a) Nem a domb teszi, a síremlék sem teszi, hanem
a lelkületünk teszi, amellyel sírjainkat nézzük s holtjainkat
szeretjük. Az őskereszténység egyik jellege, hogy szereti sírjait
s kegyelettel őrzi az elhunytak hamvait. Oka ennek először
is az a különös, nem szentimentális, hanem a hit motívumaiból
kinövő szeretet, mellyel a holttest iránt is viseltetünk; akár pogány, akár keresztény legyen a halott, tiszteletben
részesítjük. A halál nekünk szent és isteni, nem azért,
mert vég és enyészet, hanem mert Isten-járás; Isten gondolta
s akarta így; akarta, hogy büntetés, de egyszersmind engesztelés
legyen. A halotton már elvonult ez ítélet; fölötte «zeng
már az engesztelő szozat». S ezt érezzük, s a szívünkbe nyúl
bele s megrendít. Azután meg a lélek, akit szeret Lünk, máielment,
de a régi kapcsolatnak egyik tényezőjét, a testet itt
hagyta ; összezsugorodott szalag ez a test, mely szétfoszlik ;
lelket, életet egybekötni képtelen ; de azért mégis az övé volt,
akit szerettem, s az enyém még most is, s általa közelebb
állok ahhoz, aki már elment; közelebb állok, akár csak látnám
alakját, hallanám szavát. így természetesen érdekeit is
élénkebben hordom szívemen s szándékait szolgálom ; cl nem
felejtem.
b) Szentnek nézzük a holttestet azért is, mert eszköze
volt a lélek természetfölötti életének is, hordozója volt Krisztus
kegyelmének. A test képes azt hordozni s így a természetfölöttivel
is kapcsolatban maradni. Testvéreink hamvainak
közük van Krisztushoz a kegyelem, nevezetesen az Oltáriszentség
miatt; e porok érintkeztek a halhatatlan élettel, s
egy hű élet szolgálatában eszközei voltak a léleknek. Ez
érzületből apotheózis lesz a szentek s vértanúk sírjain ; vérüket,
csontjaikat, hamvaikat kincseknek nézzük. Nem félünk
halottjainktól, nem irtózunk sírjainktól. A zsidók tisztátalannak
tekintették azt, ki holtat megérintett. A pogányok minél
hamarább szabadulni akartak holtjaik maradványaitól, s
ugyanaz a rémület s félelem űzte s tartotta távol a holtaktól,
mely jelenleg is a babonás embereket ijeszti. Nekünk a
holtak lelkük miatt s az őket ékesített kegyelem s a rájuk
pazarolt szentségek miatt kedvesek, s úgy gondoljuk, hogy
amint «pretiosa in conspectu Domini mors sanctorum ejus»,
úgy kedves szemeiben a sírjuk s a poruk is. 0 szereti őket
poraikban is ; én is!
c) Szent nekünk a halott a nagy jövendőség miatt is,
mely reá vár. Ez a nagy jövendőség már elérte lelkét s ráborult,
reméljük, mint boldog örökkévalóság. Van azonban
a sírnak még egy nagy jövendőséghez köze : a föltámadáshoz,
az emberi élet nagy kitöréséhez, mikor halhatatlanságba öltözködik
a halandó. Ez lesz az a nagy vég, melyről az apostol
mondja : «Azutan lesz a vég, mikor az országlást Istennek és
az Atyának átadja, mikor megsemmisít minden fejedelemséget,
hatalmasságot és erat» (1. Kor. 15, 24). Addig a nagy
világfordulásig itt csend s nyugalom van. Ha föl is túrják a
sírokat, ha föl is dúlják a temetőket, ha városok épülnek is
fölöttük, azok a sírok s porok azt «a véget» várják, mikor
nem őket mozgatják, kapálják és ássák, hanem amikor ők
megmozdulnak s életre ébrednek azért, mert egyszer ők éltek.
Istenem, mélységes sejtelem szállja meg lelkemet, ha így
nézem a sírokat s így ültetek rájuk virágot! Sírjaimtól nem
irtózom ; sőt érzem, hogy miért szolgáltak rá a keresztények
Caecilius gáncsoskodására, hogy «nem szeretik a máglyákat,
mintha bizony nem férkőznék az enyészet holtjaikhoz egyaránt,
akár eltemetik, akár megégetik azokat». Igaz, az enyészet
eléri őket, de mikor úgy nyugosznak szemfödővel letakarva
s virágokkal elborítva, s én föléjük írhatom, hogy
«itt nyugszanak», s mikor egy szent helyhez köthetem a föltámadás
reményét s kimehetek oda, azt várni: az nem mindegy
nekem. E sírkövek hitem s kegyeletem oltárai; minek
földúlni azokat?! A halotthamvasztás elleni állásfoglalásunkat
is nem a dogma, hanem ez a mi szent érzésünk határozza
meg. Szent nekünk ez a holttest s mellette állva úgy nézünk
rá, mint kik sejtik föltámadását. Ájtatos, sejtelmes lélekkel
nézzük; tudjuk, hogy szétporlik, de nem mi akarjuk elrontani; rábízzuk a természetre, de magunk nem siettetjük
semminek sem pusztulását, ami oly kedves volt nekünk.
Ha csak korhadt hüvelyt látnánk a testben, akkor természetesen
szabadulni akarnánk tőle; de ha nagy rendeltetéseinek
kapcsolatában látjuk, ha ezek a koporsók s hamvak még
viszonyban állnak nagy katasztrófákkal, akkor ugyancsak
természetes dolog, hogy óvjuk s fönntartani akarjuk. így
valahogy őrzi minden nemzet a maga nagyjainak sírjait; jól
teszi, hogy őrzi; hiszen azon sírok körül az erő és élet szelleme
jár. A keresztények ragaszkodó, hívő, sejtő kegyelettel vannak
sírjaik iránt.