a) Pünkösd van, a Lélek ünnepe. Lejött az égből
a fergeteg szárnyain, a szél zúgása az ő beharangozása, villámait
lehozta s tüzes nyelvekké olvasztotta ; angyalait fönthagyta,
de kerubos, szeráfos, bátor lelkeket állított a világba,
apostolokat; tüzes szavak, ihletett arcok, megindult tömeg
az ő művei. Pünkösd van. Ez a Lélek a hitnek lelke s ugyancsak
az isteni szereteté, a tisztult lelkiségé, a remeklő erkölcsiségé
; Caritas et spiritalis unctio.
1. A Lélek nem tudomány. Sokat tudhatunk, s még sincs
lelkünk. A Lélek az a bensőség, melegség, indulat, meggyőződés,
életöröm, tetterő, mely az embert áthatja és emeli.
2. A Lélek nem műveltség; az írás-olvasás, a kultúrművek
hidegek, nem húznak, nem töltenek k i ; hidak, gépek,
emlékek inkább terhek, melyek gyakran lenyomnak igénytelenségünk
érzetébe. A Lélek az teltség, élvezet, édesség,
lendület.
3. A Lélek nem külvilág, akár pompa, hír, érvényesülés
legyen; szép-városok, boulevardok, szobrok, diadalívek,
mindez szürke és hervadt lehet; feledjük vagy rászokunk;
a Lélek az a belső világ, az öntudat az isteni életről s erőről.
4. A Lélek nem haladás; a haladás ködös, göröngyös út,
mérhetetlen perspektívákkal, telve rejtelemmel, de céltalansággal
is ; a Lélek pedig az én édes jelenem s tavaszi reménységem.
A haladás az emberiségre nézve olyan, mint a viruló
ákácfasor, melyen át a gyorsvonat vágtat s virágos ágaiba
leheli fojtó füstjét; e fojtó füstöt érzem, s e virágos akác olyan
nekem, mint a menyasszony fátyola, melyet szemfedőből csináltak.
Ellenben a Lélek az az örök, fölényes élet, melyet már
itt kezdek meg, s biztos vagyok halhatatlan jövőjéről!
5. A Lélek nem test, nem érzék, nem érzéki öröm és
élvezet; az mind gyorsan hervadó virág, s hozzá még könnyen
kábító s mérges virág; a Lélek test s érzék fölött álló, saját
útjain járó, a végtelen Isten felé törekvő hatalom, mely a
tisztaságban, az erényben, az öntudat harmóniájában bírja
szépségét, mely ezt a szépségét az Istennel való érintkezésből,
az ő befolyásából fejleszti s azt odaadásában teljesen neki
adja á t ; üresnek érzi magát nélküle.
6. A Lélek nem te ..., nem ő. Nem világ, sem család ;
nem atya, anya, gyermek, nem az a másik, ha még oly közel
áll is hozzám. A Lélek az az «én», az az enyém. Az én valóságom,
öntudatom világa ; ahogy én hiszek, élek, tűrök, küzdök,
bízom ... én, én magam..., egymagam úszva a vihartól elragadott
léghajón ... vagy egymagam az óceán hajóroncsán...
vagy egymagam elevenen eltemetve. Én, kiben az Isten él;
én, ki önmagamban s önmagámon át Istenre nyitok s vele
egy vagyok.
7. A Lélek nem theológia, sem tudományos iskola.
A theológia igyekszik az isteni létnek s életnek valamiféle
kifejezést adni; azt megérteni s formulázni. Ez az igyekvés
többé-kevésbbé csütörtököt mondhat; a formulák elégtelenek
lehetnek. De theológiai szisztémáktól független a titokzatos,
isteni élet. Mennyi szisztematikus theológia van az
Isten szentjeiben? Nagyon kevés.
b) Ezt a belső világot a szentírás mennyországnak, Isten
országának is hívja. Az Isten országa, az az isteni belső világ,
melyet lelkemben a Szentlélek formál: erényesség, béke és
öröm. Az erényesség fény is, erő is, szépség is, összhang és
forma, fegyelem és arányosság; átélem ezt a belső valót erényes
aktusaimban ; hitben, reményben, szeretetben, bizalomban,
áhítatban, küzdelmes, törekvő, bátor, Istenhez ragaszkodó,
nemes, tiszta, áldozatos, türelmes, készséges, finom, kíméletes,
jóindulatú, érdeklődő, nagylelkű, elnéző, alázatos,
igénytelen, fennkölt lelkületben. E lelkületet élvezem, mint
békét s édes örömöt. Ez Isten-országnak végtelen sok kiadása
lehet; de mindegyikét a Szentlélek ihleti s élteti.
A lélek ez állapotát kegyelmi állapotnak hívjuk, s azt mindennél
többre kell becsülnünk : az isteni élet az igazi kincs.
c) Kiesünk ez állapotból a halálos bűn által. Aki halálosan
vétkezik, annak lelkéből az Isten lelke kivonul s a bensőséges
szeretet kapcsa Istennel megszakad ; kiesik belőle lelki
életének szépsége, az a sajátos, isteni szépség, isteni forma,
isteni harmónia. Ha tudóssá, ha híressé válnék is, ha angyal
adná át neki szépségét, nem használna neki, mihelyt a végtelen
élettel megszakadt összeköttetése; az örök isteni élet
tőkéjéről le van tépve e venyige; gyümölcsöt, vagyis isteni
értéket s érdemet nem hoz életre. Honnan hozza, ha gyökere
nem az Isten többé? Nélkülem semmit sem tehettek többé?
Nélkülem semmit sem tehettek ..., ami latba esik nálam, azt
nélkülem nem tehetitek. Ha halálos bűnben vagytok, segítlek
titeket, hogy térjetek meg, hogy tartsátok meg a törvényt,
de isteni élet, melyet velem való édes öntudatban, egyesülésben
élhetnétek, melyet a szívemből adok s osztok meg veletek,
az nem lesz bennetek. — Vannak azután kisebb bűnök is.
Ezekre azt mondom: Nézzetek a Szentlélekkel egyesült isteni
lélek arcába, teljetek el szépségével s ne borítsatok rá árnyat.
Aki bocsánatosán vétkezik, egykedvűen, nem törődve a
lélekkel, az megszomorítja a Lelket. Ne szomorítsátok meg
a lelket. Ne zavarjátok meg ezt a tiszta szemet, ne borítsatok
hervadást és lelketlenséget e felhőtlen arcra. Ne durvítsátok
el; oly átlátszó, hát ne homályosítsátok el; oly lágy, érzékeny,
amellett erős és ruganyos, ne mérgezzétek meg erejének
forrásait.