K. T. U.! Közeledünk az isteni Megváltónak életében ahhoz
a legfelségesebb és legfontosabb mozzanathoz, melybe az
Isten belefektetett minden értéket, és amelyben az Ür Jézus
kinyilatkoztatta belső világának mélységeit. Opus Christi
passió ejus. Tudjuk, hogy ez az opus nem engedte az isteni
Megváltót nyugodni soha, szemei előtt lebegett mindig:
«coarctor», szorul a szíve, míg ezt el nem végzi. Az anyaszentegyházban
minden liturgia, aszkézis ennek a nagy opusnak
megértésére nevelnek. Maga a nagyböjt semmi más, mint a
szenvedés nagyhetének nyitánya. Bevezet minket az anyaszentegyház
és el akar tölteni érzelmekkel, akarja hangolni
lelkünket hangulatra, amely érzelmekkel és hangulattal képesek
legyünk behatolni Krisztus szenvedő lelkébe.
1. Már most minő jeleneteket állít szemeink elé, mintegy bevezetésül
a nagyböjt első vasárnapján az aszkézis számára, és mily
jeleneteket az Úr Jézus szenvedéséről szóló meditációknak
preludiumául. A mai ünnep liturgiája Krisztus nyilvános
életének tulajdonképeni első jelenete. Alig hogy Krisztus
megkereszteltetik, megkísértetik. Alig hogy ez a lélek megkezdi
életét, alig hogy kifeszíti szárnyait, ott van az árnyék,
a lélek árnyéka, ott van a kísértő s meg akarja akasztani a
kiindulásukban, melyektől ő is félt. Az Úr Jézus három kísértetét
adja elő a mai evangélium. Krisztus böjtöl, és a kísértő
jön és azt mondja : minek ez, minek az imádság? Minek
emészted magad? Egyél és igyál, élvezd a világot, úgyis
mindennek vége lesz. Hogy egy negyvennapig böjtölő ember
egyék, az magában véve nem kísértés; a kísértés az a gondolat,
hogy minek emészti magát az ember, mit böjtöl, miért
hoz áldozatot a lélekért. Hagyd azt, tedd, hogy e kövek
kenyérré legyenek. Mert kenyér kell a világnak és nem böjt,
munka kell a világnak, mely kövekből kenyeret tud teremteni,
életet kér a világ és nem futást a pusztába. De az isteni
Megváltó azt mondja : Nem elég neki a kenyér, sokkal inkább
szüksége van Isten igéjére, vagyis azon meleg leheletekre,
melyek az Isten szájából jőnek, szüksége van szeretetre,
bensőségre, hitre, erkölcsi eszményre csak úgy, mint kenyérre.
Mélységes értelme van ennek az első kísértésnek. A másodiknak
szintén, a harmadiknak szintén ; de nem akarom elemezni.
Nemde a szentírás azt mondja : «Fili, accedens ad servitium
Dei, praepara animam tuam ad tentationem.» Egyet
lépsz, és ott van a kísértet; ugyan miért? Azért, mert az
embernek kezdet óta választania kell két hatalom között; az
egyik az Isten, a másik a világ. Az embernek valamit mindenek
felett kell tisztelnie és szeretnie, és aszerint, amint elhatározza
magát, a szerint veszi útját, elszegődik az egyikhez, de
a másik nyugton nem hagyja, nem békül meg vele. A két
főtekintély, mely az ember életét igazítja : Isten és világ.
