Sok kifogás esik manapság a böjt, a penitencia, az önmegtagadás
ellen ; sokan fölpanaszolják a böjti törvény nehézségeit
a munka s az élelmezési viszonyok bonyolultsága miatt,
s azt hajtogatják, hogy inkább a belső érzületet kell művelnünk,
mint a böjtöt sürgetnünk ; mindezekkel szemben szívesen
elismerjük, hogy sok esetben — mint később fölsoroljuk
— a böjti törvény tényleg nem kötelez és sokan bizonyos
körülmények miatt ki is vannak véve alóla ; de mindenekelőtt
hangoztatom, hogy ki a böjtről helyesen akar ítélni, s
ki ezt az ősrégi, keresztény gyakorlatot jól akarja méltányolni,
annak előbb bele kell hatolni a bűnét bánó s a bűnért
vezeklő kereszténységnek szellemébe, — annak előbb látnia
kell mindazt, amit azok látnak, kik minket önmagunkbatérésre,
penitenciára, bánatra, böjtre buzdítanak, — annak
előbb az örök, szent remény magaslataira kell hágnia s átéreznie
az örök üdvösség vágyát, s az örök kárhozat borzalmát,
hogy a bűnt magában letörni s az elkövetett bűnökért
elégtételt s engesztelést nyújtani tudjon. Álljatok mindenekelőtt
a komoly, imádkozó, vezeklő lelkek szempontjára;
álljatok az imádandó, szenvedő Űr Jézus nyomaiba s aztán
szóljatok. Az Űr Jézus gondolatai nélkül a böjtről hiába
beszélünk; nem értjük meg. Nem tud böjtölni igazán az
olyan ember, aki a dolgától s körülményeitől böjtölhetne
ugyan, de az Űr Jézust nem érti, míg ellenben penitenciát
tart, böjtöl, ég, lángol, áldoz az olyan hívő, aki a törvény
szerint a böjt alól ki van véve, de szíve Jézus szívével egyet
dobban, megérti őt, s az ő nyomaiban jár.
Azért én azt sürgetem mindenekelőtt: értsétek meg az
Urat, értsétek át gondjait, lépjetek a szenvedő Úr Jézus
nyomába, s akkor a világias érzés kivész belőletek, s ajkatokon
elhal a kényes ember kifogása. Mindent megtanultok;
megtanultok tenni, tűrni, áldozni; megtanultok böjtölni is,
ha átértitek s átérzitek azt, ami Krisztus szívét nyomta,
amit Krisztus tett, tűrt, áldozott, hogy lelkűnkről lehengerítse
a bűnnek terhét. Jézus lelkének terhe a világ bűne, az
Isten végtelen fölségének esztelen és gonosz megvetése, a
bűn büntetése, a lelkek kárhozata ; ezért lépett ő a keresztútra
s szenvedett s a világ elé tűzte keresztfáját, mely hirdesse
: emberek, nézzétek, mit tettem s tűrtem értetek; példát
is adtam nektek, hogy mit tegyetek, hogyan küzdjetek,
hogyan nyújtsatok elégtételt s engesztelést a Fölségesnek.
Akiben szív van, az a szent kereszttel szemben a böjti
szent időben csak egyet gondol: lelkem, indulj te is Megváltódnak
nyomaiban, s tarts penitenciát. Aki az Ür Jézus keresztjére
hívő szemmel feltekintett, annak csak egy érzése
lesz : Uram, veled tartok, s nem az esztelen, fölületes világgal!
Sebzett tested, töviskoszorús fejed, kiontott véred azt
kiáltja felém : tarts penitenciát! — Krisztus nem kímélte
magát, te se kényeskedjél. Ő szenvedett, ő böjtölt; te is
tagadd meg magadat, böjtölj te is.
