Minden nagy szenvedés valahogy a keresztre emlékeztet,
mely nemcsak szerencsétlenséget, hanem bűnt s bűnhődést
is jelent. Sőt ép ezt jelenti elsősorban. Bűn a kereszt
gyökere, s a tövis, az átok a virága. A világháború szenvedéseiben
is a világ keresztjét s keresztjében bűnét s bűnhődését
kell látnunk. Akkor hoztuk mindazt, ami nekünk kín és
áldozat, ami nekünk küzdelem s gyötrelem, a legegyszerűbb
s egyszersmind a legmélyebb kifejezésre, ha bevalljuk, hogy
azért szenvedünk, mert vétkeztünk, s akkor álljuk meg helyünket
s teljesítjük küldetésünket, tehát az Isten szándékait,
ha úgy viseljük el a kínt, bajt s keresztet, mint akik
bűnhődnek.
Ez némelyeknek botránkoztató, másoknak pedig semmitmondó
gondolat, s azt hiszik, hogy többet tudnak, ha a
háborút a nemzetek gazdasági versenyének, a nyersterményekért
s világpiacért való küzdelemnek, ha imperializmusnak
s a fajok ellenszenvének tulajdonítják; de hát mindezt
más néven gőgnek, dölyfnek, hírvágynak, gyűlöletnek, kegyetlenségnek
s istentelenségnek is hívhatjuk, s van a nemzetek
életében a bűnnek «régi kovászából» s a rothadás
penészfonalából is annyi, hogy a háború szenvedéseiben s
mérhetetlen veszteségeiben Isten sújtó kezét is kell látnunk
s mindennek eltűrésére s elviselésére nemcsak nemzeti ellentállással,
hanem krisztusi érzéssel is kell felfegyverkeznünk,
mint ahogy azt az apostol akarja, mikor buzdít: «Mivel
tehát Krisztus testben szenvedett», mivel «szemeitek előtt
lett keresztrefeszitve» — «ti is ugyanazzal a gondolkozással
fegyverkezzetek fel» (I. Pét. 4, 1). Vagyis, mi nemcsak küzdünk,
hanem mi bűnhődünk; mi nemcsak szenvedünk,
hanem engesztelünk, s ha az élet mélyébe hatolunk s lelkünkbe
tekintünk, akkor a mi legbelsőbb öntudatunkat nemcsak
nemzeti, népfaji, gazdasági s hatalmi érdekek, hanem a keresztet
viselő léleknek nagy terhe s e teher alatt kiváltott
érzései foglalkoztatják.
Az apostol szava cseng lelkünkben ; fegyverzetről beszél.
A keresztviselésre a léleknek fel kell fegyverkeznie. Oly
érzéssel, oly erővel, oly lélekkel kell szenvednünk, mint
ahogy Krisztus szenvedett I Ezt a fegyverzetet magunkra
kell vennünk s úgy azután harcra szállnunk ; de anélkül
nem ! Ez a fegyverzet a penitencia s az alázat szürke s a
kitartás és türelem acélos érzülete s az elegettevő s engesztelő
szeretet szikrázó szelleme.
A szenvedő Krisztuson először is az tűnik föl leginkább,
hogy mennyire emeli ki a szentírás az ő alázatát. «Megalázta
magát, engedelmes lévén mindhalálig és pedig a keresztnek
haláláig. Kiüresítette magát, szolgai alakot vévén fel, hasonlóvá
lett az emberekhez» (Fii. 2, 7 8). A szenvedésben
tehát először is a «szolga formajat» öltötte magára s kitartott
benne istállótól kezdve műhelyen át a Golgotáig. Kiválogatta
magának az elgyötört szegénységet s a szenvedő alázatot;
beleállt a küzdő, nélkülöző, a félreértett s keserített életbe —•
egy új, csodálatos életbe, melyben az Isten Fiának is tanulnia
s tapasztalnia kellett, az írás szava szerint «didicit ex
iis, quae passus est, tanult abból, amit szenvedett» (Hebr.
