A feltámadás s a megdicsőülés fényéből halljuk a szózatot
: confidite, ego vici mundum. Biztat és megnyugtat az
Úr ... bizalmat kér tőlünk. Mintha azt mondaná: bízzatok
bennem; én győztem, ti is győzni fogtok. S szükségünk is van
e bízó hitre; mert Krisztus Urunk ugyan feltámadt; de mi még
nem támadtunk fel; Krisztus Urunk győzött, de hol van a mi
győzelmünk? Ellenséges hatalmaktól körülvéve, melyek megfeszülten
dolgoznak, lankadni érezzük erőinket; eszményeinket
bepiszkítják, — gyengéd hitünket kigúnyolják, — az
egyházat leszorítják. Mily bátorítólag hangzik akkor a szózat
: bízzatok, én győztem! Annál inkább rászorulunk e
bíztatásra, mert sokan közülünk is kifáradnak a harcban s
munkában, kiszorítva tevékeny elleneik szemessége által,
szívesen elvonulnak, s magányukban duzzognak a világra,
melynek nem árthatnak, s neheztelnek ellenségeikre, kiket
elítélnek ugyan, de el nem mozdíthatnak. Legnagyobb szükségünk
van pedig e bíztatásra, ha mindnyájan hősök is volnánk,
a mi korunkban, mikor az emberiséget csak úgy söpri
a haladás s az újítás fergetege ; mikor mindenhonnan új
harcok s új nehézségek torlódnak az istenes keresztény elé;
mikor annyi a hajótörés az ész, annyi a szív tengerén ; mily
nyugodt öntudatossággal s biztatóan hangzik ilyenkor lelkünk
győzedelmes vezérének szava : confidite.
1. Szól pedig ez a bíztató szózat először eszünknek.
Az ész útjain különben is sok a homály; de kivált mikor
az ész azokra a szent hegyekre törekszik, melyeken Isten
lakik, borul reá a tudatlanság, s ami még rosszabb, a kétség
homálya ; homályos az út, s bár hangzik a buzdítás : venite et
ascendamus in montem Domini; másrészt az apostol mondja,
hogy oda csak homályon át lehet eljutni : accendentem ad
Deum oportet eredére, aki Istenhez közeledik, feléje iparkodik,
az mindenekelőtt a hitnek felhőjébe lép. A hit magaslatai
mindig felhősek ; nem látunk rajtuk világosan, hanem tartjuk
azt, amit nem látunk színről-színre; ez a homályos tudás : a
hit. S bár homályos, mégis biztosnak s rendületlennek kell
lennie; lelkünket, életünket tettük s írtuk rá, s Szent Pállal
ismételgetjük: Scio, cui credidi et certus sum ; lelkesnek kell
lennie, amilyen lélek csak ébredhet annak a lángoló szeretetnek
hevében, melyről ugyanaz a Szent Pál mondja : in fide
vivo Filii Dei, qui dilexit me ; hiszek neki, mert szeretett
engem, s szeretetét hitemmel, hűségemmel, szeretetemmel
viszonzom!
De mialatt én e szent homályban állok rendületlen, lelkes
hitemmel, addig künn zúg a tömeg ; az elkapatott ember
hirdeti, hogy csak az van, amit ő lát, s hogy csak az lehet, amit
az ész fölismerhet; ha valamit föltalál, azt gondolja, hogy
nincs már titok, nincs fölfoghatatlan végtelenség körülötte ;
ostrom alá fogja a hit szentélyeit, föl akarja deríteni a hit
szent homályait; föl akarja nyitni az Isten titkainak hétpecsétes
könyvét, melyről a Titkos Jelenések könyve írja,
hogy az Isten mennyei oltárán fekszik ez a könyv, s hogy
azt ki nem nyithatja a világon sem ész, sem tudás, sem művészet,
sem műveltség, csak az Isten Igéje, az Úr Jézus Krisztus,
aki hitünknek szerzője, pátriárkája, prófétája s örök, halhatatlan
királya. S a hitnek ez a halhatatlan királya az örök
boldogság s változhatatlanság révpartjáról nézi a hetyke s
elbizakodott emberek ostromát az ég ellen; elnézi, mint
építik a tudománynak új babilóniai tornyát, s nem zavarja
meg nyelvünket, hanem azok a híres tudósok maguk, miután
fölértek a tudás tornyának tetejére s letekintenek a világ s a
mindenség mélységeibe, elszédülnek, karjaik lehanyatlanak, s
ők maguk kimondják, hogy a tudás korlátolt és véges, az
Isten pedig korlátlan és végtelen s következőleg hirdetik s
vaskos könyvekben bizonyítják azt, hogy az ember mindig
homályban fog állni, — hogy az ember, mint az éji lepke
vagy az éji madár, sötétségben születik sötétségre s az igazság
napjába nem nézhet (Ignoramus et ignorabimus).
