a) Jézus szívéből lángok törnek elő, jelzik szeretetét,
mellyel e nagy kórházban jár és cseppekben gyógyszerként
saját lelkét és életét csepegteti a haldokló lelkekbe :
önmagát adja, hogy mindnyájan éljünk. Azért szíve a szeretet
iskolája is; így kell szeretni; adni, áldozni kell. — Lángja:
jelképezik a mi lelkünk szenvedélyeit is, ellentétjeit az ő lelki
életének s e lángok kínozzák őt. Mennyi korom van szívünl'
lángjaiban, mennyi homály és megzavarodás. A szentáldozás
szentségi kegyelme e piszkos lángot tiszta izzássá változtatja.
b) Szívét töviskoszorú köríti; ez szenvedéseit és keserűségeit,
a mi tövises lelkünket jelenti. Az önszeretet másoknak
tövis, másokba szúr; az Isten-szeretet mások szúrását
elviseli, magába fordítja töviskoszorúját. — Van tövisünk
nekünk is : betegségeink, melyektől tán nem szabadulhatunk,
gondjaink, bajaink, keserűségeink. Viseljük e koszorút;
1. győződjünk meg, hogy ez is jóra van ; 2. szemléljük a szenvedést
Istenben; 3. enyhítsük vele lelki nyomorúságunkat
érdemet szerezve; 4. viseljük el bizalommal, jólelkűen.
c) Kereszt nő ki szívéből, szent kereszt. A mienk mindannyiszor
nem szent, valahányszor nem Isten kezéből, bűneinkért s megdicsőülésünkre fogadjuk ; ilyenkor a kereszt
teher, nyomasztó s esztelen. Észszerű a kereszt csak akkor,
ha az isteni szeretetben gyökerezik ; akkor virág is s gyümölcs
is van rajta; különben száraz fa, bitófa.
d) Szívén seb tátong ; minden vére kiszivárgott rajta és
vitte szerteszéjjel a kegyelmet. E sötét seb tehát a kegyelem
forrása ; itt merítünk, itt üdülünk. — Szívünkön is sok a seb,
s élet is szivárog ki rajtuk, ami azonban nálunk életveszteséggel,
elhalással jár. Ezek a sebek erjednek, gennyesek ; nem
a szabadság, hanem a szolgaság jegyei. Jézus sebei ellenben
dicsőségesek. Szeretem Jézust, kinek szívét megsebeztem;
szeretetemtől heged megint sebe.