Mélyen tisztelt ünneplő közönség I Születésnapot ülünk ;
kilencszázadik születésnapját annak, ki szívünkben él és nem
hal meg soha. Hogy él, azt érezzük : az élet áramai lüktetnek
szívéből szívünkbe, lelkéből lélek sugárzik lelkünkbe.
Hogy pedig nem hal meg, azért jót állok. Hitünk, krédónk
a szent kereszténységben s az a másik krédónk egy erőteljes,
életrevaló ideális magyarságban, amely a magyarságnak biztosítéka,
záloga : tiszta erkölcs, életrevaló, ideális ifjúság.
Mélyen tisztelt ünneplő közönség ! Ifjúság kell! Tiszta,
ideális ifjúság kell ebbe a társadalomba, melynek rétegeiben
minél magasabbra hágunk, annál több a vétkes, a hibás
egyén! Tiszta, ideális ifjúság kell nemzetünkbe, az erkölcsi
érzékében megfogyott magyar népbe; mert minél jobban
rohan az élet árja, annál piszkosabb hullámokkal csapkod
körülöttünk! Tiszta ifjúság kell, amely ráesküszik az írás
szavára : Sanabiles fecit nationes, gyógyíthatókká tette Isten
a nemzeteket, a csökönyös nemzeteket is, és rácáfol az angol
tudós szavára, hogy nincs anyag a rothadás ellen ; ha anyag
nincs, van lélek ! Ezt akarja magába nevelni az az ifjúság,
amelynek eszménye Szent Imre.
Szent Imre herceg, mélyen tisztelt ünneplő közönség,
a krisztusi erőnek, az erős magyarságnak a típusa.
Ifjúságot mással, mint a nagynak és erősnek tiszteletével
nem lehet nevelni. De épen Szent Imre, az Árpád-házi első
királyi sarj, amint rámutat a nagy elv- és időfordulatra, épen
úgy rámutatott azokra az új erőkre, amelyek nemzeteket
neveltek, korszakokat alkottak, kultúrát teremtettek, amelyek
benne is érvényesültek, benne, akiben párosult meg nem
gyöngült erős természet a kegyelemmel. Éltbeléptette azt,
ami legnagyobb a világtörténelemben, jóllehet nem minden :
életbeléptette a szentet. A szent is, m. t. közönség, alakítás ;
a szent alakításához pedig géniusz kell. Ha kell zseni a Michelangelo
Mózeséhez, a rafaeli Madonnákhoz, ha kell zseni,
hogy a zene gyönyörű titkait kicsaljuk a száraz fából: géniusz
kell a krisztusi fölség és szépség önmagában való kialakításához
is. Mert azok ott kövek, szín, hangok alakítása, ez pedig
életet alakít. Az élet alakításához, hitünk szerint, kegyelem
kell, inspiráció ; de egyszersmind kell a mélység iránt érzék
és finomság; kell temperamentum, amelyben vulkanikus
erők izznak ; kell erős, szerető szív, lángoló lélek, amely
áldozni, hevülni tud.
Ne mondjátok emberek, hogy a szent gyönge 1 Mélység,
izzás, áthatás, szóval erény csak ott van, ahol erő van.
Minden erény erő. Az erő vétkezhetik nagyokat; de biztos,
hogy erény erő nélkül nincs, s ha az erőnek idegét átmetszitek,
kaptok tucatembereket, akár jámborokat, de nem kaptok
szenteket. A szentség a lélek mélysége; a szentség egy szent,
fölséges elragadtatás, a szentség világtaposás. A szentek
törpék, gyöngék nem lehetnek, okvetlenül óriások és hősök
azok. Ne mondjátok, hogy elnevelték őket, hogy barátkezek
alá kerültek! Mondjátok, hogy nem értitek azt a géniuszt!
Tőlem mondhatjátok, mert hisz minden nagynak megértéséhez
mindenekelőtt érzék kell, és az hiányzik.
Nézzétek Homér Achilleusát, aki a tengerparton sír és
eped, — a barbárok nem értették ! Azoknak imponált a
lármás hősiség. Nézzétek, a XVI. századnak Assisi szent Ferenc,
Szent Erzsébet nem kellett, nekik Deborah, Judit volt az
eszményük! A XVIII. század cipős, harisnyás piperkőcei begipszelték
a gót dómok kőrózsáit. Vannak a modern kávéházaknak
is lakói, akik a szenteket hülyéknek nézik, akik
saját homorú-domború lelkületük tükrözésében a fölségesnek
csak karikatúráját látják, példáját fölfogni nem tudják.
