K. T. U. ! Már beletekintettünk a múltkor az Úr gondolataiba,
mintegy az Istennek szívébe, hogy kiemeljük
onnan azokat az érzelmeket, melyeket a kereszttel szemben
táplált. De úgy vesszük észre, hogy régi gondolatai helyett
ő maga ahhoz utasít, kiben a keresztről való gondolata a
legtökéletesebb alakot nyerte : szent Fiához. Ne menjünk
árnyképekhez, mikor elénk lép a meleg élet; ne menjünk
az égbe, mikor a földön mozog megtestesülve az, amit keresünk
; ne menjünk az ószövetségbe, mikor az újszövetségben,
hitünkben, szeretetünkben fellelhetjük a kívánt bensőséget,
mélységet és áhítatot. Honnan lehetne meríteni áhítatot,
tiszteletet a kereszttel szemben többet, mint épen az
Úr Jézus Szentséges Szívéből? Hogy mi a kereszt, azt Jézus
Szíve mondja ; hogy mit kell a keresztről érezni, gondolni,
hogy milyen bensőséggel, áhítattal, szeretettel kell a keresztet
köríteni, azt az Úr Jézus Szívétől lehet tanulni; hogy a kereszt
gyümölcsének íze, zamatja mi, azt az Úr Jézus Szívében lehet
ízlelni. Hisz a kereszt gyökere Jézus szeretete. Az Úr Jézus
kezében a kereszt zászlórúd, vexilla Regis, rajta az Istennek
üdvözítő programmja, a lelkiharcok fuvalmában róla lobog a
háromszínű lobogó, a mély alázat, szeretet, önmegtagadás
jelképe, amellyel felvonult diadalban az Isten szent hegyére ;
az Úr Jézus szentséges kezében a kereszt a királyi vessző,
virga iustitiae; igaz, hogy a keresztfa bitófa is, amely nekünk
készült, de amelyre az Isten nem tűzött mást, mint szétrongyolt
adósságlevelünket.
Ügy látszik nekem azonban, hogy ezek inkább csak közjogi
gondolatok a megváltás művéről; ha akarunk a kereszttel
szemben melegen érezni, ne maradjunk náluk, hanem menjünk
bele az Úr Jézusnak közvetlen érzelmeibe és gondolataiba,
iparkodjunk megragadni, hogy Jézus, mikor a keresztet
vitte, mit gondolt és érzett, mikor lefeküdt a keresztre,
mikor kiterjesztette kezeit s érezte a szegnek élét, amely
először belenyomódott bőrébe, bőrén át a húsába s végre a
kemény fába, mikép kísérte gondolattal, imádkozó érzelemmel
a nagy tragédiának fejleményét és mozzanatát. És lehet
ezt megtenni? Ó, mindenesetre. Mert valóban, a szentírás,
jóllehet csak egy-két vonással, bámulatos mély érzelemvilágot
mentett meg számunkra, az Úr Jézus Szentséges Szívének
gondolatait és érzelmeit, és hogy ezt minél jobban átérthessük,
szemügyre kell vennünk, hogy az Úr Jézus mikép
volt hangolva, mikép készült, mikép beszélt, mikép viselkedett,
mikép intézkedett, mikor a keresztről volt szó.
Mikor az ember valamely hagy, megrendítő esemény
benyomása alatt áll, lehetetlenség, hogy emancipálja magát
alóla, az ráveti árnyékát; nagy öröm, nagy fájdalom mindkettő
okvetlenül mély érzelmeket vált ki szívünkben, és az
ember mint szokás mondani, izgatott lesz; ó, de jó, hogy az
Úr Jézus Szentséges Szívén rendkívül nagy izgatottságot
veszünk észre, mely annál nagyobb, minél közelebb ér a
kínszenvedés órájához.
