Az Úr Jézus sokszor mutat rá az evangéliumban arra
a sötét hatalomra, mely életútjaink fölött borong s úgy
veszi ki magát, mint nyáron a hullámzó, arany kalászos
vetések fölött a sötét, vészthozó felhő. Nincs hatalom a szorongó
emberek közt, mely azt a felhőt eltérítse vagy eloszlassa;
ha villámait reánk zúdítja, ha sötét méhéből felhőszakadásban
vizeit reánk hárítja, veszve vagyunk; mit tegyen hát
az ember e sötét hatalommal szemben? Reszket, imádkozik
és remél. Életútjaink sötét hatalma az ördög s a bűn. Észrevesszük
lépten-nyomon, hogy e sötét hatalom áldozatokat
követel, keres és sajnos, talál; elcsavarja az emberek eszét,
megrontja szívét, lealacsonyít és nyomorba dönt ezreket,
s kivált bizonyos korszakokban úgy látszik, mintha a pokol
vasreteszeit kiszakította volna a sátán, s a mai evangélium
szavai szerint hétszeres hatalommal jelennék meg az emberi
élet küzdterén. Nem természetes-e, hogy elfogul szívünk, s
aggódva s félve tekintünk köröskörül? S ha körültekintettünk,
s csak romokat és veszedelmeket láttunk, nem természetes-e,
hogy csüggedjünk, lemondjunk, kétségbeessünk? Igen, ez
mind természetes, nagyon is természetes; de nem a természethez s annak érzelmeihez utasít minket az Ür, hanem
a kegyelemhez; a kegyelemnek pedig az üdvösség veszedelmeivel
szemben szava, érzelme s ereje a reményben összpontosul.
A keresztény remény, ez kell nekünk. Ezt esdi le a mai
misének bekezdése : «Szemeim mindig az Úron vannak, mert
lábaimat ő vonja ki a tőrből. Tekints reám és könyörülj
rajtam, mert én egyes és szegény vagyok» (Zsolt. 24, 15 16).
A zsoltár e fohászaiba öntjük lelkünket; hallgatunk a biztató,
bátorító, segélyét fölajánló Istenre s kegyelmének erejében
fölbátorodva kiállunk a harcok elé; nem csüggedünk már,
mert reménylünk.
K. H., reméljünk hát s keressük föl az Isten gondolatait
a keresztény reményről, hogy azokból erőt meríthessünk.
1. Az Isten gondolata a keresztény remény szükségességéről
abból tetszik ki, hogy a keresztségben a megszentelő
malaszttal együtt a három isteni erényt önti lelkünkbe :
a hitet, reményt és szeretetet. Ütnak indít, de előbb fölszerel,
ellát minden szükségessel, hogy mikor kiindulunk az élet
pályáján, ne vethessük szemére a könyörülő Istennek, hogy
nem gondoskodott rólunk eléggé, s hogy nem szerelt föl
erővel és hatalommal a veszedelmek, a kísértetek és küzdelmek
legyőzésére. Fölszerelt, ellátott, fölvértezett; fegyverzetben
nincs hiány. Az apostol is emlegeti a keresztény lélek
fölszerelését s a három isteni erény közül a reményt az ((üdvösség
sisakjanak» hívja ; a hit a pajzs, a remény a sisak s az
Isten igéje a kétélű kard. így fölszerelve vezeti Isten harcba
az embert, s csakis így; máskülönben vesztőhelyre s kárhozatba
vinné ; mert ha nincs keresztény reményünk, hasonlítunk
a harcoshoz, kinek sisakja nincs s ellenségeinek csapásai
alatt roskad össze.
Az Isten már e hasonlattal is nagyon kiemeli a reményt
s nagy súlyt fektet reá ; mintha azt mondaná : hit nélkül
nem lehet üdvösség, de lehet-e remény nélkül? Pajzs nélkül
nem állhatjuk meg győzelmesen helyünket; de megállhatjuk-e
sisak nélkül? Vert hadak, lekaszabolt harcosok leszünk, ha
nincs pajzsunk s nincs sisakunk. Kell pajzs, de kell sisak is;
a sisak a remény.
