A magyar ezt a napot Gyümölcsoltó Boldogasszony
napjának mondja, mert azon évszakba esik, midőn a gyümölcsfákat
oltani szokás. Az oltáshoz értő ember egy nemes fa
kis hajtását beilleszti a vad fácska vagy cserje fölmetszett
kérgébe, összeköti, s a természet ereje egybeforrasztja a vad,
nemtelen fát a nemes hajtással s gyümölcsözővé teszi. Amilyen
a beoltott ág, olyan lesz az egész fa.
Amit az ember tesz a nemtelen, vad fával, midőn oltja :
azt teszi az Isten azzal a nagy, hatalmas törzzsel, az egész
emberi nemmel. Az emberi nem, k. h., összehasonlítható
egy hatalmas törzzsel, mely hatezer év óta nő és terjed a
földön ; valamint az ág kinő a másik ágból, s ismét tovább
elágazik, épenúgy ember születik embertől, s ha valamennyit
összefogod s a világ kezdetére vezeted vissza a családokat,
végre elérsz a nagy törzsnek gyökeréhez, Ádám- s Évához.
Az emberi nem, ez a nagy fa azonban elvadult, nemtelen lett
a bűn és gonoszságai folytán; az Úristen tehát, ki nem azért
teremtette az embert, hogy elvaduljon s gyümölcse ne legyen,
beléje oltá a legnemesebb ágat, saját szent imádandó Fiát.
Az Úr Jézus Krisztus, maga az Isten beleoltotta magát a
mi nemünkbe, midőn a Szent Szűz méhében fogantatott.
Ez a fogantatás a mai napnak nagy és titkos gyümölcsoltása.
Valamint a fa a beoltott ág nemességét veszi magára : úgy
mi is Krisztus nemességével bírunk; mint a fa a beoltott ág
szerint hoz gyümölcsöt: úgy nekünk is isteni gyümölcsöt
kell hoznunk. Ez az Isten legkegyelmesebb tette, mely megváltásunk
alapja, melyet a keresztény ember forró szívvel
s könnyes szemmel hívjon vissza sokszor emlékezetébe;
szívesen veszitek azért ti is, k. h., ha én ma elétek adom,
hogy mire figyelt az Isten s mikép választá meg a helyet, az
embereket, midőn az Isten Fia belénk oltatott, vagyis fogantatott, amint azt a mai evangélium előadja.
Az első, akibe közvetlenül oltá be magát az Úr Jézus
Krisztus, maga a Boldogságos Szűz Mária ; s hogy mily nemes
ágat választott ki benne, azt összefoglalja az angyali köszöntés
: Üdvözlégy Mária ! Ki bírna magának valami fogalmat,
képet alkotni a Boldogságos Szűzről, akinek méhébe az Isten
ily szavak közt oltja a legnemesebb, a legáldottabb gyümölcsöt
! Képzeljük el őt magunknak.
Zsámolyán térdel a Szűz, imádkozik. Lelke az Istent
keresi, a Megváltót kéri, leesdi az égből; tiszta, lángoló érzelmekkel
esdi le őt, kit az egész világ vár s kiről mondják, hogy
közeleg eljövetelének ideje. De ő nem akar anyja lenni; hogy
is gondolhatna arra alázatosságában? ő tudja, hogy csak egy
asszony lehet az a boldog asszony, ki az Isten Fiát méhébe
fogadja, de hogy ő nem lesz az, az bizonyos előtte ; hiszen
ő az utolsója az Isten szolgálóinak, hogyan vethetné ő reá
az Úr a magasból szemeit! Ő csak szolgálója kívánna lenni
annak az asszonynak, az Isten anyjának, ő beérné, ha egyszer
láthatná életében azt a boldog asszonyt s ha az Isten Fiát
csak messziről imádhatná, csak messziről áldhatná : öröme
teljes lenne. Mária nem lehet az Istenfiú anyja ; oly kevéssé
gondol e lehetőségre, hogy szüzességet is fogadott, férfiút
nem ismer, ő csak az Istennek szentelt, eldugott, ismeretlen
szűz akar maradni. S ah, mily tiszta hajnalpír futja be e
gondolatnál szűzi arcát! Szemei mély, szentelt tűzben égnek,
szíve olyan, mint a napsugaras, aranyos, virágos kert. Amint
