K. T. U.! Nem kell csodálkoznunk Szent Pál önérzetes
kijelentésén, hogy ő nem ismer mást, mint a megfeszített
Krisztust; hiszen az egész kereszténység ugyanazt vallja.
Előttem az egész kereszténység oly cselekvés, gondolkozás,
érzés, amely mély megrendítő eseménynek, a Krisztus szenvedésének
behatása alatt áll. A kereszténységben oly embertömeget
Iátok, amely Krisztus keresztje alól a Golgota
hegyéről szerte-széjjel megy a világba. Ezeknek az embereknek
egy fixa ideájuk van, amely beleveszi magát hitbe, életbe,
reménybe, szeretetbe, kivirágzik tökéletességben, ráveti árnyékát
egész lelki életükre, kifejezést nyer világnézetükben ;
művészetük, poézisük, theológiájuk, világtörténelmük semmi
más, mint e gondolatnak forgatása, hajtogatása, kiszövése
és szerencsés megtestesítése. Krisztus Urunk szenvedése
nyújtja a hit motívumát, az isteni tekintélyt elfogadható és
mindnyájunk szívéhez szóló alakban, mint Szent Pál mondja :
In fide vivo filii dei, qui dilexit me ; nézzétek, én ezért hiszek
Krisztusnak, mert szeretett engem. Ez a szeretet lett örökségünk,
dicsőségünk, vele még a szegénység is gazdagnak véli
magát. A keresztény erény szeretetből indul ki, s a szeretetet
az Ür kínszenvedése éleszti : Caritas Christi urget nos. Ha a
szentírás és azok, akik a szentírás lapjairól leolvasztották és
lelkükbe oltották a szellemet, valami eszményit akarnak
mondani és érte lelkesülni, honnan szedik azt? Hasonulásból
Krisztushoz : conformes fieri imagini filii Dei. A szenvedő
Ür Jézus a testi ember számára kiállhatatlan, véres, torzonborz,
töviskoszorús kép, kékséggel, köpésekkel, véres foltokkal,
sebekkel borított kép, és mégis a kereszténység egyre azt
hajtogatja : conformes fieri imagini filii Dei; hanem aztán,
ha ezt a képet sikerült kifejezni elevenen, elbódul a világ,
oly fenséges, oly nagyszerű a látvány ! — A vértanúság maga
mi egyéb, mint az Űr keresztjének gyémántkiadása, milliószor
megismételt kiadása. Az egyház összes törekvései és
sikerei mily nyomokon járnak? Nem emberi nyomokon ;
keresztes nyomokon. S az egész világtörténet, amennyiben
illat és erény, le van borítva egy lángoló, kereszttel átszőtt
fátyollal. Az apostoloktól kezdve az egyház szellemében
fejlődő haladás leborította a kereszttel az egész világot. Ó, k.
t. u., kérjünk szellemet a kereszt pszichológiájából, lelket
az Ür Jézus szenvedéséből; kössünk magunknak csokrot ex
omnibus amaritudinibus Domini, viseljük szívünkön és éldelegjünk
benne SzenL BernáL érzelmességével; oltsuk bele
lelkünkbe az Ür Jézus keresztjének szeretetét, kikezdve azt
azon a mély tiszteleten, mely a szeretet úttörője. Próbáljuk
és kezdjük meg tisztelni Krisztus szenvedését; hogy ezt megtehessük,
álljunk az Isten világosságába ; szedjük gondolatainkat
Istennek gondolataiból; meg lehetünk győződve,
hogy fenségesebb és tisztább forrást gondolatnak sehol sem
fakaszthatunk.
1. Tehát mit gondol az Isten Krisztus kínszenvedéséről?
Krisztus kínszenvedésében az Úristen kifejezte legkézzelfoghatóbban,
legelevenebben mindazt, ami szépet, nagyot
és szeretetteljest gondolt a világgal szemben. Multifariam
multisque módis olim Deus loquens patribus in prophetis,
novissime diebus istis locutus est nobis in Filio; sok
mindenféle jelt, sok mindenféle igét, szót, eseményt használt
fel az Isten, hogy szóljon lékünkhöz, hanem az mind csak
prelúdium; novissime diebus istis locutus est in filio. Az Isten
maga fordítja oda a figyelmet, mert azt mondja : Levabo
Signum in nationibus, majd én emelek nagy jelt a nemzetek
között; emeltem már sok jelt, felmenesztettem Ábrahámot
a Moria hegyére, aki Izsák fiát feláldozza ; megrendítő látvány
a passió játékokban Ábrahám áldozata; úgy szereti Istent,
hogy szétszakítja az atyai szeretetnek minden szálát, nézi
a kést, amely a következő percben fiának vérétől piroslik ;
késlekedik, elmereng, de ez a gondolkozás nem habozás,
hanem inkább a nagy áldozatnak öntudatra hozása : Uram,
én erre is kész vagyok érted. A rézkígyót is felemeltette a
pusztában, de ez mind gyenge jel. Ego levabo signum in
nationibus, más jelt, oly jelt, amelyet mindenki megért.