Bízvást nézünk e fegyverzetben ellenségeink támadásai
elé, nem fognak árthatni; a remény érzelmei öntudatot s
bátorságot keltenek bennünk, hogy velünk van az Isten s el
nem hagy. Mintha fejünk fölé tartaná láthatatlan kezét,
mintha vértet szőne a kegyelem sugaraiból fölénk, úgy érezzük
magunkat s ez megnyugvást kelt bennünk. Mintha közel állana
hozzánk, s éreznők, hogy van valaki mellettünk, akit azonban
nem látunk, úgy járunk a földön a keresztény remény kíséretében
:
Isten kíséretében, Istennel, Istenhez közel, Isten
erejével. Míg az ember csak hisz, de nem remél, addig megfogja
ugyan az Isten kezét, de az a kéz hideg ; mikor azonban
remélünk, az a kéz a segítő, könyörülő Istennek meleg keze,
a jó kéz, a csókolni való kéz. S e meleg, biztató viszony következtében,
mely a hittől különbözik, legyőzzük kísérteteinket,
megvetjük a csábító suttogását, nem dédelgetjük szenvedélyeinket,
kiemelkedünk bűneinkből s élünk Istennek s az
örök élet reményének. S ugyan ki adná meg magát, ha egy
győzhetetlen hatalom áll oldalán? Ki tántorodnék meg a jó
harcban, ha az Isten karja fogja föl az ellenségtől ránk mért
csapást? Ki akarna bizalmatlankodni, mikor Isten, maga a
seregek Ura Istene siet segítségünkre, s a zsoltáros biztosít:
«Jobbod felől ezren, balod felől tízezren esnek el, de hozzád
el nem ernek», s így állód meg harcaidat; mert ismét csak
az Úr lekötelezte magát: «Quoniam in me speravit, liberabo
eum, protegam eum», mert bennem bízott, kiszabadítom s
megóvom s megvédem őt.
Az Isten ez oltalma a bízó és remélő lélek sisakja ; nincs
acél, mely azt átszelje, nincs golyó, mely átfúrja. Vegyétek
tehát fejetekre az üdvösség sisakját, a keresztény reményt.
2. Már ezekből is kiérezzük, hogy a remény által szoros
összeköttetésbe lépünk Istennel, mint boldogságunk biztosítójával
; de ezt a biztató, kedves összeköttetést s annak
szükségességét akkor értjük meg jobban, ha ez erény tárgyát,
indító okát fölismerjük.
A reménység oly isteni erény, mint a hit és a szeretet;
valamint szükségesek tehát ezek, úgy szükséges a remény is.
Isteni erény, mert Isten a tárgya és indító oka. Tárgya,
amennyiben őt, mint a legfőbb jót, mely minket nyugtat s
boldogít, megkívánjuk s keressük ; indító oka pedig, amennyiben
ezt a nagy, boldogító jót csak az ő hatalma, jósága és
hűsége folytán reméljük elérni.
Hogy is mondta Szent Pál? «Várván a boldog reménységet
s a nagy Isten eljövetelet» (Tit. 2, 13). A várakozó,
boldogságot kereső lélek reménysége a nagy Isten eljövetelére
irányul; gyermeksége első éveitől, anyja emlőitől egész
vénségéig boldogság-szomját az a remény csillapítja : eljön
az Isten ; «Te vagy az én reménységem, — mondja a zsoltár
— anyám emlőjétől)). A gondok sötét éjtszakájában ezt a reményt üdvözöljük hajnalképen : «Isten, én Istenem, hozzád
ébredek virradatkor ; utánad szomjazik az én lelkem, szintoly
nagyon vágyódik utánad az én testem» (Zsolt. 62,1 2). A küzdelmek
hevében reá építünk s kívüle nincs hathatós segélyünk
: «Ne távozzál el tőlem, mert a szorongatás közel
vagyon ; mivel nincs, ki segítsem (Zsolt. 2, 12). A zsoltárok
tüzes fohászai, a bízó lélek forró érzelmei ezerféle alakban
mindig egyet mondanak : jó az Úr a benne bízóknak, a léleknek,
mely őt keresi.
