K. T. U. 1 Nem nehéz szeretni az Istent; sőt azt kell
mondanom, hogy az Ür mindenképen megkönnyítette ezt
nekünk. Legalább a nemes és Isten kegyelmétől átjárt s
sugallt léleknek nem nehéz az Istent szeretni. Nem nehéz az
Ür Jézust szeretni, miután ő tényleg egy lett közülünk, beleállt
életünkbe, viszonyainkba és oly közel van hozzánk, hogy
szinte lehetetlen, hogy szívünk fel ne melegedjék közelségétől.
Ügy bánhatunk vele, mint bárkivel közülünk ; akarja, hogy
a közönséges életnek szolgálatait vele szemben teljesítsük,
hogy a szerető szívnek figyelmét, érzelmeit, áldozatait neki
bemutassuk. Jó néven veszi, ha előtte, kivált templomaiban,
a legnagyobb figyelmet tanúsítjuk ; ha lábujjhegyen járunk
körülötte tiszteletből, szeretetből; ha virágot letörünk és
odatűzzük az oltárra ; ha röpimával feléje emelkedünk. De
azt gondolom, hogy a szeretetnek e természetességét és közvetlenségét
illetőleg semmi sem lep meg annyira, mint az Ür
Jézusnak az a kívánsága, hogy iránta való szeretetünk szánakozó
szeretet is legyen. Jézus panaszkodik, panaszolja szívének
kínját s várja, hogy mi eltaláljuk szívünk sugallatából a
hangot, mely a sírásra felelni, fájdalmát enyhíteni, panaszát
csitítani tudja. Semmi sem bizonyíthatja jobban, hogy
Krisztus egy közülünk; Jézus szeretetének közvetlenségét s
szeretetünknek iránta természetfölötti természetességét semmi
sem tünteti fel úgy, mint az, hogy Szentséges Szíve részvétet
keres, elégtételt szomjaz. Ügy-e az okoskodó embernek ez
szeget üt fejébe; különös, bizarr gondolatnak látszik előtte,
hogy az Isten szánalmat keres. Hogyan, mikép szánjuk meg
az Istent? Mit nélkülöz a minden? Mit adjunk a végtelennek?
E gondolatok a nehézségek borúját öntik a gondolkozó fölé ;
de a szív ebben különös nehézséget nem talál. Tapasztalásból
tudja, hogy e világon minden az ellenkezés, a harc, a törtetés
útjain jár; tudja, hogy minden, tehát az Isten, tehát az Ür
Jézus is, aki beléáll ebbe a világba, annak okvetlenül szeretni,
de szenvedni is kell; sőt minél inkább s minél nagyobbat
szeret, annál több jut ki neki a gyötrelemből. Az Ür Jézusnak
érdekei vannak a földön, és ezek az érdekek harcba vannak
beleállítva ; hogy pedig, aki harcol, sebet ne kapjon, még ha
Isten is, hogy aki küzd, vereséget ne szenvedjen, még ha
Jézus is, túl sók volna a csodából, s tényleg nem is történik.
1. Az Ür Jézus érdekei a földön egészen emberiek, és ami
emberi, bármi legyen, még ha legjobb is, annak bölcsőjét
küzdelem és harc ringatja. Még az erény is a harc útján törtet
előre. Tehát, ha az Isten beleállt a világba, szeretet, szenvedés,
küzdelem, győzelem és szánalom viszonyába állt bele.
Az Ür Jézusnak vannak törvényei, azokat meg lehet
vetni; ha vannak lelkek, kik el is ájulnak ezen vakmerőség
láttán, ha vannak, kiknek elszorul, sőt meg is reped a szívok
a bűn iszonyától: vannak viszont mások, kik Istent nem
tekintik s a bűnt úgy isszák, mint a vizet. Mit csináljon velük
az Ür? Sújtsa villámmal? Temesse örvényekbe? Az Úristennek
szent akarata bármily végtelen s abszolút legyen, itt a
földön csak mint hipothetikus akarat jár köztünk. Ha akarod,
megteszed, amit én nagyon kívánok, szeretek és megjutalmazok,
de ha nem akarod, megvetheted. így állunk az egyházzal
is. Az egyház az Ür Jézus teste. Mily harc folyik körülötte
! Vájjon jobban bánnak-e a misztikus testtel, mint bántak
a megtestesült igével? Mily megvettetés, üldözés, mily hideg
szívek fogadják mindenfelé ! Ime az Ur Jézus sorsa a földön.