Mert ezek a jelek nagyon gyengék, kétértelműek, homályosak,
az emberek nem indulnak meg rajtuk ; levabo signum in
nationibus, szóltam már nagyon sok szót, hanem szólok majd
egy szót: Ego faciam verbum in Israel, majd szólok egy
szót, melyet mindenki megért s meg is hódol neki. Ego faciam
verbum in Israel; és melyik ez a szó? Verbum crucis; ezzel
a szóval, csodálatos ékesszólással, hódító, elragadó ékesszólással
megmondott mindent; megmondta, hogy szeret,
hogy haragjában össze nem zúzott, meg nem vetett, hanem
hogy irgalmazott.
Hátha az Úristennek az egész szentíráson végig kedve
telt hangsúlyoznia azt a szót, nekem is ugyanazt kell tennem.
Észrevesszük a fejlődő kinyilatkoztatáson, hogy minél többet
beszél a Messiásról, annál inkább feledi a dicsőséges Messiást,
hogy a kedvenc gondolatát előtérbe állítsa : a fájdalom emberét.
Ha az Ür ennyire nyomatékozza ezt a gondolatot mint
nagy jelt, mint ékesszóló szót, sejtelemteljes lélekkel fog
hozzá az ember, forgatja, fontolgatja, hogy valamikép megértse
titokzatos értelmét és tapasztalja csodálatos erejét.
2. Valamint pedig a keresztről való szó az Isten legteljesebb
kinyilatkoztatása: így egyszersmind az ő legkihatóbb
dicsérete és dicsősége. Istent áldozattal imádjuk.
Az ószövetség is az áldozati oltárok előtt porba hullva imádkozik,
s egyik-másikról az van mondva: odoratus est Dominus
odorem suavitatis ; de ezek az áldozatok csak azért tetszettek,
mert az Úristen emlékezetében a kereszt nagy áldozatának
képét elevenítették fel, az az odor, amely feltört az égbe,
jelezte az illatot, mely a keresztről szétárad s eltölti egykor
a világot.
Az Ür Jézus keresztfájáról gyűrűzött felfelé az odor
suavitatis, amelynek kék páráján át az egész világ kedves
lett az Isten előtt. Et odoratus est Dominus odorem suavitatis,
az egész világ parfümös, kedves lett az Isten előtt.
Az ember pedig, aki utálatos lett bűnei miatt, álljon bele e
párázatba, szívja magát tele az Úr Jézusnak szeretetével,
áldozatos lelkével, boruljon a kereszt elé, hogy a kereszt
miatt az Ür irgalommal tekintsen rá.
A keresztáldozat kellemes illatáról egy más kép is lép
lelkem elé. Látom az öreg Izsák pátriárkát, amint ágyán ül,
érzi, hogy vándorútjának napjai meg vannak számlálva,
várja fiát, hogy egyék s ráadja atyai áldását, s mihelyt Jákob
belép, az aggastyán megszólal: «Ime az én fiam illata, mint
a májusi rét illata, mikor az Isten azt megáldotta*. Az Isten
is várja fiát, a világ undok előtte, és non est mihi voluntas in
vobis, nincs kedvtelésem bennetek, mondja az Ür. Mikor
pedig Jézus Krisztus a földön megjelenik : ecce odor filii mei,
ime az én szerelmes fiam, mondja az Ür, kiben nekem kedvem
telt ; ez a szerelmes fiú a Jordán partjától kezdve mindjobban
meghódítja az Isten szívét, a keresztfán pedig kilehelte
lelkével az engesztelő áldozat bűbájos illatát. Most
érzi az Úr az illatot és megengesztelődik.
