K. T. U.! A fekete vasárnap a szenvedésnek árnyékát
veti rá lelkünkre; az Ür elfedi arcát, hogy mikor aztán
megint meglátjuk őt, necsak a szemünkre, hanem a lelkünkre
essék tekintete és mélyen megindulva mondhassuk : Ecce
lignum crucis, in quo salus mundi pependit. Az Ür ígéri
magának, hogy célt ér, bízik benne, hogy valóban megindítja
szívünket. Kilátásba helyezte ezt a nagy hódítást,
mikor azt mondta, cum exaltatus fuero, omnia traham ad
me. És a megindulásnak nagy kegyelmét az Ür Jézusnak
szent keresztjéről a próféta is ígéri, mikor azt mondja :
et aspicient in me ... et plangent; rám néznek és sírni
fognak. Másrészt azonban megszállja szívünket a kétség,
vájjon győz-e majd az Úr? A próféta annyiszor felpanaszolja
az emberi szív csalárdságát, kegyetlenségét: filia populi mei
crudelis sicut struthio in deserto, az én népem kegyetlen,
mint a puszta madara. «Csalard az emberi szív mindenekfelett))
mondja máshol; ugyan meg fog-e hódolni a megfeszített Krisztusnak? Annál is inkább, mert hiszen mi azt a
keresztet már nagyon megszoktuk, s az emberi szív, amit
megszokott, attól meg nem indul. Hány koporsót farag az
asztalos anélkül, hogy lelke elfogódnék azon bánat fölött,
mely a koporsókra borul. Hány sírt ás a sírásó a nélkül,
hogy elgondolná, hogy tulaj donképen a könnyeknek árkát
vájja ; hány beteget ápol a kedves testvér és hánynak csukja
le a szemét mindenesetre azon érzelmek nélkül, melyekkel
az elsőnek utolsó könnyeit letörölte. És hány vértanú emlékét
ünnepeljük mi, s vájjon ép ennek a vértanúnak kegyelemteljes
emléke fog-e lelkünk felett diadalt aratni, hogy végleg
meghódoljunk neki? S Jézus mégis bízik, hogy mi szívbenlélekben
mélyen megindulva állunk majd keresztje alá. Hol
vannak tehát a megindulásnak könnyei, hol van az angyal,
aki leereszkedik az emberi szívbe és fölzavarja a bánat s a
részvét könnyeit?
Bízzunk K. T. U.! Az Isten, aki az emberi szívet alkotta,
törvényeit ismeri, gondoskodott arról, hogy az a szív dacára
keménységének s kegyetlenségének mélységesen meginduljon
a szent kereszt alatt. Ö nagyon jól tudta, hogy az ember lelkében
van egy húr, amelyet ha megérint, a leglágyabb érzelmek
ébrednek benne ; nagyon jól tudta, hogy vannak szentelt
emlékeink, amelyeket ha felújítunk, szívünk okvetlenül
ellágyul; tudta, hogy van egy név, mely minden ember szívében
visszhangzik : a mi anyánk neve ! Azért keresztje alá
odaállította az ő anyját. Ez az evangélium mesterfogása.
Ezt az első szobrot ott hagyják állni még a vad hóhérok is,
tisztelettel térnek ki útjából; miattunk áll ott, hogy Jézus
szenvedéseinek fölértésére lelket-szívet tőle kérjünk; miattunk
áll ott, hogy szemeinket reá vetve átérezzük habár
csak kis részét annak a fájdalomnak, mely az ő lelkében
égett.
1. Két felséges jelenet tárja elénk Szűz Máriának keservét;
az egyikét a hagyomány, a másikát a szentírás őrizte
meg számunkra. A Boldogságos Szűz Máriát az Ür Jézus
keresztútjára a tradíció és az Ür Jézus keresztje alá a szentírás
állítja. Boldog Emerich Katalin irataiban olvassuk, hogy
a Szent Szűz, mikor már hallotta az utca zaját és a nép rohamát,
kiment Szent Jánossal és odaállt egy utcaszegletre,
amerre a menetnek elvonulni kellett. Az alsó sarkon már
kikiáltották a hírnökök, hogy most valakit keresztre feszíteni
visznek; a hírnökök után ellovagoltak a Szent Szűz
mellett a farizeusok, mögöttük tolongott a csőcselék; azután
jött egy fiú, aki a kereszt feliratát vitte, azután jött vánszorogva,
a kereszt terhe alatt roskadozva az isteni Megváltó.
És mikor az ő mélyen beesett szemeivel felnézett a Boldogságos
Szűz Máriára, a Szent Szűz kezeit tördelve a hóhérok
közé rohant és Krisztus karjaiba borult.
