K. T. U.! Tagadhatatlan, hogy a kereszténység tiszteli
a keresztet. Mindenhová azt tűzi föl; a kereszt neki a legnagyobb,
a legszentebb jel. Ez a két egymásba rótt fa beszédes
; többet mond neki, mint valamennyi könyv, mint
valamennyi tudomány. Legalább is oly beszédes neki, mint
a gyermeknek a kereszt az ő édesanyjának sírján; beszél
neki nagy szeretetről, mely volt és most nincs ! Mily ékesszóló
ez a néma fa ; mily lágy és illatos, pedig másnak száraz ;
mily virágokat hajt, a hálás szeretetnek emlékeit! De az
Ür Jézus keresztfája mindennél többet mond ; a legnagyobb,
a legáldozatosabb szeretetről beszél; szeretetről, melyet
Jézus is így mutat be nekünk: majorem caritatem nemo
habet. Nem is lehet a szeretetnek más emléke, mint a kereszt;
Jézus akarta, hogy ez legyen az ő emléke. A kereszten csapott
fel Jézus szeretetének lángja az égre, itt gyúlt ki tűzoszlopa.
Ez az a fa, mely meg van aranyozva az Ür Jézus véres, tüzes
szeretetével, azzal az aurum ignitum-mal, melyről a szentírás
beszél ! Ez a fa leheli az isteni Megváltó nagy szívének
szellemét. Erről a fáról olvassa le az érzelmes lélek Krisztusnak összes nagy gondolatait és mély érzelmeit. Mert hogy az
isteni Megváltó mily nagy, mily erős, mily mély ; hogy
mily törtető hős: azt a kereszt hirdeti; «Recordare paupertatis
meae, absynthii et fellis», emlékezzél meg szegénységemről
s keserűségemről. Mire lehet e prófétai intést jobban
alkalmazni, mint az Úrjézus keresztjére. Mivel pedig a kereszt
ilyen, azért Jézus is szereti; a kereszt az Úr Jézus keresztfája,
kedvesebb neki, mint a paradicsom élet-fája. A paradicsom
életfája kiszáradt a földön ; ennek a száraz keresztnek
kell kivirágoznia a földből. Azonkívül a szent kereszt az Űr
Jézus botja, virga tua et baculus tuus, reá támaszkodnak
mindnyájan a csetlő-botló zarándok-lelkek. A kereszt az
Ur Jézus ágya ; rajta hunyta be szemét. A kereszt az Űr
Jézus keretje, ebben a keretben mutatta meg szenvedő arcát.
Ebből a keretből akart ránk nézni, hogy mindenki, aki
ráveti szemét, a kereszt által keretezett szent arcban felismerje
lelkének atyját, vezérét, kiben megbízhatik ; példaképét,
akit méltán utánozhat. Én tehát elfogadom, hogy
a kereszténység el van telve tisztelettel, hódolattal a kereszt
iránt.
1. De az Űr Jézus többet akar; az Úr Jézus akarja,
hogy szeressük a keresztet, és ez megint annak az excessziv
szeretetnek a következménye. Mert nem éri be azzal, hogy
szenvedélyesen szeressük az Istent, a lelket, az embert,
ő akarja, hogy szeressük a keresztet. Ezt pedig nem lehet
megtanulni sehol és senkitől, mint magától az Úr Jézustól.
Ha belemélyedek az Úr Jézus szenvedő lelkébe, csodálkozva
veszem észre, hogy az ő egész élete a keresztnek
jegyében áll: hogy a kereszt volt uralkodó gondolata.