5. 8). Tanulta a szenvedés titkait; bejárta a szenvedő lélek
világának tört világosságú, hosszú árnyékú völgyeit; megjárta
a tisztulás hegyeit. Ezeket tapasztalatból nem ismerte ;
nem ismerte az árnyakat, a világító sötétségeket. Megtapasztalta
az alázatot, megtapasztalta a szolga formáját, s amivel
ez a forma meg szokott telni, a bánatot, a szenvedést s a
keserűséget; de teremtő művész lévén, akkor is, mikor tanult,
belekeverte ebbe a lelke ízét s elváltoztatta a kínt résztvevő,
megváltó s üdvözítő szenvedéssé. Ez az ő művészete !
Művész s teremtő lévén, kitűnően kezelte a «szolga
formajat»; kezelte úgy, hogy az «Ür formaja» csak ritkán
csillant ki belőle. Kerubok, karácsonyi angyalok s arkangyalok
jelenései a szenvedő emberek közt is tele vannak
fénnyel s dicsőséggel; míg ellenben Uruknak megjelenése
tele van szürkeséggel. Egész élete földszürke lett; alakja
lelapult a földhöz ; élete elmosódott s elvegyült a köznappal,
úgy hogy 30 éven át föl se tünt senkinek. Olyan lett, mint a
néma pacsirta, mikor a szántáson ül; rögnek nézed; csak
ha fölszáll s kiönti dalos lelkét a határra, akkor árulja el
magát. Krisztusnak öltözete is szürkeség; ő is az Isten
pacsirtája ; ő is úgy lapult le, úgy ült le az élet törésföldjén,
hogy rögnek néznők, mely ázik, omlik, s ha tapossák, szétporlik.
Ilyen lett az Isten nagyságának s végtelenségének
átérzésétől.
De Krisztus nemcsak az igénytelen életnek, hanem a
szenvedésnek alázatába is öltözködött. Ezt a formát is magára
vette, mert ez még szürkébb volt, sőt már feketébe játszott.
A szenvedés az emberi életnek legalacsonyabb színtája ;
mert az magának a pornak s a taposott féregnek szintje.
Ott a póz magától foszlik szét, s a világnak legfelségesebb
gesztusából is csak a taposott féreg tekeredő vonala marad.
Ott találjuk az embert, aki levetette magáról a világ színpadi
garderobjának utolsó darabját is és fölöltözködött a
tehetetlenség meztelenségébe. Amit örökbe kapott, életet s
vért és amit azon szerzett, akár vagyon, akár méltóság volt
az, az a szenvedésben mind eltűnőben, kifogyófélben van,
s helyükbe lép az ősi szegénység és meztelenség, mely mint
kín és szenvedés lép öntudatába.
Mennyire szegény s alacsony a szenvedő ember! Hogyan
alusznak ki sorba fényei, s hogyan vonul föl körülötte a
«forma servi», a megtört, hajlott, rozoga szolgának szürke
árnyvilága ! A veleszületett gyöngeség vele akar meghalni,
mint kór és betegség ; a szem, mely fényre született, sötétséggel
telik meg, s az édes anyai tej szájízét a halál keserűsége
törli le. Némelyekre azután még külön ránehezedik az
erőszak s a gyűlölet, és nem betegágyat, hanem keresztfát
ácsol nekik, s nem gyógyszerrel, hanem epével és ecettel
itatja őket. Az Ür Jézus a szenvedő szolgának ezt a formáját
öltötte magára ; Jóbhoz lett hasonló, mert «tetőtől-talpig
nem volt benne épség»; de azután attól is meg akarta magát
különböztetni, s azért nem a szemétdombra, hanem a vesztődombra
vezettette magát s keresztre feszíttetett, s mikor
ország-világ előtt nyilvánvalóvá lett, hogy ime ugyancsak
«atkozott, ki a fán függ», akkor elcsendesedett a lelke, nem
volt védekező szava, s a kereszt fölött az az ősrégi, prófétai
kép lebegett, annak a juhnak képe, mely «leölesre vitetik és
megnémul, mint a bárány nyírója előtt és nem nyitja meg
száját» (Iz. 53, 7).