Hogyan írja le a szentírás az Úr Jézus utolsó felmenetelét
Jeruzsálembe? Azt mondja nagy emfázissal: Ecce
ascendimus Jerosolymam et Filius hominis tradetur principibus
sacerdotum et condemnabunt eum ad mortem et illudent
ei et conspuent eum et flagellabunt eum et interficient
eum (Marc. 10, 33—34); minden szóra külön-külön nagy
nyomatékot fektet. Ecce ascendimus Jerosolymam ; sokszor
mentünk már föl Jeruzsálembe ; de így még nem ; most lép
ki arra a bámulatos útra, melyre őt Isten küldte. Jerosolyma,
a szent város most fejti ki sokatmondó körvonalait, most
értjük meg, hogy az Isten miért állította oda a templomot;
hogy miért volt az Úr szemefénye Jeruzsálem városa, hogy
minden áldozatnak miért omlott vére épen Jeruzsálemben, az
most kezd csak derengeni. Ezen áldozat miatt. Ime felmegyünk
; mélyértelmű felmenet; nincs az a diadalmenet,
amely oly ünnepélyes volna ; nincs az a temetés, amely oly
érzelmes volna ; talán csak egy menetet találnék, mely fenségében
hozzáfogható volna : az a menet, amellyel a lélek
vonul halála után Krisztus ítélőszéke elé. Az Úr Jézus hogyan
hímezte ki ezt az ő menetét? Csodákkal sövényezte, csodákkal
a fizikai és morális rendben ; a jerichói vak meggyógyult,
Zacheus megtért; pálmaágakkal hintette be az alázatos
Jézus az útját és diadalmenetet rendezett magának ; így
sohasem ment Jeruzsálembe. Ecce ascendit Jerosolymam et
accingit se ut gigás ad currendam viam, felövezte magát,
nekikészült az Úr Jézus mint hős, mint óriás, hogy befussa
útját, és Szent Márk evangéliuma mondja «et praecedebat
illos Jesus et stupcbant et sequentes timebant (10, 32); az
Úr Jézus nagy gondolatának feszerejében sietett előre, és
csodálták és iparkodtak utána; az Úr Jézust vitte az ő nagy
érzelme ; senki sem bír vele lépést tartani, ment, rohant
előre ; belenőtt gondolataiba és érzelmeibe ; et praecedebat
illos, azt látták, hogy az eddigiektől elütő menetben vesznek
részt, et sequentes timebant. — Gondoljuk el aztán az Úr
Jézus viseletét! Az ő viselete zöldcsütörtökön a tapadó,
lángoló, magával nem bíró'szeretetnek jelében mutatkozik;
az Úr Jézusnak Szentséges Szíve érezve azt, hogy életének
utolsó pillanatait éli, felolvad és kiárasztja érzelmeit apostolaira.
Mit csinál? Lábát mossa az ő tanítványainak:
Sciens, unde exivit et quo vadít, teljes öntudatában annak,
hogy honnan jött és hova megy; letérdel és leborul mindegyik
előtt, scitis quid feci vobis, látjátok mit tettem nektek;
mintha mondaná: remélem, el nem felejtetek. Szeretnék
nyomokat hagyni szívetekben, szeretném a szeretetet izzó
hatalmával belenyomni és belesütni szívetekbe. Azért van
az, hogy a magával nem bíró szeretet itt nyilatkozatokat
tesz s jeleneteket rendez, melyeket máskor nem látunk.
Különben is az Úr Jézus kínszenvedésének kerete valami
oly bámulatos; azok a beszédek, melyekben az utolsó vacsorán
szeretetről, egységről, hűségről beszél; az az olajfakerti
imádság a teli hold fényében, mely megvilágítja az Úr Jézus
rengő könny- és vércseppjeit, az az egész búcsúzási hangulat,
mely mindent áthat, mint meleg párás levegő, mint a lélek
feslő és virágzó tavasza. Ha aztán megtekintjük az Úr Jézus
Szíve hangulatát, sehol se fogjuk azt, ha szabad mondani,
oly extravagánsnak találni, mint utolsó intézményében.
Intézménye az utolsó vacsorán az Oltáriszentség. Az Oltáriszentséget
az ész nem érti; ha a racionalizmus nekifekszik
és olvassa a szentírást, nem boldogul, csömört kap, undor
fogja el és bámul, hogy lehet ilyeneket gondolni és akarni,
hogy lehet ilyesmit hinni. Ime, ez az én testem, egyetek belőle
mindnyájan, ez az én vérem, igyatok ebből mindnyájan.
Ezt nem lehet megérteni, ha az ember nem áll bele az utolsó
vacsorának hangulatába. Ha mutatnék önöknek télen egy
gyönyörű aranyszirmú vagy vérvörös rózsát és azt mondanám
: íme a hegyoldal virága, elhinné-e ezt olyan csodaember,
ki télen született és egy tél alatt kifejlett teljes férfivá?
Elhinné-e azt, akinek fogalma nincs nyárról, ki csak a megfagyott
és meghalt természetet látta? Elhinné-e azt, ha mondanám, hogy a világ egyszer oly meleg volt, hogy itt künn
a szabad ég alatt gyönyörű rózsák nyíltak? Azt mondaná
talán ; nehéz azt elhinni, mert ebben a hidegben és fagyban,
amelyben én állok, nem képzelhetem el, hogy egyszer oly
meleg volt, hogy ez történhetett.
Lám, az Oltáriszentséget bele kell állítani az Úr Jézus
passiójának előtornácába ; az Oltáriszentség vérvörös rózsa,
mely a trópusok alatt nyílt, mikor az Isten szeretete delelt
az emberiség fölött. Jézus szívéből fakasztotta a legcsodálatosabb
virágokat és létesített bámulatos világot. Az ész
álláspontja a tél, s télen nincs meleg; aki az észnek teléből
okoskodik, az nem fogja megérteni az Urat, de aki a tapadó,
olvadozó, búcsúzó, távozni készülő, elszakadni nem akaró
szeretetet érti, az megérti őt is. Ne csodálkozzunk ezen,
hiszen színeváltozásában a Tábori fenségben sem beszélt
másról, mint kereszthaláláról, loquebatur de excessu, amelyet
majd magának s szent szeretetének egyszer megenged Jeruzsálemben.
