1. A fejlődés általános törvény s mindenütt érvényesülő,
titokzatos erő. Dolgozik minden csirában s gyermekben,
minden fában s nemzetben. Mint nagy világakarat ömlik el
a világon, mely az életet a jelenből a jövőbe unszolja bele,
s a lét minden fokán durva kezdetlegességen kezdi, hogy
szebbnél szebb formákat állítson a világba.
Úgy mondhatnók, hogy a haladás vágya s a jobbnak
reménye a természet öntudatlan temperamentuma, s azért
folytonos advent keretében áll és él. Ahol pedig a lét tudatos,
ott ezek az organikus s ösztönös feszültségek már mint
vágyak jelentkeznek s a jobb korok perspektívái elé állítják
s azok vágyával, öntudatos adventi hangulattal telítik az
embert. Tehát természetünknél fogva él bennünk a jobb élet
adventi vágya, mely fejlődést, haladást, szociális alakulást,
boldogító életformákat sürget a földön is; ugyancsak az
élet vágya kiterjed azontúlra is s várja az egyéni életnek a
tér s idő korlátjaiból való kiemelkedését s győzelmes életben
való kivirágzását. Ezen a ponton azután már nemcsak a
jobbat, hanem az istenit várjuk s az emberiség történelmi
programmján kívül egyéniségünknek Krisztus szerinti érvényesülését
iktatjuk programmba. A történelmi programra
eszméje az igazság, az egyéniségé a boldogság; amaz a
természetes fejlődés sínjein, ez meg Krisztus nyomaiban jár ;
mindkettőjüket adventi vágyak feszítik s űzik, de nem egymás
ellen, hanem oly irányban, hogy egyik a másikát hordozza
s kapcsolatukból származzék a jobb s nemesebb
emberiség.
Ezt a kapcsolatot a világ s a lélek nagy adventi vágyai
közt meglátta Szent Pál, aki apostola volt a belső megújhodást,
a szellemi világot sürgető s váró adventnek;
de finom észlelője volt a természet nagy ösztöneinek s vágyainak
iSjVaki úgy hallotta, hogy «minden teremtmény fohászkodik
és vajúdik mindeddiglen», s ugyancsak, aki úgy tudta,
«hogy a teremtménynek várakozása az Isten fiainak kijelentését
varja» (Rom. 8, 19 22). Neki érzéke volt a természetben
elnyúló vágy iránt s úgy érezte, hogy az egész élet nyög s
vágyik a tökéletlen formákból a tökéletes létbe, a feszélyező
korlátból a szépség harmóniáiba. Látta, hogy adventi vággyal
van telítve az anyag mechanikai műhelye épúgy, mint a
psziché szellemi világa, s hogy azt az egész nagy világvajúdást
a szellem fölszabadulásával s e világ vágyait s haladását
az Isten fiainak «kijelentésével» kell kiegészíteni. Látta,
hogy a világ s az egész nagy lét vajúdik ; látta, hogy vágyik
s erőlködik s formát keres az életnek. Látta, hogy a világösztön,
a fejlődés vágya, a formák szomja, a forradalmak
láza végelemzésben érthetetlen, ha ki nem akarja emelni
az embert, ki és föl a természetből az istenfiúságba. Szemeiben
tehát a természet s a lélek vágya nagy Ürjövet vágyává
fokozódott. Természet és ember adventben álltak, azzal
a különbséggel, hogy az nem tudott róla, ez meg tudott;
az csak nyögött, ez meg imádkozott.
A mi modern világunk is hisz a fejlődés nagy adventjében.