De van a szenvedő Krisztus lelkén még sötétebb árny,
van még szürkébb szürkeség, van az alázatnak még valami
sajátosan megrendítő kifejezése rajta, s ez az, hogy ő a világ
bűneiért szenved. Nemcsak a szolgának, hanem a bűnös
szolgának öntudata tölti el lelkét. Igaz, hogy ez a bűn nem
az övé, mert nem ő követte el; de az övé annyiban, hogy
magára vette, hogy a lelkén vitte, s hogy az úgy nyomta őt,
hogy az alázatnak tátongó mélységei szakadtak ki benne.
Nemcsak a «szolga formajaba», nemcsak az igénytelen s szenvedő
emberi élet szürke zsákjába, hanem a lázadó, bűnös
rabszolgának szennyes s tépett rongyaiba öltözködött s a
bűnösség öntudatával viszi a keresztet s függ a kereszten.
A világnak mai nagy szenvedéseibe ez az alázatos öntudat
való. Éreznie kell, hogy végtelen sok a bűne, hogy
förtelmes a szennyje, s hogy égbekiált bosszúért Isten-feledése
s Isten-megvetése. Ha tehát az emberiség most a világháború
nagy keresztjére feszíttetik, nem elég csak nemzeti önérzetről
s hősiességről beszélnünk, hanem a mélybe kell leszabnunk
s bűnösségünk öntudatára s bűnhődésünk tragikumára kell
ébrednünk. El kell mondanunk a prófétával: «Vetkeztünk,
istentelenül cselekedtünk, gonoszul viseltük magunkat, Urunk
Istenünk, minden igazságod ellen ! Forduljon el a te haragod
mirolunk» (Bar. 2, 12).
A bűnnek büntetés jár ; aki bűnét érzi, az az élet szenvedéseiben,
de főleg az ily nagy világkeresztben, melyre nemzetek
vannak feszítve, büntetést lát, s ezen a fölfogáson nem
botránkozik. Az a nagy Isten oly nagy s az a kis ember oly
bűnös, hogy a világ nagy szenvedéseiben okvetlenül bűneinek
lerovását kell látnia !
Épen Krisztus keresztjében van a bűnért való bünhődésnek
nagy kinyilatkoztatása, ő a szenvedésekbe az Isten
fiainak érzéseit hozta s állította bele : a penitencia szellemét.
Beleállitotta a bűnnek s erkölcsi szennynek átérzését. Benne
fakadt ki az undor a «hálátlan fiak» alávalóságától, amiről
az Isten panaszkodik, mikor mondja : «fiákat neveltem, s ők
megvetettek engem» (Is. 1,2); arcának szépségén gyulladt
ki a bűnös emberiség szégyene. Úgy élt köztünk, inficiált,
mocsárlázas emberek közt, kik a piszokkal s alávalósággal
megbékültek, mint az élet s a világosság fia ; az elsatnyult
nemzedékben, melynek lelkében a blazírt s hitetlen érzés
«régi kovasza» megfertőztette az erkölcsi erőket, úgy ragyogott,
mint az érintetlenség s az őserő képviselője s hordozója ;
éperi azért intett meg oly komolyan keresztútján, mondván :
«ha a zöldelő fán ezt művelik, a szárazzal mi fog törtenni»
(Luk.)? Ez érzések nem gyáva meghunyászkodások, hanem
nagy, erkölcsi reakciók a bűn, a «régi kovasz», a rothadás
ellen. A leigázott, félreismert lelket ki akarják emelni a sárból,
az isteni szikrát föléleszteni a hamu alól, az elsüllyedt Istenországot
kiemelni a feledésből. Ez egyrészt megbecsülése
volt az embernek, ki az Isten nagy jogait akarja érvényesítem
kötelességeinek fölértésében; másrészt elismerése volt az
isteni Fölség sérelmeinek, melyekért bűnhődés s engesztelés
jár.
A szenvedő s bűnhődő szolgának e formájába kell öltözködnünk
nekünk is, kik most a bűn terhét a háború szenvedéseiben megérezzük s mélyen le kell hajtanunk fejünket
s el kell csendesednünk panaszainkkal, hogy Uram, miért
küldöd ezt ránk s megérdemeltük-e ezt a töméntelen kínt
és bajt? Ehelyett inkább csak azt hajtogassuk, amit a keresztrefeszített
jobb lator mondott : «mi igazságosan szenvedünk,
mert cselekedeteinkhez méltó díjt veszünk» (Luk.
