Szent, édes karácsony ! Édes Jézus ! Hogyan is bírta
el idegzetem, hogy ezt a mondatot kimondani, hogy ezt a
nagy hitet mint szent valóságot állítani merjem, azt, hogy ez
a csecsemő az Isten ! Mintha villamos áram cikáznék végig
rajtam, mely minden vezetéket eléget, — mintha őserő
szorulna belénk, melyet nem birunk el.
Igen, így vagyunk valahogy e hittel; beszakad a lelkem
alatta !
Pedig mégis csak vallanom kell e hitet, mert ő mondta,
hogy ez így van. S Istenem, mi minden van, amiről nem
álmodtunk, ami mégis csak van. Minél jobban mélyedünk
el a nagy valóság valamelyes szemléletébe, annál inkább
érezzük, hogy a lét titok is és hihetetlen valóságok egyeteme is.
Hát ez is itt egy darab valóság, sőt minden-valóság, melyről
a kinyilatkoztatás ellebbenti a titkok takaróját. Csakis
egy csücskét a nagy éjféli takarónak, s onnan tör ki az a
vakító fény, mely azt égeti bele az emberiség lelkébe, hogy
ez a csecsemő az Isten !
Mi is odaálltunk a betlehemi barlang elé ; be-bekandikáltunk s kérdeztük : Ki az ott a jászolban, a pólyákban, a
szegénységben, az igénytelenségben s mégis angyalarcok
fényes keretében? Ki az? Próféta talán, vagy Illés ; vagy maga
a Messiás? Ki ő? Kinek tartják őt azok, kiknek nem lett
fénylő a szemük? Kinek tartják őt Friedrich Strauszék, vagy
Nietzschéék s Marxék, ezek a sötétségbe lekonyult üstökösök?
Némelyek ennek, mások annak ; zseniális embernek,
prófétai, látó szellemnek ! Ez az ő divatjuk, a léleklemángorlóké!
Mert ők mindent saját fogalmaik rőfjén mérnek s
mindennek megszabják a mértéket, hogy eddig s ne tovább ;
s nem veszik észre, hogy kacagják ki őket minden bokor,
fa és szikla mögött a nimfák, s hogy vág rájuk grimaszokat
a nagy Pán a mezőkön s az erdőkben, s minden faun, mintha
megkergült volna, úgy táncol s kiabál: hát ezek azok, akik
mindent tudnak s akik nem is iccével, hanem meszellyel
mérik a bölcseséget I Istenem, hogy mi minden van, s hogy
mi lehetséges, ha azt az Isten akarta? S nem akarta talán
épen azt, hogy csúffá teszi az elkapatott embert? ! De igen,
ezt akarta ; hisz ilyesmit mond s ír már Szent Pál a korinthusiaknak.
Minek kell tehát tartanunk nekünk, e kis hadnak, kik
nemcsak a kis belátások istálló-lámpásával, hanem a kinyilatkoztató
nagy akarás és nagy cselekvések fényénél igazodunk
el? Minek kell őt tartanunk nekünk, kik a betlehemi istállólámpással
világítunk magunknak? Mi azt valljuk, amit Szent
Péter vallott s amit vele az egész kereszténység vall: «Te
Krisztus vagy, az élő Isten Fia».
Ezzel a boldog, ezzel a meglátó lélekkel megyünk hozzá
a barlangba, s gyermekek leszünk ebben a nagy hitben s
egyszersmind a legmerészebb, de legszükségesebb szinthézisek
megcsinálói! Isten akarata, hogy ily hitet formáljunk s e
hitben magunknak egy nagy csodavilágot alkossunk. Istent
a világba — ezt a szinthézist megcsinálta a pogányság is ;
de Istent a jászolban fekvő s pólyákba takart gyermekbe -—
ezt a szinthézist megcsinálta a kereszténység s megcsinálja
mindenikünk, kik Krisztusban hiszünk.
Mert Krisztusban hinni nem annyit tesz, hogy Krisztus
páratlan géniusz, hogy virágba faka'dó szellem, hogy evangéliumi
énekes ; hanem Krisztusban hinni azt teszi, hogy a
barlangban Isten született, s hogy a csecsemő révén testvérünkké
lett, hogy azáltal fölemelte s kimondhatatlanul megnemesítette
az emberiséget, hogy meglelkesített embert s
életet, édesanyát s gyermeket, családot és otthont, s hogy
örök reményt s szent vágyat oltott belénk, azt, mellyel
Isten s a végtelen, örök élet felé nézünk.
Istenem, Istenem, nem tántorodunk-e meg ettől a nagy
hittől, a súlyától, a terhétől? Dehát máskép nem tehetünk,
s végre is minden következtetést kell belőle levonnunk. Azt
is, hogy a megtestesülés által kiegészítést nyert a természet,
s főleg, hogy valamiféle befejezettséget a nyugtalan szellemi
élet. Itt az Isten — csecsemő-testvérünk ; no hát csend és
nyugalom legyen kutató, töprengő, sőt sokszor önmagát
marcangoló tudatunkban ! A szellemi világ, az a nagy erdő,
mely csupa törzs volt lombkorona nélkül, vagy ha volt rajta
ág, hát csak olyan volt, mint a lebotolt akácé, most végre
tud hajtani, s új életvágy s életkiindulás ingerli. Minden
egyes ember rózsa volt, melynek tövisei nem a száron, hanem
a virág szirmai közt voltak, hogy szépségét foszlányokká
hasogassák. Igazán, ha tiszták s ideális embereknek készültünk
lenni, veszélyben forogtunk, hogy önkínzó, önmagunkat
marcangoló flagellansokká legyünk !
Ó, be jó, hogy megjelent köztünk az ág, az oltóág, az új
élet, az üdvösség, az erő, a tisztaság s a szépség ! Ez ő mind,
s aki meg akarja találni, az fogadja el az evangéliumi útmutatást,
mely így szól : «S ez leszen nektek a jel : találtok egy
kisdedet, pólyákba takarva, jászolba fektetve». Ez a jel.
Ügy-e különös egy jel. Mintha azt mondaná : Isten úgy jelentette
ki magát, hogy meztelen szegénységben, meztelen kisgyermek
lett! Szent jel, tehát hieroglif, nem a nyirkos barlangfalakra
írva, hanem a gyermek csillogó szemeiből felénk
villogva !
E jelzések mind egyet mondanak, azt, amit Aristoteles
s a görög filozófia nem tudott s amitől az új pogányok is
aposztatálnak, azt, hogy az Isten szeret, s hogy úgy szeret,
hogy ember lett, s hogy e szeretetében halálig áldozatos lesz.
Ennél nagyobb, de szükségesebb biztatás nincs. Fogadjuk el
s örüljünk neki s éljünk belőle !