a) «Midön tehát látjátok a pusztulás utálatosságát,...
akkor akik Júdeában vannak, fussanak a hegyekre . . . Mindjárt
pedig ama napok után a nap elsötétedik, a hold nem ad világosságot,
a csillagok lehullanak az égből... és akkor feltűnik az
emberfiának jele az égen; és akkor sírnak majd a föld nemzetségein
(Máté 24, 15). Az alázatos emberfia dicsőséges eljövetele
; leereszkedik ismét, aki elment tőlünk az Olajfák hegyén
az első áldozócsütörtökön, s akit vártunk és kívántunk ; ez az
Ő fényes adventje. Angyalok viszik zászlaját, a tündöklő keresztet,
s a napnyugta összes színeinek tüzes pompájában
égő felhők az ő diadalszekere ; angyalok harsonái zengik végig
a tisztuló földön az Isten újrateremtő és föltámasztó akaratát,
az új «legyen»-t, melynél fogva a lelkek ismét megfelelő
testet öltenek ; e lelkek mélyéből kiszakad himnus és panasz,
a szerint, amint extatikus öröm, vagy vérfagyasztó rémület
tölti el őket. — Térdenállva nézem királyomnak és bírámnak
e diadalmenetét: mily szép, mily hatalmas vagy, te «rex tremendae
majestatis!» Mily édes voltál Betlehemben ; mily
csendes s igénytelen az Oltáriszentségben ; nyelvemen olvadsz
el, édességgel töltesz el, te közeli Isten ; hitem komolyságával
akarok rászolgálni, hogy kegyes bírám légy. Tőlem függ.
b) «Akkor majd így szól a király azoknak, kik jobbja felől
lesznek: Jöjjetek atyám áldottai, bírjátok a világ kezdetétől nektek
készíteti országot» (Máté 25, 34). Jézus megpillantja a krisztusi
lelkek tündöklő csoportját; fehér ruhában, pálmákkal
kezükben éneklik : Benedictus, qui venit. . . Szeretettel néz
rájuk : Koszorúm, koronám vagytok. Testvéreim, isteni vér !
Jöjjetek atyám áldottai; nagy áldás, a teremtő, megváltó,
megszentelő Isten áldása teljesült rajtatok. Ti éltétek át az
delet dicsőséggé, ti a muló időt örök ifjúsággá, ti a szenvedést
örömmé ! Bírjátok az országot, melyért imádkoztatok s éltetek
és küzdöttetek, hogy «jöjjön el a te orszagod»; Isten
hatalma, szépsége, kegyelme mennyországgá alakult ki bennetek
». Mily diadalmas örömmel mondja ezt Jézus és mily
szenvedélyes szeretettel önti ki lelkét híveire ez utolsó áldásban.
Három áldást említ az evangélium: 1. megáldotta a
gyermekeket, a kicsinyeket s az ő képviseletükben mindazokat,
kik szívből alázatosak ; 2. az Olajfák hegyén mennybemenetelekor
a tanítványokat, hogy a búcsúzás keserűségébe
beleállítsa szeretetének és összeköttetésének biztosítékát;
3. most megáldja győzelmes híveit. A kezdet, a küzdelem, a
végleges, szerencsés kifejlődés áldásai ezek. Lefoglalom magamnak
mind a hármat.
c) «Akkor így szól majd azoknak is, kik balfelől lesznek:
Távozzatok tőlem átkozottak, az örök tűzre ... A rosszak lelkületét
két vonás jellemzi: rémület és átok. Krisztus mondta
róluk, hogy itt a földön nincs békéjük; nyugtalanság jellemzi
pszichológiájukat; nem biztosak hitetlenségükben ; mondják,
hogy «primos deos timor fecit», a félelem csinált isteneket,
de ez a «timor [félelem] » az ő folytonos kísérőjük; ez villan ki abban
a fanatizmusban is, mellyel a hitet üldözik. Aki nem fél, az
nem törődik folyton a rémületes ellenséggel. — Ez a bizonytalanság
rémületté lesz a végítéleten; «életet, irányt, célt
tévesztettünk — mondják majd — és mindent elvesztettünk.
Az élet nagy kérdései iránt fölületes ellenszenvvel viseltettünk
; Az Istent tagadtuk s fölségét komolyba nem vettük,
íme a mi ítéletünk». Távozzatok tőlem, kiknek lappangó
átkuk épen az volt, hogy távol voltatok tőlem; most ez az átok
mint eltaszítás, végleges elszakadás és kárhozat szakad rátok.
Ó vegyük komolyba az életet és céljait, hitben, szeretetben,
munkában.