23, 41). Alázzuk meg magunkat, mint szenvedő s ugyanakkor
bűnös emberek s némuljunk el a nagy Felség s az ő felségi
jogai előtt. A bűnhődés alázatában elcsendesült emberek a
legbölcsebbek. A csendes szenvedés nagy Isten-tisztelet,
melyre a próféta buzdít, mikor írja : «az ő színe előtt hallgasson
el az egész föld» (Hab. 2, 20). S a francia költő ráakadt
az érzés mélységére a modern ember szívében is, mikor írja :
«Á voir ce que l'on fut sur la térre et ce qu'on laisse'.
Seul le silence est grand; tout le resté est faiblesse.»
(A, de Vigny.
A második erős, győzelmes érzés, melybe Krisztus öltözködik,
s melyet a szenvedés s a kereszt érthetetlenségében
mindnyájunknak magunkra kell venni, az «armatura» második
darabja : a rendületlen bizalom az iránt, hogy a keservből
öröm s az érthetetlen s kegyetlen végzetből az erős jóakarat
s a szeretet szándékai jutnak ki győzelmesen. Bizalom
az iránt, hogy a kereszt s a szenvedés a jóért van 1 Ez a
bizalom kísérte Krisztust szenvedésében, ö nem úgy érzi
magát, mintha sötét hatalmak labdája volna, hanem úgy,
mint aki sötét úton fényes misszióban jár; még kevésbbé
mondhatjuk róla, hogy passzív, megtört lélek; azt kell hinnünk
róla, hogy ép most viszi őt inspirációja s hogy most
alkotja meg legremekebb művét: «opus ejus», azt a művet,
melyben annyi lélek s mélység, finomság és gazdagság van,
hogy nem fogy ki bámulatából ég és föld. ő vágyik a szenvedést
végigszenvedni; tudva-akarva belemélyed a sötétségekbe
s megtapasztalja a szenvedő lélek gyöngeségét, úgy
az Olajfák kertjében, mikor azt imádkozza : «Atyam, ha
lehetséges, múljék el e kehely tőlem ; de ne az én akaratom,
hanem a tied legyen», mint a kereszten, mikor aggódó, vágyódó
lelke kitör a panaszban : «Én Istenem, én Istenem,
miért hagytál el engem?» Azért a lelke mélyén ott rejlik a
rendületlen bizalom, hogy keresztjével legyőzi a rosszat.
Ez a bizalom acélosítja lelkét a legsötétebb lehangoltságban
is; azért, amikor viszik s hurcolják is, akkor is küzködve
áll a rosszal szemben ; nem adja meg magát, hanem hadban
jár és lélekben támad. A szenvedés le akarja törni, a vére
csurgása fonnyasztja életét, de a bizalom kinyújtja roskatag,
halavány alakját, s az isteni gondolatok s szándékok perspektíváiba
emeli föl lelkét. A szenvedésből föl-fölemelkedik a
fölényes jóság felhőtlen szféráiba. Tehát sötétség s villámló
világosság, szomorúság és bizalom jár s váltakozik fölötte;
lelke gunnyaszt, majd megint kifeszül, síró lélekké, majd
megint kiáltó harcossá válik. Sirva kiált s azért meghallgattatik.
Ezt jelzi oly nagy realizmussal az apostol, mikor
mondja : «Ki az ő testének napjaiban könyörgéseit s esedezéseit
nagy kiáltással és könnyhullatásokkal bemutatván
annak, ki őt megszabadíthatta a haláltól, meghallgattatott
az ő hódolatáért» (Hebr. 5, 7).
