2. Karácsony-éj, legszentebb éj! Mennyei fény, ezüstös
angyalszárnyak szövődnek sötét fátyolodba s a teremtést
édes angyalének ébreszti föl karjaidból. Angyalok ereszkednek
le benned magányos lejtőkre s éneklik az isteni szeretet
diadalénekét. A mennyei harmónia leolvad a ködös, álmos
völgyekbe, akkordjai ellejtenek a hegyek csúcsain s felhőket
ringatnak hullámaikon ; az erdők suttogása elakad az éji
szellőben, s az alvó halandókra az álom legrózsásabb látomásai
hullnak. A próféták szellemei, a sibillák árnyai ellebbennek
a barlang fölött, a látás bizonyossága eloszlatja gondteli
arcukról a jövendölések homályát s megnyugodva térnek
örök lakóhelyükre. A mennyei fény hátterében siető pásztorok
vonulnak el, mintha egy aranyos gót képnek eleven
alakjai volnának. Távolról tevék csengőinek csengése hallatszik
: keleti, tarka fényben, selyemernyők alatt vonulnak
föl a napkeleti bölcsek, előttük az égen a ragyogó csillag
aranyos fény küllője, mintha ez a csillag is csak lámpás volna,
melyet a királyok előtt angyal visz, hogy megvilágítsa
útjukat.
Ez az az éj, a legszentebb éj! S már tizenkilencszáz év
óta gyermekded hitünk keretébe van foglalva; keretbe,
melyet bearanyoz a karácsonyfák aranyos fénye, kedvessé
tesz örömtől kigyulladt gyermek-arcok pírja, áttetszővé
imádkozó lelkek átszellemült tekintete, Tizenkilencszáz év
óta ez az éj egyforma; csendje s angyaléneke egyaránt
ünnepélyes; csillagai az égen s pásztortüzei a földön ki nem
alusznak soha.
Pedig mily nagy ellentétben állnak a kis Betlehem barlangja,
jászola, pásztorai a kultúrnépek gazdag, fényes városaival
; mily örvények nyílnak istálló s paloták, puha szőnyeg
s aljazott szalma, elhaló pásztortűz s villamos ívlámpa, nyájbégetés
s orgonazsongás, a lejtők magányos csendje s az
éjféli harangszó közt!
S mégsem akarunk megválni tőle!
Mily nagy ellentét, mikor azt a betlehemi barlangot, az
istállót beleállítjuk fényes templomainkba, dísznövények s
illatos gyertyák közé. Nem félünk-e, hogy az az aljazott
szalma lehull a márványra s onnan elvetődik a szentély szőnyegére
és fölkerül az oltár lépcsőire?
Hát mire jók azok a kedves, idilli képek, azok az egyszerű
pásztorok, a gyermekarc s az angyalszárny ebben az
őserőtől duzzadó, évszázadokat megőrlő világforgásban, az
embernek szenvedő, de hódító élettörténetében? Szorulunk-e
tán rájuk? Az emberiség valóságos története csodálatosabb
és gazdagabb volt, mint bármely prófétai álomlátás; a sibillák
sejtelmei szegényesek, ha a valósággal, melyet leírni
akartak, összehasonlítjuk; fölhevült képzeletüknek képei
fáznak abban a hideg színezésben, mint egy éji tájkép, oly
messzire estek el az emberiség eleven, pezsgő életétől; az
arab mesék «ezer és egy éje» gyerekes és oktalan dadogások
ahhoz a nagy történeti eposzhoz képest, melyet az ember
ezeréves bravúrral keresztülküzdött s átélt.
Maga az a föld is, melyen az ember áll, folytonos változások
színtere. Föltartóztathatlan rohamban emelkednek és
süllyednek rétegei; a történetelőtti világ geológiai korszakai
bűbájos flórájukkal s bizarr faunájukkal egymást űzik ; az
egyik világ sírjából lesz a másiknak tavaszi barázdája, s a
természet úgy tesz, mint a bűvész, ki igénytelen szelencéjéből
dönti a drága hímzéseket, a tarka szöveteket, a virágkoszorúkat ...
Csak az a szent éj, az mindig ugyanaz ; angyaléneke el
nem hal; szalmájára szőnyegekről is szívesen térdelünk,
hogy a jászol bárdolatlan fáján fejünket pihentessük. Karácsony
szent éjjelén elzarándokol ész, szív, tudomány, művészet,
társadalom, család, gyermek s öreg nézni azt a szent, éji
látomást, mikor a szalmán fekvő Gyermek szemeiben kigyullad
a világot megváltó szeretet; mikor az éjféli barlang népes
lesz s a Szent Szűz és Szent József mellett ott állnak az evangélium
örök igazságai mint ragyogó géniuszok, örök eszmék,
csillogó eszmények s a barlang szegénységében s az istálló
kietlenségében üdvözlik a született Messiás szellemi függetlenségét
s odakötik jászolához mint a győző diadalszekeréhez
az emberiség reményeit, vágyait és hitét.
Ez a hit, ez a vágy a változatlan örökkévalóságnak képviselője
a földön ! Minden változik, forog, elhal; de az emberiség
hite s reménye nem változik, sőt örökkévalóságba öltözik
s minden karácsonyéjjel új ruhát húz, fényeset, mint az égből
leáradó mennyei fényesség, s örök ifjúságot szív magába a
kis Jézusnak tiszta, ragyogó szemeiből.
Ezért él s nem változik a karácsonyi öröm; azért folytonos
az a búcsújárás a betlehemi barlanghoz; azért nem
pusztul el a szent karácsony Betleheme; nem pusztul el, sőt
folyton ugyanaz. Ott él a hívő lelkek emlékezetében, áhítatuk,
szeretetük aranyos lapjain ; él a történelemben, művészetben,
költészetben, mint folyton eleven, mozgató, gazdag és bőséges
hatalom!