itt térdel, a szűzi tisztaság mennyei fönséggel ömlik el alakján,
lelke hónál fehérebb, szemeinek tekintete oly egyszerű, oly
mély, oly vonzó, szívreható! Ez az én tökéletesem, anyjának
egyetlené, szülőjének választottja! íme, egyszerre angyal
terem előtte, mennyei fény veszi körül. Üdvözlégy malaszttal
teljes ! méhedben fogansz és fiat szülsz, és az ő nevét Jézusnak
hívod ! Ne kételkedjél, szűz maradsz, mert a Szentlélek ereje
megárnyékoz téged, s azért a szent is, ki tőled születik, Isten
Fiának fog hívatni. Tudjuk aztán, mit szólt a Szűz, míg végre
beleegyezett, s az Isten beleoltotta a legtisztább, legszentebb,
legalázatosabb anyába szent Fiát. Valamint az emberiség
nagy fája a gőg, a kevélység, a tisztátlanság folytán lett
nemtelen, gyümölcstelen kóró, úgy az Isten, midőn e nemtelen
fát nemesíteni, szent Fiát beleoltani kívánta, kiválasztott
rajta egy alázatos tiszta szűzi hajtást, s abba oltotta bele az
Isten fiát, az Űr Jézus Krisztust!
Nemde fönséges kép ez, k. h., az imádkozó, angyaltól
köszöntött Szűz? Az ember márványszobrot, rózsát, liliomot
említ, hogy valami fogalmat alkosson magának a Szent
Szűzről, de nem fogyna-e ki a szóból? Még ha aranyszájú
ékesszólása is volna, mégsem bírná a szent Szűz szépségét
fölérteni!
Míg ez a kép szemeid előtt áll, kérlek, engedd, hogy egy
kérdést intézzek hozzád, k. h.: Mit látsz e Szűzben, ami
által ezrek és százezrek fölött levonta magára az Isten figyelmét,
s kinyerte tetszését? ami által az egyszerű Szűzből Istenanya,
az ismeretlen hajadonból a világ királynéja, Názáret
városkából világhírű lett? Szűzi tisztaságot és alázatot látsz
rajta ! Ez megmozgatta s megindította az eget. Jól tudom,
hogy ezt sok ember nem érti! Úgy látszik, hogy nem ezek
mozgatják a világot, hanem a szűzi tisztaság helyett inkább
az eszeveszett élvhaj hászat, s az alázat helyett a gőg és
kevélység. Szemre nézve s egy arasznyi időre nézve igazatok
van ; bizony ezek uralkodnak s hódítják az embert; de az
Isten ellenáll nekik, mert a tisztátlan lelket gyűlöli, s a
kevélyeknek ellentáll. Ami pedig magát az erősség és hatalom
Istenét is megmozgatja és megindítja, ami, ha úgy szabad
szólnom, az Isten szívén is erőt vesz : az a szüzesség s az
alázat. Nem látni ezt fényesen a Szent Szűz kiválasztatásában?
Császárnék, királynék, előkelő és közönséges hajadonok
az Isten szívét meg nem indítják ; egyről, a Szent Szűzről
mondja az Isten : egy az én barátném, az én*tökéletesem !
a tiszta, az alázatos Szűz !
Vess kérlek egy pillantást szívedbe ! Mi szól szívedhez
jobban ; egy ilyen testbe öltözött angyal? egy ilyen tövis
közt nyíló liliom? egy ilyen egyszerű tiszta szűz, vagy egy
hivalgó, dölyfös, bűnös lélek? Lám maga a természet szava
mutatja számodra az erénynek útját. Vess néha egy tekintetet
erre a szeplőtelen szűzi liliomra, s mondd magadnak:
alázatos és tiszta akarok én is lenni, mert csak így magasztal
föl engem is az Isten.
De Mária, József jegyese volt; a legszentebb s a legtisztább
házasság egy családba egyesítette őket. Midőn Szűz
Máriába oltá az Isten szent fiát, akkor azáltal József családjába
oltotta be őt. Ismét száz és százezer család közt kiválasztá
ezt a názáreti egyszerű, szegény ács-családot, hogy
ott éljen, ott növekedjék föl az Ür Jézus Krisztus.