Vár jobb s szebb világot. Hisz a haladás energiáiban s folyton
győzelmekről s térfoglalásról álmodik, mellyel a boldogság
leszorítja a szenvedést. Ez a hit adventi temperamentumot
gyújt ki a lelkekben ; friss, bátor hangulatot terem s nemes
küzdőket s hűséges munkatársakat nevel a nagy föladatok
szolgálatára. Lelkesülésük vallássá fokozódik, melynek nincs
Istene, de van megfeszülő vágya a jobb kor hajnalodása
után. Ha azonban kérdezzük, hogy kinek lesz jó az a jobb
kor s minek dolgoznak milliók a jövendőségért, melyet
megint csak fölemészt a halál s elkoptat az idő : méla csend
ül ki az ajkakon, s úgy látszik, mintha örök éj borulna a haladás
adventjének perspektíváira. Minek, ha senki sem él
közülünk, ha mindnyájan szappanbuborékok gyanánt pattanunk
szét? Minek az advent, ha örök semmiség váltja föl
az izgalmas várakozást? Erre nincs felelet, s ezért nincs
igazán boldogító öröm ilyen adventben. Ott a jobb idők
adventi ködéből nem emelkedik ki az ember, az egyes. Ok
azt a jót, amit remélnek, nem az egyesnek, hanem csak az
emberiség folyamának igérik; s minél fényesebben mutatkozik
be a fejlődés vallásának adventjében a jobb s szebb
korok reménye, annál sötétebben s vígasztalanabbul záródnak
s csukódnak le az egyes számára a jobb jövő perspektívái.
E rendszerben adventje csak az elvont emberiségnek van;
a küzdő, vágyódó léleknek azonban nincs.
Nálunk az máskép van. A mi szemeinkben az egész létet
a vágy hulláma viszi, mely az ember tudatában, hitében
s reményében találja megérthető kifejezését. Mi a világ
vágyait, a természet sóhajtását, a feszerők kinyujtózkodását
csak úgy értjük, ha ez a sok brutális erő a győzelmes élet
öntudatában találja megoldását. Mit csavarogna, mit törné
magát különben? Mi ez áramokat folyásnak tartjuk ; nálunk
a természet a lélekért van s a lét az életért van, s azért fejlődik
minden akár a végtelenbe is, mert az örök élet vágyával van
telítve a lét, mely a lélekben mint örök vágy s várakozás
jelentkezik. Ezt az adventet nem lehet megakasztani, e
végtelen kilátást nem lehet lezárni!
S ez az advent az emberé, ahogy övé a vágy s a fohászkodás
is ; sőt csakis az övé ! Ah, vagy nem sír-e föl páratlan,
félelmetes szenvedélyességgel a «teremtmeny fohaszkodasa»
épen az emberben s csakis benne? Tud-e valaki úgy vágyódni,
úgy sóhajtozni mint a lélek? A természet csak szimbolizálja,
az alsóbb élet csak sejteti a lélek érzéseit; az erdők fohásza
s nyögése csak preludiuma a lélek vágyainak. Vágy, fohász,
advent sehol sincs úgy otthon, mint a lélek öntudattól
átvilágított szentélyében. Itt vannak a vágyak, itt a fohászok
mélységei. Azért itt, mert itt nyílik az élet perspektíváinak
végtelensége. Az élet, melyet az advent reménye sürget,
végnélküli: a végnélküli élet csak a lélekben fejlődhetik ki,
nem pedig az energián túladó természetben. A természetben
az élet csak borzongás ; míg ellenben bennem ezer ingerrel
átjárt öntudat. Ott csak pislogó szikra, mely könnyen alszik
el, dc messze nem világít; bennem pedig tűz, eleven s éber
erő. De akkor az élet új vágya s új reménye, az a nagy advent
is, már nemcsak fák s bogarak, zuzmók és pókok felé fordul,
s a végtelen fejlődés nem az öntudatlan létnek, sem a szürke,
fejletlen életnek, hanem nekem nyitja meg az élet perspektíváit!
A fejlődés vágya bennem lép föl magasabb
fokra ; bennem válik várakozássá. A nagy világnak ezen a
felsőbb fokon csak egy várományosa van, s az én vagyok,
az ember. A többi mind nem vár semmit; nem is tud róla.
S ez a várakozó ember várja a csak neki járó jövendőséget.
Ez a' várás vallás is! A vallás a jobb jövendőség érzése és
vágya ; a vallás a nagy remény s a róla való hit; a vallás
a lelket eltöltő, adventi sejtelem!
Ez a szellemi s adventi mozgalom vezet mint legfőbb
irányzat minden más vágy és törekvés és feszülés fölött,
s minden reménynél s kilátásnál ingerlőbb ennek a nagy
várandóságnak az érzete. Hiába akarják azt lefokozni vagy
letagadni; hiába iparkodnak a lélek vágyait csak a társadalmi
haladásra s fejlődésre vonatkoztatni s azokkal azonosítani.