De nemcsak ez a bizalmi momentum izzik mint szikra
a szenvedés s alázat hamujában, s nemcsak az a bizalom a
küzdő Krisztusnak «fegyverzete», hogy kegyelmet talál s
meghallgattatik, hanem küzködését más bizalmi tendencia
is átjárja : az, hogy szenvedései által az én bizalmamat akarja
felkelteni, akarja a szenvedésben hamvadó lelket tüzes
parázzsá éleszteni; akarja, hogy nekem is bizalmam legyen
aziránt, hogy a magam keresztje s kínszenvedése is üdvösséges
és kegyelmes és szabadító és megváltó; akarja, hogy
bízzam, hogy keresztje erejében az én keresztemből is üdvösség
s örök élet fakad. Ha hiszek benne s művében ; ha bízom
benne, hogy kegyelmet szerzett nekem; ha szeretettel elhiszem,
hogy «kezeibe írt» engem is; ha megérzem, hogy
átlyuggatott kezeivel megfogta a bűneim terhe miatt bizalmatlankodó
lelkemet s nagy kiáltással s könnyhullatással
kiáltotta nekem, hogy «enyém vagy, bízzál, ne kételkedjél)):
ah, akkor megérzem ismét az élet bizsergését; akkor megint
felforr a vérem — nem is az enyém, hanem az övé bennem ;
megnyílnak a szemeim, s én ott a kereszt körülötti árnyak
s tagadások s pusztulások szürkeségében mérhetetlen kincseket
pillantok meg, az Isten boldogító kincseit, milyeneket
csak ő adhat s melyek enyéim lesznek mind; enyém lesz a
megváltás, a szabadulás, a bűnbocsánat! Bárki voltam, ha
lator, ha keresztrefeszített haramia is voltam, ott az ő keresztjéről
hallom meg, hogy ((bizony mondom neked, még ma
velem leszesz a paradicsomban*. De a lelkem erre azt is feleli :
ha veled leszek a boldogságban, már csak illő, Uram, hogy
veled legyek a szenvedésben is, hogy veled szenvedjek bűneimért,
de mindig azzal a bizalommal, melyet az örök boldogságra
nyíló kilátás fényei delejeznek.
íme a mi «armaturank» második darabja, a bizalom
fegyverzete, a küzdő s vágyódó léleknek acélruganyossága,
az a mélységes hit és érzés, hogy a keresztút az Istenhez visz s
hogy a bűnhődéssel megváltás jár, hogy a rossz époly gondviselés,
mint a jó. Ez érzés által kapcsolódom szorosan s
melegen az én szenvedő Megváltómhoz. Ő szenvedett s szenvedéseivel
jót hozott; én is szenvedek s szenvedéseim által
a legnagyobb jóhoz, a benne való teljes bizalomnak s megnyugvásnak
földi mennyországához jutok el. Lelkemet lelkébe
merítem, szívemet szívén gyógyítom s szenvedése által
magam is szenvedve üdvözülök. Ah, szinte kézzel fogom,
hogy ennek így kellett történnie: hogy a gyógyulásnak s
megváltásnak, a megnyugvásnak s üdvözülésnek szenvedés
és kereszt által kellett részünkké lennie. Értem, hogy az ő
üdvözítő szeretetében való nagy hitet máskép mint szenvedéssel
nem lehetett belém égetnie. Minden művészetnek
megvan a maga eszköze s hatása, megvan vésője vagy kalapácsa,
megvan tüze vagy sava : hát a lelkekre s azok megolvasztására,
azok isteni formákba való megömlesztésére s
Istennel való összefoncsorozására más sav mint a szenvedés
könnye, más tűz mint a kínok heve nem volt; de ez erre való
volt, azért használta hát föl ezt, aki szeretett, s szeretett föltétlenül
s korlátlanul. Értem, hogy a legnagyobb szeretetnek
szenvedő szeretetté kellett elváltoznia, s hogy a köteléknek,
mely lelket Istenhez fűz, nem a mester babérkoszorújának,
nem a csodatevő próféta pálmaágának, hanem a szenvedő
Megváltó vérrózsákból font füzérének kellett lennie.
Ö tudta, hogy ennek így kellett lennie; ő megmondta :
«Nemde kellett szenvednie Krisztusnak?» S amit mondott,
azt megtette. Jól gondolta, eltalálta, hogy lelkeket véres,
áldozatos szeretettel kell szeretni, hogy lelkeket izzó lélekkel,
hogy szíveket a vérző szív vérével kell egymáshoz forrasztani.
Ilyen lelki s vérbeli kapcsokkal kötött össze magával,
hogy bizalmunk legyen benne, hogy szeretetre gyulladjunk
iránta s hogy ez a lelkiség emeljen s vigyen szenvedésen
s küszködésen át föl a'szívéig, a megsebzett, a megtört szívéig.
