K. T. U. ! Mióta a mi szeretetünk az Úr Jézus Szentséges
Szívének jegyében áll, azóta a farsangi jdő különösen az engesztelő
szeretetnek van szentelve. Ezt a szeretetet akarja fölkelteni
bennünk az egyház ; azért a mai evangéliumban rávetíti
lelkünkre a passió árnyait; lélekben elkísérjük az Ür Jézust,
aki felmegy Jeruzsálembe szenvedni. Azonkívül a mai
mise leckéjében felolvastatja, elszavaltatja, elénekelteti a szeretetnek
himnusát, melyet Szent Pál írt és élt : elmondja, hogy
mi a Caritas, hogy mily kincs, mily boldogság; «Caritas patiens
est, benigna est, Caritas nunquam excidit». Mikor ezeket halljuk,
lelkünk elé lép Szent Pál izzó, tüzes lelke ; szeretetet lehel
s szeretni hív föl. Magasra emelkedik, sicut aquila provocans
pullos suos, mint a sas, mely izgatja, hívogatja a magasba a
fiókjait. Valóban mint aquila, nem mint búgó gerlice tűnik fel
az apostol, s hogy szeretete csakugyan ilyen, hogy nemcsak
érzelem, hanem csupa erő és tett, azt az apostoli élet távlataiból
látjuk, melyek fölséges alakja körül nyílnak. Gyönyörködünk
ezen a lelken, mely sírni tud elkeseredésében és bánatában,
mely panaszkodni tud, mint az édesanya s ki nem fogy
sem szeretetéből, sem gondjaiból, elvisel mindent s nem törik
soha, frangit, non frangitur. Szent Pál lelke e részben valóságos
kincsesbányánk. Gyönyörrel és kincsvágyó lélekkel ereszkedünk
beléje, mert felcsillan gondolataiban és életének történetében
a szeretet gyöngye s az áldozatos lélek aranyfonala.
Itt lehet szeretetet tanulni; hevülő, emésztő, könnyező, bánkódó,
nagylelkű szeretetet, s az apostol szívesen vállalkozik
tanítónknak; nincs forróbb vágya ; kérdezzük meg tehát őt,
hogy mit tesz s mint kell szeretni.
Aki tudni akarja, hogy mit tesz szeretni, az ne nézze a
definíciót, ne kérdezze az észt, kérdezze a szívet. Ha az észt
kérdezi, kap két hideg szót; azt mondják : szeretni annyit
jelent, mint jót akarni. De az ember érzi, hogy az ilyen szeretet
csak a könyvben van meg, a szívben máskép van; akarni,
az hideg szó, hideg, elvont fogalom s olyan a szeretetben, mint
a csontváz az örömtől repeső vagy a bánattól agyonkínzott
emberben. Olyan szeretet, mely csak jóakarat volna, sehol
sem létezik; ahol létezik, ott szenved, fél, csügged, lelkesül a
lélek. Tehát hagyjuk az elvont fogalmakat; hagyjuk a szerény
jóakaratot, s tekintsük meg a szeretetet, amint él és ég, s ne féljünk
ezzel az eleven szeretettel lépni Tsten elé. Különben is
furcsa jelenség, hogy mikor Istent szeretni vagy bűneinket
bánni akarjuk, egyre oly halvány, elvont fogalmakkal dolgozunk,
melyek szíveket nem gyújtanak. Mintha bizalmatlankodnánk
érzelmeink iránt, vagy profán megnyilatkozásnak
tartanok az Istennel szemben. Félünk talán, hogy érzelmeink,
amelyek boldogságunkat s erőnket képezik, az indulat rohamosságában
vagy a vigaszok édes élvezetében elfeledtetik velünk
az észszerű és kötelességtudó cselekvést; félünk talán,
hogy az indulatok virágok lévén a szív kertjében, elbódítanak
majd minket illatukkal? Félünk, hogy mikor tettre kerül a
dolog, az érzelem illatos ködfelhője szétfoszlik, a virágos lepel
eltépődik s a lélek gyöngeségében magára marad? Meglehet,
hogy a reális erény szolgálatában sürgetjük az elvont fogalmakkal
adott meghatározásokat, s arra a kérdésre, hogy mi a
bánat, azt mondjuk, hogy akarat, mellyel kívánjuk, hogy bár
meg ne tettük volna, amit tettünk ; ha azt kérdezik, mi az
igazi, tökéletes szeretet, azt mondjuk, az a szeretet, amellyel
a legfőbb jót önmagáért szeretjük. Valóban ilyenkor látja be
az ember Kempis Tamás ama szavait: «melius est sentire compunctionem,
quam scire eius definitionem». Jól tesszük, ha azt
a szeretetet és bánatot kívánjuk, melyet érezünk ; kívánjuk
bátran, keressük bátran, folyton ; s ha az Ür Jézus elé lépünk,
ne vessük le lábainkról az érzelmek saruit. Mert ha valamivel
szabad az Űr Jézus elé lépnünk, mindenesetre egész szívvel
kell hozzá közelednünk. Hozza el magával a lélek szívét, indulatát,
szenvedélyét, szenvedélyes szeretetét, mely tud csüggedni
és lelkesülni, remélni és kérni, várni, tűrni és könnyezni.
