K. T. U. ! Szent Jakab az ő levelében, melyen az egyház
és a világ küzdelme visszatükröződik, beszél nekünk hitről
és hitből fakadt imádságról, gyógyulásról, betegségről, szívvidulásról:
oratio fidei salvabit infirmum. És jóllehet szavait
a theológiában elsősorban az utolsókenetről kell érteni, nem
vethetjük meg azt a gyönyörű értelmet, mely bennük
lappang ; azt, hogy a hit imája gyógyítja azokat a beteg,
azokat a sebzett, azokat a megzavart, elsötétült emberi
lelkeket. Nemcsak gyógyítja, hanem naggyá, erőssé, szépekké
teszi: alleviat; és azáltal, hogy a beteg lélek az ifjúságnak
és erőnek teljébe áll, imája által maga körül másokra is
kegyelmet esd : az imából lelki tavasz virul. Hitből fakadt
ima kell, hogy a lelkek éljenek.
Azért ajánlja a Boldogságos Szent Szűz Szent Domonkosnak
azt az oratio fidei-t a beteg XIII. század meggyógyítására
; azért ajánlja a Szent Szűz Bernadettének az oratio
fidei-t a hitetlen XIX. század enyhítésére ; azért ajánlja
a pápa is a hitből fakadt erős imát, kiváltképen a szent
olvasóban. És az olvasó alkalmas is arra, hogy a hitnek
imája legyen, mert oly szerény, alázatos, igénytelen; egyszerűségén,
alázatán meglátszik, hogy semmi sincs rajta
látszatból, világból, hanem, ha van valami rajta: ez az
Isten ereje. Megvetettsége alkalmas arra, hogy az Isten
ereje nyilvánuljon benne, akinek kedve telik abban, hogy
ami gyenge volt, azt erőssé tegye, és ami csúnya volt, azt
széppé tegye, és ami oktalan volt, azt bölccsé tegye. De kiváltkép
azért a hit imája az olvasó, mert a hit imájának előnyei
tűnnek föl rajta.
1. A hit imáján nyilvánul a hit ereje, amelyről az
apostol mondja, hogy: argumentum non apparentium;
a hit oly erő, mely a lelkeket, az értelmeket megragadja, és
sodorja a láthatatlan világ felé; argumentum, logikai erő,
non apparentium, a valóságban, melyet nem látnak; a hitben
a láthatatlan hat reánk. Az argumentum non apparentium
által mi egy más világhoz közeledünk, mely túlvilági színekben,
alakokban vonul el lelkünk előtt. Mi ezekkel az alakokkal
beszélgetünk, szépségükön gyönyörködünk, arcukról néhány
sugárt s ruhájuk illatát magunkkal visszük az életbe. A hitnek
ezen imáján beteljesül, amit Bálám mond : Videbo eum,
sed non modo, intuebor eum, sed non prope ; látok valamit,
ami nincs közel, hanem messze, behatolok egy világba, mely
előttem inkább álom, de azt mégis kiveszem, hogy ez az
álomkép örök valósággá változik. A hit imáján beteljesül
a próféta szava: Effundam spiritum meum super omnem
carnem et juvenes vestri visiones videbunt; a ti ifjaitok
látnak új világot, behatolnak egy világba, mely láthatatlan.
Ha ez a hitnek ereje, és ha a hitnek ereje nyilvánul a hitnek
imáján, akkor azt kell mondani, hogy az olvasó imádsága
igazán a hitnek imádsága. Az olvasóban szintén oly világba
kell elmélyednünk, mely láthatatlan ; világba, mely gyönyörű,
kedves, vonzó alakjaival, káprázatos színeivel, illatával,
fényével hat az emberi lelkekre. Az ember az olvasóban
elmélyed elmélkedésben ; nem fenséges eszmék, hanem egyszerű
megfontolás vezeti őt gondolatról gondolatra, érzelemről
érzelemre; lélekben olvas, — hiszen olvasóról van szó, —
és miből olvas? A Szent Szűz szíve az a könyv, melyből
olvasunk. A Szent Szűz lelkéből, erényességéből, fenségéből
tizenöt szép keretes kép jelenik meg, mint megannyi vizió
lelkünk előtt és eltölt bájjal, kellemmel. Mikor az ember
az olvasót mondja, annak a Szent Szűznek lelkén és szívén át
nézi azt a betlehemi gyermeket, azt a názáreti fiút, azt a
Messiást, azt a prófétát, azt a nagy szenvedőt, azt a halottat,
azt a megdicsőültet, míg végre felmegy a Szent Szűz maga
is az égbe koronázásra. Mikor az ember az olvasót mondja,
a Szent Szűz szívébe kell tekintenie és kiolvasnia, hogy mit
kell nagyot, mit kell az Ür Jézusról szépet gondolnia, hogyan
kell vele melegen éreznie. Az olvasó imádsága a biblia pauperum,
s benne a Szent Szűz gondolatai azok, melyeket a
szegény, ki esetleg könyveket olvasni nem tud, forgat;
e szent gondolatok által minden, ami különben fakó, kedvessé
és vonzóvá lesz, mert Szűz Máriának szívéből van merítve.
