Zöldcsütörtökkel be nem értük ; az nyomott, bánatos
nap ; a hívőknek pedig örömünnep kellett; mert fölujjongott
a lelkük abban a tudatban : Itt van Jézus ; itt van
köztünk ! Ezt hirdeti a három evangélium s Szent Pál, ezt
a katakombák homálya, ezt a győzelmes, klasszikus, vértanúi
nemzetség, s az alázatosan hívő s gót dómokat építő középkor.
Ezt mi! Forró ez a nap, nem a napsugártól, hanem az
áhítattól; illatos, nem a mezők virágaitól, hanem a szívek
fakadásától; «solemnis dies».
a) Ünnepel hitünk, mert diadalt ül. Ki akarják küszöbölni
az Istent, feledni s feledtetni, félreértik, el-elsötétítik,
mindhiába ; köztünk él, közénk áll s mondja : Itt vagyok.
Nem emléke van itt, hanem ő, ő maga. Folyton van itt
hitetlenség, hűtlenség, hálátlanság, nemértés dacára. A valóságos
Krisztus, a rejtett Isten. Itt van az Űr ..., beszéljünk
s félrebeszélünk örömünkben. Itt van. Éreztük, sejtettük,
hogy így lesz valahogy, s íme, így van ; sejtettük, hogy bár
végtelen, mégis közel lesz, — hogy érthetetlen s mégis érezhető
lesz, — hogy sokat, mindent elvisel, s mégis rettenthetetlenül
kitart köztünk ! Ah, a hit ünnepel és csodál és élvez. Mint
ahogy a sas a magas égen úszva gyönyörködik a mélységen :
úgy úszunk mi a magasban s gyönyörködünk Istenünkben ;
mint ahogy szárnya feszül, s mégis élvez : úgy vagyunk mi;
értelmünk elapad, de érzésünk tengerré dagad. Credo, credo..
b) Ünnepel reményünk, mely bátorsággá fokozódik az
Oltáriszentség közelében. S rászorulunk. Sokszor megszáll
a csüggedés. A lelki élet nélkülözi a lármás, izgató motívumokat,
melyeket a közélet s a tömegpszichológia nyújt. A világ
benyomásaiból sem meríthetünk rokonérzést és buzgalmat.
Roppant sok kísértéseink láttára félelem, aggodalom, csüggedés
szállna meg lelkünket; de az Oltáriszentség atmoszférájában
gyöngeségünk vész s erőnk ébred, s az erő s öröm merészséget,
bátorságot önt belénk, felemeli fejünket s énekelni
tanít. Szent Terézia mondja, hogy a lelki életben époly szükséges
az alázat, mint a bátorság. Mind a kettőt a szentáldozásban
fejlesztjük hatalmakká. Oroszlánokká, sasokká nevel.
«Sumam de medulla cedri sublimis . . . et plantabo in montem
excelsum» (Ezech. 17). Együnk a cédrus velejéből, s hegyeken
lakunk majd ; a nagy érzések magaslatain.
c) Ünnepel szeretetünk. A szeretet szava, akcentusa,
éneke visszhangzik az Oltáriszentségben. A szeretet a hitnek
királyi áhítata ; mikor a hit uralomra jut, szeret. Itt ugyancsak uralkodik, tehát szeret. A szeretet boldogság; az
öntudat, hogy Jézus van, s hogy itt van, végtelenül boldogít,
s e boldogságunkban szeretünk s másokat is boldogítani
igyekszünk. — Szeretetet lehelünk Isten, emberek, Jézus s az
egyház iránt. De különösen ünnepel szeretetünk a heroizmus
kikezdéseiben, melyek a jó áldozókban jelentkeznek. A szeretetnek
odaadás, áldozat kell, anélkül nem bíznék meg önmagában;
akkor ül diadalt, ha áldozatot hoz, tehát ha hősies
érzületű. A szentáldozás odaadást eszközöl; belőle való
a bátor, törekvő, nagylelkű érzés; belőle a szentek heroizmusa.
Aki pedig így érez, az ifjúságot élvez. Erejének s szépségének
titka az eucharisztia. Az az egyház, mely az eucharisztiát
őrzi s szellemét leheli, nem öregszik; arcán nincs
szeplő, nincs redő, hanem szép és üde. Az eucharisztikus
lélek is ilyen !