«A kovásztalanok első napján pedig a tanítványok
Jézushoz járulónak, mondván: Hol akarod, hogy elkészítsük
ételedre a húsvétot?... Beesteledvén pedig letelepedék tizenkét
tanítványaivah (Máté 26, 17). «És kezdé mosni a tanítványok
lábait. (Jan. 13, 5).
a) Jézus hangulata zöldcsütörtök este. Az utolsó vacsora
terme telítve van Jézus nagy lelkével. A lelkek is sugároznak,
s emlékeikben le van foglalva szellemük. — A kőszén a napnak
sok ezer év előtt kisugárzott hevét adja ki; a nagy lelkek
műveikben és intézményeikben sugározzák ki melegüket.
S van-e mű és intézmény, mint az Oltáriszentség; nemcsak
szelleme van meg itt Jézusnak, hanem ő maga, annak az első,
szent, sejtelmes, szeretettől telített estének érzelmeivel. Lelke
felhő; áldás permetezik s villámok villannak belőle. Főérzelme
a szeretet, mely nem bír elszakadni; szeretetről, páratlan,
hősies érzésekről beszél; azután teljes öntudatában annak,
hogy «Istentol jött s hozzá megy vissza», mélyen megalázva
magát, mossa tanítványainak lábait; már nem beszél, hanem
alázatban leborul mindegyik előtt külön, hogy megrendüljenek
annak átérzésétől, hogy mennyire szereti őket! Azt
érezzétek, amit Krisztus érzett. Szemében mély tűz ég;
izgatott; keze izzadt, tapadós ; lázas érzések járják át lelkét.
El kell szakadnia ; szívének ez kín és gyötrelem; de szeretete
győz : emlékül itt hagyja titokzatos, szentségi jelenlétét.
Az ő szeretete sem tagadja meg a maga természetét; együttlétet
akar, és azt meg is teremti. íme, Jézus tanítványainak
lábainál ; ha nem szeretne, nem volna oly alázatos, és
viszont, ha nem volna oly alázatos, nem tudna úgy szeretni.
Félre a sivár, köves, rideg lelkülettel; úgy akarok szeretni,
hogy testvéreim lábait is megcsókolom.
b) Látja maga előtt a húsvéti bárányt, és lelki szemei
előtt egy rettenetes éjnek perspektívája nyílik, mikor a kétmilliónyi
zsidó nép menekült éjjel; mögötte Fáraó serege,
előtte a tenger s a puszta, és egy nagy imádkozó ember,
a 80 éves Mózes ráüt botjával a tengerre, és az szétválik,
hogy utat nyisson Izraelnek s eltemesse Fáraót. — Ez csak
előkép ; a valóság pedig az, hogy a bűn éjében örök sírja felé
rohan az emberiség, de eléje áll az Isten fia s botjával, keresztjével
a boldogulás útjait nyitja és a poklot csukja; e nagy
menekülésnek emlékére van az új áldozat, a szentmise. Szabadulásunk
emléke, örök sírunk s kárhozatunk záródásának
szent jele ; fölövezve, útra készen, bottal kezünkben, jelezvén
ezzel a lélekkészséget az Ür szolgálatára, akarunk benne
résztvenni, ezer meg ezer éves emlékek szelíd mécsesénél.
c) Azután áldozatul rendeli önmagát; azt a tiszta testet,
azt a tüzes vért, áldozatos érzelmeivel a kenyér és bor
színe alá rejti, s mondja : Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre
; mutassatok be így, engem önmagatokért. Ez annyit
tesz, hogy meg kellene halnunk bűneinkért örökre, de Jézus
helyettünk hal meg, és mi fölszabadulunk. Ez az áldozat
fogalma : Isten-imádás és Isten-engesztelés valaminek — itt
Jézus életének — fölajánlása által. — Mindnyájunknak meg
kellett volna halni bűneinkért; senki elégtételét nem fogadta
volna el az Úr ; de Jézust rendelte, hogy áldozata által mindnyájunknak
irgalmazzon. Hiszem, Uram s örvendek ; de kérdem
: Miért akartad így? A felelet ez : Valamint a teremtésben
kinyilatkoztatta magát az Ür, s hegyei s tengerei, virágai
és örvényei hirdetik nagyságát: úgy Jézus édes, majd
érdes és hősies szeretetű életében — e mély, magas, nagystílű
erkölcsi teremtésben, — újra kinyilatkoztatta magát,
most inkább erkölcsi tulajdonságait, azt, hogy mily szent,
igazságos s irgalmas; le akarta szíveinket foglalni és az emberiséget
e mély életáramba terelni. — így nézem Jézust s
imádandó áldozatát. Térdenállva nézem s hálát adok, én,
ki általa élek.
d) «Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.» Szenvedésemnek,
áldozatomnak titokzatos megújítását megmutattam nektek; magamat, életemet, lelkemet rejtem a kenyérbe, véremet
és szívem tüzét a borba. Ott hódolok, engesztelek, imádkozom
értetek; mutassátok be e nagy kincset az Ürnak s
vegyétek magatokhoz. Szeretetem és érdemem Istennél célt
nem téveszt; tiszteletem mérve szerint meghallgat; jöjjetek
tehát ti is; ajánljátok általam szívetek gondját, baját, bűnét
s Ínségét Isten kegyelmébe. (Az én emlékezetem)) lesz biztosítástok
és vigaszotok. — Nincs is azóta más áldozat a földön;
annál inkább mutatjuk be ezt millió oltáron; tartsuk nagyra;
használjuk; Jézust megvigasztaljuk, Istent megengesztel
jük, önmagunkat gazdagítjuk vele.