A világ nagy hatalom, a legnagyobb embereket is sarokba
lehet szorítani a világgal, a leghősiesebb embert nevetségessé
teheti egy gaz gyerek az utcán s a világ csúfjává teheti. Minden
ember érzi, hogy az nagy hatalom, és valamiképen minden
embernek számolnia kell vele. De a belső világnak szinterén
is fellép az a világ, az érzék, az ösztön, az állat s élvezet hatalmasságaival
s azért: «Fili, accedens ad servitium Dei praepara
animam tuam ad tentationem» 1 Mikor elhatározod magad,
hogy Istené akarsz lenni, mikor szétbontod az erény szárnyait
és magaslatokra iparkodol, mikor az ösztönök és szenvedélyek
világából ki akarsz emelkedni, praepara animam
tuam. Mert a test hadakozik a lélek ellen, mindenképen le
akar minket szorítani, s az élet segíti őt arra. Sok erő és hatalom
az ő szövetségese. Valamint minden fal lefelé kívánkozik,
valamint minden hegy síksággá akar lapulni, ép úgy van egy
gravitáció az ember világában, mely küzd a kiváló ellen,
hogy ne legyen ott semmi, ami magas, ami kiemelkedő ;
legyen minden lapos. Praepara animam tuam, ha valami jobbat
akarsz, ha magasabb lény akarsz lenni. Ezt nem tűri a
test gravitációja. És a szentírás sokszor jelzi ezt, főleg abban
a parabolában, melyben az isteni Megváltó mondja, hogy a
rossz szellem nem engedi el az embert, sőt ha az ember kilendült
és házát kisöpörte, visszajön a kísértő hét más társsal
és újra megszállja, hogy későbbi sorsa rosszabb legyen az
előbbinél.
2. Az Úristennek nagyszerű tervei vannak a tentációkkal [kísértésekkel]. Beatus vir, qui suffert tentationem, hirdeti a szentírás.
Az Úristen meg akar minket is próbálni; kísértetbe viszlek,
hogy meglássam, vájjon igazán szeretsz-e engem?! Hogy te
szereted az Istent, kimutatod harcaidban, nem a nyugalomban.
Hogy ellenállni tudsz-e, azt kimutatod hozzám való
ragaszkodásodban; hogy valóban meggyökereztél bennem,
azt kimutatod, ha a vihar, melyet rád bocsátok, el nem szakít
tőlem. Ezt a hatalmas, maga magából kilépő szellemet koronázza
meg az Úr. Mi nagyon jól tudjuk, hogy ez valóban így
van. Nem csodálkozunk azon, ha kísértetek jönnek. A sapientia
carnis minket is sugalmazni akar, nekünk is azt mondja :
minek törekszel, élvezd a világot, minek emészted magadat,
élj, hisz meghalsz. De mi nem hajlunk e buta szóra, mi legyőzzük
az érzék csiklandozásait Krisztus erejével. Valóban,
k. t. u., úgy-e veszik észre, hogy Krisztus mily könnyen végez
a három kísértettel a pusztában. Ügy áll velük szemben,
mint Dávid, aki az oroszlán karmaiból és szájából kiragadja
a juhot és megfojtja az oroszlánt. Csupa erő. Mikor megint
eljött az a diabolus, mikor nem azt a közönséges tentatio
humana-t, melyről Szent Pál mondja : szívemből kívánom,
hogy csak embernek való kísértés szálljon meg titeket —
mikor nem ezt hozza az Úrra, a győzelem kivívása nehezebb
lett. Az Úr Jézust, a főpapot az Olajfák kertjében, abban a
sötét éjben, már nem tentatio humana [emberi megkísértés], hanem tentatio diabolica [ördögi megkísértés]
szállta meg. Mily könnyen végzett a három tentációval [megkísértéssel]
a pusztában ; de hogy küzködik Krisztus az Olajfák kertjében,
megnehezült az idő járása felette. Ránehezedett a sötét szellem,
mely a pusztában csak rávetette árnyékát, itt már ráborult
az agóniában, mint az éjfél, sötéten. Itt a küzdelem életrehalálra
megy; ott a hős csak úgy dobta le magáról az ellenséget,
az állatot, hanem itt verejtékezik. S honnan e nagy
különbség? A pusztában az Úr oly könnyen mondja : a világot
megvetem, a templom csúcsára nem megyek, cézár lenni
nem akarok; könnyen bánik el a rosszal; itt a kertben pedig
szinte le van söpörve. A különbség az, hogy az a tentáció a
pusztában a humana tentatio ez a tentáció a kertben a
diabolica tentatio. Az a tentáció, az embernek a tentációja,
ez a tentáció ez az apostolnak tentációja. Az a tentáció megkerít
engem testem révén, böjtöt panaszol föl, önmegtagadástól
fázik, hiúság, feltűnési vágy ingerli; a második kísértés
sokkal félelmetesebb. Christus timet, taedet, moestus est.