A Boldogságos Szűz Mária érzelmei a keret, a Boldogságos
Szűz Mária lelke a fény, maga a Boldogságos Szűz,
Jézussal való öröme, fájdalma pedig a kép, melyet folyton
nézünk. Az örvendetes olvasóban a Boldogságos Szűz az
áhítat pírjában és a tavasz kellemében nyiladozó virág,
melyre leszáll az Isten lelke. Azután mint élő, járó-kelő
monstrancia, mint az Ür hordozója, a nagy Christophora
vonul el előttünk. A harmadik tizedben a Boldogságos
Szűzzel le kell térdelnünk a nyikorgó szalmára Betlehemben ;
azután fel kell mennünk a templomba és látnunk azt a
hevülő, átszellemült arcot, mellyel a Boldogságos Szűz, mint
az Isten első papja, bemutatja Istennek áldozatát, hogy
azután megint elrejtőzzék Názáretben, hogy csendben, titokzatosságban
keresse, szeresse, élvezze az Űr Jézust. A fájdalmas
olvasóban foglalkozunk a Szent Szűzzel egy éjjel,
egy nappal és egy este; véres verejtékes éjjel, félelmes,
fájdalmas nappal, és azután a pietának estéjén, mikor a
Boldogságos Szűz Mária a kereszt alatt az Űr Jézussal ölében
meghozza a szívnek legfenségesebb hódolatát annak a kiszenvedett
Ür Jézusnak. A dicsőséges olvasóban a Boldogságos
Szűz Mária első húsvétjának leheletét kell élveznünk;
azután lelkével az Úr Jézust a mennybe kisérnünk; a Szentlélek
összes kegyelmeit fogadnunk, hogy végre a Szent
Szűztől elbúcsúzva lábnyomát megcsókoljuk és áldását
vegyük, mikor az égbe megy. Ó, de csodálatos ez a biblia
pauperum 1 Ha az ember ezeket a víziókat látja, ha ezt a
Szent Szüzet érti és ismeri, ha vele érezni, ha szívében olvasni
tud, ha kiimádkozza a Krisztus iránt való szeretetet, bensőséget,
ragaszkodást a Szent Szűznek a szívéből, akkor
mondja jól az olvasót. És ha a boldogultaknak imája, a legmagasabb
theológia: a visio Dei — a földön járók imája az
oratio fidei, a visio Virginis a szent olvasóban. Szépen bizonyítja
ezt a lourdesi történet. A Boldogságos Szűz Mária
azt mondja a kis Bernadettének : Mondjuk el az olvasót;
fogd kezedbe és nézz reám ! És a kis Bernadettének ajkai
mozognak az Ave Máriának elmondásában, az olvasónak
szemei leperegnek ujjai között, de lelke és szeme min függ?
Nézi a Szüzet. «Ha az olvasót mondod, nézz reám!» Nézni
kell a Boldogságos Szűzre. Mi az olvasó imájának a titka?
a szent vizió, melyben az ember nézi folyton ezt a Boldogságos
Szüzet és úgy nézi, hogy folyton hajtogatja : Ave Maria !
És mikor abból kifogyott, nagy hálával felfohászkodik az
Istenhez: Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto. Hála
neked, szent Isten, hogy nekünk ezt a Szüzet, ezt a szívet,
ezt a lelket, az Úr Jézust szerető, az Ür Jézust gondozó,
az Ür Jézus örömeiben és fájdalmaiban osztozó szívet adtad !