Tövis és bojtorján terem számára is bőven, sőt úgy látszik,
szenvedésből s kínból seholsem kerül annyi, mint épen az
Isten ügyeiben. Tapasztalják ezt mindazok, kik hevülve,
lángolva Krisztusért, érdekeiért harcolnak s a szent ügyet
szolgálják ; kis vártatva azon veszik észre magukat, hogy
töviskoszorú fonódott szívük körül. Non vivitur in amore
sine dolore!
És minél nagyobb a szeretet, annál mélyebb a fájdalom.
Meglehet, hogy e töviskoszorúja az Isten-szeretetnek még
nem igen fonta körül szivünket; meglehet, hogy még nagyon
durva anyag vagyunk ahhoz, hogy az Isten-szeretetnek fénye
járjon át s hogy akadályt ne találjon bennünk, mely árnyékot
vet áttetsző fényének ; meglehet, hogy még nagyon érzékiek
vagyunk ahhoz, hogy az Isten-szeretet bennünk azokat a
tiszta érzelmeket keltse, melyekből a fájdalom rózsái fakadnak.
Mihelyt pedig a lelkiség elérte áttetszőségét, mihelyt
a szív érzelmei megtisztultak kellőleg : azonnal öntudatunkba
lép a bánat s a szánalom az Isten érdekeinek sorsa iránt,
melyek lépten-nyomon a rövidebbet húzzák s a szerető
szívekre a fájdalom árnyát borítják.
De, kedves barátaim, minek erről sokat filozofálni, mikor
az Ür Jézus határozottan kijelentette, hogy fáj neki, hogy az
emberek őt megvetik. Boldog Alacoque Margitnak határozottan
kijelentette, hogy szenved. Megmutatta szívét, mely
végtelenül boldog az ő megdicsőülésében, de ugyanakkor
töviskoszorú környezi azt s kereszt árnyékolja be a szent
sebnek fájdalmát. Nem képzelhetek el magamnak lényt, még
a dicsőségben sem, mely érzéketlen legyen minden iránt, ami
neki kedves; nem képzelhetek el megdicsőült szívet, még az
Ür Jézus Szívét sem, hogy az ne érezze sérelmeit. S sérelmeit
érezni és szenvedni, az mindegy. De meglehet, sőt bizonyos,
hogy ez a szenvedés nem olyan, mint amilyen a földi kín és
gyötrelem ; nem borul rá mint egy leteperő árny, nem mint
győzelmes gyöngeség. A szomorúság ott az örök örömbe van
foglalva, s a veszteség a végleges győzelemnek hordozójául
tűnik föl: így látja azt az a lélek, Jézus lelke, az isteni mindentudásnak
csodálatos fényében, mely bevilágítja e világ
terveit, a harcok fejlődését s azt is, hogy a bűn, mely lándzsát
döf az ő szívébe, dicsőségét szolgálja már most is.
De hiszen nekem nem is az a feladatom, hogy tudjam a
megdicsőült szív szenvedését boldogságával megegyeztetni,
hanem hogy elhiggyem, hogy az a Szent Szív, mely annyira
szerette az embereket, viszonzásul csak megvettetést, közönyt
arat. Elég ez nekem ahhoz, hogy azt mondjam magamnak:
^Engeszteld meg ezt a szívet, szánd meg ezt a szivet». Reánk
nézve ez a legfontosabb következtetés.
A szeretetet okvetetlenül résztvevő szeretetté kell átváltoztatnunk
s nem szabad megijednünk, hogy Isten iránt való
szeretetünk is a részvét, szánalom vonásait hordozza magán.
Nem mi adtuk rá; belőle, saját lényéből, Isten érdekeihez való
viszonyából verődtek ki rajta. Istent bántják meg az emberek;
a megsértett Istent sirassuk h á t ; az érzékies, eldurvult világ
nem érti s gyalázza Jézust, hálátlanul, szívtelenül, hidegen
viseltetik veié szemben : fájlaljuk e szerencsétlen viselkedést
s nyújtsunk elégtételt a meggyalázott Szent Szívnek s legyünk
meggyőződve, hogy ez az érzelem valóban tökéletes, valóságos
Isten-szeretet.