Akiben szív van, az nem fog azzal előállni: elhiszem én
azt mind, s magam is úgy érzek, de áldozatot ez érzésért
nem hozok, magamtól semmit meg nem vonok ; bűnös vagyok
— érzem, de penitenciát nem tartok, nem böjtölök. Mily
hideg, haldokló érzés volna az, mely nem mozgatja meg a
kényes embert egy betevő falat erejéig ; mily gyönge indulata
volna az az isteni szeretetnek, mely egy kis áldozatra is képtelen
; mily szegényes engesztelési érzület volna az a nagy
Isten számtalan sérelmeiért, mely elégtételre, mihelyt az
kissé fáj, rá nem szánja magát; mily tehetetlen, szánalmas
vágy volna az tisztulás s üdvösség után, melytől a szem
nem lábbad könnybe, az ajk nem lesz beszédes, s az ember
még egy falat eledeltől sem tartóztatja meg magát.
Ily lágy-meleg érzéseket nem táplál a krisztusi kereszténység,
ily elevenholt lelkekkel nincs közösségben az Ür
Jézus, az az alázatos, vezeklő, szenvedő Krisztus. Aki egész
ember s egész keresztény, annak áhítata, lelkesülése, bánata,
szomorúsága, öröme, elégtételi vágya s engesztelő lelke kitör
magából, kitör bensejéből s a külsőben nyilatkozik meg. Ha
lelke imában elmerül, szívesen borul arcra, szívesen hajt
térdet, hisz ez természetes; — ha örvend és lelkesül, szívesen
olvassa a zsoltárt, szívesen énekel; — akit szeret, annak
nyakába borul; — ha pedig bánata van, akkor arca szomorú
s szeme sír: épenúgy, ha Istent megbántotta, bánatát nemcsak
szíve nyögi, de ajka is, s az elégtételt s az engesztelést
nemcsak érzelmein veszi meg, hanem vérén, testén i s ; az
egész ember áll bele a mély érzésekbe, akár öröm, akár bánat,
akár szeretet, akár penitencia, akár vágy, akár bojt s vezeklés
legyenek azok.
Ami szívünkbe markol, attól megrendül lelkünk s testünk
egyaránt; a bűn is nemcsak a lélek érzelmeit fogja le,
hanem a testet is fertőzi s a külsőt s belsőt egyaránt megmozgatja.
Ha tehát a rossznak testestül-lelkestül szolgáltunk,
törjük le magunkat s bűnös érzéseinket nemcsak lelkünkben,
hanem testünkben is. Ne röstelkedjünk e részben s ne szégyenkezzünk!
Ha Amerikában járó honfitársunknak senki
sem veheti rossz néven, hogy szülőföldje szép határára gondolván,
nemcsak vágyait ereszti szárnyra hazája felé, hanem
a szeme is könnybe lábbad; miért ne sírnánk mi is, mikor lelkünk
elvesztett, édes kincseire, az Isten barátságára, a szív
tisztaságára gondolunk? S ha az árvát el nem űzi anyja sírdombjáról
senki azért, hogy kesereg, miért ne szoríthatná a
bűnös ember is homlokát Krisztus keresztjéhez s miért ne
szánhatná fejét igaz töredelemre, böjtre, vezeklésre, mikor a
kereszt alatt szívébe szivárog annak a megtört, krisztusi
szívnek bánata, gondja és vágya?
Ilyen bánat, ilyen penitencia, ilyen vezeklés és böjt kell
nekünk 1 Csak olyan böjtöt ajánlunk, melyben lélek van.
Böjtölj — mondjuk, — a te anyád, az egyház, köti lelkedre ;
de hogy szívből s készségesen böjtölj, gondolj tengernyi
bűneidre I Böjtölj — mondjuk, — az engedelmesség kívánja
ezt az anyaszentegyház iránt; de hogy ezt az engedelmességet
szívesen fölvállald, gondolj a vezeklő, szenvedő Krisztusra !
Vedd sorba lelked titkos gondjait s kérdezd magad, irgalmas
lesz-e az Űr nekem? Megbocsátotta-e már bűneimet?
Keveset tettem még eddig érte, fölajánlom tehát ezt a böjti
szent időt is engesztelésül bűneimért!