Miért? Magáért? Nemcsak magáért, hanem mindenért, mi
szent és drága előtte ; az Isten művét félti, a lelkeket siratja ;
az Isten szántóföldjének tövisei szúrják át. Azt a koszorút,
mely cézárnak, a dicsőséges embernek jár, azt könnyen megveti,
de ezt a töviskoszorút, hogy ő hiába dolgozik, nehezen
viseli. Azt a keresztet, hogy őt megtöri, még csak elbírná,
de a másik kereszt alatt, annyi lélek vesztének láttára, roskadozik.
Et factus in agónia, prolixius orabat; ettől a kísértettől
kényszerül imádkozni, úgy mint ott imádkozott és
verejtékezett. Ezután a nagy kísértés, mely szinte összetöri
az embert az apostoli férfiak kísértése szokott lenni. Az isteni
Megváltó ezt a fokozatát a kísérteteknek evangéliumában
máshol is bemutatja. Mert mikor mindenkit buzdít a kísértetek
ellen, a közönséges kísérteteket érti : cSatanas expetivit
vos, ut cribraret sicut triticum», az ördög teljesen össze akart
törni titeket, összerázni, mint a gabonát a rostában. Látod,
mit csinál az emberrel s mit az apostoli férfiúval.
Ezek után még csak egy tentáció van, mikor a rossz győz
és az embert összetöri, de nem az erkölcsi világban, hanem a
fizikai világban. Ez a vértanúság tentációja, mikor az embernek
el kell buknia a világi hatalommal szemben, de annál
dicsőségesebben győz az Isten fóruma előtt.
Minden embernek vannak kísértései, először a közönséges
keresztény élet körében ; ezeket itt tanuljuk legyőzni.
De azokra á kísértésekre legyenek figyelmesek, melyek az
apostoli férfiút érik. Tartsanak ki bennük s vigasztalódjanak
azokkal, kik ha szentek is voltak, e kísértéseket ki nem kerülték.
Nézzék Illést az ószövetségben a borókafa alatt, aki
mondja: minek élek? Pedig ő az oszlopa a monotheizmusnak,
az Istenben való hitnek. S ez a hatalmas próféta a
borókafa alatt teperedik és mondja : meguntam az életet,
Uram, vígy el engem. Nézzék Assisi Szent Ferencet, hányszor
akart elfutni az apostoli tevékenység mezejéről s elvonulni
a magányba ! Hányszor nem volt tisztában aziránt,
hogy igazán Isten akarata szerint való-e működése? Nézzék
Szent Bernátot az ő szellemének elsötétüléseiben, azokban az
esteli korszakokban, melyek egy lelket sem kimélnek meg.
Nézzék a névtelen apostolokat, hallották sokszor panaszukat;
nézzék, akik nem hősök, hanem közkatonák, hányszor
panaszolják föl életük szárazságát, unalmát, hányszor panaszolják
föl az Isten szántóföldjének terméketlenségét, hányszor
nyomja őket az a kereszt, melyet hivatásukban visznek ;
meg fogják érteni, hogy ezek azok a legnehezebb kísértések,
melyek Krisztusnak is agóniát szereztek. De az nem baj.
Valamint a jó keresztény lélek küzd kísértéseiben az evangélium buzdítása szerint: úgy küzd az apostol a maga nagy
kísértéseivel az isteni Megváltó példája szerint s iparkodik
az élet homályából ki az evangélium világosságába, még ha
agónián át is. Az első kísértést legyőzzük, mondván: nemcsak
kenyérből él az ember, hanem az Isten kegyelméből is,
s azért kérjük az isteni kegyelmet: emitte Spiritum tuum.
A másik kísértést is legyőzzük, mondván: Uram, te állítottál
ide ; a te erődből állok itt és nem saját inspirációmból. És ha
az Úristen megkoszorúz minden küzdelmes lelket, meg fogja
koszorúzni azt is, mely nem csupán az Isten parancsait tartja,
hanem az Istennek lelkeket is szerez.