Azonban távol attól, hogy kételkedjünk, vájjon igazán
Isten-szeretet-e a szánakozó szeretet, ellenkezőleg meg
vagyunk győződve, hogy a szánakozó szeretet annyira igaz,
való Isten-szeretet, hogy még anyja is, dajkája is, iskolája is
a legtökéletesebb szeretetnek. Aki akar szeretni megtanulni,
az kezdjen szánakozni. Nem lehet szeretni sehol annyira az
Istent, mint a szánakozó, résztvevő szeretet szellemében. És
ez világos előttem. A tetszés szeretete, az amor benevolentiae
ugyanis sokkal nagyobb tökélyt tételez fel, mint a szánalom
.szeretete. Az ember nehezebben tud mással őrölni, mint mással szenvedni; jobban illetődik meg felebarátjának könnyétől,
mint sugárzó arcától; már pedig a szívre, ha szeretni akar, legfontosabb
az, hogy meginduljon, meglágyuljon ; a lágy érzelmeknek
porhanyós göröngyében könnyen virul ki a szeretet.
Ez lévén a szív s a szeretet természete, Isten is ez oldalról támadta
meg, e gyökérrostján fogta meg a szívet. A theológusok
mondják, hogy az Ür Jézus azért szenvedett annyit, hogy az
embert meglágyítsa ; szenvedett nem közvetlenül az Istenszeretet,
mint inkább az emberszeretet miatt. Ó ti, kik az
úton átmentek, figyeljetek és lássátok, mily nagy az én szenvedésem,
s ha meglátjátok, biztos vagyok benne, hogy meglágyul
tőle szívetek ; Jézus vére valóságos permetező tavaszi
eső lesz, melytől szétmállik az érzéketlenség göröngye. Ami
Istent illeti, elég lett volna bármily kis szenvedés, mert a
legkisebb is végtelen értékű, de nem volt elég a kis szenvedés
arra, hogy a szeretet iskolája legyen. Ehhez olyan kín és
szenvedés kellett, mely belenyúljon az emberi szívbe és azt
összetörni képes legyen.
Ime az Ür Jézus azért szenvedett tehát, hogy megessék
rajta szívünk; mi ez más, mint hogy résztvevő szeretetet
keresett s ennek révén kívánta meghódítani szívünket? Ne
feledjük tehát megszánni az Istent! Jézus kívánja, hogy
szánjuk őt, menjünk bele e meleg érzelmekbe s mutassuk be
neki az engesztelés szeretetét; e szeretet magában színarany
; de ha nem is volna az, még akkor is a tökéletes szeretetnek
ez nyitná meg ajtaját.
2. A részvét Jézus iránt még más módon is jelentkezhetik,
s ez a mód is kiváló iskoláját képezi a szent szeretetnek. Ha
Istent igazán szeretni kívánjuk, iparkodjunk nemcsak a
magunk, de mások bűnén is szomorkodni. Azt mondod talán :
nekem szegény bűnösnek elég a magam bűne-baja, mit sirassam
én másokét? Én ép ebből veszem érveimet: ha sok a
bűnöd, nagy szeretetre van szükséged ; ha pedig ezt keresed,
mi az út? szánjad-bánjad mások bűneit. Engedjék meg, hogy
e különös felfogást értésünkhöz közelebb hozzuk.
A nagy bűnösnek úgy-e, minél tökéletesebb bűnbánatra
van szüksége, s e részben az ember gyakran érzi, hogy nem
tudja úgy bánni bűneit, ahogy szeretné. Valami gyengeség,
szellemtelenség van bánatában. Az önszeretet, az önérdek
beléáll a bánatba is s lehűti azt, mint az olvadó jég a vizet;
mindenütt ott állok én. Non est illustris sensus poenitentiae ;
ha az ember még ott is magát keresi, magát helyezi a központba,
a szerelmes én körül forog a bánat is, mely azt a
rossztól megóvni iparkodik s a bűnt mint a kárhozat okát
tekinti. Ha az ember annyira tudna felemelkedni, hogy itt
elsősorban Jézus érdekeiről van szó; ha elsősorban az Isten
gyalázatát látná a bűnben, úgy, hogy saját érdekeitől, pokoltól,
boldogságtól is eltekintene, úgy-e az ilyen bánat édes
öntudatot s hiztos reményt ébresztene az iránt, hogy amily
érdektelen, oly hathatós és bűntörlesztő? !
