetjük,
hanem azért is, mert hitünket rendkívül megerősíti.
«Est enim memoria mirabilium.» Hitünk az Isten csodálatos
műveivel áll szemközt. Ime az Oltáriszentség az Úristen
csodálatos műveinek emléke. Nagy emlék, melyben megújul
Krisztus megtestesülése és szenvedése. Nagy emlék,
mert csodásan van jelen itt az Úr, s jelenlétét is csodák bizonyítják,
amilyenek nagyszerű emléke a fenséges orvietói
dóm. Nagy emlék, amelyhez az emberi lelkeknek annyi
csodálatos tünete, az aszkézis annyi titka, az elragadtatások
felséges sora fűződik. Est fidei mysterium ! A hit titka.
Csodák alkotják, csodák kisérik e titkot. Ilyen a bolsanoi
csoda. A miséző pap egyszer kételkedett, vájjon igazán van-e
az Oltáriszentségben Krisztus teste s vére, s ime Úr-fölmutatáskor
a bor a kehelyben piros vérré változott, felforrott,
kiömlött s elárasztotta az egész oltárt; ennek emlékére építette
IV. Orbán pápa a felséges orvietói dómot. De nem annyira ezek a csodák, mint inkább azok az eleven csodák, a
bámulatos szentek bizonyítják az Oltáriszentség valóságát,
kik nem ettek más ételt, mint eucharisztiát s kik oly erősek
voltak, hogy legyőztek mindent.
Legyünk mi is az eucharisztia eleven bizonyítékai buzgó
életünk által, melyet az Oltáriszentségből merítünk. Változzunk
el tőle. A mi gondolataink gyenge gondolatok; szürke
gondolatok, melyekben nincs meg a hitnek világa; a kétely
gondolatai, világias, földies gondolatok, melyekben nincs
lendület, nem értjük meg önmagunktól: mire való az eucharisztia?
Ki kell váltani az Úristen gondolatait. Igaz, hogy
megtette ezt már az isteni Megváltó, mert az evangélium
csupa isteni gondolat, emberi kiadásban; csakhogy az Oltáriszentségben
ezeket a gondolatokat mintegy tüzes bélyegzővel
nyomja bele lelkünkbe. Nekünk az eucharisztia az isteni,
a krisztusi életnek orgánuma; magunkhoz vesszük s élni
kezdünk. Valamint az orgona a búgó szelet zenévé változtatja
s a szem a sötétségből világosságot teremt: úgy Krisztusnak
nagy lelke is a földi életbe isteni életet gondol és teremt.
Hozzájárulunk s mondjuk: Gondolataink szavak, üres szél,
teremts belém életet; sötét éther vagyok, legyek világosság !
Mi nem akarunk ragaszkodni a mi gondolatainkhoz. Ezek
annyiszor kompromittáltak, annyit kínoztak; sötétségbe
tereltek; mit szeressek rajtuk? A világ gondolatai sem imponálnak,
hisz annyi sok ember szenvedett hajótörést miattuk ;
mi súlya legyen a nagy világ ítéletének előttünk, kik már
kiéreztük, hogy az Úr Jézusban egy harmonikus, gazdag
életnek világa áll előttünk. Mit zavarjon engem ember, ki
nagy szavakkal és nagy tehetségekkel kiindul világgá s életet
akar teremteni, de azután magamagával sem bír? Mit menjek
emberek után, akik ha nagy tehetségek is voltak, azzal a
sóhajjal haltak el, hogy : "több világosságot". Ily lelkiélet,
akármily költemények fakadjanak belőle, akármily szobrokat
tudjon faragni, akármily színekben tudja rálehelni
ideálját fára és vászonra, nekem nem imponál. Nekem kell
az élet, mely egész embert tud kialakítani, amely az észt,
ezt a végzetes tehetséget, melyet az Úristen adott, hogy őt
megismerjük, melynek az a szerencsétlensége, hogy őt ritkán
ismeri meg, le tudná foglalni, igaz tudománnyal tölteni és
megnyugtatni; ezt végre is tökéletesen csak a hit teszi.
Azért, k. h., mi úgy akarunk áldozni.
Azonban nemcsak az emberi ész, hanem az emberi szív
is követeli a maga részét. Ezt az emberi szivet kétféle érzelem,
kétféle szeretet foglalja le. Caritas et cupiditas. A cupiditas
olyan mint a tűzvész, mely az emberiségen nyilai ; kéj- és
élvezetvágy; tűz, mely emészt és perzsel, szomjassá tesz
és kínoz. A világ csak úgy szívja és szomjazza e tüzet. Ennek
következménye nemcsak a gőg, mely az észre veti az árnyékát,
hanem egyszersmind a szenvedély, mely az emberi szívet
teszi tönkre. Le kell foglalni az emberi szivet a szent szeretetnek,
hogy az a másik szeretet, mely mohó és falánk, mely az
állat szenvedélye, csökkenjen bennünk. Nutrimentum caritatis
et imminutio cupiditatis . . . ubi Caritas, ibi cupiditas
non est. Ez nem fog egészen sikerülni, csak az égben ; de
biztos, hogy mihelyt a szeretet, a tiszta Caritas kigyullad,
annak a másik lángnak tápja elfogy, s a láng eloltódik. Ó igen,
a szent szeretet elég hatalmas arra, hogy a szívek bomoljanak
utána ; elég hatalmas arra, hogy a világot felgyújtsa.
Ezt főleg az eucharisztiában teszi. Az Ür Jézus bennünk a
szent szeretettel legyőzi az érzéki szeretetet. Ügy gyönyörködtet,
úgy melenget, hogy más után nincs kívánságunk; megvan
élvezete és gyönyöre, mást nem keres. A lélek olyan,
hogy, mint Szent Gergely mondja, «aut delectatur infimis
aut summis»; s ha megvan a «summum», elfelejti azt, ami
«infimum».
Az Oltáriszentség még azáltal is töri bennünk a rossz
szenvedélyt, a szennyes szeretetet, hogy az Ür Jézussal
egyesülve a castissima caro sopit concupiscentiam. A legtisztább,
a legszűziesebb test érintése a mi forró vérünk
törvényét megtöri.
Gondolom, k. h., hogy még sok mindenfélét lehetne
emellett fölhozni, de végre is arra a következtetésre jutnánk :
«Eucharistia est magnum vitae adjumentum», az életnek,
annak a gazdag életnek segítsége. Akár lelkemet, akár szememet
akarom megnyugtatni és azt derültté tenni, akár a szív
szenvedélyeit akarom letörni, azután megnemesíteni: segítségem
az eucharisztia. Iparkodjunk tehát jól áldozni, az Úr
Jézus gondolataival s az Űr Jézus szeretetével töltekezni.
Tanuljunk meg szentáldozni, vagyis önmagunkat emancipálni
gyenge gondolatoktól s a szív rendetlen vágyaitól;
az Úr Jézus gondolatainak békéje : ez lesz az igazi Ürvacsora.
(1904)