Ne csodálkozzunk már most azon, hogy az erényt a
katekizmus Istentől belénk öntött erénynek mondja. Hiszen
telve van Istennel; hát kitől legyen, ha nem Istentől? Istenhez
vágyik; hát hovávaló legyen, ha nem Isten szívébe?
Isten erejében áll, az éleszti és hevíti; hát kihez simuljon,
ha nem az Úrhoz? Igen, mert Istentől való a remény, azért
Isten keze oltotta belénk már a szent keresztségben, s mert
tőle van, azért vágyik és sír Isten után, azért nincs nyugta,
míg benne nem pihen. Örök életet keres, a megígért boldogságra
tör, s e törekvésében s e küzdelmeiben reméli az üdvösség
eszközeit, a kegyelmeket is elérni; reméli a bűn bocsánatát
s az Isten könyörületet, dacára annak, hogy sokszor s ismételten
elpártolt tőle s más tünékeny javak után futott.
Úgy tűnik föl előttem ez a keresztény remény, mint egy
erőteljes akácfa-gyökér, melynek törzsét levágták: kihajt a
gyökér, s ha letörik a hajtást, fölserken más vessző, s ha azt is
letörik, sarjad, serken sok más, mert nem győzi a gyökér
az élet vágyát s erejét magában tartani; így van ez az isteni
reménnyel is, Isten öntötte belénk; olyan az, mint az örök
életnek, az Isten életének gyökere, mely egyre hajt, s ha letörjük
hajtásait, kihajt a gyökér újra. Szinte nem lehet elpusztítani,
nem lehet elfojtani. Ó be jó, hogy az isteni élet,
hogy az örök boldogság vágya ilyen erős bennünk, s ha el is
tévedtünk s elfojtottuk magunkban az igaz, örök élet vágyát
egy időre, győzelmesen kitör ismét szívünkből s új tavaszt,
új virágzást ígér.
Valamint pedig az Isten a keresztény reménynek tárgya
s ő maga oltotta azt belénk : úgy az indító oka is a reménynek
az Isten.
Isten miatt, hatalma, jósága, hűsége miatt remélünk
minden jót.
Hogy is mernénk, k. h., isteni boldogságot várni, ha
magunk erejéből kellene azt elérnünk? Isteni boldogság I Két
szó ez, mely álmainkat is meghaladja. Ki vállalkoznék ugyanis
a boldogság elnyerésére, annak a földi, emberi természetes
boldogságnak megteremtésére? Ki biztathatná, ki ámíthatná
magát ily vérmes reményekkel? Nem jutnánk-e oda, honnan
Salamon király kiáltja felénk : hiúságok hiúsága és minden
hiúság ! De amily gyönge és képtelen a szív s amily álmodozó
az emberi lélek, nem éri be vele; nem emberi, hanem isteni
boldogságról álmodozik, azaz, hogy tévesen mondtam, nem
álmodozik, hanem lelkét s életét teszi rá, hogy isteni boldogságot
nyer el halála után; hiszi azt s életét adja e hitért.
Tehát isteni boldogság, ez a keresztény remény célpontja,
s mivel isteni és örök a boldogság, azért nem saját erejéből,
hanem Isten kegyelméből reméli: Isten fog majd erőt,
kegyelmet adni neki; Isten lesz irgalmas bűneinek ; Isten
törli el homlokáról a kárhozat pecsétjét s ráleheli a kiválasztás
csókját; Isten teszi mindezt, mert teheti, mert tenni kész,
s mert megígérte s megtartja szavát.
