Mikor most Magyarország térképére
nézek, az az Erdély úgy fest a szememben, mintha
kerék volna abban a nagy kerékben, mintha bele volna szőve
a székelység. Földönfutóvá lett népe, koldusbotra jutott sok
ezer családja, kiszakadt a keleti határt védő Magyarország
hazája földjéből, mint ahogy kiszakítja az orkán a fát s nem
kíméli sem ágait, sem lombját, kidönti álló helyéből, hogy
ott hervadjon és fonnyadjon, erős és gyengéd hajtása egyaránt,
így dőlt ki a székelység a maga bérces hegyoldalairól
s zúgott aztán, mint emberáradat nyugat felé, hogy ha
már elvesztett jószágot s kenyeret, mentse meg legalább az
életét.. . s magát ezt az életet is hányan vesztették el!
Ez az új csapás fölriasztott. Mintha megolvasztotta
volna szíveinket ez az új kín, hogy aztán annál gyengédebb
részvétre gerjedjünk! Most ismét csupa szív — igaz, hogy
fájó szív, — csupa lélek, még pedig résztvevő lélek vagyunk.
Megesik a szívünk szegény erdélyi menekülteken s meg akarunk
tenni értük s nekik mindent, tőlünk telhetőt.
Ilyenkor pedig sok telik az embertől, sok még a szegénytől
is, s bizonyára a Missziótársulatnak sem lesz egyetlenegy
tagja sem, aki valamiképen ki nem veszi részét s nem ad,
még ha szegény is. De hát mi telik a szegény embertől? Az,
hogy ha nem is gyűjthetünk százezreket, de sok szeretettel
s személyes szolgálatteljesítéssel forgolódunk a menekültek
körül. Óvakodjék főleg bárki is a földönfutóknak felhányni
azt, hogy hát még ezek is a nyakunkba szakadtak, s gondolja
meg, hogy mennyivel jobb az nekünk, hogy ők szakadtak
a mi nyakunkba s nem mi az övékbe! Ha nem adhat valaki
pénzt, hát adjon, nem mondom, hogy ruhát — ez nagy szó, —
hanem akár csak egy rongyot, régi fehérneműt, szakadozott
harisnyát. Hiszen már ott tartunk, hogy a rongy is érték
lesz, nemcsak a «handlenak», hanem Magyarországnak!
íme, gyüjtőkocsik járnak az utcákon s szedik az ócska ruhát,
rongyos fehérneműt, a pokróc- és szőnyegmaradékokat, a
régi harisnyát, a mindenféle szövött árut, lim-lomot. Osszák
meg a foszló gúnyáikat is, kivált a székely gyermekekkel,
akik az őszre fordult időben fáznak, dideregnek s menthetetlenül
elpusztulnak, ha nem segítjük őket. Kiapadt az édesanyák
teje s ételt kérnek, azt nemcsak a maguk számára,
hanem a jövendő nemzedék javára i s ; kérnek cipőt, — no
mily áldást hozhat most a futó magyarságra az a nagy úr és
dáma, kinek tíz-húsz pár cipő áll a rendelkezésére, hát még
az a magyar mágnás, kinek, úgy hallom, hogy 200 nadrágja
van; ez aztán a nábob t
De ha valaki a menekülteket csak egy-két napra vagy
hétre kölcsönzött vánkossal vagy paplannal boldogítja is,
mily jótétemény az azoknak, kik hetek óta utaznak s vándorolnak
s a vasúti teherszállító-kocsikban vagy egyszerű
tetők alatt szalmán kuporodtak !
Nem hiszem, hogy volna közülünk valaki, aki jót nem
tehetne most s aki nem volna gazdagabb, mint sok oly ezer,
akinek van háza, udvara, de messze otthon, s ez az otthon
most nem az ő hazája 1
Meg kell ezt mind tennünk értük, az erdélyi menekültekért,
mert szegények, meg kell tennünk értük még inkább
azért is, mert testvérek, testvéreink ! Még ha idegenek is
volnának s nem fűzne egymáshoz ezer évnek öröme és szenvedése
; még ha külön zónák alatt laknánk is s nem édes
magyar nyelven gügyögnének gyermekeik, még akkor is
mélyen átéreznők, hogy mit jelent hazát, házat, vagyont,
otthont veszteni s egy szál ruhában nekivágni az éjtszakának
s a világnak síró gyermekektől s megriadt asszonyoktól követve! Dehát ők testvéreink, szegény, elhagyatott, szégyenlős
felebarátaink. Értsük hát meg őket, ha nem is szólnak, s
tegyünk velük jót, ha nem is kérik. Biztos, hogy rájuk fér.
S mind e jótól végre is ki lesz jobb? Az-e, aki elfogadja,
vagy az, aki adja? Hát erre azt felelem, hogy annak, aki
elfogadja, a jobbá-levés nehezebb s ép azért köztük ritkább
is; de aki ad, s szívből ad s lélekkel ad, az okvetlenül jobbá
lesz azáltal is, hogy ad, annak megmelegszik a szíve s megtisztul
a lelke. A minket környező barbárságban neveljen a
szeretet s irgalom sok ilyen megtisztult lelket a megpróbáltatott
Magyarországnak I
Budapest, 1916 november.