Az egész szívet kell Isten elé hoznunk. E részben nagy kincs
nekünk a Szent Pál lelke, az a lélek, mely hódító apostol s nem
találja nyugtát sehol, s ugyanakkor azt mondja magáról, hogy
olyan, mint a dajka, úgy szereti híveit, úgy tud alkalmazkodni,
mint a dadogó anya, aki azért dadog, hogy gyermeke
beszéljen. Olyan lélek ez, hogy a halálba kívánkozik, mert
nincs a világon öröme, de aki ezzel a síró lelkülettel szívesen
bejárja a világot, hogy mentsen embereket. Ez a lélek amily
erős, olyan édes, s amily természetfölötti, olyan természetes.
Szeretete erős mint az apostolé, s lelkes mint a prófátáé ; viharok
szántják ; szenved, csügged, elborul s ismét kiderül és
élvez s a harmadik mennybe ragadtatik. Semmiféle szenvedéstől
sem ment, százkilencvenöt botütés görnyeszti hátát; üldözik,
elfogják, szeretik, gyűlölik, s ő mindenen győz.
1. E természetfölötti szeretetben két irányzat van ; az
egyik gyengéd: a szenvedő, a résztvevő, a lágy szereteté; a másik
az erős, az izzó, a küszködő szereteté; az egyik inkább
passzív, a másik inkább aktív. Az egyik a concupiscibiíisnek
jellegével bír, mely mézzel dolgozik, a másik az irascibilis
jellegét ölti fel, mely kővel, karddal, tűzzel dolgozik. A természetfölötti
szeretet mind a két irányt zárja magába, s maga
Szent Pál sorolja el a szeretetnek e kétféle jelzőit: «Caritas
patiens est, benigna est ...» s épúgy «plus anhelat quam valet,
omnia credit, omnia sperat». Első jellege pedig ép azért, mert
gyengéd, finom, érzékeny, az, hogy szenved : «Caritas patiens
est». Aki szeret, az szenved. Ez érzelemnek eleven kommentárjai
a mi szentjeink. Hogy tudnak ezek a szentek szeretni; a
szív bensőségével fordulnak Jézus felé ; úgy szeretik őt, ahogy
a szeretet szeretni szokott, gyengéden, félve, tapadóan. Hogy
félnek, hogy nem szeretnek eléggé, hogy szeretetük lehűl; félnek,
hogy az Úr nincs velük megelégedve s hogy majd elvonul
tőlük; gondolataik úgy járnak feléje, mint szemeik : oculi
nostri semper ad Dominum, s e szemekben annyi önfeledés s
a szeretett arcnak oly lázas tükrözése ég. E szemek a mélybe
hatnak, a lélekbe, a szívbe s érzik, hogy beléjük ég az Űr Jézus
Krisztus arca. Ezek az izzó, lelkes, szerető lelkek. Vizsgálják
meg, k. t. u., ezeket az alvajáró lelkeket; nézzék ezeket a
szomnambulákat, kik köztünk járnak, mialatt egy teljesen más
világban élnek. Nézzék ezeket az elragadtatásban éneklő lelkeket! Veszik észre, úgy-e, hogy ezek mind az «Enekek énekét»
éneklik? Nézzék ezeket a túlérzékeny médiumokat, kik mind
az Isten szeretetéről beszélnek, más iránt érzéketlenek. Bármi
történjék velük s körülöttük, nekik csak egy feleletük van :
szeressük Jézust! Ezek a szentek mindig betegek, idegesek ;
ám legyen, máskép szinte lehetetlen ; akik az Űr Jézust úgy
szeretik, azoknak kell idegeseknek lenniök. Hol van az a
gyönge sodrony, mely a túlerős villamos áramtól el ne olvadjon?
Hol van az a szervezet, mely kibírja az Űr Jézus izzó szeretetét?
Betege lesz a szeretetnek. Kiszökik a szívük helyéből,
szívdobogásban, mindenfélében szenvednek, olyanok, mint
Néri Szent Fülöp, kinek három oldalbordája van kifeszítve ;
annyira lüktetett szíve ! De csodálkozzunk-e azon ! Hát hol
az a gép, melyet túlnagy erő össze ne törne?
Ennek a tüzes, önfeledett szeretetnek legszebb vonása a
résztvevő szeretet Jézus iránt. Az Isten-szeretet is «Caritas
patiens»; máskép nem lehet; az Úr Jézus is résztvevő szeretettel
jött a világra, svele szemben minden szeretetnek résztvevő
szeretetté kell változnia. A kereszt alatt csak résztvevő
szeretetnek van helye; s a világban is nem lesz szív, mely
Krisztust mint atyját, nevelőjét, jegyesét szereti, mely ne
szenvedne valóságos kínhalált, midőn Krisztust bántalmazva,
érdekeit sötét éjbe borítva látja. Az ilyen lélekben fölsír a szeretet
s hivatva érzi magát kárpótolni az Urat minden bántalomért,
minden megvetésért: ecce ego, itt vagyok Uram én,
én, aki szeretlek, imádlak tégedet s ki forró szívemmel e nagy
jégmezőt megolvasztani s kertté varázsolni kívánom. A Szentséges
Szívnek tövis helyett ők akarnak fakasztani virágot,
ezeknek a sebzett és fájós lábaknak ők akarnak teríteni puha
szőnyeget és fölajánlják e célra, Jézus Szíve engesztelésére önmagukat,
vérüket, mindenüket. Ettől a részvéttől izzva jár a
mezőkön Assisi Szent Ferenc, keresztről nevezett Szent Pál;
meg-megállnak, mereven néznek maguk elé s csak azt hajtogatják
: szeretet, szeretet, keresztre feszített szeretet, melyet
nem szeretnek. Megindulnak, megint megállnak ez eszelősei a
szent szeretetnek !