Az Úr Jézus ezzel a gondolattal járt mindenütt; ez annyira
bele volt ékelve szívébe, hogy azt ki nem törhette, ki nem
emelhette semmi sem. Járt vele, hordozta képét, míg megvalósulva
nem látta szemei előtt. A közönséges ember ritkán
keres valamit soká és folyton ; az élet hullámzása majd azt,
majd ezt a gondolatot veti föl. Csodálva halljuk a régi történetírók
meséit, melyekben Xerxes királyról beszélik, hogy
szolgája mindennap azzal keltette föl: Xerxes, emlékezzél
a görögökről. Azt akarta ezzel Xerxes, hogy a bosszú gondolata
őt soha el ne hagyja; hogy akár derűs, akár borús
napra ébred, akár öröm, akár bánat állja körül, ne felejtse el,
hogy mi a dolga : a görögök megaláztatása. Hasonlóképen
Alamizsnás Szent János, az alexandriai pátriárka megcsináltatta sírját, de be nem fejeztette, s híveinek mindig kellett őt
figyelmeztetniök : még nem kész a sírod. Az isteni Megváltó
a keresztnek élt, nem kellett neki őrangyal, ki őt figyelmeztesse
: Krisztus, rád a kereszt vár. Jézus azt mindig szemei
előtt hordozta; e gondolattal járt; nem hiába mondta a
próféta: «et opus ejus cum eo», nem felejti el napszámát.
A szentírás bele is enged pillantani az Úr Jézus lelkébe,
ahol a kereszt úgy ragyog, hogy fényét nem vehette el semmi.
Amikor a Szent Szív megnyilatkozik, még legdicsőségesebb
perceiben is, azonnal felénk int Szent Szívéből a kereszt.
Földi életének három jelentőségteljes napján keresztjéről
beszél. Mikor Péter megvallja Jézus istenségét s bemutatja
a hit hódolatát, ez a dicsőséges szó : «te Krisztus vagy,
az élő Isten Fia», nem tereli el figyelmét a szent keresztről,
hanem az írás mondja, attól fogva kezdi Jézus jelenteni
tanítványainak, hogy neki Jeruzsálembe kell menni és sokat
szenvedni a vénektől és megöletni és harmadnapon föltámadni
(Máté 16, 21). A második esetben, mikor a Táborról
jön le Krisztus, mint Mózes, erőben és hatalmának öntudatában,
s a tömegtől körülvett apostolok tehetetlenül állnak a holdkóros
gyermek előtt, mert csak Istennel egyesült lélek képes
a gonosz szellemeknek parancsolni, ő egy szóval gyógyít,
parancsol, hódít, a tanítványok el vannak ragadtatva, a nép
ámul és lelkesül, Jézus pedig monda nekik: «Az ember Fia
az emberek kezébe adatik, és megölik őt, de harmadnapra
dicsőségesen föltámad; s ezen igen megszomorodanak».
A harmadik alkalom a harmadik húsvét közeledtével köszönt
ö t t be: «És fölmenvén Jézus Jeruzsálembe, magához vevé
a tizenkét tanítványt külön és monda : «ime fölmegyünk
Jeruzsálembe, és az ember Fia elárultatik a papi fejedelmeknek
és halálra kárhoztatják őt» (Máté 20, 17).