E részből úgy tűnik föl előttem ismét ez a keresztény
remény, mint szikla az örvény fölött, melyet átfog a hajótörött
ember. Ez a szikla az Isten hatalma, jósága és hűsége.
Vagy pedig olyan a keresztény remény, mint a sas, melyhez
Mózes hasonlította az Urat; leereszkedik ez a sas, szárnyára
veszi s emeli a magasba az embert. A leereszkedő Isten az
Ür Jézus Krisztus ; vágyaink, reményeink hozzásimulnak ;
gyöngeségünk, gyarlóságunk, vétkességünk átkarolja az ő
keresztjét; bűneinktől eltereljük az Isten szemeit s az Úr
Jézus szent sebeire irányozzuk azokat, mintha kiáltanék :
vétkeztünk, gonoszságot cselekedtünk, boldogságunktól elestünk,
de tekints Uram Krisztusod arcába, tekints öt szent
sebére, s érette s érdemei miatt kegyelmezz nekünk és segíts
meg minket.
Ime az isteni erények lendülete ! Isten a remény szárnya;
Isten jósága, Isten hűsége, Krisztus érdemei a keresztény
reménynek pihegése. Önmagunkban elszáradnánk, de az Ür
Jézus vérében kivirágzik lelkünk, mint a száraz jerichói rózsa
a vízben ; lelkünknek ez a kivirágzása, ez a föléledése Istenben
az isteni remény!
3. De nemcsak tárgyában és indító okában isteni a
remény, hanem hatásaiban is, s e hatásokra kell tekintenünk,
ha erőssé s lendületessé akarjuk tenni reményünket. S mik
a keresztény remény kihatásai?
Öröm, lelkesülés, bátorság, türelem, kitartás.
S méltán. A remény színpompás látomásban kitárja
előttünk az Isten javait, odamutat Isten ígéreteire, lelki
szemeink elé állítja koronánkat, harcaink s kísérteteink sötétségében
ránk deríti az Isten kegyelmét, s midőn csüggedni
szeretnénk, azt suttogja : Consolamini, consolamini popule
meus, vigasztalódjál, én népem, mert nagyhamar eljön a te
segítséged ; eljön, sőt már itt van ; mert aki az Ür nevét
segítségül hívja, üdvözül.
Nem kell-e kitágulnia szívednek, valahányszor erre gondolsz?
Hiszen ha reméled, hogy az orvos meggyógyít, hogy
rokonod örökséget hagy, hogy pöröd jól végződik, öröm s
vigasz tölti el szívedet; mi lesz hát veled, ha az Isten kegyelmét,
szeretetét s boldogságát remélheted? Valóban vigaszt
s örömöt hoz reánk a mi reményünk ; a vigasz pedig nagy
kincs, édes élvezet I «Az én vigaszom, monda Szent Bernát,
az, hogy szent hitem biztosít engem, hogy nagy, kitűnő javak
várnak reám az égben : de sokkal nagyobb vigasz nekem
a remény, hogy ezeket a javakat el is fogom érni egykor
Isten segítségével)).
Ez a vigasz s ez az öröm tartja meg az embert jó, készséges
lelki hangulatban. Akinek nincs vigasza és öröme, annak
elszárad a lelke ; háza rideg, napjai szomorúak, élete kelletlen
lesz ; minden, ami körülveszi, örömtelen és egyhangú ; cselekedetei
unalmasak ; mestersége és foglalkozása olyan, mintha
száraz malmot taposna. Mire való ez az élet? ez az örömtelen
tengődés? ez a lelketlen ténfergés? hányszor hallani ezt a
világban a reménytelenség szomorú rabjaitól! Eltikkad s
elszárad a szív, ha nincs reménye. Ezt hirdeti a próféta :
«Aldott ember, ki az Urban bizik, s kinek bizalma az Ür.
