«Üj világot a bukott, romlott világ helyebe», ezt
hirdeti az új ember, ki ma született, az Ür Jézus Krisztus.
Az a bukott, romlott világ nem a mechanika, nem a fiziológia
világa, bár számtalan árnyék borul a bukástól a lét
e rónáira is, de a romlás nem ezeket, hanem az erkölcsi világot
érte. Ez az erkölcsi világ dűlt az ősbűnben romba s lett
a szép, ragyogó, erőteljes természetnek legsötétebb része,
mely iránt bennünk is legkisebb a bizalom. Állhatatlanságát,
kiszámíthatlanságát egyre panaszoljuk, bukásait s botrányait
szinte megszoktuk. Áz emberi géniusz itt tanulhat
akaratot, itt ébredhet öntudatára a szomorú ténynek, hogy
minél eszményibb iránya, annál tehetetlenebb maga az irány
hirdetője, az ember. A kimerültség, a bátortalanság hangulata
borong lelkén s úgy tekint az erkölcsi világra, mint viharjárta,
hajótöréses tengerre, mint nagy temetőre. Skeptikusok
s pesszimisták e szomorú tengerre, e gyászos temetőre mutatnak,
bűneik s blazirtságuk sötét bizonyítékait szedik le minden
Nvrack-ról s gúnykacajukat visszhangoztatják az erkölcs
temetőjének sírkövei; élvezettel vetkőztetik le a közéletet
is az immorál mezítelenségére, s az elveknek s a nagyhangú
szólamoknak élettel való cáfolatában reámutatnak az ellentmondás
s a farizeizmus komédiájára. A kultúrvilág nekik
az egész vonalon a hazugság iskolája, mely nem erkölcsiséget,
hanem raffinált bűnt nevel.
Az erkölcsi világ e törésföldjére, e romok közé lépett
az Ür, hogy a világot újjáteremtse s a romokat fölépítse.
A karácsony a köztünk megjelenő megváltó akaratnak bemutatkozása
; hajnalfénye ott gyulladt ki Ádám penitenciájában,
mert már az első bűnös megtérését is Krisztus kegyelme
eszközölte, de napkelte az újjáteremtő isteni akaratnak
karácsony napján van. E napon jött közénk az Istenember,
e napon lépett az új világnak eszménye s alakító elve közénk.
Gyöngeségünk öntudatában alázatos örömmel vesszük
e hírt s szemléljük az újjáteremtés nagy tényét. A skeptikusok
nem mondtak nekünk újságot, s ha a statisztikáról van szó,
mely bűnt s botrányt elkönyvel, adataival átlag megegyezünk
; sőt a világ gonoszsága s romlottsága a mi szemeink
előtt tán mélyebb, miután mi áteredő bűnben hiszünk, s
hisszük azt is, hogy a tisztulás után is nagy bennünk a romlás
hatalma; de a karácsony világossága skepszissel s blazirtsággal
szemben két nagy tényre, két nagy igazságra mutat,
mely miatt köztünk, a világmegvető immoralisták s amoralisták
közt ég-föld a különbség. Az egyik nagy igazság a belátás,
melynél fogva bűn és kudarc, bukás és botrány nem tagad
s nem cáfol morálist s erkölcsi világrendet, hanem ellenkezőleg
bizonyítja létüket. A botrányok s botránkozások utcai
zsivaja nem fojtja el a lelkiismeret szózatát, óvása egy nagy
törvényszerűség protestáló szava, mely törvényt s kötelességet
hirdet s bűnt s alávalóságot bélyegez. Sárosan és piszkosan,
de mint egy szellemi világ hordozója jelenik meg a
bukott ember, s mint bűnös is koronatanúja a benne jelentkező
szellemi hatalomnak. Bűn és erkölcstelenség tehát a
maga árnyékával fényesen kiemeli a törvény s a kötelesség
fényességét, ugyanakkor azonban fölényes hatalomnak bizonyul,
mely győz s békóba ver, s mellyel a természet nem bír.
Már most megfenekelhetünk-e e kínzó, degradáló öntudatunkban,
hogy magunkkal cipeljük végig az élet útjain a
meghasonlott lélekismeretet, ellentmondását? Azért éljünk-e,
hogy fölismerjük a jót s megtegyük a rosszat, sőt, hogy elismerjük
az eszményt s rácáfoljunk oktalan, kínos, mert ellentmondó
létünkkel!