De, kedves barátaim, ha az Úristennek annyira kedve
telt a keresztben, hogy nem tetszik neki az egész világ, hacsaknem
a kereszt árnyékában, és ha az emberiségnek a kereszttől
elszakadt művészete, tudománya non est odor suavitatis :
mily mélységes tisztelettel kell a kereszt iránt viseltetnünk s
üdvöt s irgalmat nála keresnünk. Szent Pál szavai szerint :
Járuljunk Krisztushoz, az ő ránk hintett véréhez, hogy megigazulást
s megváltást nyerjünk «et ad profusionem sanguinismelius
clamantem quam Abel». Ez az a kiáltó vér a világ
ijesztő, tehetetlen néma csendjében, amellyel meghintjük
magunkat, valahányszor jól gyónunk és a szentségekhez
járulunk; e vérrel hintjük meg életünket, cselekedeteinket,
valahányszor természetfölötti jót cselekszünk. E vértől
piroslik lelkünk, mikor szeretünk ; e vér szökik fel ereinkben,
mikor áldozatra szánjuk el magunkat. De hogy e szent vér
melege és illata elhasson lelkünkbe, iparkodjunk két kellék
megteremtésére : tartsuk meg jól a böjtöt, úgy hogy a Krisztus
szenvedésének szellemét magunkban megteremtsük, és ájtatossági
gyakorlatainkban forgassuk az Ür Jézus kínszenvedésének
emlékeit azzal a mélységes tisztelettel, amellyel a
vértanúnak fia emlékezik atyjának küzdelmeire. Olvasták
a Fabiolában, hogy a kis Pancratius hogyan szította magában
azt a lelket, amely őt később a Colosseumba vezette ; édesatyjának,
a vértanúnak vérét hordozta kis ezüsttartóban és
szivacsban mellén ; régi keresztény szokás, hogy a vértanúk
fiai és unokái szülőik, rokonaik vér-relikviáit viselték mellükön
; a vértanú vérével mellükön nem lehettek az ördög
templomai; ahol egy nagy gondolat és a halálba rohanó
szeretet áll őrt, ott a világ tehetetlen, dárdái tört szalmaszálak.
Miért nem használjuk fel mi is ezeket a fenséges gondolatokat,
amelyek mint távoli csillagok, mintha nem a mi naprendszerünkbe
tartoznának, nem melegítenek? Meleg vér, Krisztus
vére van rajtunk. Szienai Szent Katalin azt kiáltotta : ó, tüzes
vér, ó véres tűz, ó tűz és vér, ó vér és tűz, s elbódult e szent
vértől. Istenem, hisz az én fejemre és szívemre is Krisztus
vére csepeg, és ha valaki nem akar vétkezni ... de Istenem,
mit beszélek itt vétekről, hisz itt csak hősi erényről lehet szó ;
Krisztus vére nem arra való, hogy ne vétkezzünk, hanem arra
való, hogy szentek legyünk. Vagy talán szokás pelyheket
emelni gőzgépekkel? Ázt az emeltyűt, amely világokat
képes emelni az égbe, nem fogjuk pelyhek emelésére használni.
Hogy az ember ne vétkezzék, mikor az Ür Jézust
ismeri — az gondolatot sem érdemel, hanem hogy az ember
úgy áldozza fel magát mint Krisztus, az helyén való gondolat.
Csak ez az egy gondolat tűrhető meg itt. Hoc enim
seiitite in vobis, quod et in Christo Jesu! Nektek nem azt
mondom, hogy a halálos bűn ellen frontot kell csinálnotok :
Mi az? Krisztus vére és halálos bűn? Ilyen csepp eredményekért
halt meg Krisztus? Apostolokká, vértanúkká kell lennünk,
az Úr Jézus szentséges vérét gyümölcsöztetni, kamatoztatni
kell oly áldozatos erényben, amely nos conformes facit
imagini filii ejus.
Nekünk tehát ezt a gondolatot kell hajtogatnunk és
forgatnunk agyunkban: Krisztus Jézus vére arra való, hogy
szentek legyünk s e vérrel mint választóvízzel kiirtsuk
a bűnfoltot, a bocsánandó bűnök és gyarlóságaink maradványait
; ezt akarom tenni, és ha nem sikerülne egykönnyen,
áldozattal, böjttel akarom kieszközölni. Negyvennapi
böjt nem sok a lélektisztulásért, sőt visszatéríti a nélkülözést
már az a lendületes alleluja is, melyet április elsején
este mondunk. Nagypéntek után esik jól a föltámadás.
Húsvéti örömöt akkor tudunk érezni, ha előbb áldozatot
tudunk hozni, amely Krisztus áldozatával szemben bár
említést sem érdemel, de kegyelmével mégis disponál bűnbocsánatra
s azzal együtt vigaszra s örömre.