Mindenki, aki erre a szegény ács-családra, melybe beoltatott
az Isten Fia, veti tekintetét, valami nagyon különöset
fog abból tanulhatni, s ez az, hogy miképen ítéli meg
az Isten az embereket. S erre csak egy a felelet: t. i. egészen
másképen, mint azt az emberek szokták ! Hát nem találhatott
volna az Isten alkalmasabb, előkelőbb, gazdagabb,
műveltebb családot? Hogy találhatott volna, az iránt ugyan
nincs kétség ; de hogy nem akart mást, s hogy határozottan
azt az ács-családot akarta Krisztus Jézus apai házává tenni,
az is bizonyos. Tette pedig azt azért, hogy napnál világosabban
kijelentse előttünk, hogy mikép gondolkozik s mikép
ítél ő az emberi dolgokról. Az Úr Jézus pedig azáltal, hogy
az egyszerű ács-család gyermeke lett, nyomósán és félreismerhetlenül
tanítja, hogy az embereket erényük és nem
pénzük, szívük és nem külső alakjuk szerint méri. Ezen mértéket
senki sem ütötte meg úgy, mint a Boldogságos Szűz és
Szent József, egy család sem úgy, mint ez az egyszerű szent
család, s azért őket tiszteli meg a földön, s gyermeke lesz
a Szűznek, s nevelt fia Józsefnek. Hogy csak ács és nem király,
hogy Názáretben lakik, s nem Jeruzsálemben, hogy nem a
főutcán, hanem valami félreesőbb házikóban, ahhoz az Ür
Jézus nem kötötte az üdvösséget, s nem kötötte azt a legnagyobb
kitüntetést, hogy ő maga legyen gyermekük.
Ajánlom nektek ezt megszívlelésre. A világban sok dolog
máskép áll, mint az Isten szemében ; ha az Isten az emberekre
bízta volna, hogy Fiának anyát és családot válasszanak,
azok bizonyára nem találták volna meg Szűz Máriát és Szent
Józsefet. De az Isten ezeket találta meg. Hát ha az Isten most
közülünk, akik itt vagyunk, akarná kijelölni s kihirdetni,
hogy kicsoda előtte a legkedvesebb s a legbecsesebb : nem
szégyenülne-e meg közülünk sok, látván, hogy talán az a
kiválasztott, kit semmibe sem vett.
Ilyen ítéletet, mely szerint ő József és Mária szent családját
a legméltóbbnak, a legfönségesebbnek hirdette ki valamennyi
ember és család fölött, ilyen ítéletet fog az Isten majd
a világ végén mindnyájunkkal tartani, amikorra t. i. elvész
az arany s a korona fénye, elfoszlik selyem és rongy egyaránt,
bedől palota és kunyhó egyaránt, szétmállik drágakő és vályog
egyaránt, s porrá válik a király és koldus teste egyaránt, s
marad, marad egyesegyedül a lélek, s azon mást nem venni
észre, mint azon fényt, mint azon pompát, mely az isteni
kegyelemből s a jó tettekből háramlik reá.
Ha te is ezeket kezded megbecsülni és szeretni, s házinépedet
ezek szerint nemesíted, akkor az Ür Jézus beléd is
be fogja oltani magát, s te alázatban, a tisztaságban s az erényes
életben fogsz gyümölcsöt hozni; mert Szűz Mária után,
kinek méhébe szállt az Ür Jézus, s a szent család után, melynek
gyermeke akart lenni, következik minden keresztény
lélek s minden keresztény család. Minden egyes keresztény
lélekbe beleoltja magát az Isten Fia a szent keresztség által;
ha akarod, hogy ez oltás benned gyümölcsöző legyen, légy
tiszta és alázatos, mint a Szent Szűz, s keresd és becsüld
mindenekfölött az Isten kegyét és tetszését. Az első gyümölcs,
melyet szíved hozni fog, lesz a megelégedés, amely a földön
fölér a paradicsommal. Amen.