K. T. U.! Nézni kell a Boldogságos Szűzre 1 Nézz reám,
ez az olvasó imádságának első regulája ; akkor azok a képek,
azok a titkok, melyek különben fakók, melyek különben
nem vonzanak, melyek különben talán oly sokszor hidegen
hagyták szívünket, meleg színt öltenek. Akkor az a tizenöt
kép művészi kép lesz, melyet nem lehet festeni, hanem
melyet látni lehet a hit víziójában. A hitnek az az ereje,
mint látjuk, az olvasó imádságának ereje ; azért mondtam,
hogy az olvasó-ima a hitnek imája.
2. De a hit imájának van még más előnye is. A hit
imájában van az az erő, mely nemcsak láttat ésszel és hittel,
hanem amely egyszersmind megpróbálkozik a szívvel. Az
ima a szívet melegíti, a szívet minden jóra ráveszi, vagyis
a hit imája az erény iskolája. Mikor a szívek felmelegednek
az imában, akkor lehet reájuk vezetni azokat a lelki, szellemi
vonásokat, melyeket Istenből merítünk. Már most, ha
valamely ima igazán a hitnek imája azért, mivel az erény
iskolája, úgy valóban az olvasó a hü imája.
a) Lehet-e a Boldogságos Szűznek lábaihoz ülni és egy
negyedóráig a Szent Szüzet nézni, lehet-e az ő erényein
gyönyörködni, lehet-e azt a szép életet lelkünk előtt elvonulni
engedni a nélkül, hogy az embernek szíve meg ne
illetődjék, hogy az ember tőle valamit el ne tanuljon? Hogyha
az ember olvasójával letérdel a Szent Szűz előtt és elgondolja,
hogy ez a Szűz hogyan járt-kelt, mily szerényen, mily alázatosan,
mily teli szívvel, mily boldogan, — lehetséges-e, hogy
az embernek szíve meg ne mozduljon és meg ne teljék?
Szent Erzsébetről azt mondja a legenda, hogy mikor ő, mint
kis árva —• hiszen elszakadt szüleitől — elment Thüringiába,
a Boldogságos Szűz lett az ő mestere, az ő dajkája és édesanyja.
Ó, be jól tud nevelni a Boldogságos Szűz 1 Lett a kis
Erzsébetből az egyháznak és keresztény szeretetnek hősies
alakja. Az ember megirígyli tőle ezt az anyát és azt mondja :
«Boldogsagos Szűz Mária, nevelj te engem is, neveld az én
szívemet! Én is elszakadtam a földi érzelmektől, fogadj el
engem, légy dajkám, mesterem, édesanyám !»
b) Az olvasó imájánál az embernek azt az olvasót a
kezébe kell fogni, arra a Szent Szűzre kell nézni; nem a csodálatos
Szűzre, hanem arra a Szent Szűzre, ki az ő örömeivel,
melyek az Ür Jézuséi, fájdalmaival, melyek az Ür Jézus
keresztje, s dicsőségével, mely az Ür Jézus dicsősége, áll
előttünk, ő t nézzük, azáltal megszeretjük s így ránk olvad
az ő érzelme, melege, ereje.
c) Különben is, k. t. u., hol tanultuk mi a legfőbb
és a legfontosabb dolgokat? Hol tanultunk gondolkozni,
beszélni, hol tanultunk emberekké lenni? Melyik volt ez az
iskola? Édesanyánk öle. Mert ő leereszkedett hozzánk és
dadogott a kisded nyelvén, szánkba adta a szókat, a szók
által gondolatot ébresztett és szívünket nemessé tette.
És a legfontosabb iskola egyszersmind a legkönnyebb volt.
Az ember ott nem tanul nehezen, hanem könnyen, mert az
anya tanít. Ha az ember akar igazán keresztény lenni, ha
akar keresztény módon gondolkozni, s az Isten gyermekévé
válni, melyik iskolába kell neki járnia? A Boldogságos Szűznek
iskolájába ; ebben az iskolában könnyen tanuljuk a legfontosabb
dolgokat. A Boldogságos Szűznek iskolája, az
a tizenöt kép, az a tizenöt vízió, a szent olvasónak imája,
ez fogja bennünk ébreszteni és ápolni az Isten gyermekeinek
érzelmeit. Hogyne mondanám, hogy az olvasó valóban a hit
imája, mikor az erénynek iskolája nyílik meg benne 1 ?
