Teljes bíbordíszben, koronával fején, jogarral kezében,
kísérettel lép föl s vonul el a keresztúton a penilencia
királya. Aki ezt megérti, sírni kezd, — aki elindul nyomában,
nem győzi tisztára mosni lelkét.
a) Jézus alázatba s szenvedésbe öltözve eleget tesz
bűneinkért; mélyebben fölfogva bűneimért. Mert akit a
penitencia kegyelme megérint, annak szemei előtt a passió
izgalmas jeleneteinek alakjai szétfoszlanak, a zaj elcsitul,
Jeruzsálem környéke puszta lesz, a két lator keresztje eltűnik,
s a lélek magára marad Jézusával. Keresztje előtt térdelek,
vérének csepegését hallom, összes kínja lelkemre borul; megnyitja
ajkait s kérdi: Ember, mit tettél? S öntudatom feleli
s az egész világnak kiáltja : Vétkeztem! Bűneimet senkivel
meg nem oszthatom, értük mások könnyeit föl nem ajánlom ;
hisz úgy állok itt, mintha az egész világban én magam volnék,
mintha nem volna anyám, atyám, barátom ! Ezek tényleg
most számba nem kerülnek ; mert nekem, nekem magamnak
kell penilenciát tartanom!
b) De a penitencia érzése tüzesebb s mélyebb ; azt az az
öntudat, hogy vétkeztem, nem jellemzi eléggé. Jézus, miután
kérdőre vont, magára veszi bűneimet; megrémülve kérdezem
: Mit akarsz Uram? Hová mégysz? «Kereszthalälba»,
feleli. Én voltam a bűnös, de a penitenciát az Úr Jézus tartotta
meg helyettem s meghalt értem. Értem halt meg. Ne
mondd, hogy sokakért halt meg. Minden virág a földön azt
mondhatja : A nap értem van az égen. Belőle, általa élek.
Ügy az Úr Jézus értem szenved; értem gyullad ki a lelke vérvörösen.
S azt mondják a szentek: Értem, értem halt meg;
ezt mondja a Szent Szűz a maga módja szerint; ezt mondom
én i s : Értem, értem szenved ; úgy szeret, hogy értem halt
meg. Ah, Istenem, van-e melegebb, feneketlenebb mélység,
mint ez az igazság: Értem halt meg az Ür!
c) Erőszakos, szenvedélyes bánattá válik szeretetem,
ha hozzágondolom, hogy hol volnék nélküle. Bűnben születtem,
s ha jogról van szó, nincs a kegyelemre nagyobb jogom,
mint a kannibál négereknek! Örvényből, pokolból emel ki
minket Jézus Megváltó szeretete. Ha az Űr nem könyörül
rajtunk, «lettünk volna mint Szodoma, és hasonlók volnánk
Gomorrához!) (Iz. 1, 9). Azért karolják át a keresztet bűnösök
és szentek. Nem, nem szentek ; itt nincsenek szentek ; a
kereszt alatt a ragyogó szentek is mind-mind elkárhozandó
lelkek. Az ő kegyelméből lettek szentek, lettek bűnbánó,
lettek szerető lelkek! A kereszt alatt megszállja őket is méltatlanságuk
érzete, nem találják helyüket. Zsákba öltöznek
Jolánta, Margit, Kinga, Erzsébet; penitenciát tartanak és
sírnak! Mindnyájan lelkek vagyunk, kikhez lehajolt a keresztrefeszítettnek
kegyelme s fölemelt minket.