Az Úr Jézus szívén a kereszt emlékének nyoma
oly duzzadozó benyomás volt, hogy a Tábori nagyság és
dicsőség sem változtatott rajta semmit, dicsőségében is ez
tünt fel leginkább. Azért, k. b., nekem az Úr Jézus Szentséges
Szívét épen a passióban kell a maga elemében látnom ;
Krisztus voltaképen azért jött, hogy szenvedjen, következőleg
belefektette nagy és nemes szívének összes erejét abba a
nagy műbe. Azért vagyok én itt — mondja nekünk—, hogy
szeressek; a szeretet stádiuma épen a kereszt, felvillogtatom
szeretetemet épen itt kínszenvedésemben; azért jöttem,
hogy szenvedjek, nekimegyek, végigvágok rajta szívem
hevében. Ha egy gőzhajó belekerül valami víztölcsérbe s
látja, hogy élet-halál a sorsa, megfeszíti magát s úgy fut,
h°gy, vagy a kazán szétrobban vagy pedig kigázol; úgy tesz
az Úr Jézus Szentséges Szíve a kereszt tengernyi kínjával
szemben: érzi, hogy ez az az örvény, amelyen neki keresztül
kell vágni és az emberiséget rajta át magával ragadni, megfeszíti
minden erejét, kifejti szívének összes érzelmeit,
«excedit...»
Tanuljuk meg tehát az Úr Jézus Szentséges Szívétől,
mily tisztelettel, szeretettel és kivált áhítattal kell keresztje
és szenvedése iránt viseltetnünk. Ügy-e a keresztény léleknek
egyik jellege, hogy semmiről sem tud úgy meditálni,
mint a keresztről, egy igét, egy gondolatot sem tud úgy forgatni
szívében, mint az Úr Jézus keresztjéről való szent
igét; észrevesszük, hogy áhítatra gyulladni, szívet gyújtani
nem lehet sehol úgy, mint az Úr Jézus keresztje alatt, és
helyes : hol gyúljanak jobban a szívek, mint ahol az a szív
lángol, melynek feladata, másokat lángra lobbantani?
Járuljunk e fölfogással az Úr Jézus keresztjéhez ; itt
kell nekünk szívvel-lélekkel átváltoznunk az Úr Jézus érzelmeibe.
De egy csodálatos helyet találok az ószövetségi prófétánál,
Joelnél, amely szórói-szóra megígéri a tisztelet és bensőséges
áhítat kegyelmét az Úr Jézus keresztjének tövében.
Effundam spiritum meum super omnem carnem et prophetabunt
filii vestri et filiae vestrae (2, 28). Akarnak valamit az
áhítat szelleméből, akarnak valamit az olvadozó Istenszeretetből,
amely olvadásban kiválik a bűnnek salakja s
belénk vonul az Isten szeretete? Ide kell állnunk ! E t aspicient
in me, quem crucifixerunt! Akarnak valamit az áhítat
könnyeiből, amely könnyek átváltoztatják a dermedtséget,
hogy nem kő többé az eleven szív: ide jöjjenek ; a próféta
igéri: «et plangent eum», úgy fognak sírni az Isten fia előtt,
mintha tulajdon elsőszülött gyermekük volna. Akarunk
olyan közvetlen érzelmeket ölteni, amilyeneket öltünk szeretteink
halála fölött, akarjuk az Úr Jézust úgy el nem felejteni,
ahogy nem felejti el a szülő forrón szeretett gyermekét?
Az Úr Jézus keresztje alá kell állnunk. Ez az a spiritus
gratiae, melyet az Úr igér: az áhítat meleg lendülete. Iparkodjanak
a meditációban a gyengéd párás forró lelket, az
Isten s az Úr Jézus Szívének leheletét felfogni: ki kell feszítenünk
lelkünk vitorláit, hogy felfogjuk a Szentléleknek
fuvalmát; ettől a spiritustól könnyen indul meg az emberi
lélek, hasítja a szenvedések és nehézségek tengerén a hullámot
s elér az Isten színe elé. Vigyük bele ezt a szent áhítatot,
ezt a mély megilletődést, ezt a bensőséges közvetlen együttérzést
a szenvedő Jézussal mindenbe, főleg a mi fájdalmas
olvasónkba s a szentmisébe ; iparkodjanak a szentmisében,
kivált a Sanctus után, mikor már csend van, az Úr Jézus
szenvedésének egyik-másik misztériumát szemeik elé állítani
s vonatkoztatni a szentmisére. A szentmisében is az Úr
áldozatos lélekkel jelenik meg az oltáron, következőleg az
áldozat gondolatai verődnek ki rajta ; kössük össze a keresztet
és a kínszenvedést a szentmisével, akkor a mi áhítatunk és
a szentmisében nyert kegyelem segítenek minket majd arra,
hogy az Úr Jézus keresztjének szeretetében, tiszteletében,
áhítatos melegében egyre növekedjünk.