a)November elsejének estéje titokzatos, rejtelmes est!
Világosságot nem gyújtok, hanem szobámból kinézek az éjbe,
a novemberi ködbe, mintha valaki után kinéznék, aki elment
ugyan, de voltakép nem hagyott el egészen. Elment a más
világba, de érzem, hogy a kötelékek, melyek hozzá fűztek,
nem szakadtak el, s hogy neki köze van hozzám s nekem
hozzá. Mondják, hogy meghalt. Igaz, meghalt; de én élőnek
nézem ; élettel s érzéssel keretezem emlékét; sírja ugyan
bezárult, de a szívem sebe, melyet távozása szakított, az
nyitva maradt, s abba van beírva a neve, bele van rajzolva
a képe; s ha a testét meg nem menthettem, de a lelkét azt
bírom, az nem halt meg, az él. S ma este különösen érzem
ezt; érzem, hogy kötelékeim el nem szakadtak ; hogy emlékeim
el nem fakultak; hogy szeretetem el nem hamvadt;
sőt érzem, hogy épp ma este közel van hozzám, jár körülöttem,
intünk egymásnak, megértjük egymást s cseppet sem
félek tőle, sőt ellenkezőleg, örülök neki. — Ó szentek közössége,
mily természetes, édes hit vagy te, s milyen jól ismered
a szívünket, mikor így sorba fölvonulsz emlékeiddel, ünnepeiddel,
s köztük ezzel az esttel; szent est ez is. A karácsonyest
is szent est, akkor is eljött valaki hozzánk, akit nagyon vártunk,
s angyal hirdette, hogy eljött már s köztünk lakozik :
ma pedig a közösség szent angyala hirdeti, hogy azok mind
élnek, akik meghaltak. Akik így hisznek, azokról a novemberi
ködben isigaz,hogy «az Isten fényessége körülragyogja őket»
(Luk. 2, 9).
b) S tényleg látok is sok fényes sávot a novemberi éjben ;
az est páráin elömlik a temetők világossága, mert ma ez a
sötét hely egészen világos ; az élő s szerető emlékezet világosságot
gyújtott a sírhantokon, jeléül annak a világosságnak,
melyet a hit gyújt szíveinkben, mely vezet éjben is, sírok
közt is, mely mondja : csak gyere, ne félj ; ez mind élet, ez
nem halál. Ezek a világoskodó sírok ma este szent helyekké
lesznek s a kereszténység zarándoklatot jár hozzájuk.
Templom is, temető is szent helyek; a templom a Krisztus
teste miatt, a temető e test tagjai miatt; a templom az örök
élet kenyere miatt, a temető az itt lappangó örök élet miatt;
a templom a föltámadt Ür miatt, a temető a napját váró
föltámadás miatt. Én is ide tartok, s mikor ide megyek, nem
is koporsókhoz, hanem az «örok kapukhoz» zarándoklók, s
úgy rémlik nekem, mintha ezek az örök kapuk ma megnyílnának, s hosszú sorban jönnének ki rajtuk a lelkek, az
enyémek is. Jönnek, jönnek, de mintha még nem örülnének,
mintha ruhájuk is gyászruha volna, s a virágokat, melyeket
kezükben lengetnek, mintha koporsók koszorúiból tépték
volna le ; úgy tetszik, mintha énekelnének is, de az az ének
még nem a mirtusos jegyesek dala, hanem valami olyan,
melynek motívuma az, hogy «qui salvandos salvas gratis,
salva me fons pietatis».
c) Én is letérdelek sírjaim mellett; szent helyen térdelek.
Nemcsak az emlékezet miatt szent nekem a hely ; az kevés
volna ; hanem szent a lelkek miatt. Csak ha vannak, csak
ha élnek még, akkor észszerű igazán ez az emlékezet és kegyelet.
Mert ha nincsenek, minek mindez, minek e fájdalmas
emlékek f ölélesztése? Minek a fáj dalmak ünnepeinek rendezése?
Kell talán szaporítani a fájdalmas benyomásokat s nem
inkább eltörülni s feledni azokat? De azt mondják erre, hogy
ez ünnepre s e szentelt emlékekre önmagunk miatt, a hála,
a kegyelet érzései miatt, saját lelkünk nemessége miatt van
szükségünk; azért van rá szükségünk, hogy jó emberek
legyünk, s a társadalom emberséges érzésektől nemesbüljön!
Nem; a sír fölött, az enyészet e némaságában szétszakítok
minden illúziót s radikális leszek. Értem mindezt a sok szép
beszédet, de az a feleletem rá, hogy minek a hála is s minek
a kegyelet is, ha én sem leszek s ők sincsenek, s minek nemesbüljön
a világ, ha az is elpusztul s nem marad belőle semmi? !
Istenem, kemény szavak ezek, de szent igazak ! Sír fölött
a kegyelet is csak akkor nem őrület, ha van lélek s van
örök élet!
d) Megenyhülve fölállok. Nem vagyok sötétségben, mert
hiszek s remélek. A sötétség ott van, ahol a céltalanság ijeszt,
az a lélek, melynek nincs központja, nincs célpontja ; az a
világ, melynek nincsen napja. Ez a sötétség valami a sötétség
kínjából, valami abból a sötétségből, melyet az írás «külső
sötétségnek* nevez, a távolság, a messzeség, az elszakadás
sötétségének. Ez a külső sötétség az Isten-távol. Ez az a
tűrhetetlen, északsarki éj, hol a csend és a sötétség és a hideg
ráborul a lélekre. Istenem, mily sötét hideg éj, melyben elvesztem
Istenemet s a lelkeket! Ami elszakít Istentől, az
elszakít tőlük ; ami kioltja az ő szeretetét bennem, az kioltja
a szeretetet az én lelkeimhez, atyámhoz, anyámhoz, gyermekemhez,
testvéreimhez. Viszont, ha megtalálom Istenemet,
megtalálom azokat is, kiket szeretek; ha hiszek Istenben,
benne bírom azokat is, kiket elvesztettem ; benne legyőzöm
a mulandóságot; benne örülök a halhatatlanságnak s a sírok
s a fájdalmas emlékek szakadékain átkelve halottak estéjén
is az az én énekem : «Cantemus Domino . . . Énekeljünk az
Űrnak, mert dicsőségesen fölmagasztaltatott, a lovat s a rajta
ülőt levetette a tengerbe» (Exod. 15, 21). Ez a lovas az,
akiről a latin mondja : post equitem sédet atra cura ; a fekete,
nagy gond lovagol ott, mely azt hajtogatja : mi lesz velünk?
hát elveszünk? Mi nem így gondolkozunk ; mi azt mondjuk :
Cantemus Domino !