Leszen ő, mint a víz mellé ültetett fa, mely nedvességre ereszti
gyökereit és nem fél, midőn eljön a hőség és levele zöldelni fog,
és szárazság idején nem lesz aggodalma és soha sem szűnik
meg gyümölcsöt teremni» (Jer. 17, 7 8).
Ugyancsak nehézségeinkben bátorságot, kitartást s türelmet
nyújt. A remény lelkesítette a küzdőket, a szenvedőket,
a rágalmazottakat, az igazság s dicsőség reménye. A remény
bátorította Kolumbust, midőn zendülő hajós népség közt a
viharos tengeren hányatva kereste az új-világot. Keserű, mély
hullámok fölött, halállal fenyegettetve, a sikertelenség kísértetető]
környezve, sokszor hallotta : térj vissza, halálba mész,
hiábavaló a te törekvésed; de a sáfrány illata, mely az újvilág
partjairól a szellő szárnyain a hajót betöltötte, bátorságot
s kitartást öntött beléje. Mint a sáfrány illata az újvilágba
evező Kolumbusnak, úgy ad lelket ä keresztény
remény az élet tengerén küzködő kereszténynek. Tarts ki,
bátran törj előre, ezt suttogja neki, te is meglátod az örök
boldogság révpartját.
A keresztény remény legyőzhetetlenné is tesz, mert nemcsak
dicsőséges koszorút lebegtet szemeink előtt, hanem kegyelmet
is biztosít; nemcsak ígér pályabért, de nyújt is tényleg erőt,
hogy fussunk s fussunk kitartóan a célig. Bármily rövid
legyen is az élet, hosszú egy éjtszaka a betegnek, s tíz év az
ágyban fekve kínos örökkévalóságnak látszik: épen úgy
hosszú az az egyenes út, mely mindig meredeken fölfelé tart,
s a küzdelem s az istenes élet rögös pályája, ha félannyi is,
mint az élvezetek útja, beláthatatlannak látszik.
De félre, k. h., e lemondó, életunt gondolatokkal, félre
a kedvetlenség kísérteteivel; vájjon lepkék után futkossunk-e,
vagy mint a tapasztalatlan utas, a délibábot kergessük-e?
Annak a lepkének, a világi örömnek hamar kopik el a színe,
cafrangos lesz a szárnya s petéiből hernyók kelnek ki, melyek
a virágot s a zöldelő levelet tönkreteszik ; nekünk más öröm,
más élvezet kell, s ha az Űr örömére gondolok, melyet ígért
nekem, rövid küzdelmeim után, megszáll a győzelem lelke,
s mindent taposok, hogy a dicsőséges koszorút elnyerjem;
a koszorút, nem azt, melyet koporsómra tesznek azok, kik
szeretnek, s kiknek én szolgáltam, hanem azt a hervadhatlan
koszorút, melyet az Ür Jézus ad győzelmes híveinek ; azt a
koszorút, mely után Szent Ágnes lelkendezett, mikor tizenhároméves
korában a sercegő máglyától meg nem ijedt, hanem
azt suttogta: «A világot és szépségét s dicsőségét megvetettem
az én Uram, az Ür Jézus szerelméért. Ez a koszorú hervadhatatlan,
mint Szent Péter mondja, ez a koszorú «sertum
gloriae et Corona exultationis» a dicsőség s az öröm koszorúja.
Félre tehát, k. h., a kislelkűséggel, félre a lemondással s a
panasszal; élveztetek ti már eleget, ittatok ti már annyit
a világi örömök poharából, hogy elmondhatjátok, vájjon
érdemes volna-e azért élni s küzdeni az örök élet után vágyódó
embernek. Nem, bizonyára nem érdemes. Ha boldogság után
vágyódik már lelkünk s be nem érhetjük a világi örömök mézcseppjeivel,
akkor gondunk lesz rá, hogy el nem tűnő, el nem
hervadó örömöket szerezzünk magunknak; ezeket pedig a
keresztény remény helyezi kilátásba.