No, hát hol találjuk ez érdektelen bánatot? Mily réven
növelhetjük azt magunkban? Szomorkodjunk másoknak
vétkein, sírjunk másoknak bukásán, s tiszta érdektelen fájdalom
fakad majd szívünkben! Ha látjuk, hogy a világ Jézust
feledi, hogy megfagy Szentséges Szivének lángjai mellett,
szent borzalom tölt el s megrémülök a meggyalázott Isten
sorsától; undorral telem el e sötét hatalomtól, mely egyedül
képes tönkretenni az Isten kegyelmét s szeretetét. Ily körülmények
között a bűnt tényleg mint Isten gyalázatát, szenvedését
fogom fel, nem magamat, nem az én büntetésemet
tekintem már a bűnben, hanem magára a meggyalázott Ürra
gondolok ; megfeledkezem bajaimról s az ő sérelmei fölött
bánkódom. A szív így emelkedik kerülő úton önmaga felé.
Ez úton vezette a tiszta bánat magaslatára Dávidot is Náthán
próféta. Nem adta elő Náthán Dávid bűneit, nem förmedt rá
az Isten nevében, hanem előadta egy mesebeli embernek
gaztetteit, szívtelen keménységet, zsarnokságát, s bosszúra
gyúlt az alávaló ellen; szánta az Istent; ugyan kinek bűne
miatt? Bizony tulajdonkép a magáé miatt. így tesz velünk
is a szánakozó szeretet; ez a mi prófétánk ; felénk jön s megszólít
: keresztény lélek, nézd, mit tesz a világ az Istennel;
utolsó sóhaja, legalacsonyabb érzelme előbbre való, mint az
Isten érdeke. Ha van benned nemes szív, állj oda s kárpótold
a megvetett Istennek szeretetét! Töröld le az emberiség homlokáról
a Kain bélyeget, iparkodjál, hogy, ahol most bűn sarjad,
erény viruljon, legyen buzgalmad engesztelés a világ
gálád érzelmeivel szemben.
Ime, hogy felmelegszik az ember szíve a mások bűneitől,
és amit talán saját önszeretetének ellensúlyozása mellett nem
vett volna oly komolyan, azt most ugyancsak komolyan,
szíve bús érzelmeiben elítéli. S ugyan voltakép kinek bűnét
ítéli el, vagy legalább kiét is? Ügy-e mindannyiszor a magáét
is? így lesz a résztvevő szeretet az igaz, komoly bánatnak
iskolája. És ez a résztvevő szeretet nem marad meg ennél,
hanem apostoli buzgalommá fejlik, mely nekimegy a világ
nemtelenségének és azt gondolja, ha mások oly hálátlanok,
nekem kell a megvetett Istennek szeretetét valamikép kárpótolnom.
Tesz, áldoz, sír, mindent odaad, csakhogy a gyalázatnak
valahogy végét vesse. Ime az apostoli buzgalom, a szent
szeretet, apostoli odaadás — a résztvevő, szánakozó szeretet
melegében. Aki ezt érzi, az belelép a meleg kereszténység
illatos kertjébe s a legszebb lelkek érzelmi közösségébe. Érti
Szent Ferencet, ki a perugiai erdőkben tud sírni. Érzi, hogy
osztozik valamikép Szienai Szent Katalin érzelmeiben, ki azt
monda, hogy amint az Ür Jézus oldalából víz és vér folyt,
épúgy minden léleknek a szent vérben tüzessé, a vízben fájdalmassá
kell lennie ; a vér jelenti a jegyesnek lángoló szeretetét
; a víz pedig azt a hatást, melynél fogva a lelkek megolvadnak
a résztvevő, szánakozó szeretetben.
Ó, k. t. u., megengesztelni az Ür Jézus Szívét, szomorkodni
mások bűnein ; élénken érezni a világ aljasságát: ez az Istenszeretet
elnyerésének biztos módja. A szánakozó szív résztvesz
az Úr Jézus fájdalmaiban és örül annak, ha valamit is
tehet, ami a megbántott isteni szívnek kedves. S mialatt így
szánakozik, lélekben erősbödik az ember. Mert az Isten-szeretet
sehol sem gyengít, még a könnyekben sem, sehol sem tesz
erőtlenné, még a gyengéd érzelmekben sem, hanem felkeni
a lelket áldozatos lélekké, amelynek szenvedélye: minél többet
tenni, minél többet adni; mindent odaad Istenért és magának
nem tart meg semmit.
E szánakozó szeretettel akarjuk az Ür Jézus Szívét főleg
e három napon át megengesztelni, és meg vagyunk győződve,
hogy mikor engeszteljük ezt a Szívet, ugyanakkor a magunkét
emeljük közel hozzá, megosztjuk gondolatait és azt, amit legjobban
akar megosztani velünk, mert leginkább válik hasznunkra: fájdalmait.