Ez az irányzat nem téveszthető össze sem a természetes,
sem a társadalmi fejlődéssel; más a regiszterje, más
a motívuma, sőt más az országa; országa ugyanis a lélek
szellemi vágyainak világa.
Mikor azonban így kiemeljük a lélek adventi vágyait,
ezzel nem akarjuk lekicsinyelni a természetes fejlődést,
melynek szintén van adventi vágya, van isteni programmja,
s ez a jobb és boldogabb világ itt a földön. Isten akarata
szerint a természetnek ép úgy, mint a léleknek a jobb, győzelmesebb
jövendőség a programmja; jobb világot sürget
a társadalomban épúgy, mint az egyéni istenülésben. A lélek
minden porcikája adventi erőkkel van megtöltve, melyek
minden ingerre robbannak s tudományban, művészetben
s technikában épúgy érvényesülnek, mint egyéni tisztulásban,
finomodásban s átszellemülésben. Ahol élet lüktet,
ott mindenütt előre int; minden moccanása a jobbat sürgeti,
s mi magát ezt a lelket gyöngítenők, ha erőit, istenadta
ösztöneit, ha haladást sürgető vágyait letörnők. Ez erőszakos
s természetellenes benyúlástól megzavarodnék lelkünk
s veszélybe jutna, hogy helytelenül tájékozódjék az
élet föladatai körül. Hideg, sötét prófétáknak tartana, kik
nem akarhatnak neki jót, mikor ily ösztönös hajlamait
letörni s elfojtani akarják.
Mi tehát az advent s az örök vágyak hívei, ne szakítsunk
szét, hanem egyesítsünk; ne állítsuk egymással szembe,
hanem hozzuk összhangba az élet s a lélek adventi vágyait.
Ha ellentétbe hozzuk, vagy ha csak elkényszeredve s kelletlenül
dolgozunk a világ adventjén, az emberiség elfordul
tőlünk, mint akik félreismertük a természetes fejlődés adventjét,
úgy tagadja meg majd ő is az örök adventet s megindul
az örök adventből kikapcsolt életvágynak útjain. Máris
arra tart.
Hiába mondanók neki, hogy elpusztul azon az úton
s kárhozatba kerül; hiába akarnók elterelni a jobb világok
vágyától és útjától. Nem hallgatna ránk. Nem hallgatna
helyes ösztönből; mert nem az a hibája, hogy jobb világot
akar, hogy haladni kíván ; ez annyira nem hiba, hogy Isten
akarata ; hanem az a hibája, hogy a jobb világot csak félig
akarja, hogy célját alacsonyra akasztja s vágyainak nem ad
világfölényes lendületet. Ezen pedig nem lehet úgy segítenünk, hogy megállítjuk az emberiség haladását, hanem
csak úgy, hogy haladási vágyát megtartva s fokozva fölemeljük
s nemesítjük érzületét. Bolond ember az, aki a robogó
vonatot úgy akarja megállítani, hogy eléje áll. A vonatot
így megállítani nem lehet; ezt a vonatot meg nem is szabad
megállítani; hiszen isteni erők lökik dugattyúit. Más valamit
kell itt tenni. Föl kell szállni a vonatra; a haladás
igazi s örök értékeire kell az emberiséget figyelmeztetni;
tágabbra kell nyitni a lélek perspektíváit; több bizalomra
s reményre kell a boldogságot szomjazó emberiséget rásegíteni
s sok lendülettel s szeretettel dolgozni azon, hogy
a vonat se a mulandóság homokjába, se a halál s a kultúrvég
jegébe bele ne fúrja magát, hanem az igazi advent, az örök
élet felé tartson.
Az ember s az emberiség prófétai alak: előre néz, a
jövőbe néz s a jobb jövőt várja. Ezt a fejet visszafordítani,
ezt az arcot hátracsavarni nem lehet! Nem lehet, mert Isten
nem akarja. Nyissunk hát neki utakat, s menjünk teljes
gőzzel az örök advent irányában.