Ó k. hívek, kinek szíve nem fogott tüzet, mikor így gyújtogatták,
— kinek szeme nem lábbad könnybe, ha ily érzelmek
szállják meg lelkét, — ha a lélek üdvösségének gondja,
mint sötét árnyék borul rá, — ha az Isten kegyelme mint
vágy, mint engesztelés, mint elégtételt nyújtó szeretet ereszkedik
le rá? Tehát ez kell nekünk 1 Elsősorban nekünk papoknak
: lélek kell, mely átérezze bűneinek súlyát, Jézus szíve
keservét s lélek, mely azután a hívekre önti át saját érzéseit;
Szent Pál szava szerint: azt érezzétek, amit Krisztus érzett.
Akkor megeredjek az érzelem forrásai, «folynak éjjel-nappal
könnyeid, nem adsz nyugtot magadnak s szemed egyre sír»;
akkor a penitencia lészen lelked eledele, nem irtózol tőle,
hiszen több lelket s erőt merítsz belőle; akkor a szentek
érzülete környékez meg téged, s mindnyájan igaz vezeklők,
igaz böjtölök leszünk, kik lélekből böjtölnek, hitből, bánatból,
engesztelési vágyból, szeretetből,
K. Testvéreim s Híveim, ezt a lelket oltsuk magunkba
s böjtjeinkbe. Ha ez nincs bennünk, akkor könnyen szegjük
meg a böjti törvényt; lesznek, kik azt föl sem veszik s nem
törődnek vele; sőt többet mondok: a szellem nélküli böjtben
sincs köszönet, mert ha a böjt szellemének, a bánatnak s
engesztelésnek érzelmei nélkül böjtölünk, akkor megtartjuk
ugyan a törvény betűjét, de félő, hogy tisztára külsőségesen
végezzük azt. Hisz a farizeusok is böjtöltek, s a mohamedánok
s hinduk is böjtölnek, de böjtjük nem a keresztény böjt,
mely irgalmat s Jézus kegyelmét keresi. Ismétlem tehát,
induljunk ki mély, bensőséges hitből, akkor böjtölni is fogunk
s böjtjeink nem lesznek merő formalizmus és külsőség.
Ami pedig a böjti parancs kivihetőségét illeti, szívesen
elismerem, hogy sok esetben a törvény nem kötelez.
így akik nehezen dolgoznak, akik úton vannak, akik a
gyárakban vagy földmunkákkal vannak elfoglalva, akik
vendéglőkben, korcsmákban, vásárokon étkeznek, böjti étellel
nem igen táplálkozhatnak. De k. híveim, hallottátok, hogy
a mi böjtünk nem a régi farizeusok böjtje ; tehát, hogy nem a
törvény betűjét, hanem szellemét kell megtartani. Ha valaki
a felhozott körülmények között tényleg nem tarthatja meg
a böjti törvényt, az ne gondolja, hogy vétkezik. Ha valaki
nagy munkától elcsigázva egy darab húst eszik, ne gondolja,
hogy vétkezik. Aki vásárokon korcsmákban böjti napon étkezik
s darab húsnál mást alig kaphat, ne gondolja, hogy vétkezik.
Aki szegénységében, vagy szolgálati minőségében, vagy
másoktól függő viszonyában nem rendelkezik szabadon,
hanem azt eszik, amije van, vagy amit kap, ne gondolja,
hogy vétkezik. Ilyen esetben ugyanis a törvény nem kötelez,
de más esetekben, mikor ily nehézségek nem forognak fönn,
igenis kötelez.
Tartsa meg tehát ilyen körülmények közt mindenki azt,
amit lelkiismerete szerint tarthat, beszélje meg lelkiatyjával,
plébánosával kételyeit, de mindenekelőtt teljék el lélekkel,
Jézus szeretetével, kínszenvedésének szánakozásával, saját
szegény lelkének megsajnálásával, az elégtétel vágyával;
ez a böjt lelke, ehhez fűződik az érdem s az Ür Jézus vigasza.
Székesfehérvár, 1906 február 12.