K. T. U !
A keresztény érzület egyre a szent kereszt
felé tart . Érzi, hogy ott született; ez az ő szülőföldje ; ott
megpihen, mint otthon. Ügy tesz azzal a szirttel, a Golgotával
és azzal a fával, a keresztfával, mint a madár; körülrepdesi
a fát s az ágat, melyen fészke van. És a szentírás
ezt akarja, egyre sürgeti, hogy figyelmünk, hitünk, szeretetünk
az Ür Jézus szent keresztjére irányuljon. Ezt sürgeti
az apostol, mikor kimondja, hogy az ő egész lelkét egy jel
tölti ki, a szent kereszt: mert én köztetek úgy voltam, mint
aki másról nem tudtam, mást nem ismertem, csak a fölfeszített Krisztust. Ezt sürgeti Szent Péter, ezt ajánlja Szent
János. Valamennyi erény a szent keresztet viseli címerében ;
a hit azért hisz, mert Krisztus szeretett s odaadta magát
értünk, a remény azért remél, mert a horgony szerencsénkre
elváltozott, két görbe karja kiegyenesedett s a horgonyból
kereszt lett. Hogy pedig a szeretet az isteni Megváltó keresztfáján
nő naggyá, azt említenem sem kell. Képzeljék el, k. t. u.,
hogy hány lélek talál a keresztfa tövében nyugalmat, hány
lélek tisztult meg, hány repül föl ennek a fának ágairól az
örök boldogságba. Képzeljék el, hányféle ima kelt szárnyra
a keresztfa tövéből, hány lélek futamodott a kereszt árnyékába
: szomorú, reménylő, szerető lelkek. Képzeljék el, hány
művészt hevített a kereszt hite és szeretete, s hány lélekben
színezte kimondhatatlanul gyengéd, mélységes, meleg színekkel
az áhítat a keresztre feszített alakját! Nem csodálom,
hogy a kereszténység összes gondolataival, művészetével, erényeivel
körülfolyja a szent keresztet. A XVIII. században még
egy külön szerzetesrend alakult az Ür Jézus szenvedésének
imádására s szent keresztjének tiszteletére, a passiónisták
rendje. S ahol a keresztény nép az eleven s életet lehelő kereszténység
után vágyódik, ösztönszerűleg is a szent keresztre
irányozza figyelmét; a Krisztus szenvedése neki örvény,
abban elmerül, hogy éljen, vigasztalódjék, bízzék s küzdjön.
Igen, el kell merülnünk a Krisztus kínszenvedésébe, mert
a szegek, a töviskoszorú, a szent vér, maga a szent kereszt
is, mind ez inkább csak külsőség. Az egész passió olyan, mint
a takaró, mellyel le van födve egy nagy szenvedő ; itt-ott
átszűrődik rajta egy-egy vérfolt, mely a láthatatlan, lappangó
fájdalomra utal; az az öt seb a takarónak öt véres foltja ;
a szegek, tövisek, a kereszt Krisztus szenvedésének ágya és
keretei, de hol van a szenvedés izzó heve, mélysége, tüze,
kínja? Hol van a szenvedés forrása? Belül a lélekben, a szívben.
A szenvedés megértésének kulcsa a szív. A szenvedés
átérzésének nyitja a mi szívünk ; azért mondja az apostol:
hoc sentite, quod et in Christo Jesu... Halljátok? Sentite I
Mihelyt átéreztétek, megértettétek.
A passió tehát Jézus szívébe utal, s én ez alkalommal
az isteni Megváltó szívének egyik jellemző érzelmét akarom
kiemelni. Nekem úgy tetszik, hogy az egész szenvedésben az
Ür Jézusnak uralkodó érzelme a mély szomorúság volt. Jézus
szívbeli, mélységes bánattal járja a keresztutat, a penitenciának
útját. Ez az ember úgy jár, mint aki a világ alávalóságát
hordozza borzasztó teher gyanánt: posuit in eum iniquitates
omnium nostrum. Ez imádandó Isten-ember úgy jár,
mint a halálraítélt, mint az eleven halott. Az isteni Megváltó
a keresztet viszi, úgy viszi, mint koporsóját; s aki a saját
maga koporsóját viszi, az mélyen szomorú.
Ne felejtsük el Jézus bánkódó, szomorú lelkét; szenvedése
hidegen hagy, ha a lélek ez árnyékáról megfeledkezünk ;
ellenben mélyen megindít a szenvedés, s lágy és érzelmes lesz
lelkünk, ha az Üdvözítőben a szomorú embert látjuk. A szomorú
ember mindig szegény: recordare paupertatis meae,
absynthii et fellis. Nézzünk tehát gyakran az Üdvözítőre : az
isteni Megváltó szeme egy szomorú embernek szeme, beesett
arca, töviskoszorúzott homloka és tövissel árnyékozott arca
bűnbánatos arc; homlokához tapadt haja, egy szenvedő
lélek kerete. Hát még a lelke? Arról ő maga mondja : tristis
usque ad mortem. Azok a verejtékcseppek, melyek az Olajfák
kertjében homlokáról gyöngyöznek, ránk nézve drágagyöngyök.
Mert valamint az, aki verejtékezik, nagy teher alatt
nyög : úgy az Ür Jézus verejtékéből az ő küszködő, szomorúságában
a halállal vívódó lelkére következtetünk. Szegény,
szomorú Ür Jézus, mily göröngyös a te penitenciádnak útja,
te szegény, szomorú szenvedő !