3. A hit imájának harmadik kihatása, hogy az embert
gyengédebb szeretettel, mélységes tisztelettel, vonzalommal
tölti el Isten, Krisztus és a Boldogságos Szűz és a szentek
iránt. K. T. U„ hol akarunk mi gyöngédebb szeretetet, mint
a Boldogságos Szűz szeretetét? Hol akarunk édesebb vonzalmat,
mint amilyen az Isten anyja iránt való vonzalom?
És ha a Szent Szűz szeretete és a hozzá való vonzalom szívünkben
lakik, vájjon nem lesz ott egyszersmind az Isten szeretete
is? Az embernek csak arra kell iparkodnia, hogy a Boldogságos
Szűz Mária iránt gyengéd érzelmekkel teljék el, akkor egyszersmind
Isten gyermekévé növi ki magát. Látjuk szentjeinken,
hogy micsoda gyengédség és szeretet hevíti őket; miért?
Mert a katholikus szentek elsősorban az Isten anyjának
gyermekei. Az arsi plébános életében olvastuk tegnapelőtt,
hogy az édesanya formálja az embert, és az édesanyának
érzelmei, gondolatai tejével átszivárognak a gyermekekbe.
És Rousseau mondja, hogy az emberek mindig olyanok
lesznek, mint anyáik. Ha ez igaz, akkor nem kell másra
törekednünk, mint hogy a Boldogságos Szűz Mária iránt
való szeretetünk és gyengédségünk minél elevenebb, minél
élénkebb legyen ; mert ez a B. Szűz iránt való szeretet fog
minket az Isten gyermekeivé és hőseivé nevelni.
Azért tehát buzgón mondjuk el azt az olvasó-imát;
tanuljuk meg az olvasóban kiolvasni a Boldogságos Szűz
szívéből és lelkéből a hitnek titkait; nézzük ezt a tizenöt
képet, ezt a tizenöt viziót a Boldogságos Szűznek érzelmeivel.
Nézzünk a Szent Szűznek lelkén és szívén át az Úr Jézusra,
a keresztre, a feltámadásra és mennybemenetelre. Hajlítsuk
sziveinket a Boldogságos Szűz vonzó, kedves benyomásai
alatt azon erényekre, melyeket rajta visszatükrözni és visszasugározni
látunk. Mondjuk az olvasót azzal az alázattal és
benső vággyal, mint akik a hitnek titkaiba és erejébe be
akarunk hatolni, azzal a vággyal, mely bennünket visszasodor
a hitben erős századok felé, a középkorba, melynek
imája a biblia pauperum, az oratio fidei. Oly sok kitűnő
szellem tudja az olvasót alázattal és őszinte hittel imádkozni,
miért ne tudnám én azt tenni? ! És ha Mallinckrodt halálos
ágyán súlyos betegen az olvasót jobbkezében tartotta, s ő,
a nagy parlamenter, ki annyiszor szállt síkra Bismarck ellen,
nem átallotta kérni látogatóit, hogy mondják el érte az
olvasót; ha Windthorst az ambergi körmenetben 1887-ben
kihúzta zsebéből az olvasót, ez az ember, ki tudott lándzsát
törni a modern világ porondján ; ha a pápa, ki Szent Péter
utódja, mindennap este előveszi az olvasót és addig nem megy
aludni; ha ezek a szellemek a hitnek alázatos imáját nem
restellik : mi restelnők talán ily példák dacára?! Mindenki
szegény, aki a hitnek alázatából nem tud kincseket kiemelni;
koldusos lélek, ki a nagy, szent kereszténység titkai előtt
nem tud alázattal letérdelni és azoknak mély szellemével
eltelni. Van az imában erő, a hitnek ereje, csak érteni kell
hozzá, hogy az ember az erőnek gyökerén naggyá és hatalmassá
növekedjék. Mi tehát ne vessük meg a hitnek alázatos
imáját, az olvasót; ez a mi imánk, az «oratio fidei», a hitnek
hatalmas imája.