K. t. u., kegyetek fiatal lelkek, itt vannak a szemináriumban,
mely annak a gyengéd, engesztelő szeretetnek veteményes
kertje. Ebben a kápolnában, a szentáldozásokban eleget
kell tennünk az egész egyházmegyében elkövetett tiszteletlenségért,
hidegségért és szentségtörésekért. Ebből a házból kell
kiindulnia annak a melegnek, amely fölmelegítse a megdermedt
szíveket; innen kell kicsapnia annak a tűz-lángnak, mely
az érzéketlenségbe merült lelkeket fölvilágosítsa és fölgyújtsa.
Ide kell futnia Krisztusnak, ez legyen az ő menedék-köve! Ha
az isteni Megváltó nem talál szeretetet kinn, itt kell neki szeretetet
találnia. És mily szép dolog volna, ha százhatvan buzgó
kispap őszintén résztvevő, az Ür Jézus szeretetét engesztelő
szívet hordozna magában. Mily nagy, mily fönséges reményeket
és megnyugvást támaszthatna kegyetek szívében e körülmény
hivatásuk iránt. Ügy-e, k. t. u., föl kell húzni azt a húrt
a szívben, mely résztvevő szeretettől rezeg, fel kell szítni azt
a lángot, mely lelket melegít. Mindenkinek már becsületből is
engesztelő lélekké kell lennie; mert ha itt a szemináriumban,
zárt falak közt nem is vétkezünk, ez nem nagy érdemünk;
hogy érdemünk legyen, mások bűneit kell törlesztenünk.
2. S most még valamit a szeretetnek másik irányzatáról,
melyet tulajdonkép máris jellemeztem, mikor a szeretet engesztelési
vágyáról szóltam. Mert hiszen az engesztelés a törekvő,
a szeretett Jézusért harcra s áldozatra szánt léleknek
érzelme. Míg tűr, sír és szenved, addig passzív, de mikor fölébred
s kiáll a küzdtérre, akkor már küzdelmes, már aktív.
Minden szeretet aktív is. Összehasonlíthatnám e szeretetet a
vashídnak íveivel, melyek a teher alatt nyögnek, de feszülnek
is, hogy ellenálljanak a rossznak. A szeretet is hordozza a világ
bűneit, sok embernek hálátlanságát; mint ahogy az isteni
szeretetről elmondották : ecce agnus Dei, qui tollit peccata
mundi. De azért a szeretet nem ernyed el, nem gyöngül e l;
mikor szenved is, akkor sem veszít erejéből, hanem lelkesül.
A szeretet, ha meg is olvaszt minket, azért olvaszt, hogy erősebbek,
nem hogy gyengébbek legyünk. Hasonlít a gyertyalánghoz,
mely megolvasztja a viaszt, de azért olvasztja, hogy
tűz legyen belőle. Hasonlít az olvasztott vashoz, mely olvadt
állapotában nem veszti el erejét, csak keménységét vesztette
el, hogy jobban alkalmazkodhassak. Ilyennek kell a mi szeretetünknek
is lennie, erősnek, áldozatosnak, hősiesnek.
K. t. u ., ezzel a szeretetlel lépjünk az isteni Megváltó elé
és ajánljuk fel ezt a három napot folytonos imádásul és engesztelésül.
Kérjük föl kísérőül Szent Pál szellemét. Csengjen
szívünkben, lelkünkben a szeretetnek nagyszerű himnusa,
melyet a misében ma olvasunk. Tekintsenek azokra az engesztelő,
lángoló szentekre s tartsák nagy megtisztelésnek, hogy
adorálhatnak ! Buzdítsák föl magukat, mondván : rossz a világ,
én akarok jó lenni; nem önhittségből, hanem kegyelemből
mondjuk ezt. Terméketlen a világ, én akarok terméketlen
földből illatos virágot fakasztani. Minden virág, amily egyszerű
és igénytelen, oly szép és kedves s az ember szemét és lelkét
megvigasztalja. Ily áldozatos, epedő lélekben, habár csak
olyan, mint a mezei virág, telik kedve az Űr Jézus Szentséges
Szívének. Ezen Szentséges Szív hív minket; accedamus cum
l'iducia ; ajánljunk föl neki engesztelő, résztvevő szeretetünket,
hogy az isteni Megváltó adjon érte cserébe hősies lelket, igazán
apostoli hivatást!