2. Ime, az Úr Jézus szerelmes lelke ; igazán szerelmes ;
úgy beszél s úgy tesz, mint akit egyetlen egy gondolat vezet,
s az a gondolat úgy uralkodott rajta, hogy leghevesebb
érzelmein át is utat tör magának. Jézus semmiről sem beszél
oly szenvedéllyel, mint a keresztről; Szentséges Szívének
vágyai a keresztben kulminálnak; desiderio desideravi,
baptismo habeo baptizari et quomodo coarctor! Mily erőteljes
kifejezések ezek ; nagyra vágyom ... elhal a lelkem ;
s mikor így beszél, siet, alig bírnak lépést tartani vele. Mikor
leghatalmasabban lüktet a vére, lelke, a kereszt felé száll;
mikor «coarctatur», szorong a lelke, mikor kigyullad a lelke
kívánságától és vágyaitól: mindig a kereszt a pihenője. Az
ember tehát azt teszi, amit az apostolok tettek ; bámuljuk,
de nem értjük. Hogy is lehetne azt megérteni, hogy valaki
a keresztet szeresse, mikor Szent Pál kimondta, hogy régen
is — s most is úgy van — a kereszt és a keresztről szóló tan,
pláne az ily tan, hogy a keresztet szeretni kell: scandalum
et stultitia. Hogy szeretheti a szenvedést egy egészséges,
erőteljes lélek? Nem beteges irányzat-e az? Hogy szeretheti
egy öntudatos lélek a megalázódást? Vájjon rongy-e az
öntudatos szellem öltözete? A természet egyenesre növesztette az ember derekát; vájjon boldogságára válik-e, ha
meggörnyed a háta s igavonó lesz? Dicsőségére válik-e, hogy
a nyomorúság uralkodjék rajta? Legyünk türelemmel,
k. t. u., s ne ítéljünk hirtelen. Jézus nem beteges, gyönge,
pesszimista lélek, hanem öntudatos, hatalmas ember; vir
potens in opere et sermone, ki hatalommal tanít, teremtő
erővel alakít; királyi lélek, ki Pilátus kérdésére : király
vagy-e te? azt feleli: az vagyok. Krisztus erős ember az élet
virágában, aki az Olajfák kertjében kimutatta, hogy emberi
természete mennyire irtózik a szenvedéstől; vért izzad,
mikor a szenvedésekre gondolt; küzd a halállal, háromszor
imádkozik, s kínjában verejtékezik. Krisztus tehát erőteljes
s nem egy beteges lélek. Ha az isteni Megváltó mégis szerette
a keresztet, az nem a természetnek, hanem tisztán a kegyelemnek
az iránya. Nem az elkeseredésnek, világfájdalomnak,
cinizmusnak, a pesszimizmusnak árnyalata, hanem természetfölötti
belátás és akarás. Miért szerette Krisztus a keresztet?
Jóllehet nem angyal hozta azt, hanem Pilátus s a zsinagóga
s Júdás csókja, Krisztus mégis tudta, hogy a kereszt az Isten
akarata. Pater mi, si non potest hic calix transire, fiat voluntas
tua, s most a te akaratod a kereszt, s mert annyi áldást
kötöttél a kereszthez, s mert a lelkeket szenvedésben neveled
s acélozod : fiat voluntas tua, én elfogadom, sőt szeretem
a keresztet.
A keresztet csak akkor lehet megszeretni, ha az ember
azt Isten kezéből veszi. A szenvedést szeretni nem lehet,
a szenvedést csak gyűlölni lehet, mert a szenvedés a mi
ellenségünk; semmiféle élet nem szereti a szenvedést, a tűz
nem szereti a vizet, az öröm nem szereti a szomorúságot;
az ember sem szeretheti a bűt, a bajt, a kínt, a halált. Ha
valaki szereti a rosszat, csak mint jót szeretheti. Krisztus
Urunk is így szerette, mint Szent Pál mondja: az eléje t e tt
örömért, a kilátásba helyezett dicsőségért viselte el a keresztet
; ebben van logika, van észszerűség, van kegyelem, van
természetfelettiség is. Nem lehet szeretni a rosszat, csak úgy,
ha jó kerül ki belőle. Krisztus azért szerette a keresztet,
mert látta, hogy dicsőségének és a világ legyőzésének fája.
így már mindenki megbékül a kereszttel; a diák, a tudós
szereti a tanulást haszonért, élvezetért, dicsőségért; a beteg
szereti a keserű medicinát, mert az egészségre gondol;
a szántóvető verejtékkel öntözi barázdáit az aratás reményében
; Krisztus is szereti a keresztet Istenért s az emberért.