Aki oda ér, az megnyugszik!
Az «armatura» harmadik darabja az a nagy hit, hogy
a szenvedésben lélektisztulás megy végbe, hogy aki hozzá
ér, lázas, tüzes, áldozatos lelkéhez s sebzett, kékülő testéhez,
az megtisztul. Értsük meg helyesen azt, hogy nagy, finom —
mondjuk —, kényes lelkek valamiképen mindig világundorban
szenvednek, szenvednek a sártól, a szennytől, a piszoktói, mely testvéreik lelkéhez tapad. Ez erkölcsi szennyből
rémsok van a világban, s azért a világundor ki is tört Krisztus
lelkéből az Olajfák kertjében, mikor «undorodott». De ez az
undor nem taszította őt el testvéreitől; hanem ellenkezőleg
inspirálta, hogy az utálatot valahogyan küszöbölje ki a szomorú,
bűnös világból. Valahogyan úgy kellett megfognia a
bűnbe s gyarlóságba pólyázott lelkeket, hogy kivetkőzzenek
rongyaikból. S ez a «fogás» a közösen vállalt szenvedés volt;
nem a magányos, hanem a közösen viselt szenvedés. Míg
az ember maga szenved, addig megkeményülhet s el is fordulhat
a jótól, de ha Krisztussal együtt szenved, ha nemcsak
ő maga, hanem Krisztus szenved benne, ha minden keresztrefeszítettben
Krisztus szenvedése újul meg, s minden szenvedő
«confixus», vagyis vele együtt átszegezett lélekké lesz: akkor
a Krisztus szenvedésének bűntörlesztő s világtisztító ereje
fakad ki a lelkekben, s megindul a lélekerjedés és lélekforrás,
mely először mint finom megérzés jelentkezik, aztán pedig
mint ellágyulás, megolvadás, mint salakkivetés és seprűlecsapás
folyik : a Krisztussal szenvedő lélek élete oly zúgó,
tajtékzó hegyi patakhoz hasonlít, mely ütközik, habzik,
sistereg ugyan, de amely minél tovább folyik, annál tisztább.
Csodáltam ezt sok szenvedőn, akik mondták : «hálát adok
Istennek a szenvedésért, mert tisztultam, több emberré
lettem ... az övé lettem». De ez csak a krisztusi szenvedés
sajátossága. Tisztuló lelkekké a szenvedő lelkek csak Krisztus
keresztje alatt lesznek, ahol megérzik, hogy a szenvedés a
Jegnagyobb odaadás, s hogy odaadni s hogy viszontadni csak
tisztát, csak érintetlent lehet 1 Mikor Krisztus szeretettől
sebzett szívét nyújtja nekem, már csak nem nyúlhatok az
utca sarába, hogy marék sárral viszonozzam a szeretet kincses
adományát! Viszonoznom kell az adományt, de azt
csak tűzben tisztult szívem fölajánlásával tehetem. így
tehát a szenvedés nem pokol, hanem tisztító tűz ; lélek, szív,
érzés, akarat tisztul meg benne s e tisztuló szeretet útjai a
győzelmes s boldogító szeretetnek szent hegyeire vezetnek ...
Közelebb hozzá !
Az «armatura» más darabjaira most ki nem terjeszkedem
; fegyverzetnek ez is elég nekünk. Kipróbált darabok;
mind tűzben kovácsolt, mind acélszürke, mind acélruganyos
és erős. Sorba nézegetem s emelgetem, azután illesztgetem
s magamra veszem őket, mialatt fénnyel s tűzzel telik meg
a lelkem attól az apostoli kijelentéstől, hogy Krisztus nemcsak
szenvedett, hanem szenvedésében lelki erőket s kegyelmeket szerzett számunkra, melyekbe föl kell öltöznünk; s
nemcsak harcolt, hanem fegyverzetet kovácsolt számunkra,
melyet ha fölveszünk, mi is vasas vitézei, lovagjai s győzelmes
bajtársai leszünk. Ez tehát értelme annak a mély szónak
: «Miutan tehát Krisztus testben szenvedett, ti is ugyanazzal
a gondolkozással fegyverkezzetek föl» (I. Pét. 4, 1).