Szegény ember, sötétség szülöttje, ki a semmiség éjéből
jöttél s a sír éjébe sietsz, ki fogja hát megvilágosítani lelked
homályait? ki fog feleletet adni kérdéseidre? kicsoda megnyugtatást
kételyeidre? «Confidite, ego vici mundum», hangzik
mélyértelműen s bíztatóan s kedvesen az Ür Jézus húsvéti
szózata, mintha egy bűbájos húsvéti reggelnek ezüstharangja
volna. Ne féljetek az ágaskodó észtől, pislogó mécs az a sötét
éjfélben. Én vagyok a lelkek világossága ; aki engem követ,
nem jár sötétségijén. Valamint Dávid öt sima követ szedett
a patakból s azzal ment neki Góliátnak s megforgatván
parittyáját, leteremtette az önmagában bízó, fölfuvalkodott
óriást, s a parittya suhogása azt susogta a reszkető zsidóknak
: confidite; látom gyengéjét, homloka nyilt, sisak nem
vértezi, — s ép homlokon találta el a rettenetes ellenséget:
úgy Krisztus Urunk is öt szent sebével, áldozatával, átszegzett
szívének szeretetével elébe áll a világ s az ember gőgjének;
látja a tudomány ijesztő fegyvereit; érzi a lázadó ember
földrengető lépteit; hallja a fölületes tömegnek zsivaját;
de ugyanakkor rámutat az ember eszének korlátoltságára,
tudásának határoltságára, tévedéseinek őserdejére, s azt
hangoztatja, s most már ugyancsak ünnepélyes fönséggel s
fölénnyel: confidite! Itt, a tudás, a kutatás határán, hol nem
nyílik út tovább, hol a kapu, mely egy felsőbb ismeretbe
vezetne, be van zárva, itt — mondom — lép föl az Isten Igéje,
keresztjével zörget az örökkévalóság, a halál, a boldogság
kapuin, s azok szélesen kitárulnak előtte ; i t t fogadja híveit,
kiket a hit fénye vezetett az élet homályán s a halál szűk s
alacsony folyosóján át az örök boldogság diadalkapujához :
jöjjetek, Atyám áldottai, ti pedig, kik a világon a szóbeszéd, a
közvélemény, a hitetlenség hullámain hányódtok : ti bízzatok
s higgyétek, hogy az a Krisztus, ki meghalt értetek, meg nem
csal, — s aki feltámadt s győzött az éj sötétségén, az győz
majd a ti kételyeitek, kislelkűségtek homályain is : confidite !