Az lehetetlenség; az élet hóbort nem lehet; kötelezni
ráképesítés nélkül oktalanság. Ha tehát van eszmény, akkor
az eszményhez erő, a programmhoz érvényesülő ráképesítés
kell, s ezt adja Krisztus ; az erkölcsi világ újjáteremtését ő
eszközli, azáltal, hogy az ismerethez erős akaratot s az eszményhez
való életet fűz. Nevezetesen :
a) Az erkölcsi kiindulásoknak s az erős, következetes
akaratnak biztos alapot teremt a hitben, a kinyilatkoztatásnak
általa befejezett rendszerében. Az erkölcsi világban tényleg
úgy vagyunk, hogy az ellentmondó elméletek zűrzavarától,
a nézetek anarchiájától elvesztjük lábaink alól a talajt
s az egyre növekvő fejetlenségben nem tudunk hová s merre
menni. Ki vágjon neki következetes s kitartó energiával az
eszményi céloknak, ha nem tud hinni bennük? Krisztus hitet
adott, ő mutatja, hogy «erre, utánam 1»
b) Megtestesülésében már nem theóriát nyújt, hanem
isteni, imádandó egyéniségében bemutatja az uralkodó, harmonikus
embert; nem a technika s mechanika hatalmasát,
hanem a belső világ mennyországának királyát. S ez országban
mindenki született király.
c) Erőt s energiát nyújt, erőt, melynek a természetfölötti
energetikában épúgy van fokmérője, mint ahogy
a fizika erői valóságosak s változatosak. A mechanika s fiziológia
világában fizikai energiák játszanak szerepet, s az Isten,
ki a céloknak, de a hatásoknak is Istene, s ki a fejlődés
hordozását s a rend megteremtését erőkre bízta, bizonyára
az erkölcsi világnak is juttatott energiákat, melyeket azonban
nem az elbukott s elgyengült lélekből fakasztott, nem a
természetes akarat erőkészleteiből vehetett, hanem ez energiákat
ő önmagából juttatja a léleknek ; belenyúl, belefoly a
pszichébe ; új formákat, új elveket önt beléje s mindezt —
kegyelemnek hívjuk.
A karácsony az erkölcsi világ újjáteremtését e kegyelemből
származtatja; a karácsony kegyelmének embere a jó
ember Isten kegyelméből, vagyis erejéből; a karácsony hite,
hogy kegyelem nélkül az erkölcsi rendből továbbra is rom
lesz ; a karácsony ihlete a lelkes meggyőződés, hogy romok
közt is s egy világ tehetetlen bukdácsolása dacára győzzük
erővel az eszmény átélésére s az erény föltétlen kialakítására.
Rajta tehát, örvendjünk az erőnek s bízzunk a kegyelem
győzelmében. Ne legyen a lélek hamuban ülő királyné, aki
sír s szomorkodik, hogy rossz a világ, s szemeit bántja a beesett
szemű, lázas, hervadtlelkű nemzedék ; ne disputáljon sokat
kultúrkritikusokkal s a természetfölötti erők tagadóival, kik
mondogatják, hogy nincs kegyelmi kenet a rothadás ellen;
vádakkal, szemrehányásokkal szemben is, melyek az evangélium
terjedésének 1900-ik évében a mételyes, miazmás közéletre
utaznak, ne essünk a szomorúság s az elégia extázisába,
hanem cselekedjünk, tegyünk s használjuk föl a krisztusi,
rekonstruáló energiákat saját erkölcsi világunk kialakítására ;
mutassunk rá bízvást a kitapasztalt erőforrásokra s mutassunk
rá úgy, hogy az emberek rajtunk is s az általunk nevelt
nemzedéken is megvalósulva lássák Szent Jánosnak azt a
szavát, hogy a törvényt Mózes adta, de a szebb élet ihletét s
valóságát Krisztus hozta. Tehát a karácsony is nem a szót,
hanem a tettet sürgeti, az erkölcsi világba a megtestesült
Igét állítja s tőlünk is a megtestesült igék csodálatos és sajátos
kihatását várja : hassatok ki a világra nemcsak szóval,
intelemmel s buzdítással, hanem a Krisztus-arcok varázsával,
a valódi jóságnak s a krisztusi szentségnek infekciójával.
A világnak karácsonyi kegyelem kell, de e kegyelemhez
a világot rendszerint csak a régi Krisztusnak új hasonmásai
vezethetik el. Szóval a karácsony szebb, jobb világot biztosít
a természetfölötti erőknek új megtestesülései által.