Ha Szent Imre a csaták porondjain tombol, azt mondják
: Ez egy hősies lélek. Hát a csaták hősiességén kívül van
még más nagy cselekedet, van a léleknek felséges, hatalmas
ereje. Ezt fogadjátok el és tiszteljétek mint igazi nagyságot 1
Mi azonban Szent Imrében nemcsak azt tiszteljük, ami
kegyelemmel párosulva krisztusi életet formál. Nekünk Szent
Imre az erős magyarság típusa, Szent Imre a magyar nép
sarja. Aranyos kapcsolat mult és jelen közt, éltető, kedves
eleme a nemzeti életnek, amely el nem fásult soha, amely
felszólít, rákényszerít, hogy katholikusok, keresztények, szeressétek
a hazát, mert történelmünk, hőseink, emlékeink
rámutatnak arra a történelmi Magyarországra, amely a mi
édes hazánk. Nincs hazafiság olyan benső és mély, mint az,
amelyet a vallásos idealizmus hevít! Mert én szeretem a magyar
nemzetet, szeretem azt a népet, mely meghódította és
hazát alkotott ezen a földön ! De mennyivel inkább szeretem,
tisztelem, hogy abból a törzsből kifakadni látok apostolokat,
amilyen István, hősöket, milyen László, leányokat, milyen
Margit, ifjakat, milyen Imre, édesanyákat, milyen Szent
Erzsébet! Szeretem azt a trónt, a magyar királyság trónját,
a magyar nemzeti ország fellegvárát; de az a trón az én
szemeimben oly naggyá magasztosul, mikor azon szenteket,
apostolokat, hősöket látok!
A magyar korona szimbóluma a függetlenségnek, nemzeti
életnek és integritásnak ; de az a magyar korona, hogy
az szent korona, én ezt vallásos dicssugárral, aureolával
körítem ! A mi legfölségesebb ereklyénk a szent jobb kéz,
melyre magyar óhajtva néz ! A mi zászlónk Szűz Mária
zászlója! A mi Árpád-házunk a szentek törzsfája, s a mi
Nagyasszonyunk Magyarország és a magyarságnak királynéja! Odavonzanak, kötnek, fűznek ezek minket hazánkhoz
és vallásos hazafiságot váltanak ki belőlünk. Nekem a nemzeti
egyediséghez ragaszkodnom kell. Ezzel élek, ezzel dolgozom.
Mélyen meg kell győződve lennem, hogy amit mást
mondanak kultúra, emberiség, nemzetköziség, ezek nem léteznek
; ami létezik, az az emberiség, amely nemzetekben,
államokban van kijegecesedve. Nincs az a szellemi áramlat,
még ha szocializmus, demokrácia is, amelynek ne volna
nemzeti színezete; mert a demokrácia Magyarországon más,
mint Németországban ; de a szakszervezet is nemzeti valami
Németországban, más mint Amerikában, Angliában. S a
pszichológia bármennyire szedi szét a patriotizmust: szeretet
az, kegyelet az a mult emlékei iránt, vonzódás az ahhoz a
földhöz, ahhoz a hithez, amelyet nemzeti egyéniségünkben
birunk. Hogyha pedig ez a szeretet az égnek szeretetével
tudja szeretni a földet, hogyha ez a kegyelet a királyban
fölkent szentet tisztel, akihez érni tilos, hogyha ez az odaadás
a hitnek isteni kötelessége, akkor úgy-e a hazafiságnak
legrendülellenebb alapja a mélységes, tiszta szent vallásosság?
Ez a vallásos hazafiság az, amelyet Imre herceg tűz
a zászlónkra. Ez fogja megállani helyéi, ez fogja egyszersmind
útját állani annak a nemzetközi állítólagos hazafiságnak,
amelyről a mi szónokunk már megemlékezett.
Előremenni, modern hazafiak lenni mindnyájan akarunk.
Senki közülünk nem vágyik vissza Szent Imre korába ;
senki sem vágyik vissza a török hódoltság nyomorúságába,
nem vágyik vissza a 48 előtti rendi világba ! ü e ezt a magyar
földet magyar egyediségében, nem frázissal, de nemzeti érzelmekkel,
történelmi multunk szellemével akarjuk bírni és élvezni!
Ez a kettős eszmény van kiképezve Szent Imrében,
a magyar szentben.
Ez a zászló leng a magyar keresztény ifjúság hadseregének
az élén! Fényes ennek a zászlónak a múltja, de ez a
zászló modern gondolatok, érzelmek viharában suhog ; a kép
rajta kilencszázéves, de a lelkesülés a huszadik század ifjúságáé.
Ezt a zászlót visszük, ezért küzdünk. A munka társadalmát
akarjuk Magyarországon ezen zászló alatt megteremteni.
Egy életrevaló, kultúrájával helyét megálló Magyarország
élére akarjuk ezt kitűzni. Ezt a zászlót viszi előttünk
Szent Imre. E zászló nyomában megyünk, járunk. Győzni
okvetlenül fogunk, ha szentül, tisztán, keresztény katholikus
módon élni megtanulunk!