Ez a vonás szinte mélyebben hat az ember szívébe, mint
a testi fájdalom, melynél fogva ő a vir dolorum; minden hős
vir dolorum, de ez itt vir poenitens, ki a világnak bűneit
hordja. E szomorú szívre borul rá az undor s az utálat a világ
bűneitől, mely a mi szíveinket is megszállta, mikor finomabb,
mélyebb érzésünk perceiben szemeink elé tárultak az erkölcs
mocsarai, mikor letaposva láttuk az ártatlanságot s megmételyezve
a féltékenyen őrzött szíveket. Ez a bánat hajtja
meg Jézus térdét, mikor háromszor borul a porba s úgy kúszik
ott, mert «fereg s nem ember»; ez a bánat imádkozik : «Atyam
bocsáss meg nekik»; ez a bánat kiált föl «voce magna»; az
utolsó kiáltás, mely mint egy hatalmas Kyrie eleison hangzott
föl s azóta is zúg és visszhangzik és zsibong a szívekben.
A Kálvária a mons myrrhae; itt tanulunk bánatot.
Kezdet óta ápolta a kinyilatkoztatás a bánatot. A bánat
a javulás kezdete és föltétele; azért sürgeti a magábatérést
s a bánatot az ethika is. Semmiféle akaratnevelés nem nélkülözheti
ezt; indító okokat keres a bánatra s neveli a lelket
finomabb érzékenységre. A trienti zsinat szerint: fuit quovis
tempore hic contritionis motus necessarius ad impetrandam
veniam. A kinyilatkoztatás a bánatot a prófétáknak szenvedélyes
hangján sürgeti: Térjetek hozzám teljes szívetekből
sírással és jajgatással, szaggassátok meg, nem ruháitokat,
hanem szíveiteket. De sehol annyi bánat, mint az egyházban,
sehol se annyi szomorúság a rossz hatalma felett, mint a kereszt
tövében. Sehol sem hallatszik oly mélységes jaj, mely
a földről az égbe felemelkedett! Hol van penitencia, melyet
az egyház penitenciájával össze lehet hasonlítani. Az az egyház,
mely csörgette a mennyország kulcsait, amely azzal a
hatalommal lépett föl, hogy ő megbocsátja az emberek bűneit,
semmit sem sürgetett annyira, mint a penitenciát. A szenvedő,
bánatos Megváltó árnyéka, az ő szomorú tekintete ráesett
az egyházra, s a lelkek, melyek megváltást keresnek, bánatba
merülnek.
A kereszt alól indult ki a legmélyebb penitenciának
árama, s a fölvilágosult szem mintegy beláthatlan távlatban
látja a szent kereszt mögött a bánkódó lelkeknek kifogyhatatlan
sorát. Ez volt az egyház vigasza, ha gyermekei penitenciát
tartottak; ezt nevelte bennük, nevelte mindenekelőtt
saját bűnösségük érzetét s azután szította lelkükben a bánat
tüzét. Már apostolában kifejleszti e szellemét; Szent Pál
mondja: «Az Úr Jézus jött üdvözíteni a bűnösöket, akik
között én első vagyok». Ime, Pál a legnagyobb bűnösül Pál,
az Ür Jézus választott edénye, a nemzetek apostola 1 Utána
mondják mások ! Szent Klára nem érti, hogy hogyan lehet
valaki az ő közelében, mikor ő pestises beteg ; Ferreri Szent
Vince fél, hogy ő minden nap rosszabb lesz ; Borgiasz Szent
Ferenc bűnössége érzetében keres magának helyet s nem
talál mást, mint a pokol fenekét. Az egyház kimutatta, menynyire
ért a lelkek neveléséhez, s hogy mit kell bennük nevelnie:
finom érzéket a jó szeretelére s a rossz gyűlöletére. Érzéket,
érzéket; aki nem érez, az meghalt. Rengeteg sok lélek van,
melynek sok bűne van és még sincs bűne, mert nem érzi;
vannak, kiknek kevés bűnük s mégis sok bűnük van, mert
érzik. Legigazabb pedig az a lélek, mely önmagát tartja legnagyobb
bűnösnek ; nem abban az értelemben, mintha ő
a külső cselekedetekben nyilvánuló nagy bűnöket elkövette
volna, hanem annyiban, amennyiben csakis magáról érezheti
az ember élénken s bensőségesen, hogy mennyire bűnös ő ;
magáról tudja, hogy az Isten kegyelmeit hányszor vetette
meg, mily érzéketlen, hálátlan volt az Ür Jézussal szemben,
azt más nem tudja, még kevésbbé érzi; azt mindenki maga
tudja, érzi.
Miután az egyház kinevelte bennünk a bűnösség érzetét,
elborít a bánat bámulatos motívumaival. Neki már nem elég
a tékozló fiú szeretete, annál nem áll meg, neki a halálra vált
vérét tékozló Istenfiának szeretete kell. Neki nem elég az
irgalmas, jó atyának csókja ; ő a Krisztus elkékült ajkait
nézi; nem elég neki az ölelő kar, neki a fölfeszített, leszegezett
két kar kell. Jézus öt sebe, szomorú arca, töviskoszorútól
árnyékolt homloka, átszegzett oldala, ezek a keresztény
bánatnak motívumai. Az a motívum hat lelkére, melyet az
Ür Jézus hangoztatott a szent keresztről a próféta szavaival:
«kiterj esztettem kezeimet egész nap a hitetlen és keményszívű
nép felé»; az az intelem rendíti őt meg, melyet a szentírás
hangoztat: Ó, ti mindnyájan, akik általmentek, lássátok,
van-e fájdalom, mint az én fájdalmam.