A keresztúti ájtatosság negyedik állomása; állomásnak
mondják, jól mondják; a kereszténység lába itt gyökeret
ver; elképzeli magának azt a fájdalmat, melyet az isteni
Megváltó szívében támasztott ez az egy szó : «fiam», melyre
ő csak azt felelte : «anyám». Ha valaki ezt a fájdalmat fölérteni
akarja, annak a Boldogságos Szűz Mária gyengéd,
átszegezett szívét kellene ismernie; át kellene értenie azt,
hogy a Szent Szűz mint függött az isteni Megváltón, mily
édesen és hevesen, mert hiszen az érzés a szívtől függ. Akik
szeretnek, azok abban a mértékben szenvednek; ha érzésük
mély, fájdalmuk óceán lehet. Hogy a Boldogságos Szűznek
mily szíve volt, azt elképzelhetjük, hiszen az Úristen gyönyörűségére
és szeretetére, még pedig az Isten-anyai szeretetre
volt teremtve. Hogy a Boldogságos Szűznek mily érzelmes
lelke volt, kitetszik abból, hogy az Isten legnagyobb s legédesebb
szeretetét a teremtésben neki kellett viszonoznia.
Hogy az Isten mily szeretettel viseltetett a Boldogságos
Szűz Mária iránt, kitetszik azokból a lángoló, színpompás
kifejezésekből, melyekkel az Énekek-éneke elsősorban a
Szent Szüzet tiszteli meg, őt, az Isten galambját, egyetlenét,
választottját.
Az Isten kiárasztja gazdagságát a teremtésben s teremt
magának gyönyörű lelkeket; ezek az ő gyöngyei, de a pretiosa
margarita mégis csak ő, a legkedvesebb a Szent Szűz.
Lelkében épített magának az Ür otthont, szívében alkotott
új paradicsomot. Ha minden érzés az emberi szívtől függ, ha
minden lebrezgés a lélek által lesz fénnyé, minden hullám
a lélek által lesz hanggá, ha a porból lélek által lesz termet,
üde arc, ragyogó szem : mindenesetre a Boldogságos Szűz
Mária lelkében fejlesztette ki az Ür azt a fényt, azt a hőt,
azt a gyönyörűséget, azt a mélységes életet, melyben az Istennek
kedve telt, melybe az Isten belevetette magát mint
otthonába. Ó mily bensőség, mily érzés tölthette el a Szent
Szüzet; úgy-e tudott érezni s szeretni? Higgyétek el, ez a
legmélyebb lélek. S ha vannak költők, akiknek lelkén a
Divina commedia, s művészek, akiknek lelkén a kölni dóm
tükröződött, ép azért, mert elég hatalmasak voltak hozzá :
gondoskodott az Isten, hogy legyen egy lélek, melyen páratlanul tükröződjék az Isten képe, a fájdalmas Krisztus képe,
oly bensőségesen, oly tűzzel, hogy az egész szellemi világ
érzelmei eltörpüljenek mellette.
Voltak szentek, akikben mély volt a krisztusi szeretet,
ezek aztán abban a mértékben szenvedtek is ; Assisi Szent
Ferenc a compassio által eleven keresztté, Krisztus hasonmásává
lett; Szent Terézia szívéből kinő a tövis, a fájdalmas
szeretet szimbóluma; Szent Pál hirdeti, hogy Krisztussal a
keresztre van szegezve: mily eleven kereszt, mily tövises
szív, mily átszegezett lélek jellemzik akkor a Szent Szüzet!
A Boldogságos Szűz lelke compassionis anima, a legteljesebb,
legbensőségesebb lélek; az a tükör, mely legteljesebben,
legérzékenyebben fogta fel a passió valamennyi mozzanatát.
Nekem a Boldogságos Szűz Máriát a keresztúton mint az
eleven compassiót kell tekintenem ; nyomaiban tudom érezni
s fölfogni Krisztus szenvedését; értem azt, amit az ének
mond: «Ó, mely nagy volt rettegése, aggodalma, epedése,
mely gyötrelmet szenvede! ... Ki az, aki meg nem indul
Krisztus anyján, s könnye nem hull, látván őt keseregni?
Ki az, akit bú ne érne, egy anyát ha így szemlélne magzatával
vérzeni?... Szeretetnek szent forrása, ó Szűz, lelked
bánkódása, add, lelkemé is legyen». Ez annak a compassiós
szeretetnek kifejezése; nem hiába Szent Ferenc egyik tanítványa
költötte; Jacopone da Todit sötét melankóliája
képesítette a Stabat Mater érzelmeire. A kereszténység belevezet
minket ebbe a compassióba és sürgeti azt. Miután
Krisztus szenvedett, nekünk mindnyájunknak szenvedő
leikekké kell válnunk. Mi szeretjük Krisztust, következőleg
nekünk a szánalom és részvét érzelmeibe kell merülnünk.