De történelme nemcsak a múlté, hanem a jelené is;
művészete nem kőben és festékben, de eleven lelkekben érvényesül
; költészete nem ragyog magasan járó, meddő eszményeken,
hanem a földön küzdő lelkek hősiességében s meleg
szívek dobbanásaiban. Tudnunk kell ugyanis, hogy Betlehem
egy köztünk, itt és most érvényesülő hatalom, hatalom, mely
lelkeket nevel és alakít, javít, a bűntől elvon s erényre tanít.
Ebben a barlangban rejlik a belső élet titka, amely élet
oly mély és változatos, mint a tenger alatti világ csodálatos
élete. Ezt a világot nem látni; az ég tükröződik rajta, vagy
viharok korbácsolják felületét; de azért a mélységben szakadatlanul
dolgoznak rajta a korallok és csigák ezerféle munkásai,
önmagukat temetik bele s így emelnek fölszínre új
világokat.
Betlehem kihatása nagyobb a világ művelődésére, mint
valamennyi művészi iskolának kihatása; ennek a barlangnak
sötét üregéből több ragyogó motívum kelt szárnyra,
mint valamennyi akadémiából. A művészetnek géniusza e
barlangba tért, ez volt ihletének forrása, ez volt koncepcióinak
sasfészke; ez volt annak a mélységnek s bensőségnek
Manrezája, amely ha hiányzik a fölfogásban, művészetünk
olyan, mint a folyondár, mely a földön kúszik és sáros lesz.
Betlehem többet lendített az emberiség életén, mint az
irodalmaknak időszaki föllendülései. Carlyle szerint Shakespeare
egy darabja az életerős, katholikus középkornak;
minden nagy szellem egy-egy eleven darabja annak a hatalmas
világnak, mely Krisztus betlehemi barlangjából árad
ki a sötét, fagyos szellemtelenségbe.
Ki tett többet a világban : Plató, Zénó, Seneca, Plotin,
Averrhoes, Szent Tamás, Bacon, Kant, Washington, Napóleon,
vagy a betlehemi jászol Kisdede? Állítsátok föl a Stoa
folyosóit, az Akadémia lugasait, a bölcsek portikusait, az
egyetemek katedráit a betlehemi barlang körül s csődítsétek
oda a világot — és meglátjátok, hogy a népek hullámai a
zuhatagok rohamával a barlang felé tódulnak, s folyosóitok,
lugasaitok kiürülnek. Mert ha színpompa kell és gondolatbőség,
ennek a barlangnak titokzatos színtörései túltesznek
Capri szigetének s kék barlangjának színjátékán ; nem az
olasz égnek s a delejes tirrheni tengernek, hanem az örökkévalóság
mélységes egének kéksége szűrődik itt át gondolaton
s érzelmen.
Sokan dolgoztak, sokat s keservesen ; sziszifuszi munkában
gördítették halomra az emberiség haladásának s művelődésének
faragatlan s faragott köveit; voltak apostolok és
vértanuk; de ha mindezekhez az Úr egy légió angyalt küldött
volna az égből, hogy a lángész feszítőerejével s a hősies erény
tetterejével dolgozzanak az emberiség javán, nem tettek
volna annyit, mint ez a Betlehem ...
E barlang fölfedezése fontosabb az emberiségre nézve,
mint Amerika fölfedezése, s minden egyes természetfölötti
gondolat és buzdulás, imádás és hódolás, fölajánlás és bánatos
indulat, melyre Betlehem tanítja és vezeti az emberiséget,
értékesebb Isten előtt, mint minden egyéb, merően természetes
vállalat és küzdelem.
Csoda-e hát, hogy Betlehem él s el nem pusztul? Csoda-e,
ha minden szívben él s él úgy, hogy édesíti s nemesíti az emberiség
életét?
Csoda-e, ha mindenhová elhat; el a tengeren, s a hajók
mélyében haldokló szerecsennek arcán mosolyt kelt. Elhat
a széles, nagy világba, oda, ahol a karácsony éjjelén is pálmák
virágoznak, s oda, ahol csak a zöld fényű emelkedik ki
az élet szemfödője alól. Elhat a nagy városokba, hol a vigasztalan
szegénység modern barlanglakói bujkálnak, s ott is oly
tiszta marad,*mint a napsugár a pontusi mocsár fölött. Elhat
a fjordok ködös, jeges völgyeibe s fölkúszik a magaslatokra,
oda, ahová a szent éjjelen a harangszó hulláma el nem vetődik.
Fölér a pápai trónon ülő főpap gondteli szívébe s leszáll
a bányák üregeibe, hol a szent éjben fölébredő bányász odaszól
társainak: pajtások, ma karácsony van. Megfordul a
puszták karavánjai közt s beleszövődik álmaiba annak a
gyermeknek, ki most fehér dunnácskája alatt kipirult arccal
fekszik s álmodik arról a szép karácsony-éjről, melyet édesanyja
festett ártatlan lelkébe, arról a sok csillagról és szép
angyalról, kik a karácsonyfa terhelt, hajlott ágain énekelték
együtt a glóriát!
Legyen is szent, boldogító, vigasztaló szerte-széjjel a
világon mindörökké Betlehem ! Ragyogjon föl világossága a
lelkek éjjében, mert ahová csak esik tündöklő sugara, az
mind tisztul, szépül, nemesedik. Jertek, gyerünk Betlehembe !
Jöjjetek főleg ti, kiknek sötét és vigasztalan a lelke ; az isteni
Gyermek mosolygó két szeme a hitnek és szeretetnek két
öröklámpája ; gyújtsatok magatoknak itt mennyei fényt s
örök világosságot.