Ebben van logika. A kereszt az Úr Jézus győzelmének zászlaja,
dicsőségének jelvénye, azért szerette azt s leküzdvén félelmét
s iszonyát monda: surgite, eamus! Akkor már nem a
Júdást látta, hanem az Istent, az a csók nem az áruló csókja,
hanem az Atyának csókja, aki őt a keresztútra hívja. A zsidókban,
jóllehet kajánsággal vannak eltelve, az Atyának az
eszközeit, a kereszt fölmagasztalóit szemléli! így tegyen
az ember, bármi történik, s ha az emberektől jön is a rossz,
lássa az emberek mögött az Istent, a kemény szenvedés
mögött a dicsőséget. így látták s így szerették a szentek,
úgy hogy Szent Angélától el kellett rejteni a keresztet, mert
úgy szerette, hogy extázisba jutott. Szent Rodriguez Alfonz,
ki beteg létére csak néha aludhatott, mégis sajnálta, ha
negyed órára elaludt, mert a kereszt érdemét elveszítette.
A világ ennek hallatára hamar kész az ítélettel s kimondja r
hisz kötözni való bolondok ; de ha valaki átértette az isteni
Megváltónak gondolatát, ha fölértette, hogy a szenvedés
dicsőséget varázsol ránk : meghajtja fejét és azt mondja,
ez a legnagyobb bölcseség, nobis Dei virtus et sapientia.
Azért Dei virtus, mert az Isten akarata, azért Dei sapientia,
mert az Isten tud a rosszból jót csinálni.
Bízzunk benne s iparkodjunk, hogy a szenvedésből
lelkünkben kereszt váljék; ami akkor fog megtörténni, ha
az ember a szenvedést Isten kezéből fogadja s természetfölötti
jóra irányozza. Nagyon sok szenvedés van a földön, nagyon
sok tövis, nagyon sok iga, hanem kevés keresztfa. Nagyon
sok nyomorúság és kín özönével, de kereszt és áldásos szenvedés
kevés van. Ha sikerül a szenvedést enyhíteni, a kínt
lecsillapítani: hál' Istennek; mi nem akarjuk az emberiség
kínjait fokozni s bajait növelni, de hiábavalónak tartjuk
a csalóka reményt, hogy valamikor legyőzzük a kínt s a bajt
s tövistelen rózsák közt járunk a földön. Mi is le akarjuk
győzni a kínt s a szenvedést, de nem hiú reményekkel, hanem
Jézus izzó példájával. Kicsoda képes száműzni a világból
a betegséget, lelki kínt, testi gyötrelmet ... a mulandóság
árnyékát, a sír sötétségét, a keserűség töviseit, a szenvedések
keresztútját? Lesz világ, melyben nem lesz baj — mondják
a szocialisták; ez nem a mi evangéliumunk. Folyik az
élet, a harc s a küzdelem, a szenvedések rokkantjai lepik el
az utakat; az élvezet sivársága kiüresíti a sziveket; a céltalanság
éje ráborul a lelkekre, s ti a szenvedésnélküli jövőnek
kilátásaival csitítjátok az embereket? Ó, ti üres idealisták,
kik elkeserítitek hiú Ígéretekkel az embereket s leszegezitek
a röghöz hittagadással a lelkeket, tanuljatok Krisztustól!
Tanuljátok meg a kereszt szeretetét, hogy szenvedéstek
hiábavaló ne legyen, harcaitok végleges vereséggel ne végződjenek
! Tanuljatok keresztény módon szenvedni. A szenvedés
akkor lesz keresztény szenvedés, ha az ember teljes
öntudattal Isten kezéből veszi és az Isten dicsőségére viseli.
Szerezzük meg ezt a művészetet, hogy lehet szenvedésből
és nyomorúságból örömöt s lelki békét meríteni. Akkor
nyomorúságunk Krisztus keresztjével egyesítve nem lesz
oly nehéz, hogy lenyomjon, szenvedésünk nem lesz kietlen,
életünk nem merül el a fájdalom s a reménytelenség keserű
hullámaiban, hanem felénk világít a hit, hogy így szenvedve
győzünk.