Mennyire kell megszánni az isteni Megváltót. Csak egy könynyet,
csak egy könnyet 1 Legalább a nagyböjtben minden
nap, a Krisztus kínszenvedésének egy könnyet szentelni!
Mily édes béke szállna meg a lelket. Azok a legbékésebb
lelkek, melyek az Ür Jézus keresztje alatt sírni tudnak. Az
a fájdalom már nem a világ fájdalma, hanem a Krisztussal
való egyetérzésnek élvezése. Az, aki úgy szeret, hogy sírni
tud, a predestináció reményét bírja.
Tehát édes érzés is Krisztussal együtt sírni, s ugyanekkor
nagylelkű, nemes kiindulás. A keresztény lélek méltán
ki akarja venni részét az isteni Megváltó szenvedéséből.
Ha a vad harcos Üriás azt mondja Dávidnak : Uram! Izrael
serege sátrak alatt alszik, s én, a te szolgád házamba térjek
aludni? Nem, azt nem viseli el a lelkem. S nem ment haza,
hanem lefeküdt urának a háza lépcsőjére. Igazán nemes barbár.
A keresztény világ is azt mondja: a mi Urunk Jézusunk
keresztutat járt, mélységes fájdalomban jár és él, nem lehet
a mi részünk más, mint hogy vele együtt sírjunk és szenvedjünk.
S a részvét készteti őket Krisztus nyomaiba lépni;
mindnyájan a fájdalmas anyával tartanak s fájdalmában
osztoznak.
2. A második jelenetet a szentírás adja elénk. Tengernyi
nép hullámzik a Golgota környékén, és «ott álla a nép, nézvén.
(Luk. 23, 36).
De állt ott más is, más valaki, akinek mind ez a gúny
és szitok mélyen a szívébe vágott bele, s ki azzal a szenvedő
Jézussal bánatba merülve hallgatott: az ő anyja. Az ő anyja —
rövid két szó; de mily kincs s mily szeretet vagy fájdalom !
Tegyétek ki a koporsót az udvarra; odalépnek a szomszédok
s mondják: derék asszony; a cselédek s mondják: jó úrnő;
a szegények s mondják: gyámolónk; a pap s mondja: jó
keresztény; de odalép a gyermek, az mindennél többet
mond: anyám. A Szent Szűz az anyja; anyja az Isten Fiának
: anya apa nélkül. Titokzatos anya, szeretete szent titok!
S ez az anya áll, áll, pedig tenger a bánata! Ö veszít ám sokat;
sokat? mindent! Ó Szent Szűz, Betlehemben szültél, édes
anya lettél a szent éjben, angyalok énekeltek glóriát s pásztorok
imádták fiadat, s most? Most itt függ latrok közt fölfeszítve!
Hol vannak, boldogságos anya, a szent királyok,
kiket csillag vezetett öledben pihenő fiadhoz? Hol van a ház,
hol a gyermek játszott, s te rajta felejtetted szemedet? Ime
a kereszt, s rajta ő, fiad, tátongó sebével! Ó valóban keseredett
anya, elborult eged, csillagaid letűntek, szívedet a fájdalom
tőre járja át, s te mégis állsz? Állsz s hallod fiad búcsúszavát
: Asszony, ime a te fiad! Búcsúzik tőled szent Fiad,
elmegy ; a kín letörli már életét, s te nem segíthetsz rajta.
Isten veled, anyám! Te, ki bárdolatlan jászolba fektettél,
fektess a kősírba; te, aki engem pólyába takartál, takard
be testemet aloe- és vászonba temetésre. Te, aki bölcsődalt
dúdoltál, ki az angyal énekét hallgattad, csukd le szememet
és csókold meg sebeimet. Isten veled, anyám! Ki vigasztal
meg téged? Péter; a Krisztus-tagadó? Júdás, az áruló?
János, aki megmerevült a fájdalomtól vagy a többiek, akik
bujdosnak, vagy ez az érzéketlen tömeg?
Nem, neked vigasz emberektől nem kell; te állsz, s hirdeted,
hogy mint álljon a lélek a szenvedés tüzében, mint
küzdjön a keserűség tengerében s mint dicsőítse meg Istent
fájdalmában. Jöjjetek ide, ti kik akartok látni hűséges,
kitartó, állhatatos szeretetet fájdalmak s kínok közt! Anyátok
tanított meg hinni és szeretni gyermekkorotokban :
a fájdalmas anya tanít majd meg hinni balsorsban s szeretni
áldozatokban s minderre megtanít azáltal, hogy Krisztus
szenvedéseibe belevezet, hogy szíveteket részvétre hangolja ;
aki Krisztussal egyetérez, az Krisztussal együtt tud szenvedni
is.