Ezek legyenek érzelmeink, k. h., ha a kísértet környez
s ha lelkünk elborul.
vLegyünk «spe gaudentes», örvendezzünk reményünkben.
Az apostol is azt mondja, hogy ha haláleset fordul elő házunkban,
ne szomorkodjunk úgy, mint «akiknek nincs remenyük»;
ha csapás ér, ha betegség és szomorúság sújt, ha nagy gondok
közt elszárad a lelkünk, rajta, k. h., mondjuk: benned
bíztam, Uram, nem fogok megszégyenülni. Ha elvesztjük azt,
ami nagyon szívünkön feküdt, ha Isten nem hallgatta meg
imáinkat, akkor is emeljük föl szívünket az Úrhoz s gondoljuk
el mély meggyőződéssel: Dominus est, qui vivificat et mortificat;
az Ür az, aki megörvendeztet és megszomorít; de jó
nekem, ha megaláz. Bármi érjen, bízom az Urban l Szégyenkezném,
ha csak jó dolgomban ragaszkodnám az Úrhoz ;
miféle erény volna az? Az-e az az isteni erény? ! Ha isteni
erény az a remény, akkor tartson ki isteni csapásokat, isteni
rázkódtatásokat, tartsa ki a pokol támadásait s az ördög
kísértéseit, tartsa ki a világ gyűlöletét és az emberi szív csalódásait
; ha mindezt kitartja, akkor igazán isteni.
S végül még valamit! Bízzunk az isteni remény kitartásával,
hogy az Isten megsegít életünk megjavításában s megtérésünk
tökéletesítésében.
K. H., bűnösök vagyunk, de örök életet remélünk;
hogyan remélhetjük azt, ha javulásunkban, őszinte megtérésünkben
nem bízunk? ! Igenis, bízunk abban, hogy a kegyelem
segélyével a bűnt elkerüljük. Senki se mondja, hogy nem
lehet a bűnt elkerülni! Ez a szó a keresztény remény ellen
van mondva ; ellenkezőleg, legyünk meggyőződve, hogy
Isten segítségével minden kísértést megtörünk s minden bűnt
elkerülünk. Vagy mi vagyunk tán az elsők, kik a bűn rabigáj
á t lerázzuk? Hát ki volt Szent Máté, Pál, Ágoston? Ki volt
Szent Magdolna, Pelagia, Cortonai Margit? Talán kiskoruktól
szentek voltak? Máté uzsorás volt, Pál egyházüldöző, Ágoston
eretnek és világfi; s mégis szentek lettek. Épígy Magdolna,
Pelagia, Margit bűnös asszonyok voltak, s mégis Krisztus
jegyesei lettek. S mikép lettek szentekké? Megtértek, bíztak
Istenben, hogy ami másoknak sikerült, az nekik is sikerül.
Isten segítsége el nem marad a törekvő s remélő lélektől. Ha a
régi bűnök nyomorúságában leledzel, az onnan van, mert a
régi lanyhaság s a régi reménytelenség borong szíved fölött.
Vesd el magadtól az életölő, szellemtelen lelkületet, foglald le
magad számára az Ür Jézus végtelen érdemeit; lehetetlen,
hogy föl ne lendüljön lelked, az a lélek, melynek reménye
halhatatlansággal teljes, «quorum spes immortalitate plena
est». Ha remélsz erősen s életedet reményeidhez alkalmazod,
meglátod, hogy teljesül rajtad is az Ür szava : «Megszabadul
a te lelked, mert énbennem volt bizodaimad» (Jer. 39, 18).
Mert újra meg újra kiáltom : reméljetek, bízzatok keresztény
hallgatók ! Reméljetek örök életet, kegyelmet, javulást a mi
Urunk Jézus Krisztus által, ki reményeinket most éleszti
s ott túl koronázni fogja ! Ügy legyen.