2. Ez az első bíztatás eszünknek szól, de az Úr Jézus nemcsak
az észnek, hanem a szívnek gyengeségét is gyámolítja, s
azért ehhez az ájuldozó s annyi baj és keserv által kimerített
szívhez is intézi bíztató szavát: confidite ! A szív viszi az
élet keresztjét; szeretni akar és lelkesülni, örvendeni kíván s
boldogulni; de amint szeret, úgy gyűlöl is, amint vágyik,
úgy retteg i s ; s ma szereti azt, amit holnap gyűlöl, s egy
időben szolgálja azt, amitől máskor undorodik ; végre nem
tudja, mit szeressen, mit kívánjon, miért lelkesüljön. Ráadja a
fejét, hogy hírt szomjaz, dicsőséget hajhász, élvezetek után
jár éjjel-nappal; de miután mindez ki nem elégítette, elkeseredésében
mindent rossznak nézett, a világot, az életet velejében
megmérgezettnek tartotta ; hiábavalónak jelentette ki a
törekvést s az erényes küzdelmeket hóbortoknak ; a bűnt
és jótettet, érdemet és kihágást egyaránt semmitmondóknak
hirdette. Szegény emberi sziv, hogy megtévedt! Gyűlölni
kezdte, amit előbb szeretett; majd megint szeretni kezdte
hévvel, amit előbb gyűlölt; megvetette, amit előbb tisztelt;
s újra oltárt épített annak, amit előbb lábbal taposott; de
sem szeretetében, sem gyűlöletében nem boldogult.
«Confidite», hangzik a húsvéti győzőnek szózata. A tévedések
és csalódások, a küzdelmek és vajúdások által elernyedt
emberiség ajkain folyton hangzik az ima : jöjjön el országod ;
az igazság, az erkölcs, a boldogság országa ; minden szív
természete ösztönéből eped utána ; de ha kifárad, ha önerejére,
bűneire néz : «confidite», bíztatja őt az Ür ! Legyetek meggyőződve,
megjön; s először belétek, a ti szívetekbe jön.
Ha majd szívetekben gyökeret ver, kifelé fog terjedni;
mindenki fog az emberiség boldogulásának országán építeni;
mindenki fog e munkából magának részt kérni; «confidite».
Nektek isteni biztosíték kell, hogy boldogok lesztek ; nektek
isteni példa kell, melyhez gondolataitokat s érzelmeiteket
alkalmazzátok; nektek egy halhatatlan, égből lenyúló,
erős kar kell, mely felkaroljon s gyámolítson : nézzétek, itt
vagyok én: az Istenember, aki szenvedett, mert testvértek
volt, s aki föltámadt, mert Megváltótok s boldogítótok lesz.
Az emberek kezdetben még talán ellenkezni akarnának a
bíztató szóval; de valamint az Északi tenger halásza biztos
szemmel s erős karral veti szigonyát a cetre, s ha még oly
villámgyorsan szökik le a rengeteg állat a mélységbe s hullámhegyeket
kavar dühében: a halász mégis tudja, hogy övé, s
hogy kis vártatva ártalom nélkül fér hozzá : úgy ez a győztes
hős is, az Ür Jézus Krisztus, megsebezte, és pedig szívén
találta szigonyával, a szent kereszttel a világot, szeretetének
tüzes nyilaival hódítja meg a fagyos, a csalódott szíveket s
tudja, hogy győzni fog rajtuk. Méltán kíván bizalmat az
evangéliuma iránt ; kivált akkor, mikor áldozatot követel,
mikor rámutat bűnös természetünkre, s megfoszt élvezeteinktől,
mikor fegyelmezi testünk vágyait. De, k.h., mi, akik
bizalmunkkal megtiszteltük a világot s keserves áldozatokat
vállaltunk magunkra kegyetlen szolgálatában; mi, akik
hittünk emberi biztatásoknak, rózsás ígéreteknek, szép
szavaknak, s nem akartunk kételkedni bennük, s akkor is,
mikor már gúnyt űzött belőlünk a hűtlen, néhány könnyet
szentelt emlékének : k.h., vájjon mi vonjuk meg bizalmunkat
lelkünk pásztorától s halhatatlan reményeink hordozójától,
Krisztustól, mert áldozatot kíván, — azért, mert fénybe
vezet felhőn át, s boldogságra keserven át? Soha, soha !
ellenkezőleg, az apostolokkal kiáltunk : Domine, quo ibimus?
s azzal a Krisztus szolgálatára magát felajánló lélekkel,
«sequar te, quocunque ieris»; mert tudom, hogy utaid győzelemre,
igazságra s boldogságra vezetnek.